Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 1,026 till 1,050 (av 13,231 totalt)
  • Författare
    Kovacs
    Deltagare

Det är samma källa som det brukar vara. Sista jag fick var att det är klart. Det är om framgången i vm ställt till det med NHL. Kan dock också vara en dimridå av agenten för att få loss sista kulorna.
    Ska höra mig för imorgon.

Andreas
    Keymaster

Fixade länken. HTML-kodningen blev konstig av någon anledning.

Orlok
    Deltagare

Länken blir inte postad och jag kan inte redigera mina posts 🤔

Orlok
    Deltagare
    Orlok
    Deltagare

Hoppas hoppas hoppas!

Men i den här artikeln med Manninens agent så låter det som om de vill undersöka NHL-möjligheterna noga innan det blir något beslut. Hoppas det är en agent som bara vill få lite uppmärksamhet i media innan Örebros monstervärvning släpps.

” Enligt Hairedin finns intresse för Manninen i Nordamerika och förhandlingar om ett avtal har redan ägt rum. Han vill inte avslöja antalet NHL-klubbar som har kontaktats i nuläget.”

”Enligt Hairedin har Manninen ingen brådska med att låsa in sina planer för nästa säsong. Det är tydligt att NHL-kortet nu kommer att ses ordentligt och allvarligt på.
    – Jag tror att det är möjligt. Sakari är en så bra spelare, jag ser NHL som ett väldigt realistiskt alternativ.”

Elbowing
    Deltagare

Grymt Kovacs!
    Brukar ju stämma det du hör.
    Har du även hört något om Sulak?

MG_Hockey
    Deltagare

Har du samma källa som vid Bromé? Vore magiskt!!!

Status
    Deltagare

Magiskt är ordet😍

pb_90
    Deltagare

Det är fan stort om han kommer. Avgör först en VM-final för att sedan krita på för oss! 😀 Skulle vara magiskt!

Kovacs
    Deltagare

Hör att Manninen presenteras närmsta dagarna, eventuellt innan veckan är slut. 2 års avtal utan out är det jag hör.

Status
    Deltagare

Bara att vänta och se om det blir någon Manninen nu då. Vore så sjukt om han valde att komma tillbaka till oss!

method
    Deltagare

Ja. Lite oroande – kanske andra får upp vittringen. Jag var i hemlighet lite nöjd med att Bromé inte stack ut för mycket… 😬

Andreas
    Keymaster

Manninen ser rätt bra ut i VM.

pb_90
    Deltagare

Fy helvete vilken jävla kanonvärvning verkligen!! Toppspelare i europa och i toppen av finlands VM-trupp! CMÅÅÅN!

Jag tänker mig att Leino lite får anpassa sig efter var Manninen hamnar? Spontant skulle jag väl också ha sagt Manninen på vinge. Men om han de senaste fyra säsongerna har lirat center så kanske han ska få fortsätta göra det. Oavsett vad Leinos naturliga position är.

Har ingen aning om hur bra han är defensivt dock. KHL är väl lite mer ”show off” så än hårt jobbande.

Andreas
    Keymaster

Manninen är väl mer naturlig vinge än Leino?

Oavsett ett angenämt problem.

Kovacs
    Deltagare

Manninen är helt klar hör jag.

Håller med. Kan vara så att man väljer att sätta Leino på en kant kanske?

pb_90
    Deltagare

Det är ju jäkligt coolt om dom löser Manninen?

Frågan är bara var man ska sätta honom? Han har kört center både i landslaget och KHL länge nu. Skulle känna något märkligt att stoppa ut honom på kanten då?

pb_90
    Deltagare

Jo, det gnälls lite väl mycket ala Wikegård lite på rubrikmanér ibland. Lite fler reflektioner om vad som även har varit bra skulle inte skada direkt. Samtidigt är det viktigt att inte börja bygga upp en losermentalitet som en Leksing. Nu har vi varit i SHL i snart tio år, vi får inte fastna i att vara nöjda med att komma 6:a eller 7:a. Poängproduktionen och PP är ”enkla” frukter att plocka till nästa säsong då det var tydligt att det var där det sprack i år.

Och visst finns det en mening med att titta på antalet gjorda poäng kontra antal insläppta? Vi var i år tredje bäst i ligan på minst antal insläppta, slagna endast av Skellefteå (ett mål färre) och Luleå (sex mål färre). 2,36st i snitt. Vi kommer trots en sådan magisk siffra ”bara” sjua. Och om vi tappar några ytterligare poäng till nästa säsong, hur mycket förbättringspotential finns det kvar att ta enbart på försvarssidan? Vad händer om Enroth inte kommer upp till samma magiska siffra som i år?

Vi måste börja producera mer mål helt enkelt. Och då är det opraktiskt att tappa sina målskyttar år efter år.

Med allt detta sagt, jag är inte direkt missnöjd med våra ledare. Jag har respekt för att det är jävligt svårt att få ihop det och att alla värvningar inte alltid kommer att slå väl ut. Vi ligger där vi ligger i hierarkin och kommer inte att få välja och vraka bland spelare än på ett tag.

method
    Deltagare

Håller med dig till fullo, Carl – ditt inlägg skulle kunna vara skrivet av mig.

Vi är fortfarande i en etableringsfas i högst ligan. ”Jamen Växjö vann ju guld fjärde säsongen i SHL!” Jo, men de är ändå ganska unika i sammanhanget. Hellre ser jag en stadig och konsekvent nivåhöjning än att riskera det som byggts upp. Tråkigt? Kanske. Riskminimerande – ja.

carl
    Deltagare

Tycker också det var mest gnäll i podden och inte särskilt mycket nyanser.

Att diskutera antalet gjorda poäng är inte särskilt relevant om man inte sätter det i relation till antalet poäng man släpper till, alltså +-. Släpper vi in färre mål behöver vi inte göra lika många för att vinna matcher. För att komma top6 hade vi behövt ta någon enstaka poäng till, inte ersätta de 60 som vi tappade från föregående året. Att då bortse från att vi släppte in färre mål och hade ett betydligt bättre försvar från föregående år och inte lyfta fram framstegen som gjordes där på bekostnad av poäng känns mest som infantilt gnäll. Att Hardegård ändå gjorde en bra första säsong, att Backström var bra i BP och så vidare. Det har skett stora framsteg i försvarsspelet som bidrar till helheten, en stabilitet som inte funnits tidigare. Man är inte orolig för att vi ska förlora med 9-1 mot Färjestad längre.

Den stora akilleshälen i år var ju såklart PP, någon med intresse borde sätta sig in i antalet lyckade ingångar i anfallszon i PP och hur mycket puckkontroll som laget hade i PP. Spelare som Kovacs, Larsson och Öberg var ju tänkta att producera i PP utan att göra det, Pustninen spelade knappt och Salomäki floppade.

Om allting klickade och poängen hade ersatts, men utan ett bättre försvarsspel är det inte ens säkert att vi hade placerat oss bättre än i år. Den enfaldigheten tillför inte jättemycket till en diskussion om vad som gick fel i år.

Jag tycker att deras podcasts efter matcher är bra, för helheten blir det mest att allting är för dåligt. Ja såklart kan man tycka det. Jag vill också att Örebro vinner SM-guld, men samtidigt får man ju förstå att allting inte alltid slår rätt ut och att klubben har en begränsad skattekista.

JN27
    Deltagare

En hel del intressanta resonemang i senaste “Sportpodden”/”Redline Onside”.

Hoppas verkligen inte att man sätter sig i skiten i och med att man ska “försvenska laget”. Nick Ebert ut och en stabil +30p back försvinner. Kovacs försvinner. Öberg kanske försvinner.

Som dom nämnde i podden corona-säsongen så tappade vi spelare som tillsammans hade gjort 178 poäng. Dessa ersattes inte på långa vägar.

I år tappar vi spelare som tillsammans gjort 139 poäng.

Dessa har hittills ersatts med Mathas Bromé, Tom Nilsson, Filip Berglund och William Wikman. Låt säga att de gör 45-10-10-15 så saknar vi ca 60 poäng. Och gissningsvis vill vi göra mycket mer poäng nästa säsong än förra.

En poängstark back och en riktig superspets framåt kanske kan täcka upp en del. Men då kanske vi i bästa fall enbart täcker upp det vi tappade från förra säsongen. Vi saknar fortfarande en hel del poäng för att bli bättre.. Visst några av de befintliga spelarna kanske blir bättre också och tex Leino kanske studsar tillbaka.

Jag tyckte mest att det var en podd med gnäll och överanalysering. Om vi tar Ebert som exempel så kan det ju vara så att det var han själv som beslutade sig att lämna. I podden framstår klubben som bristfällig och att man inte ”kan behålla” den typen av spelare. Det var även tal om att ledarstaben inte kan hantera spelare som sticker ut. Det ska väl tilläggas att Kovacs exempelvis haft sin bästa tid i karriären hos oss. Ska man ändå diskutera detta bör man kanske se helhetsbilden.

Angående värvningarna håller jag med om att man brustit i rekryteringarna poängmässigt. Dock är jag övertygad om att ifall man får in Manninen, Viksten och Sulak som det ändå har talats om, även om jag knappast tror att alla dessa tre kommer att komma, så har man ju garderat sig rejält potetinalmässigt.

pb_90
    Deltagare

En hel del intressanta resonemang i senaste ”Sportpodden”/”Redline Onside”.

Hoppas verkligen inte att man sätter sig i skiten i och med att man ska ”försvenska laget”. Nick Ebert ut och en stabil +30p back försvinner. Kovacs försvinner. Öberg kanske försvinner.

Som dom nämnde i podden corona-säsongen så tappade vi spelare som tillsammans hade gjort 178 poäng. Dessa ersattes inte på långa vägar.

I år tappar vi spelare som tillsammans gjort 139 poäng.

Dessa har hittills ersatts med Mathas Bromé, Tom Nilsson, Filip Berglund och William Wikman. Låt säga att de gör 45-10-10-15 så saknar vi ca 60 poäng. Och gissningsvis vill vi göra mycket mer poäng nästa säsong än förra.

En poängstark back och en riktig superspets framåt kanske kan täcka upp en del. Men då kanske vi i bästa fall enbart täcker upp det vi tappade från förra säsongen. Vi saknar fortfarande en hel del poäng för att bli bättre.. Visst några av de befintliga spelarna kanske blir bättre också och tex Leino kanske studsar tillbaka.

Andreas
    Keymaster

Rohlén har väl inte ett fläckfritt rykte om sig och frågan är väl också hur mycket tid han kommer att ha för uppdraget. Samtidigt så är det väl inte ordförande som har den avgörande rollen i en förening av detta slag.

JN27
    Deltagare

jag hör att folk ogillar den eventuella rekryteringen av Ulf Rohlen som ordförande, vad säger ni?

Sålänge styrelsen i sin helhet sköter förvaltningen av klubben på ett bra sätt så rör det mig inte i ryggen vem som sitter på ordförandeposten. Det är ju personalen från VD och nedåt som intresserar mig.

Mackan
    Deltagare

jag hör att folk ogillar den eventuella rekryteringen av Ulf Rohlen som ordförande, vad säger ni?

Visar 25 inlägg - 1,026 till 1,050 (av 13,231 totalt)