Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg
- Detta ämne har 13,265 svar, 59 deltagare, och uppdaterades senast för 20 timmar, 53 minuter sedan av
Catskinner.
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
-
FörfattareInlägg
-
25/05/2022 kl. 15:02 #19021
Kovacs
DeltagareManninen är helt klar hör jag.
Håller med. Kan vara så att man väljer att sätta Leino på en kant kanske?
25/05/2022 kl. 14:33 #19020pb_90
DeltagareDet är ju jäkligt coolt om dom löser Manninen?
Frågan är bara var man ska sätta honom? Han har kört center både i landslaget och KHL länge nu. Skulle känna något märkligt att stoppa ut honom på kanten då?
24/05/2022 kl. 13:51 #19019pb_90
DeltagareJo, det gnälls lite väl mycket ala Wikegård lite på rubrikmanér ibland. Lite fler reflektioner om vad som även har varit bra skulle inte skada direkt. Samtidigt är det viktigt att inte börja bygga upp en losermentalitet som en Leksing. Nu har vi varit i SHL i snart tio år, vi får inte fastna i att vara nöjda med att komma 6:a eller 7:a. Poängproduktionen och PP är ”enkla” frukter att plocka till nästa säsong då det var tydligt att det var där det sprack i år.
Och visst finns det en mening med att titta på antalet gjorda poäng kontra antal insläppta? Vi var i år tredje bäst i ligan på minst antal insläppta, slagna endast av Skellefteå (ett mål färre) och Luleå (sex mål färre). 2,36st i snitt. Vi kommer trots en sådan magisk siffra ”bara” sjua. Och om vi tappar några ytterligare poäng till nästa säsong, hur mycket förbättringspotential finns det kvar att ta enbart på försvarssidan? Vad händer om Enroth inte kommer upp till samma magiska siffra som i år?
Vi måste börja producera mer mål helt enkelt. Och då är det opraktiskt att tappa sina målskyttar år efter år.
Med allt detta sagt, jag är inte direkt missnöjd med våra ledare. Jag har respekt för att det är jävligt svårt att få ihop det och att alla värvningar inte alltid kommer att slå väl ut. Vi ligger där vi ligger i hierarkin och kommer inte att få välja och vraka bland spelare än på ett tag.
20/05/2022 kl. 13:20 #19018method
DeltagareHåller med dig till fullo, Carl – ditt inlägg skulle kunna vara skrivet av mig.
Vi är fortfarande i en etableringsfas i högst ligan. ”Jamen Växjö vann ju guld fjärde säsongen i SHL!” Jo, men de är ändå ganska unika i sammanhanget. Hellre ser jag en stadig och konsekvent nivåhöjning än att riskera det som byggts upp. Tråkigt? Kanske. Riskminimerande – ja.
20/05/2022 kl. 13:01 #19017carl
DeltagareTycker också det var mest gnäll i podden och inte särskilt mycket nyanser.
Att diskutera antalet gjorda poäng är inte särskilt relevant om man inte sätter det i relation till antalet poäng man släpper till, alltså +-. Släpper vi in färre mål behöver vi inte göra lika många för att vinna matcher. För att komma top6 hade vi behövt ta någon enstaka poäng till, inte ersätta de 60 som vi tappade från föregående året. Att då bortse från att vi släppte in färre mål och hade ett betydligt bättre försvar från föregående år och inte lyfta fram framstegen som gjordes där på bekostnad av poäng känns mest som infantilt gnäll. Att Hardegård ändå gjorde en bra första säsong, att Backström var bra i BP och så vidare. Det har skett stora framsteg i försvarsspelet som bidrar till helheten, en stabilitet som inte funnits tidigare. Man är inte orolig för att vi ska förlora med 9-1 mot Färjestad längre.
Den stora akilleshälen i år var ju såklart PP, någon med intresse borde sätta sig in i antalet lyckade ingångar i anfallszon i PP och hur mycket puckkontroll som laget hade i PP. Spelare som Kovacs, Larsson och Öberg var ju tänkta att producera i PP utan att göra det, Pustninen spelade knappt och Salomäki floppade.
Om allting klickade och poängen hade ersatts, men utan ett bättre försvarsspel är det inte ens säkert att vi hade placerat oss bättre än i år. Den enfaldigheten tillför inte jättemycket till en diskussion om vad som gick fel i år.
Jag tycker att deras podcasts efter matcher är bra, för helheten blir det mest att allting är för dåligt. Ja såklart kan man tycka det. Jag vill också att Örebro vinner SM-guld, men samtidigt får man ju förstå att allting inte alltid slår rätt ut och att klubben har en begränsad skattekista.
20/05/2022 kl. 09:47 #19016JN27
DeltagareEn hel del intressanta resonemang i senaste “Sportpodden”/”Redline Onside”.
Hoppas verkligen inte att man sätter sig i skiten i och med att man ska “försvenska laget”. Nick Ebert ut och en stabil +30p back försvinner. Kovacs försvinner. Öberg kanske försvinner.
Som dom nämnde i podden corona-säsongen så tappade vi spelare som tillsammans hade gjort 178 poäng. Dessa ersattes inte på långa vägar.
I år tappar vi spelare som tillsammans gjort 139 poäng.
Dessa har hittills ersatts med Mathas Bromé, Tom Nilsson, Filip Berglund och William Wikman. Låt säga att de gör 45-10-10-15 så saknar vi ca 60 poäng. Och gissningsvis vill vi göra mycket mer poäng nästa säsong än förra.
En poängstark back och en riktig superspets framåt kanske kan täcka upp en del. Men då kanske vi i bästa fall enbart täcker upp det vi tappade från förra säsongen. Vi saknar fortfarande en hel del poäng för att bli bättre.. Visst några av de befintliga spelarna kanske blir bättre också och tex Leino kanske studsar tillbaka.
Jag tyckte mest att det var en podd med gnäll och överanalysering. Om vi tar Ebert som exempel så kan det ju vara så att det var han själv som beslutade sig att lämna. I podden framstår klubben som bristfällig och att man inte ”kan behålla” den typen av spelare. Det var även tal om att ledarstaben inte kan hantera spelare som sticker ut. Det ska väl tilläggas att Kovacs exempelvis haft sin bästa tid i karriären hos oss. Ska man ändå diskutera detta bör man kanske se helhetsbilden.
Angående värvningarna håller jag med om att man brustit i rekryteringarna poängmässigt. Dock är jag övertygad om att ifall man får in Manninen, Viksten och Sulak som det ändå har talats om, även om jag knappast tror att alla dessa tre kommer att komma, så har man ju garderat sig rejält potetinalmässigt.
20/05/2022 kl. 09:35 #19015pb_90
DeltagareEn hel del intressanta resonemang i senaste ”Sportpodden”/”Redline Onside”.
Hoppas verkligen inte att man sätter sig i skiten i och med att man ska ”försvenska laget”. Nick Ebert ut och en stabil +30p back försvinner. Kovacs försvinner. Öberg kanske försvinner.
Som dom nämnde i podden corona-säsongen så tappade vi spelare som tillsammans hade gjort 178 poäng. Dessa ersattes inte på långa vägar.
I år tappar vi spelare som tillsammans gjort 139 poäng.
Dessa har hittills ersatts med Mathas Bromé, Tom Nilsson, Filip Berglund och William Wikman. Låt säga att de gör 45-10-10-15 så saknar vi ca 60 poäng. Och gissningsvis vill vi göra mycket mer poäng nästa säsong än förra.
En poängstark back och en riktig superspets framåt kanske kan täcka upp en del. Men då kanske vi i bästa fall enbart täcker upp det vi tappade från förra säsongen. Vi saknar fortfarande en hel del poäng för att bli bättre.. Visst några av de befintliga spelarna kanske blir bättre också och tex Leino kanske studsar tillbaka.
19/05/2022 kl. 19:07 #19014Andreas
KeymasterRohlén har väl inte ett fläckfritt rykte om sig och frågan är väl också hur mycket tid han kommer att ha för uppdraget. Samtidigt så är det väl inte ordförande som har den avgörande rollen i en förening av detta slag.
19/05/2022 kl. 09:41 #19013JN27
Deltagarejag hör att folk ogillar den eventuella rekryteringen av Ulf Rohlen som ordförande, vad säger ni?
Sålänge styrelsen i sin helhet sköter förvaltningen av klubben på ett bra sätt så rör det mig inte i ryggen vem som sitter på ordförandeposten. Det är ju personalen från VD och nedåt som intresserar mig.
19/05/2022 kl. 09:35 #19012Mackan
Deltagarejag hör att folk ogillar den eventuella rekryteringen av Ulf Rohlen som ordförande, vad säger ni?
17/05/2022 kl. 19:28 #19008pb_90
DeltagareOscarsson är en riktig dark horse för mig. Stor som ett hus och har kvaliteter. Om han kan lyckas använda storleken till sin fördel så kan han alla gånger bli en positiv överraskning säsongen som kommer.
Det är lite han som jag hoppas ska ta klivet nu.
Skulle vara trevligt om han fick en Öberg-utväxling. Bör kunna bli en bra powerforward kanske? Jag har inte koll på hans skott osv.
Carlsson tycker jag ska bli ruggigt intressant att se. Han är verkligen någon helt annat än vad som har kommit fram tidigare i våra led. Så sjukt mycket skills och grym blick för spelet också trots den unga åldern.
17/05/2022 kl. 14:18 #19007Andreas
KeymasterOscarsson är en riktig dark horse för mig. Stor som ett hus och har kvaliteter. Om han kan lyckas använda storleken till sin fördel så kan han alla gånger bli en positiv överraskning säsongen som kommer.
Det är lite han som jag hoppas ska ta klivet nu.
17/05/2022 kl. 14:15 #19006Kovacs
DeltagareVad jag hör så ska 2 backar in. Sen vad det låter som så ska 1 spetsforward in nu.
Sen om dom dyker på något intressant så tar dom nog 1 till. Dock så vill dom inte lova något antal utåt.
Dom vill också börja lite tunnare framåt för att ge plats för Leo, Oscarsson etc.17/05/2022 kl. 13:30 #19005Andreas
KeymasterInte förvånande direkt. HV71 kan nog betala honom utan problem.
Han offensiva produktion är ju otroligt stark, men jag tror ju inte att de har större lycka ön Örebro haft med att få honom att vara där 100% varje dag.
17/05/2022 kl. 13:22 #19004method
Deltagare
17/05/2022 kl. 13:21 #19003method
DeltagareDet här känns ju sådär… 😬
17/05/2022 kl. 10:46 #19002Andreas
KeymasterVad jag förstått är det HA-klubbarna som är mer skeptiska till lån numera. En allmän inställning på grund av interna begränsningar.
17/05/2022 kl. 10:41 #19001Catskinner
DeltagareTack, kul att du har lite inside info! vet du hur många fw man vill ta in 1,2,3? Hört något om utlåningar?
17/05/2022 kl. 10:16 #19000Kovacs
DeltagareJag hör att Berglund presenteras vilken dag som helst. Vad gäller Sulak så har man goda förhoppningar om att lösa det.
Vad gäller forwardssidan så tittar man brett. Man vill ha spets och givet historiken så har man ställt frågan till Manninen. Ska inte finnas något konkret där ännu men man jobbar på det och har ännu inte fått nej där.
Viksten ska vara på FBKs initiativ hör jag. Man behöver banta truppen då den är på tok för dyr och där är Viksten ett av namnen man tittar på att lösa. Örebro har visat ett intresse, dock inte till vilket pris som helst. Vet inte om detta är nära..16/05/2022 kl. 22:02 #18999Catskinner
DeltagareHan har ju levererat poäng överallt där han har spelat, vore en riktig håll käften värvning om det händer. Konstigt att det inte finns några rykten om var han är på väg. Schweiz börjar väl fylla på sina trupper nu.
16/05/2022 kl. 21:27 #18998pb_90
DeltagareVad tror ni om Manninen? Finns det någon liten chans att han kan komma tillbaka?
Vi bör ju ligga bra till om han kan tänka sig lira i SHL i varje fall? Han har varit här tidigare och kan staden. Och vi har flera finska spelare som han kan tjöta med.
Sen bör han väl inte ha några problem med att jobba in ett kontrakt i Schweiz då..
16/05/2022 kl. 20:45 #18997Catskinner
DeltagareVad tror ni om Manninen? Finns det någon liten chans att han kan komma tillbaka?
16/05/2022 kl. 11:04 #18993Andreas
KeymasterHan är också en riktig spelarcoach. Ser alla individer och jobbar med dem på ett stärkande sätt. Känns som han och Eriksson skulle gå riktigt bra ihop.
16/05/2022 kl. 11:03 #18992JN27
DeltagareGrymt nöjd med Thermell. En absolut favorit får jag erkänna.
Håller med. Viktigt att vi fick in en tränare till som har vunnit något och som vet vad som krävs för att vinn både i SHL. Att han dessutom kommer från ett avancemang talar ju för att motivationen att inte vara där igen finns.
16/05/2022 kl. 11:03 #18991pb_90
DeltagareThermell har alltså vunnit SM-guld som assisterande och varit med om att ta upp ett lag till SHL.. dom två senaste säsongerna.
Jag är jättenöjd med den värvningen! Känns hetare än Klockare också?
-
FörfattareInlägg