Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 11,226 till 11,250 (av 13,233 totalt)
  • Författare
    pb_90
    Deltagare

Sen en annan tanke jag kom på nu!

Känns som att både Julius och Libor ses lite som ”stjärnor” i Slovakien. Han kanske därför höftar lite också på slutet eftersom dom troligtvis vill höra något sådant. Vad tror ni?

pb_90
    Deltagare

Hmm.. läste översättningen till engelska och det är ju rätt kul att han skämtar lite om att brorsan snart måste börja rädda lite puckar också haha! Sen känns det som att hela intervjun är gjord i en lite skämtsam ton. Så därför tycker jag att det är svårt att förstå hur han faktiskt menar i slutstycket.

Hans självbild där verkar vara att han är för bra för SHL. Och om han tycker att SHL är en för dålig liga för honom borde han väl dominera matcherna mer än vad han gör? Visst.. han har gjort en hel drös med poäng i år, men han har verkligen inte ”dominerat” på isen som tex Jocke Lindström eller Sundström gjort tex. Det är lite irriterande när man har sätt vad han kan göra när han blir lite förbannad och hans arbetskapacitet går upp. Då är han riktigt bra! Problemet är att detta kanske bara slår in två/tre byten per match.. Skulle han ha mindsetet att slita hårt så skulle han kanske kunna bli en bra spelare i KHL, för att han ska ta sig till NHL krävs det ett underverk i mentalt arbete. Någonting säger mig också att tränarna i KHL skulle tröttna på honom rätt fort också..

Andreas
    Keymaster

Jag har svårt att se Libor klara sig i NHL. Något KHL lag eller alpland möjligen där pengarna är bättre. Men NHL? Nej det tror jag inte på.

Min tolkning är att han vill spela på en högre nivå och högre än SHL är väl egentligen bara NHL.

NLA har mycket pengar, men bättre ishockey är tveksamt. KHL har nog högre spets, men dras med en massa andra dåliga saker som jag inte tror lockar honom efter hur brorsan behandlades.

Andreas
    Keymaster

Nu är det tjeckiska jag kan knaggligt, men skillnaderna mellan språken är små.

Jag tycker det var en ganska lättsam Libor som pratade om att laget är på gång nu efter att den nya tränaren har introducerat en ny spelstil som är mer defensiv.

Han är inte helt förtjust i att spela på kanten istället för center, men accepterar det.

Sedan säger han att han siktar högre, NHL främst.

Jag tolkar det mer som att gärna hade provat på provspel i någon NHL-klubb, men att han har kontrakt med Örebro (plusår, min kommentar) och att klubben vill utnyttja det. Vad det blir beror lite på om hans agent kan fixa till något som verkar intressant.

Min tanke:
    Jag tror inte han är sugen på KHL, men om chansen att provspela för en NHL-klubb dyker upp tycker jag alla spelare ska ges chansen att ta den. Det är varje spelares dröm att få spela i NHL. Jag tycker inte Örebro Hockey ska stå i vägen för den drömmen.

Orebro Center
    Deltagare

Jag har svårt att se Libor klara sig i NHL. Något KHL lag eller alpland möjligen där pengarna är bättre. Men NHL? Nej det tror jag inte på.

JN27
    Deltagare

Som jag tolkar det så vill han avvakta eftersom han ser sig själv som en bättre spelare än vad han får ut av SHL. Samtidigt så tror jag det är farligt att underskatta SHL för mycket. Många som tror för mycket om sig själva hamnar lätt i frysboxen och så blir det AHL och ne ny sejour i europa iallafall.
    Det jag däremot tolkar av det sista i artikeln är att han lämnar den frågan till Agenten eftersom det är Agenten som ska avgöra om det finns en möjlighet för honom i NHL vilket jag tolkar det som att han i första hand vill. Finns det ingen möjlighet för honom så tror jag säkerligen att agenten kommer att råda honom att skriva på nytt avtal.
    Kontraktet gällde ju över nästa säsong också framgick det ju så.

GladeOlle
    Deltagare

Verkar inte som om libor förlängt eller är jätte sugen på att göra det med min Google translate översättning av den här artikeln
    https://hokej.sk/clanok/147809-libor-hudacek-chce-v-reprezentacii-potvrdit-formu-zo-svedskej-ligy#.WJro-Ma-vc8.facebook

Vad tror ni? Nån som kan läsa artikeln i original?

Andreas
    Keymaster

Jag tycker de ska vara ”nöjda” nu.

Med lite tur har vi kvar Lessi även nästa säsong om han visar sig vara duglig i SHL.

pb_90
    Deltagare

Fyfan va förbannad man skulle vara som sponsor då.. :/ Jag vet att det här ryktet har varit uppe tidigare, vad är det som dom har missat att göra/skickat ut?

Men en klubb som Örebro Hockey som har U-16, J18 och J20 borde väl få spons då kan man säga? Sen är dom ju som sagt öronmärkta för juniorleden, men ändå.

Ja visst borde vi ligga väldigt lågt nu? Vi har ändå tagit in tre spelare under säsongen. Innan säsongen snackade dom ju också om att det fanns pengar kvar i spelarbudgeten och något namn kanske kunde tillkomma, det tillsammans med försäkringspengarna från Jockes kontrakt borde väl täcka en stor del av Grossman, Lessios och Anderssons kontrakt? Publiken har ju alltid kommit trots motiga resultat, så inkomstmässigt borde det vara helt okej.

Andreas
    Keymaster

Det där med Concent är klart oroligare.. Men är det inte hyfsat tryck på sponsorer ändå i staden? Skulle dom få svårt att hitta en ny ”storsponsor” tror ni?

De behöver ta hand om sina mindre sponsorer bättre först och främst, vilket de kanske gör nu när de inser hur skört allting blir när en storsponsor kan plötsligt försvinna.

De har duktiga säljare så jag är inte så orolig för att de lyckas hitta någon ny storsponsor, eller flera mindre som täcker upp, men jag hoppas de följer upp bättre med dessa än det som varit. Det har funnits lite missnöje bland ”mindre” sponsorer som tycker sig inte bli sedda eller hörda, eller ännu värre inte får saker som de faktiskt har rätt till via sina avtal.

Andreas
    Keymaster

Jag ser inga fel i att kommuner sponsrar ungdomsidrott. Det bidrar med väldigt mycket positivt för samhället i förlängningen.

Elitverksamheter däremot ska kunna stå på egna ben. Det är sådana enorma summor att det ska inte en kommun behöva backa upp för att den ska överleva.

Jag tror inte det kommer några fler spelare. Hellström borde vara tillbaka snart och då har vi sju backar igen. Squires är också tillbaka snart och då kan de skicka Jellvert tillbaka till Västerås.
    Det är inte den starkaste trupp Örebro haft, men den räcker för att klara sig kvar och den kan eventuellt sno en play-in-plats.

Frågan är hur mycket pengar man ska spendera för att kanske få chansen att spela en play-in-match hemma?

pb_90
    Deltagare

Fan va trist för Glenn! :/

Första gången han ska få testa på landslagsspel, och så går han och blir sjuk..

https://www.hockeymagasinet.com/article/monten-tvingas-skicka-hem-spelare-vm-backen-kallas-in-jobbar-for-att-fa-ner-dem-till-ikvall

pb_90
    Deltagare

Sant.. det är jävligt fel att kommunerna går in och sponsrar så pass mycket som dom gör. Samtidigt så tycker jag att juniorleden är en slags gråzon där. Sen får kommunen ”gratis PR” också, sen vad den PR:en är värd är en annan sak.

Vad tror ni om värvningshetsen då? Jag hoppas faktiskt på att det INTE kommer någon mer innan deadline. Vi har bra form, ”lyxade” till det med en KHL-chansning och avlönar fortfarande en hel del skadade spelare. För visst avlönar man skadade spelare i 90-dagar innan försäkringen kickar igång?

Personal Jesus
    Deltagare

Personligen vill jag ha bort alla kommunala pengar.
    Detta pga ÖH bedriver en elit verksamhet.

Personal Jesus
    Deltagare

Mindre kommunala pengar till elitlagen

Vad menas med ”marknadsföringspengar” då? Antar att de är öronmärkta för just det syftet. Låter ju i så all som att dom pengarna har lagts för att locka folk till arena och till sporten väl? Då kanske sänkningen i princip gör att det blir lite färre jonglörer i pauserna? (skämtsamt sagt).

Det där med Concent är klart oroligare.. Men är det inte hyfsat tryck på sponsorer ändå i staden? Skulle dom få svårt att hitta en ny ”storsponsor” tror ni?

Det är pengar efter hur mycket lagen/staden syns i olika media, främst riksmedia.

pb_90
    Deltagare

Mindre kommunala pengar till elitlagen

Vad menas med ”marknadsföringspengar” då? Antar att de är öronmärkta för just det syftet. Låter ju i så all som att dom pengarna har lagts för att locka folk till arena och till sporten väl? Då kanske sänkningen i princip gör att det blir lite färre jonglörer i pauserna? (skämtsamt sagt).

Andreas
    Keymaster

Jag undrar mest av allt hur det blir med Concent som varit en storsponsor i ekonomisk kris och nu ny ägare. Hur mycket pengar är det fråga om här egentligen?

Personal Jesus
    Deltagare
    Henric
    Keymaster

Speaking of Jocke Andersson. Någon som vet mer kring skadan och operationen? Kommer han ens kunna spela hockey mer? Jag är lite orolig för hur hans framtid ser ut. Skulle ju vara fantastiskt kul om han repar sig såpass att han får en hel säsong (med marginal i sommar för att komma igång igen).

Andreas
    Keymaster

Varför har det varit så dåligt med folk på KHK’s matcher? De har ju ändå legat i toppen. Har det minskat i takt med att det gått sämre på slutet? Tycker fansen också att de spelar en tråkig hockey?

Inte direkt minskat, men det är en liten stad och intresset verkar inte större än såhär. Snittet verkar inte sjunkit nämnvärt trots motgångarna. Det kommer inte fler på matcherna. Det är sällan slutsålt.

De mer öppenhjärtliga fan jag pratat med tycker även de att de spelar tråkigt, men så länge de vinner är det svårt att säga ifrån. Nu när de inte vinner är det fler som säger något.

Jag tror inte Molin kan ändra på så mycket dock. Om de försöker ställa om till en mer offensiv hockey riskerar de att öppna upp sig för mycket bakåt och det kommer inte deras backar att kunna hantera.

pb_90
    Deltagare

Vi måste väl fortfarande betala lite mer än vissa andra klubbar för att vi inte räknas som ett ”klassiskt lag” tror ni inte det? Vi måste slås liiite hårdare för att knyta åt oss toppspelarna.

På ett sätt var det väl därför bra att man signade Tom Wandell och Joakim Andersson.. mer etablerade spelare som ”banar väg” för andra senare. Sen måste Örebro visa att man också kan utveckla spelare. Det är nog en större faktor än pengar många gånger.

JN27
    Deltagare

Jag skulle för övrigt såga vår ledning också om dom gjort något grovt budgetfel..

Jag är tveksam till att vår ledning gjort några grova budgetmissar. Som sagt vi ligger ju stadigt på norrsidan om publiken fortsätter att komma in likt de gjort i alla år hittills. Tror det blivit en grej att gå på hockey här på ett helt annat sätt än i andra städe, säkerligen mycket tack vare Universitetet som har ett antal matchbiljetter samt att vi har så många stående säsongsabonnenter där jag är en av dem och jag tvekar inte en sekund på att förnya i och med att det blir ett fint avbrott av vardagen att gå ner till hallen och kolla hockey.
    Det som jag dock ser som ett tjänstefel av HR-chef och ekonomiansvarig och PG är att jag får känslan av att många spelare har betydligt mer i lön än vad de är värda kan jag tycka samt att det verkar vara ganska stora löneklyftor. Löneklyftor ska finnas men då ska man också betala av sin lön spelmässigt vilket jag anser flertalet inte mäktat med den här säsongen.

Status
    Deltagare

Varför har det varit så dåligt med folk på KHK’s matcher? De har ju ändå legat i toppen. Har det minskat i takt med att det gått sämre på slutet? Tycker fansen också att de spelar en tråkig hockey?

pb_90
    Deltagare

Jag skulle för övrigt såga vår ledning också om dom gjort något grovt budgetfel..

pb_90
    Deltagare

PB….var försiktig med att såga andra lags ekonomi.

Ligger vi dåligt till också tror du eller? :/ Jag menar bara att det blir pinsamt för ligan också som försöker vara professionell om lag inte ens kan betala ut löner/pensioner.

Varför drar man inte till i underkant när man planerar för antalet sålda biljetter före säsong? Allt som blir en bonus kan man väl lägga på nästa års lagbudget?

Det känns som att det liksom klantas till i onödan i flera klubbar.. Vi ska vara jäkligt tacksamma till att publiken fortsätter komma till Behrn.

Visar 25 inlägg - 11,226 till 11,250 (av 13,233 totalt)