Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 9,676 till 9,700 (av 13,266 totalt)
  • Författare
    pb_90
    Deltagare

Ja verkligen! NJ ger ju sken av att det inte är allt för långt borta heller? Man förväntar sig väl verkligen inte något spektakulärt, utan vi snackar väl snarare breddback väl? Jonte, Arnesson, Ekbom, Vitasek och Todd känns gjutna. Sen har faktiskt både Hellström och Backström sett bra ut och jag gillar verkligen både Aronsson och Pilö. Men får man någon skada här så blir det snabbt lite tunt kanske.

JN27
    Deltagare

Skulle vara intressant att veta hur mycket pengar som är avsatt för den där sista pusselbiten, dvs backen som saknas.
    Jag hörde någon som sa att det finns lite pengar kvar i spelarbudgeten, tror det var Micke Johansson.
    Frågan är ju hur mycket ”Lite pengar” faktiskt är. Det känns ju som att det kan handla om ganska mycket i sådana här sammanhang. Undrar även hur nära vi är, man vill ju inte att den tilltänkta backen ska missa för mycket av försäsongen heller.

pb_90
    Deltagare

Utveckling om corsi:

”Genom att mäta hur många skott som avlossas mot motståndarmålet respektive mot det egna målet när ett specifikt lag eller en specifik spelare är på isen får man fram en plus- och minusstatistik i puckinnehav. Dels för lag, dels för spelare. Om man som spelare sett över en säsong är inne på fler skottförsök framåt än bakåt i spel fem mot fem är det en indikation på att du har en positiv inverkan på spelet, att du driver det framåt. En negativ procentsats antyder det motsatta.” Citat från bifogad länk.

Och när man snackar mätning av skott/skottförsök så räknas även skott som gått i block eller utanför.

Det är ett bra verktyg för att faktiskt mäta vad som sker på planen. Tex så visade corsin att bröderna Spink och Viksten hade lekstuga mot Köln där 78% av avsluten togs mot Kölns mål när dom var inne. Men mot Rögle när Ahl var tredje hjulet gick det tyngre och Spinkarna hamnade faktiskt på negativ corsi.

Sen ska man ju tillägga att det inte spelats många matcher än och att det statistiska underlaget för en match inte säger så mycket. En halvvägsrapportering kommer att komma upp inom kort. Men Arnesson och Jonte är i topp på backen och (tro det eller ej) Jellvert + Spinkarna i topp på forwards.

Dom som har haft det svårt hittills är Jocke, Ahl, Abols, Sallinen och Arvidsson. Men ta i beaktning då att corsi endast är ett kompliment och det statistiska underlaget hittills på tex Jocke och Sallinen endast är två matcher. Och det är inte direkt så att man tyckt att dom har varit dåliga i dom heller på det man har sett.

Bra länk till mer info nedan:

http://www.hockeysverige.se/uffe-bodin/2014/09/16/den-statistiska-revolutionen/

pb_90
    Deltagare

En redovisning över skottstatistiken mot Rögle kommer inom kort! Jävligt muppig match där antalet skott i 5mot5 var oerhört begränsad! SJälvklart pga att det var 21394871st tvåor som delades ut…

pb_90
    Deltagare

Alltså domarna mot Rögle xD snacka om att tappa det! Längtar tills SHL och domarna där 🙂 vi ska vara väldigt glada över dom domarna vi har!

pb_90
    Deltagare

Franzén har 5 poäng på 4 matcher 😛

Hoppla x).. ja han har sett bra ut! Riktigt svårt för tränarna att välja. Jellvert har väl hängt två också? x)

Andreas
    Keymaster

Franzén har 5 poäng på 4 matcher 😛

Andreas
    Keymaster

Troligen inte.

3-1 känns inte helt rättvist, men jag gnäller inte. Örebro har kommit in i matchen igen efter att det var mycket Lugano.

D.O
    Deltagare

Är det några prispengar i denna turnering?

pb_90
    Deltagare

Jo helt annan klass på Lugano! Och ÖHK ser lite trötta ut faktiskt :/ Och Lugano kör på rätt fult faktiskt… Hoppas ingen skadar sig idag bara!

Andreas
    Keymaster

Tveklöst bästa motståndet hittills.

Sedan kan jag tycka det är onödigt fult för en träningsmatch.

pb_90
    Deltagare

Lär inte bli mycket statistik att gå på mot Lugano.. inge fem mot fem spel här inte!

Andreas
    Keymaster

De har ju ingen samarbetsklubb klar för utlåningar vad jag vet, men det kan ju fortfarande bli av om någon spelare blir sittande en längre tid och behöver få spela.

Jag tror man kommer gå in i serien med en väldigt bred trupp.

pb_90
    Deltagare

Corsi från matchen mot Köln kommer inom kort.

Spinkarna, Viksten och Arnesson sticker ut extra mycket.

pb_90
    Deltagare

Jag vill inte låna ut Franzén. Jag tycker han varit riktigt bra.

Ja jag tycker också han har sett riktigt bra ut! Vilka ska man låna ut då? x)

Jellvert känns rimlig att låna ut, han har varit bra men har kanske inte like stor uppsida som dom andra.
    Wiklander lär man väl inte kunna låna ut? Lär väl å andra sidan inte få spela men känns riktigt konstigt ifall det skulle bli så.
    Franzén har gjort det jättebra och borde inte lånas ut, men i brist på andra kanske det blir så?
    Gustafsson är Örebros enda ”egna” junior. Känns som att man skulle kunna tycka att det ger konstiga signaler att låna ut honom.
    Abols är ny in från Lettland. Hur bekväm kommer han att vara med att bli bortskickad direkt till en annan klubb? Han har inte imponerat lika mycket som dom andra tycker jag men känns lite taskigt på något set.
    Ahl har väl också varit riktigt bra. Tycker att han känns som en perfekt spelare att ha i en fjärdekedja.

Andreas
    Keymaster

Jag vill inte låna ut Franzén. Jag tycker han varit riktigt bra.

JN27
    Deltagare

Riktigt kul med spinkarna. Jag hoppades verkligen och det känns som två grabbar som vill bli så bra som det bara går och av de intryck man fått så är de väldigt seriösa.
    Välkommet denna lördag.

pb_90
    Deltagare

Spinkarna signar två år! Kul! Håller på att analysera Köln-matchen nu och dom+Viksten är verkligen bra alltså!

Manninen-Andersson-Sallinen
    Spink-Spink-Viksten
    Libor-Wandell-Weinstock
    Ahl-Mastomäki-Olsson

Wiklander, Franzén, Gustafsson, Abols, Jellvert utanför.

Det blir svårt för NJ hur han ska göra med alla forwards. Minst två lär lånas ut. Jellvert, Franzén och Gustafsson känns rimligast? Även om dom gjort det riktigt bra hittills. Man lär väl inte sätta Glenn i J20 eller?

Andreas
    Keymaster

Örebro gör en ganska bra match genomgående, men Rögle gör också en ganska dålig match. De missar enkla pass och tar mindre bra avslut.

Måste vara bra skönt för Brage att hålla nollan efter AIK-matchen.

carl
    Deltagare

Ja det här är de bästa uppspelen som jag har sett sedan allsvenskan.

pb_90
    Deltagare

Såg inte matchen! Ska försöka kolla genom den imorgon. Men spontant, Weinis och Libor ÄNNU bättre i år kanske?

Folk verkar vara lite mått lyriska över Spinkarna i svenskafans-forumet. Var dom bra idag eller?

Kul att juniorbackarna tar för sig och att Brage får hålla nollan! 🙂

Andreas
    Keymaster

Domarna är bra knepiga…

JN27
    Deltagare

Sallinen, Jocke, Viksten, Manninen och Vitasek står över.. skapliga B-gänget man går in med xD Men lika bra att vila spelarna som man är säkra ska ha en given plats när det drar igång! Framför allt när det är så täta matcher! 🙂

Även bra för att se hur övriga laget står sig! Ett bra resultat skulle ju vara trevligt när man vet att det är B-betonat.

pb_90
    Deltagare

Sallinen, Jocke, Viksten, Manninen och Vitasek står över.. skapliga B-gänget man går in med xD Men lika bra att vila spelarna som man är säkra ska ha en given plats när det drar igång! Framför allt när det är så täta matcher! 🙂

Skönt att Ahl och Wandell är med igen!

• Det här svaret redigerades för 9 år sedan av pb_90.
    pb_90
    Deltagare

Jag tycker också att Hellsing var bra. Han gjorde bra avväganden i när han skulle prata och när han skulle vara tyst. Tidigare år har snacket varit konstant vilket gör att man tappar lite fokus.

Visar 25 inlägg - 9,676 till 9,700 (av 13,266 totalt)