Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
- Detta ämne har 13,232 svar, 59 deltagare, och uppdaterades senast för 1 dag, 15 timmar sedan av
Andreas.
-
FörfattareInlägg
-
27/02/2017 kl. 11:27 #3611
Status
DeltagareMJ har spelat i Färjestadtröjan de senaste matcherna som det sett ut. Tråkigt men inte allt för oväntat.
26/02/2017 kl. 21:35 #3610Andreas
KeymasterJag får bara stämma in i det hela. Försvarsspelet har fått så stor betydelse i spelet att det går ut över anfallsspelet.
26/02/2017 kl. 19:12 #3609Orebro Center
DeltagareÄr fruktansvärt frustrerande att se hur oroliga spelarna är att gå bort sig, i egen zon så törs de inte överbelasta vid kamperna om pucken vid sargen, exempel, en Örebrospelare åker mot en puck som glider utmed sargen, spelaren slutar att trampa och glider mot pucken, genast kommer det en motståndare och sätter press, det blir kamp om pucken, då stannar de andra Örebrospelarna och håller sina positioner medan motståndaren får hjälp av sina medspelare, resultatet blir allt som oftast att pucken hamnar uppe vid motståndarback som kan sätta upp ett tryck i anfallszonen.
Likadant i anfallszonen, lösa puckar som det blir kamp om blir oftast en Örebroare mot två tre stycken motståndare tack vare att de andra två forwards är mer angelägna om att säkra upp bakåt och är livrädda att bli överspelade vilket gör att vi aldrig får långa anfall, allt detta tror jag beror på att forwards är fruktansvärt medvetna om att backarna inte räcker till, blir det en två mot två eller tre mot två situation så är de rökta, alla andra lag åker skridsko ända in i kaklet, medan Örebro glider in i situationerna och det tar bort farten i allt de gör..Jo, jag har sett det där också och haft några inlägg om det men med kanske andra ord.
Någon av C-mores Bisittare (minns inte säkert men jag tror det var Arto Blomsten) berömde Örebros aggresivitet i BP och kunde inte förtstå varför man inte spelar på samma sätt i EQ (5-5). Det upprepade han flera ggr. Det som stört mig är att man inte ”nyper fast” spelaren några sekunder mot sargen utan åker efter med en meters lucka och petar med klubban. Medan spelaren är fastlåst tar kompisen över. Jag ser också motståndare effektiv använda en form av interferens för att styra bort checkande spelare och hjälpa sin puckbärande spelare. Något jag väldigt sällan ser Örebro spelare göra.
Det studion däremot berömde, förutom aggressiviteten vid BP, var Örebros förmåga att hålla bort spelare i målområdet. Man visade flera repriser på det. Och det var bra.
Angående Örebros kräftgång på sistone tror jag delvis beror på att man inte har ett tillräckligt bra lag för båda halvorna. Initialt spelade Örebro väldigt bra defensiv under Niklas. Man släppte in väldigt få mål. Men samtidigt hade man inte många skott framåt. Jag upplevde att Niklas försökte förbättra offensiven men det skedde då på bekostnad av defensiven och plötsligt läcker laget igen. Särskilt som försöket till förbättrad offensiv ändå inte lett till fler mål, bara fler mål i baken. Och nu börjar det bli en psykologiskt negativ spiral även om laget nu försöker återgå till grunderna. En livsfarlig psykologiskt situation att ta med sig in i ett kval. Risken är att samma beteende ärvs in i ett kval där man i underläge i slutet på matcher drar på sig massa utvisningar istället för att kämpa in i kaklet.
26/02/2017 kl. 16:40 #3608Yongma112
DeltagareÄr fruktansvärt frustrerande att se hur oroliga spelarna är att gå bort sig, i egen zon så törs de inte överbelasta vid kamperna om pucken vid sargen, exempel, en Örebrospelare åker mot en puck som glider utmed sargen, spelaren slutar att trampa och glider mot pucken, genast kommer det en motståndare och sätter press, det blir kamp om pucken, då stannar de andra Örebrospelarna och håller sina positioner medan motståndaren får hjälp av sina medspelare, resultatet blir allt som oftast att pucken hamnar uppe vid motståndarback som kan sätta upp ett tryck i anfallszonen.
Likadant i anfallszonen, lösa puckar som det blir kamp om blir oftast en Örebroare mot två tre stycken motståndare tack vare att de andra två forwards är mer angelägna om att säkra upp bakåt och är livrädda att bli överspelade vilket gör att vi aldrig får långa anfall, allt detta tror jag beror på att forwards är fruktansvärt medvetna om att backarna inte räcker till, blir det en två mot två eller tre mot två situation så är de rökta, alla andra lag åker skridsko ända in i kaklet, medan Örebro glider in i situationerna och det tar bort farten i allt de gör..Japp, detta har jag också varit inne på. I bortamötet med Linköping noterade jag att våra backar, Zamorsky i detta fallet, t.om. backar hem mot försvarszon i eget powerplay i situationer där man kunde stoppat puck i anfallszon. Andra lag fyller på med 5 man i anfallet, vi vågar alltså inte ens stå kvar på offensiv blå i PP (!!). Det är ju helt sjukt.
Jag är relativt säker på att det utöver självförtroende och sånt beror på att spelarna fått in ett defensivt tänk i skallen som följd av de tre tränare vi haft (Kenta, Tornberg, Sundblad). Det är ALLTID säkerheten först och följden av det har ju blivit ett patetiskt anfallsspel. Forwardssidan är inte så jäkla dålig, problemet är att man ”använder” typ 20% av kreativiteten och skillsen som finns där.
26/02/2017 kl. 15:29 #3607Personal Jesus
DeltagareInstämmer.
26/02/2017 kl. 12:52 #3606JN27
Likadant i anfallszonen, lösa puckar som det blir kamp om blir oftast en Örebroare mot två tre stycken motståndare tack vare att de andra två forwards är mer angelägna om att säkra upp bakåt och är livrädda att bli överspelade vilket gör att vi aldrig får långa anfall, allt detta tror jag beror på att forwards är fruktansvärt medvetna om att backarna inte räcker till, blir det en två mot två eller tre mot två situation så är de rökta, alla andra lag åker skridsko ända in i kaklet, medan Örebro glider in i situationerna och det tar bort farten i allt de gör..Det är 50 % dåligt självförtroende och 50 % avsaknad av spelskicklighet. Det är inte ens något som Sundblad kan påverka. Det man dock hoppas är att man kan sätta sig ned och ha någon sorts genomgång och något försök att djuta mod i spelarna att det handlar om att spela hockey i 60 min och strunta i eventuella misstag. Sålänge man gör allt i 60 min så spelar det ingen roll för då har man ändå gjort allt för att påverka.
26/02/2017 kl. 11:20 #3603Gurra
Likadant i anfallszonen, lösa puckar som det blir kamp om blir oftast en Örebroare mot två tre stycken motståndare tack vare att de andra två forwards är mer angelägna om att säkra upp bakåt och är livrädda att bli överspelade vilket gör att vi aldrig får långa anfall, allt detta tror jag beror på att forwards är fruktansvärt medvetna om att backarna inte räcker till, blir det en två mot två eller tre mot två situation så är de rökta, alla andra lag åker skridsko ända in i kaklet, medan Örebro glider in i situationerna och det tar bort farten i allt de gör..26/02/2017 kl. 10:10 #3602Personal Jesus
DeltagareUsch detta är verkligen vidrigt.. Laget har haft så jävla många chanser till att klara kvalgränsen.. men nu är det otroligt nära. Torsk mot Malmö hemma samtidigt som Rögle eller Leksand tar en trepoängare.. FY FAN SÄGER JAG BARA!!
Om vi vinner och de torskar så ser det genast bättre ut.
26/02/2017 kl. 09:14 #3601Andreas
KeymasterPs. Någon som vet varför Grossman var borta idag?
Sjuk tror jag.
26/02/2017 kl. 01:30 #3600pb_90
DeltagareUsch detta är verkligen vidrigt.. Laget har haft så jävla många chanser till att klara kvalgränsen.. men nu är det otroligt nära. Torsk mot Malmö hemma samtidigt som Rögle eller Leksand tar en trepoängare.. FY FAN SÄGER JAG BARA!!
26/02/2017 kl. 00:12 #3599JN27
DeltagareLeksand mot Rögle = 3p kommer delas ut till lagen under oss oavsett. Tillbaka till ruta ett igen.
Målet nu är väl att få spelarna att inse faktum.
25/02/2017 kl. 23:59 #3598Status
DeltagareLeksand mot Rögle = 3p kommer delas ut till lagen under oss oavsett. Tillbaka till ruta ett igen.
25/02/2017 kl. 22:42 #3597Karl
DeltagareAndreas, du måste vara en obotlig optimist, själv blir jag jätteglad om vi slipper negativt kval, tyvärr närmar vi oss det med stormsteg. Skulle vi då åka på AIK eller skogsraggarna, då tror jag vi ryker ur SHL.
Visst skulle det svida som fan att åka ur SHL, men vi har två lag som är sämre än oss efter oss i serien. Jag har svårt att föreställa mig att de skulle komma ikapp och gå förbi.
Jag vill bara att säsongen ska vara över nu så vi kan börja med off-season, nytt lagbygge och ny säsong.
Vi har redan fått stryk 3 av 3 mot Rögle denna säsong, kan inte se vilka vi ska ta poäng mot.
Ps. Någon som vet varför Grossman var borta idag?
25/02/2017 kl. 21:48 #3596pb_90
DeltagareLeksand har Karlskrona och Rögle i sina nästa matcher.. Vi har Malmö och Växjö x2…. ser möööörkt ut.. Och spelarna verkar inte ens vilja spela för att vinna matcherna. Dags för Sundblad att börja ryta till igen!
25/02/2017 kl. 20:41 #3595Andreas
KeymasterAndreas, du måste vara en obotlig optimist, själv blir jag jätteglad om vi slipper negativt kval, tyvärr närmar vi oss det med stormsteg. Skulle vi då åka på AIK eller skogsraggarna, då tror jag vi ryker ur SHL.
Visst skulle det svida som fan att åka ur SHL, men vi har två lag som är sämre än oss efter oss i serien. Jag har svårt att föreställa mig att de skulle komma ikapp och gå förbi.
Jag vill bara att säsongen ska vara över nu så vi kan börja med off-season, nytt lagbygge och ny säsong.
25/02/2017 kl. 20:00 #3594JN27
DeltagareKan det vara så att det finns någon spricka i laget som gör att det går som det går eller är laget helt enkelt för dåligt byggt? Jag kan liksom inte sätta fingret på vart problemet sitter…
25/02/2017 kl. 19:37 #3593Karl
DeltagareAndreas, du måste vara en obotlig optimist, själv blir jag jätteglad om vi slipper negativt kval, tyvärr närmar vi oss det med stormsteg. Skulle vi då åka på AIK eller skogsraggarna, då tror jag vi ryker ur SHL.
25/02/2017 kl. 18:24 #3590pb_90
DeltagareMan märker ju att hela laget har gett upp.. De vill bara att säsongen ska ta slut.
Alla förutom Lessio typ.. han försöker ju i varje fall. Han och vår checking-line försöker. Ingen annan…. Mustonen riktigt riktigt dålig..
25/02/2017 kl. 18:22 #3589JN27
DeltagareMan märker ju att hela laget har gett upp.. De vill bara att säsongen ska ta slut.
25/02/2017 kl. 18:19 #3587Andreas
KeymasterNej det här var riktigt tråkigt att kolla på. Örebro skapade verkligen minimalt med chanser fram till sista 10 när DIF gick över till att spela av matchen.
25/02/2017 kl. 17:04 #3586Personal Jesus
DeltagareOch Malmö leder.
25/02/2017 kl. 17:00 #3585Personal Jesus
Deltagare6 man på isen, igen….
25/02/2017 kl. 16:28 #3584Personal Jesus
DeltagareNågon som vet hur man kan fulstreama på Android platta?
25/02/2017 kl. 16:24 #3583Yongma112
DeltagareHärligt att få se ett sådant bländande anfallsspel!
Lessio i en brunkarkedja känns bara fel25/02/2017 kl. 16:20 #3582Personal Jesus
DeltagareNågon som kan berätta vad Unsportsmanlike conduct är?
-
FörfattareInlägg