Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
- Detta ämne har 13,232 svar, 59 deltagare, och uppdaterades senast för 1 dag, 8 timmar sedan av
Andreas.
-
FörfattareInlägg
-
06/02/2017 kl. 15:37 #3301
JN27
DeltagareMattias Guter i Karlskrona bjuds ut till andra klubbar i SHL. Kan ju vara en värvning att ta av bara farten med tanke på att det är en poänggörare. Man vet vad man får om man säger så.
06/02/2017 kl. 14:36 #3300Henric
KeymasterVilket kliv frammåt det skulle vara att gå förbi DIF imorron. Jag tror inte det blir så, men vi har ju iaf möjligheten och det vore fantastiskt skönt. Fortsatt stabilt försvarsspel är en förutsättning tillsammans med förmåga att hålla nerverna i schack.
Du får dessvärre vänta till nästa Tisdag innan vi får chans att gå förbi..
Ha! Ja såklart. Veckorna går fort. 🙂
06/02/2017 kl. 13:47 #3299JN27
DeltagareVilket kliv frammåt det skulle vara att gå förbi DIF imorron. Jag tror inte det blir så, men vi har ju iaf möjligheten och det vore fantastiskt skönt. Fortsatt stabilt försvarsspel är en förutsättning tillsammans med förmåga att hålla nerverna i schack.
Du får dessvärre vänta till nästa Tisdag innan vi får chans att gå förbi..
06/02/2017 kl. 13:45 #3298Henric
KeymasterVilket kliv frammåt det skulle vara att gå förbi DIF imorron. Jag tror inte det blir så, men vi har ju iaf möjligheten och det vore fantastiskt skönt. Fortsatt stabilt försvarsspel är en förutsättning tillsammans med förmåga att hålla nerverna i schack.
06/02/2017 kl. 13:45 #3297pb_90
DeltagareRiktigt delikat problem detta.
Det skulle ju vara sjukt trist att inte få in ett enda nytt spännande namn på forwardsidan.. Mitt ”drömnamn” här är Teemu Pulkkinen som verkar ha lirat med Jocke en del.
Jag har nog inget problem med att låta någon av Squires, Mustonen och Olsson gå för att lämna plats för en uppgradering (även om jag gillar alla). Olsson är väl den som varit i klubben längst av dessa så han kanske fyller en viktig funktion där. Men spelmässigt så kan MJ, JA, TW, MW, GF och GG ta över hans roll i BP. Samtidigt verkar båda dom andra två vara omtyckta i omklädningsrummet. Mustonen kan ju svenska, finska och klockren engelska, måste vara ganska praktiskt kille i ett omklädningsrum? MJ har ju fortfarande inte kritat på något nytt kontrakt heller.. kommer färjestad nypa honom? Jag skulle bli riktigt ledsen om han bytte klubb.. Solklart min favoritspelare i ÖHK.
Vi är alla överens om att det är på backsidan de största uppgraderingarna bör göras. Men det är ju inte direkt så att forwardsidan har spottat in mål heller :/
Blir hur som helst spännande att se vad framtiden har att utvisa!
06/02/2017 kl. 12:43 #3296Andreas
KeymasterDet är jättesvårt, men vi vet ju att Mustonen presterar i en bra miljö så att sätta honom i top-6 borde inte vara fel. Han producerar ju faktiskt i en sådan miljö.
MJ-JA-DV
MH-TW-JM
MW-LH-GS – Ser ingen anledning att splittra på dem.
KO-GF-GG
SL
F. Andersson, Adolfsson, Wiklander ryker.
Jellvert lånas ut. EVentuellt att Glenn lånas ut och ger plats åt Liivik.
Sedan har vi ju en ny kille på väg in. Var ska han spela? Wandell petas ner i fjärdekedjan och Franzén lånas ut?
06/02/2017 kl. 11:42 #3295pb_90
DeltagareJo men då fick ju Joel lira med Viksten och Johansson. Det är det som är min poäng, han måste ha bra spelare omkring sig för att leverera. Ska vi då ”slösa” en topp sex roll på honom?
Kan ni inte försöka sätta ihop er forwardsuppsättning till nästa säsong? Det är sjuuuuukt svårt! Joel, MJ, Viksten, Libor och Squires ”tävlar” om de fyra första forwardspositionerna. Och jag vill ha in en ny spetsforward också så då måste ytterligare någon kliva ned.
MJ-JA-Ny
Squires-Wandell-Libor
Weinstock-Mustonen-Viksten
Gustafsson-Franzén-HagaÄr väl en tänkbar uppställning. Men ska Olsson in? Vad händer med Siim? Osv.. svinsvårt att se hur dom ska sätta ihop allt. Dom måste släppa någon/några till nästa säsong ifall det ska fås plats med någon ny. Och skulle jag vara Glenn eller Franzén skulle jag nog bli rätt besviken om jag inte tog en plats.
06/02/2017 kl. 09:27 #3294Orebro Center
DeltagareI fjol var ju Mustonen riktigt bra tills han vart skadad (eller var det avstängning?). Efter det uppehållet var han inte alls sig själv lik och det tog en räcka matcher i någon form av startsträcka innan han började ånga på igen
06/02/2017 kl. 08:21 #3293Status
DeltagareMustonens flickvän lirar väl fotboll i ÖSK? Tror han trivs rätt bra I Örebro, och det skulle vara kul att se fortsatt utveckling under Sundblads regi.
06/02/2017 kl. 07:16 #3292pb_90
DeltagareMustonen hade väl en lång radda med matcher förra året där han gjorde mål? Inte lika lång som MJ, men han var ändå på väg mot den.
Han behöver spela med bra medspelare, men jag tycker ändå han är bättre än många andra spelare som man skulle placera i en tredjekedja. Han och Haga har ju visat på viss kemi dessutom och Haga om någon behöver vi få liv i. Den killens självförtroende är obefintligt just nu.
Jo men absolut! Sen vet jag inte om jag tycker det är rimligt att ha Mustonen i en tredjekedja egentligen. Eftersom han själv inte kommer att ”boosta” kedjan så. Skulle dock vara intressant om man skulle kunna få med Weinstock i samma kedja som Mustonen. Han brukar i varje fall kunna hitta dom där passningarna som krävs?
Hur skulle du formera nästa års forwardssida Andreas? Sjukt svårt att hitta plats till alla tycker jag..
06/02/2017 kl. 06:32 #3291Andreas
KeymasterMustonen hade väl en lång radda med matcher förra året där han gjorde mål? Inte lika lång som MJ, men han var ändå på väg mot den.
Han behöver spela med bra medspelare, men jag tycker ändå han är bättre än många andra spelare som man skulle placera i en tredjekedja. Han och Haga har ju visat på viss kemi dessutom och Haga om någon behöver vi få liv i. Den killens självförtroende är obefintligt just nu.
06/02/2017 kl. 06:18 #3290JN27
DeltagareVi är överens om att Mustonens lön är lite av ett fynd. Men han har ju inte varit så pass bra att man ska ösa pengar över honom helleR?
Jag är lite tudelad till hans chanser att bli en 30+ poänggörare i SHL.. Han har bra skott och skridskoåkning, men han är verkligen beroende av sina medspelare. Det är inte direkt han som fixar lägena åt dom utan någon måste sätta upp honom i rätt läge. Jag tror inte att han har den där riktiga passningskänslan och blicken för spelet tyvärr..
Han är en komplementspelare som man inte bygger ett lag kring. Det är väl inte fy skam det heller, men känns som att vi har lite väl många sånna i laget.
Tror det är viktigt att man klargör vad man vill ha innan man gör sig av med spelare. Inför denna säsongen så gjorde man sig av med två backar. Lyckades värva en som förövrigt inte spelar kvar. Ser man till säsongen i stort så spelade ju inte Heinrich speciellt mycket alls så man kan säga att vi skickade två backar och ersatte dem aldrig. Därav anser jag att man måste rannsaka sig själv ordentligt innan man börjar skicka iväg folk. Detta hoppas jag dock att vi får genom NJ.
05/02/2017 kl. 22:42 #3288pb_90
DeltagareVi är överens om att Mustonens lön är lite av ett fynd. Men han har ju inte varit så pass bra att man ska ösa pengar över honom helleR?
Jag är lite tudelad till hans chanser att bli en 30+ poänggörare i SHL.. Han har bra skott och skridskoåkning, men han är verkligen beroende av sina medspelare. Det är inte direkt han som fixar lägena åt dom utan någon måste sätta upp honom i rätt läge. Jag tror inte att han har den där riktiga passningskänslan och blicken för spelet tyvärr..
Han är en komplementspelare som man inte bygger ett lag kring. Det är väl inte fy skam det heller, men känns som att vi har lite väl många sånna i laget.
-
Det här svaret redigerades för 9 år, 3 månader sedan av
pb_90.
05/02/2017 kl. 22:09 #3287Andreas
KeymasterVisst är det så, men Mustonen har aldrig presterat under en hel säsong. Skulle någon försöka värva honom är det fortfarande på hans potential främst.
05/02/2017 kl. 21:43 #3286Orebro Center
DeltagareMustonens kontrakt är nog det bästa som Örebro har. Vikstens är inte fy skam heller tycker jag egentligen med tanke på att han har kapacitet att göra 35-40 poäng när han är helt fräsch.
Samtidigt ligger det i en fara i att ha underbetalda spelare eftersom de har en tendens att uppvisa flyktbeteende och dessutom känna missnöje över att man anser sig underbetald sett till marknadens värdering. Teoretisk kan en konkurrerande klubb komma till spelaren och säga ”vilken skitlön du har, kom till oss. Vi är beredda att betala vad du är värd”. Och även om ÖHK kontrar med en större lön så har dom här grillerna redan cirkulerat runt i huvudet på spelaren en tid.
Fotbollsklubben Elfsborg t ex kan höja lönen under kontraktperiod för en spelare om denne presterar över förväntat. Detta för att vissa uppskattning för spelaren och också få denne att känna sig nöjd. Elfsborg har också en stor andel spelare som vill tillbaka efter en proffsseour utomlands.
Sedan kan man då tänka tvärt om att man ska sänka lönen för en spelare som presterar under förväntat. Detta är dock av flera skäl inte lika lätt. Bla för att det finns i kontraktet vad spelare skall ha i lön
05/02/2017 kl. 18:23 #3284pb_90
DeltagareMustonens kontrakt är nog det bästa som Örebro har. Vikstens är inte fy skam heller tycker jag egentligen med tanke på att han har kapacitet att göra 35-40 poäng när han är helt fräsch.
Ja vi måste verkligen betala sjukt mkt för några få spelare.. sen är det väl nackdelen med att ha så många på kontrakt också som vi har?
Jag menar, det är ju orimligt att tex Weinstock, Wiklander, Olsson m.fl. har mer än Viksten? Jag skulle tro att Martin har något liknande som Viksten också väl? Något mer kanske.
Skulle vara kul att se fulla lönetabellen.. Men det verkar ju onekligen som att dom gått all in på Jocke, Tom, Hudacek och Zamorsky typ? För ingen annan back kan ha mer betalt än Ekbom väl? Grossman kan väl ha en hel del iofs.. men jag tror ärligt att det inte direkt blev någon huggsexa om honom när han kom tillbaka.. så några jättepengar är det nog inte där.
Måste förövrigt säga att Wandell har varit värd pengarna sen de nya tränarna kom in. Han måste snitta över 18min sen dom kom in. Synd för hans självförtroende att han inte får näta mer bara! 🙂
-
pb_90.
05/02/2017 kl. 18:03 #3283Andreas
KeymasterMustonen hade kunnat vara en jävla stöld om inte skador och annat stört honom så mycket.
Wandell sägs dra in över 200k. Jocke har en högre lön än så, och båda fick fina sign-on-bonusar.
Hudacek spelar i samma liga som Wandell.
Bobbo och Ekbom ligger i samma trakter som Motin.
Glenn går på juniorkontrakt.
Franzén tjänar inte många kronor.
Grossman tjänar fina stålar, men vet inte exakt vad vi pratar om. Mycket är det i alla fall.
Zamorsky vet jag inte alls faktiskt, men det borde röra sig om en hel del pengar där med.
Jag tror Peter Andersson är relativt billig också, men jag kan ha fel.
05/02/2017 kl. 17:46 #3282pb_90
DeltagareHudaceks avstängning visar att han ligger på en lön mellan 80-120kkr/mån.
Alltså har vi ”facit” på följande spelare:
Johan Motin: 80-120kkr/mån
Daniel Viksten: 80-120kkr/mån
Libor Hudacek 80-120kkr/mån
Joel Mustonen 35-50kkr/månFrågan väcks återigen.. Vart ligger våra 35-40 miljoner i spelarbudgeten någonstans?!
05/02/2017 kl. 16:34 #3281pb_90
DeltagareAlltså jag tycker det är omöjligt att sätta ihop nästa års lag.. Några spelare är helt enkelt svåra att trycka in i laguppställningen då jag vill få in någon ny spetsforward. Ett hyfsat rimligt lag nedan, känns dock inte speciellt farligt som lag?
MJ-JA-Ny
Libor-Wandell-Squires
Weinstock-Haga-Viksten
Gustafsson-Franzén-OlssonExtraforward: Sliim Shady Liivik.
Adolfsson ryker, Mustonen känns onödigt att ha i en tredje/fjärdekedja. Skulle faktiskt tro at Mustonen drar till Skellefteå efter den här säsongen. Wiklander får inte plats och inte heller Liivik som sitter på ett år till.. Hur skulle ni förstärka forwardplatserna?
05/02/2017 kl. 16:12 #3280Andreas
KeymasterHur mycket spets har man i JA om han kommer till spel nästa säsong? Lär ha tappat en hel del efter skadan.
Intressant fråga. Han borde kunna börja träna under våren och jag kan inte tänka mig att han skulle missa några träningsmatcher. Det är ändå nästan ett halvår av träning. Det borde vara nog för att komma i form igen.
Det är om han inte får några bakslag förstås. Med tanke på den tur laget haft den här säsongen ska vi nog inte säga för mycket än.
05/02/2017 kl. 16:09 #3279Andreas
KeymasterBåde Glenn och Franzén kan löpa risken att bli utlånade beroende på vad som kommer in, men jag hoppas att de inte blir det. Båda har varit starka utropstecken på slutet.
Angående Olsson är han lite svår att bedöma, men jag tycker jag hans grundspel håller så pass hög kvalitet att han hör hemma i SHL. Han gör aldrig några misstag och om inget annat fungerar han som ett levande exempel för de yngre spelarna hur man spelar med säkra marginaler och tar ett defensivt ansvar.
Jag tycker han utgör en del av stommen i laget numera. Man kan kasta runt honom i alla kedjor och man vet alltid vad man får.
05/02/2017 kl. 16:06 #3278Status
DeltagareHur mycket spets har man i JA om han kommer till spel nästa säsong? Lär ha tappat en hel del efter skadan.
05/02/2017 kl. 15:53 #3276pb_90
DeltagareAndreas! Tycker att du har bra analyser i din text om kontraktsituationen i laget, men! Om vi ska kunna få in ny spets måste några ut tyvärr.. svårt jag vet! Men absolut nödvändigt..
En spelare som jag tänkt borde ha svårt att få förlängt nu när Glenn och Franzén har gjort det så bra är Kalle Olsson. Både Glenn och Franzén har gått in och gjort det bra i BP och har mer att växla ut offensivt än Kalle tror jag.
För nog måste Franzén och Glenn vara gjutna i nästa års trupp? Några måste ju tyvärr lämna.. men vilka?
05/02/2017 kl. 15:28 #3273pb_90
DeltagareLibor avstängd i två matcher för att domaren är en jävla sopa
05/02/2017 kl. 14:30 #3272Henric
KeymasterJulius rycker lite i toppen på räddningsligan. 32 matcher på is med 866 räddningar. 2:a är nu Joni Ortio, SAIK, med 801 räddningar på 33 matcher. Julle får jobba för lönen iaf. 🙂
-
-
FörfattareInlägg