Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 12,001 till 12,025 (av 13,233 totalt)
  • Författare
    pb_90
    Deltagare

Den enda förklaringen till värvningarna av dom två är att PG blev grundlurad av deras agenter. Någon scouting KAN inte ha bedrivits..

Karl
    Deltagare

Alltså det borde väl egentligen inte frigöra pengar om man blir av med dom? Eller.. klart om någon tar över deras kontrakt så frigörs det väl en del.. men ingen klubb förutom någon i Österrike lär vara sugen på Heinrich och Siim brände väl sina broar något när han utnyttjade en out-klausul för att lämna finland för sverige.. Så lycka till att lösa detta Pontus!

Jag utgick att man försöker hitta klubbar som helt eller delvis tar över lönen. Annars kunde man ju lika gärna skicka dem till VH.

Om man sedan inte hittar någon klubb är en annan sak. Kan tänka mig att de lite mindre rinkarna i Finland passar Siim bättre.

Jag är rätt säker på att de så kallade stjärnorna i ÖHK har klausuler så de inte riskerar att skickas till Vita Hästen eller någon annan klubb. Om de inte själva är med på det så klart.

Dessutom håller väl inte Heinrich ens AS-klass vilket gör värvningen och tvåårskontraktet med honom ännu mer märkligt.

Orebro Center
    Deltagare

Alltså det borde väl egentligen inte frigöra pengar om man blir av med dom? Eller.. klart om någon tar över deras kontrakt så frigörs det väl en del.. men ingen klubb förutom någon i Österrike lär vara sugen på Heinrich och Siim brände väl sina broar något när han utnyttjade en out-klausul för att lämna finland för sverige.. Så lycka till att lösa detta Pontus!

Jag utgick att man försöker hitta klubbar som helt eller delvis tar över lönen. Annars kunde man ju lika gärna skicka dem till VH.

Om man sedan inte hittar någon klubb är en annan sak. Kan tänka mig att de lite mindre rinkarna i Finland passar Siim bättre.

pb_90
    Deltagare

Orebro Center
    Deltagare

Nu skriver även NA att Liivik är på väg bort. Det har nog pågått längre än Heinrich, men så vitt jag vet har ingen nappat på någon av dem.

Hoppas inte det skall finansiera Grossman utan att det skall öppna för en till spelare in

Andreas
    Keymaster

Nu skriver även NA att Liivik är på väg bort. Det har nog pågått längre än Heinrich, men så vitt jag vet har ingen nappat på någon av dem.

pb_90
    Deltagare

JN27: Vet inte om du missförstod mig. Verkar som att vi är av samma åsikt.

Ja den säsongen hade vi enbart defensiva backar och försvarsspelet såg bättre ut. Skillnaden då var att det var typ Ryan som själv satte igång anfallen och inte en back. Och eftersom att den kedjan var enormt snabb på omställningar och det gjorde oss framgångsrika så verkar ledningen vilja gå åt det hållet till 100%. Dvs. att man enbart tittar på att forwards ska vara kvicka på omställningarna. Det man inte tänkte på var att någon måste slå den första snabba och bra passningen, och ännu tidigare måste man ju ha vunnit pucken i försvarszon. Om man tänker efter så är det helt sjukt hur det inte kunde bli mer ”alibi-poäng” på våra backar under ”Ryan-säsongen” när det gjordes så mkt poäng..

JN27
    Deltagare

Jo men självklart skulle Heinrich klara sig jäkligt mycket bättre i ett lag där man inte behöver spendera 75% av tiden i egen zon. ÖHK har ju verkligen inte ett spel som är till för offensiva backar? För nog fan är taktiken att man satsar på spelvändningar liksom? Och då måste man ju få kontroll på pucken genom defensivt klockrent spel. Derek Ryans-förbannelse kan vi kalla spelupplägget.. Hade inte han kommit och putsat till spelet den säsongen så hade kanske ledningen lärt sig mer.

Fast tittar du på backarna då och backarna idag så hade vi nästan enbart deffensiva backar det året. I år har vi en defensiv och en offensiv I varje kedja. Det håller inte för det spelet som Orebro spelar.

pb_90
    Deltagare

Jo men självklart skulle Heinrich klara sig jäkligt mycket bättre i ett lag där man inte behöver spendera 75% av tiden i egen zon. ÖHK har ju verkligen inte ett spel som är till för offensiva backar? För nog fan är taktiken att man satsar på spelvändningar liksom? Och då måste man ju få kontroll på pucken genom defensivt klockrent spel. Derek Ryans-förbannelse kan vi kalla spelupplägget.. Hade inte han kommit och putsat till spelet den säsongen så hade kanske ledningen lärt sig mer.

Orebro Center
    Deltagare

I rätt lag tror jag man kan få ut mer av Heinrich, Jag tror han delvis lider av att så mycket av spelet förs i egen zon och under press och stundtals oorganiserat och ett virrigt försvarsspel.

Fick han spela i ett lag som har betydligt mer av spelet och bättre övriga backar tror jag också han mer skulle komma till sin rätt.

JN27
    Deltagare

På tal om försvarsspel, Heinrich blir nog inte kvar länge till oavsett. Klubben försöker allt mer aktivt att hitta en ny klubb till honom.

Inga rykten kring någon ytterligare förstärkning utöver Grossmann? Jag tänker om man frigör ekonomi till en ny spelare när man gör sig av med Heinrich?

Andreas
    Keymaster

På tal om försvarsspel, Heinrich blir nog inte kvar länge till oavsett. Klubben försöker allt mer aktivt att hitta en ny klubb till honom.

JN27
    Deltagare

Det var väl Wirström som I sin krönika efter torsken mot HV som gick igenom varför HV ”Sprungit ifrån Örebro”. Han gav väl kanske förutom det en förklaring på varför vi ligger där vi ligger.
    Samtliga av HV’s kedjor har gjort 20 p eller fler. HV’s tredjeline har gjort 29 p mot vår förstaline som gjort 23.
    Det är helt horribelt dåligt. Det visar ju på att vi är hemskt dåliga på att producera samtidigt som vi släpper in en massa mål.
    Vi är dåliga I boxplay, vi är dåliga I powerplay. Även om jag måste erkänna att boxplayspelet blivit avsevärt mycket bättre än I början.

Tornberg var väl ganska tydlig med att han inte vill att målvakten alltid ska få rubriker efter Örebro’s segrar. Kalle Olsson sa I en intervju att ”Brage räddade oss ikväll” veckan efter.
    Med detta hetsiga utlåtande så vill jag bara mena att jag hoppas att man verkligen gjort/gör en ordentlig utvärdering av läget under detta uppehåll och Grossmann kanske får in lite glöd I försvaret så att alla kan känna att man fan inte är välkommen om man inte gör sitt jobb.
    Jag är tveksam men en liten gnista av hopp finns.

Henric
    Keymaster

All respekt för Jönssons säsong, men han är något av en produkt av ett försvarsspel där alla verkligen gör sitt jobb och gör det bra. Lex Sandberg & kvalserien.

Absolut. Jönsson hade haft betydligt svårare att klara sig i vårt lag, utan tvekan. Jag har dock alltid haft ett gott öga till honom. Kan inte låta bli att sakna honom lite. 🙂

Andreas
    Keymaster

All respekt för Jönssons säsong, men han är något av en produkt av ett försvarsspel där alla verkligen gör sitt jobb och gör det bra. Lex Sandberg & kvalserien.

pb_90
    Deltagare

Ja Libor har verkligen imponerat än så länge. Han har något speciellt som måste göra det jävligt drygt att ha honom som motståndare, avig liksom. Sen gillar jag ju Squires på ett sätt, men jag skulle tycka det vore spännande att se vad Viksten eller MJ skulle kunna ställa till med istället för honom.

Och jag tycker fan synd om Julius.. så många matcher som han har fått utstå med ett klappruttet försvarsspel och ändå hållit kvar laget i matcherna. Hade vi haft ett försvarsspel ala Karlskrona hade Hudy varit överlägsen i all målvaktsstatistik! Skulle Jönsson stått i vår kasse så hade han legat på typ 87% och 4,3 insläppta/match!

Henric
    Keymaster

Julius fortfarande i topp i antalet räddningar. 509 tillsammans med Dansk som spelat en match mer. Haugen också i det häradet, också han med en match mer spelad.

Henric
    Keymaster

Jag vet inte, i mångt och mycket väntar vi väl på att MJ eller kanske Viksten ska komma in i ett stim och avlasta Libor lite i producerandet. Inget säger ju att det absolut måste bli så, men man kan ju hoppas iaf. Tycker Lill-Hudy ska ha cred för det han gjort såhär långt iaf.

Jag tycker fortfarande det är helt sjukt SJUKT att Johannes Jönsson leder MV-ligan.

pb_90
    Deltagare

Henric:
    Haha sant om det där med Liivik! Dels så är han för seg för att hinna in på mål och sen så kommer aldrig Wiklander eller Adolfsson kunna lösa de insticken framför mål.. och sen så måste man förtjäna sin plats i PP. Just nu förtjänar Liivik knappt 8min i istid. Det är fan en gåta hur man kan göra en sådan enorm felrekrytering och sen tro att det ska bli en ny Anttila-typ..

Pennybridge HK:
    Jag skulle också vilja ha in Haga där.. men dom kommer aldrig våra testa + att dom antagligen har lovat Wandell en plats i en ”producerande”-kedja.. Men Wandell med Mustonen och Olsson kanske skulle kunna funka hyfsat offensivt ändå?

Pennybridge HK
    Deltagare

BTW.. dags att utvärdera vår nya förstafemma?

Viksten – 23 matcher 6G-5A-11P
    Wandell – 24 matcher 2G-4A-6P
    MJ – 16 matcher 2G-4A-6P

Jag skulle vilja se Haga mellan Viksten och Johansson. Det känns som att han skulle kunna passa bättre än vad Wandell gör i den femman. Det känns som att Wandells defensiva kvalitéer passar bättre i en 3dje eller 4e lina.

Henric
    Keymaster

Att Liivik trodde att vi spenderar tillräckligt mycket tid i offensiv zon för att han ska hinna ta plats framför mål och skymma säger ju en hel del om hur fel de har sålt in lagbygget till honom. 😉

Kebab är för övrigt bästa matchmaten. 🙂

Andreas
    Keymaster

Jag hoppas laget tar denna vecka att också prata igenom hur de vill spela och komma till sans med spelidén.

Eller att de kanske etablerar en spelidé. Det finns en del att önska där. Jag vet inte vad de byggt laget för så jag kan inte riktigt säga om laget är dåligt byggt eller inte.

pb_90
    Deltagare

Haha.. vem fan sparar en bild på en kebabtallrik och sen lägger upp den en dag innan match.. låter som en efterhandskonstruktion.

Ja Liivik har ju näst intill varit värdelös. Han hade ett par bra byten i PP men spelar man så bedrövligt i övriga spelet så kan man ju fan inte få lite PP. Det är väl därför som Kalle Olsson har fått hoppa in ist?

Alltså både Liivik och Heinrich måste dom ju ha blivit pålurade va? Inte kan man scouta så otroligt kasst? Dom måste väl ha gått på referenser som sen visat sig vara kassa?

Känns som att ingen tror på spelidén typ? En jävla brist på kemi i kedjorna/backparen också, förutom i Weinstock-kedjan då.

JN27
    Deltagare

Jo men exakt.. känns som att det behövs ”proffsas” till en del. Fler spelare som ställer krav på varann. Så jävla synd att inte Jocke är med.. tror att han, om han hade varit på isen, inte hade accepterat vissas nivå. Har man blivit fostrad i Red Wings organisation och tränat med Zäta och Datsyuk så borde man ha kunna få ett gäng goda vanor. Nu känns det bara som att det är typ Wandell som har lite ”proffs-aura”? Siim Liivik la väl ut en bild på en kebabtallrik dag innan match..

Han hävdar själv att kebabtallriken var från ett annat tillfälle I Helsingfors. Säga vad man vill om det.
    Liivik har varit en besvikelse såhär långt. Den spelare han blev utmålad som existerar inte. Han är lite fysisk och snabb I käften på isen men mer än så är det inte. Offensivt är han helt oduglig och hela planen med hans spel var ju enligt egen utsägo att han skulle stå framför mål och skymma och eventuellt nypa någon styrning då och då.
    Detta har vi inte sett röken av såhär långt.
    Jag vet ärligt talat inte vad som talar för en förbättring. Tittar man på matchen mot Färjestad så jobbade hela laget hem och tog ansvar I försvarszon. Allt detta var som bortblåst mot Leksand och HV. Ska man behöva skaka igång vissa spelare inför varje match för att de ska ta sitt ansvar? Vad är det för mentalitet? Det vi kan räddas av är att Grossmann förmedlar lite ledarskap och menatlitet I försvaret och att detta medför lugn för forwards. Jag är dock väldigt tveksam till att det räcker.

pb_90
    Deltagare

Jo men exakt.. känns som att det behövs ”proffsas” till en del. Fler spelare som ställer krav på varann. Så jävla synd att inte Jocke är med.. tror att han, om han hade varit på isen, inte hade accepterat vissas nivå. Har man blivit fostrad i Red Wings organisation och tränat med Zäta och Datsyuk så borde man ha kunna få ett gäng goda vanor. Nu känns det bara som att det är typ Wandell som har lite ”proffs-aura”? Siim Liivik la väl ut en bild på en kebabtallrik dag innan match..

Visar 25 inlägg - 12,001 till 12,025 (av 13,233 totalt)