Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 12,026 till 12,050 (av 13,233 totalt)
  • Författare
    JN27
    Deltagare

BTW.. dags att utvärdera vår nya förstafemma?

Viksten – 23 matcher 6G-5A-11P
    Wandell – 24 matcher 2G-4A-6P
    MJ – 16 matcher 2G-4A-6P

Det som sticker ut är naturligtvis Wandell.. han själv trodde väl att han skulle kunna göra typ 40p? När man ser honom på isen så ser han inte ens ut som någon som skulle kunna vara i närheten av det.. Visst, bra passningar på bladet jämt och tar kanske lite för mycket defensivt ansvar. Men han ser liksom inte ut som att han riktig vill göra poäng heller? Han ser rätt loj ut rent generellt. Han verkar tyvärr inte passa in alls med MJ och Viksten.

Är det Derek Ryan-förbannelsen som har ställt till det tror ni? Dom lyckades vinna mycket på spelvändningar den säsongen, och då ställde dom in sig på att det var det spelet som hela laget skulle spela. Jag menar.. Vi har många skridskoskickliga spelare som kan ställa om snabbt, men ingen förutom kanske Weinstock som kan hålla i och täcka puck i anfallszon. Vi får ALDRIG snurr i anfallszon för att vi bara har snabba spelare, kanske inte världens passningsskickligaste och inte heller tillräckligt stora för att kunna skydda puck. Och det blir jävligt jobbigt att hålla i ett sånt spel när man bara ska försvara sig för att sen sticka på kontring..

Det är ju tyvärr så också att vårt lag inte kan försvara sig när ingen vågar gå in på kropp. Om du tittar på vilka spelare vi gjorde oss av med inför förra säsongen så kan du ju kanske se att det var många grovjobbare som rök.
    En spelare som Jared Aulin gav allt I varje byte även om det inte räckte till alla gånger så gav han verkligen allt och var alltid på jobbet.
    I år är Anttila borta som också gav allt I varje byte och var duktig I det defensiva jobbet samt kunde hålla I pucken I anfall istället för att ständigt söka passningsalternativ.

Att stå och sträcka sig med klubban som en sopkvast håller inte för att vinna tillbaka puck och snabbt vända spelet.
    Jag är inne på samma spår som igår. Jag tror vi har spelare som trivs för bra och som är för säkra på sin plats att de inte har mentaliteten att ge allt I varje byte.
    Nånting inom mig hoppas att vi missar slutspel bara för att det ska vara en sån jäkla knäpp på näsan för styrelsen. Som det ser ut nu har vi inte en chans I bäst av tre I vilket fall och en direktplats med bäst av sju skulle bara vara olidligt.

pb_90
    Deltagare

BTW.. dags att utvärdera vår nya förstafemma?

Viksten – 23 matcher 6G-5A-11P
    Wandell – 24 matcher 2G-4A-6P
    MJ – 16 matcher 2G-4A-6P

Det som sticker ut är naturligtvis Wandell.. han själv trodde väl att han skulle kunna göra typ 40p? När man ser honom på isen så ser han inte ens ut som någon som skulle kunna vara i närheten av det.. Visst, bra passningar på bladet jämt och tar kanske lite för mycket defensivt ansvar. Men han ser liksom inte ut som att han riktig vill göra poäng heller? Han ser rätt loj ut rent generellt. Han verkar tyvärr inte passa in alls med MJ och Viksten.

Är det Derek Ryan-förbannelsen som har ställt till det tror ni? Dom lyckades vinna mycket på spelvändningar den säsongen, och då ställde dom in sig på att det var det spelet som hela laget skulle spela. Jag menar.. Vi har många skridskoskickliga spelare som kan ställa om snabbt, men ingen förutom kanske Weinstock som kan hålla i och täcka puck i anfallszon. Vi får ALDRIG snurr i anfallszon för att vi bara har snabba spelare, kanske inte världens passningsskickligaste och inte heller tillräckligt stora för att kunna skydda puck. Och det blir jävligt jobbigt att hålla i ett sånt spel när man bara ska försvara sig för att sen sticka på kontring..

Henric
    Keymaster

Tyckte Grossman såg rejäl ut. Kunde leverera pass även om han inte slog någon av det mer avancerade slaget. Lovande inför framtiden helt klart. Kan bli en viktig defensiv pjäs för oss.

JN27
    Deltagare

Ni som såg matchen, hur var Grossman?

Det lilla han var inne så var han väldigt pucksäker. Vispade inte iväg pucken direct utan väntade på läge. Han verkade allmänt stabil I mitt tycke.

Personal Jesus
    Deltagare

Ni som såg matchen, hur var Grossman?

pb_90
    Deltagare

Skulle vara så jävla najs att knappa in ordentligt på Karlskrona också.. det är ju rimligt att dom ska hamna där nere. Kan vi klämma oss förbi dom så har vi en eventuell räddningsplanka till slut.

pb_90
    Deltagare

Usch ja.. som jag ser det så är back to back mötena med Rögle kanske dom två viktigaste matcherna de senaste säsongerna.

Tar man 6 poäng så kommer man nog kunna ha 12-15 poäng ner till strecket.

Tar man 3 poäng så är det väl oförändrat, men med ÖHK:s form så borde man passa på att vinna mot de lagen som ligger bakom i tabellen.

Tar man 0 poäng så är det nästan dags att förbereda sig på kval.

Fyfan.. att man ska behöva genomlida sånt här bara för att PG inte har bollarna att erkänna att han inte kan det här..

Henric
    Keymaster

Huvva. Tabellen börjar se riktigt trist ut. Otroligt skönt att vi lyckades sno 3 pinnar av LIF. Annars hade det ju sett ännu dystrare ut naturligtvis. Jag tror fortfarande vi kommer få slåss för överlevnaden, och ett taggat gäng från HA kan bli en riktigt tuff nöt att knäcka. Och om Hudys knän ger upp för säsongen… Nä, det orkar jag inte ens tänka på.

Vi är ett identitetslöst lag just nu! Vi vinner matcher mha vår målis. Kan vi trolla fram en ny plan A?

JN27
    Deltagare

Förövrigt så tror jag att en anledning till svaga resultat är att spelarna trivs för bra i klubben. Konkurrenssituationen är alldeles för liten och majoriteten känner sig nog ganska säkra på spel oavsett hur det går verkar det som. Tror och hoppas att Grossmann ändå kan påverka lite av detta med sin rutin och sin attityd.

JN27
    Deltagare

Hoppas berörda läser och tar åt sig. Men känslan är väl som med allt annat när det gäller PG. Han blundar för verkligheten och lever i en drömvärld där det saknas konkurrens. Vi hade inte ens spöat Laxå igår.

Henric
    Keymaster

Wirström är spot on igen. Särskilt genklang borde sista meningen ge:

http://www.na.se/ishockey/shl/wirstrom-darfor-har-hv71-sprungit-i-fran-orebro-hockey#Ishockey

Andreas
    Keymaster

Det tog en halv period innan HV71 riktigt kom igång. Efter det var det tyvärr inte mycket att diskutera.

Orebro Center
    Deltagare

Glasklar seger för HV. Inget snack. Bättre hela matchen

Andreas
    Keymaster

Skön tackling av Grossman direkt. 🙂

Andreas
    Keymaster

Om inte annat kanske han kan slänga en och annan spelare i isen framför vårt mål. Tycker fortfarande vi har problem att stå upp när aggressiva motståndare gör diverse utfall mot våra målisar. Jag är väl lite old-school som tycker att det är värt att ta en avstängning iaf ngn gång under säsongen och markera att nu får det fan vara nog med på-åkningar och bök mot plockhandskar som lagts på pucken.:)

Liiiiite rädd att han kommer bli utvisad för roughing/boarding när domarna ser 190cm+/100kg+ sätta hårt mot Tedenby eller annat liten spelare.

Det som är bra med att vi möter just HV idag är att de har bra fart och kommer att skjuta mycket. Vi kommer att få en bra bild av hur han står sig mot bra motstånd direkt.

Henric
    Keymaster

Om inte annat kanske han kan slänga en och annan spelare i isen framför vårt mål. Tycker fortfarande vi har problem att stå upp när aggressiva motståndare gör diverse utfall mot våra målisar. Jag är väl lite old-school som tycker att det är värt att ta en avstängning iaf ngn gång under säsongen och markera att nu får det fan vara nog med på-åkningar och bök mot plockhandskar som lagts på pucken.:)

Andreas
    Keymaster

Han är ju ändå uppväxt och fostrad här. Jag hade nog varit mer nervös med en nordamerikan som aldrig spelat på stor is över huvud taget.

Lite laddad är man ändå, men mest av allt hoppas jag Örebro gör en mycket bättre match än senast.

Luleå förlorade igår. Nu kan vi klättra över strecket igen!

Personal Jesus
    Deltagare

Han har ändå varit NHL-back i ett antal år. Passa kan han nog. Det är nog mer ytorna och farten som det ger upphov till som kommer ställa till det.

Absolut, rutin har han så det räcker.
    Problemet KAN bli stor rink med ytorna det ger.

Men, jag hoppas och tror det kommer gå bra från början.

Andreas
    Keymaster

Han har ändå varit NHL-back i ett antal år. Passa kan han nog. Det är nog mer ytorna och farten som det ger upphov till som kommer ställa till det.

Orebro Center
    Deltagare

Jag gillar Grossmann såhär långt. Måste säga att han ser ut som en spelare man ABSOLUT inte vill ha i hasorna som puckförare. Fyfan och åka på en känga från honom med lite fart.

Och just att Wandell betonar att han har en bra första pass är väldigt viktigt (om det stämmer)

JN27
    Deltagare

Jag gillar Grossmann såhär långt. Måste säga att han ser ut som en spelare man ABSOLUT inte vill ha i hasorna som puckförare. Fyfan och åka på en känga från honom med lite fart.

Orebro Center
    Deltagare

Grossman är registrerad i Örebro Hockeys trupp så jag antar att han spelar imorgon.

Han kommer nog behöva ett tag för att acklimatisera sig på big ice

Andreas
    Keymaster

Grossman är registrerad i Örebro Hockeys trupp så jag antar att han spelar imorgon.

Orebro Center
    Deltagare

Många som pratar om bristen på första pass osv från våra backar. Jag håller 100% med men jag brukar, av någon anledning (förmodligen för att försvarsspel alltid intresserat mig), titta på mycket mer på försvarsspelet utan puck.

Jag tittade om på första perioden idag då jag är ledig. Ska jag amatöranalysera det spelet Örebro har i egen zon så tycker jag man inte behöver vara raketforskare för att se vart det brister.

När jag tittade på Leksands försvarsspel (i deras zon) så försökte man hela tiden vara först på pucken och sedan agera snabbt. Var man inte först sa lade man sig blad-blad direkt och pressade spelaren utåt mot sargen och där smällde man på. Alltid uppbackad av spelare bakom så någon kunde ta pucken eller screena bort den Örebroare som försökte hjälpa till. Man överbelastar ytan ofta. Inget unik, många lag spelar så. Det gör också att Örebro ofta bara får korta anfall, eftersom vi inte riktigt har den rörligheten som krävs eller att spelaren får ett taskigt förstaläge i anfallszon, t ex genom att man bara dumpat ned pucken

Örebro å sin sidan stod mycket still. Och när man rörde sig kom man ut mycket sent, ofta dessutom helt ouppbackat. Så även om Örebroare åkte dit och tryckte fast spelaren enligt skolboken så fanns det ingen annan som kunde ta över. Utan det som fanns var en ytterligare en Leksing som tog över och det gör att de får långa anfall. Så man jobbar osynkat och hjälper och täcker inte varandra. Det fanns/finns naturligtvis undantag. Det är inte så här i 100% av fallen men frapperande ofta. Egentligen vill jag ha stopp på en motståndare i mittzon primärt. Men går inte det så måste det inte vara särskilt farligt att ha dem i egen zon så länge laget gör sitt jobb disciplinerat och med en tydligt uppfattning om hur man skall jobba.

Offensivt höll också Leksand mycket mer rotation och rörelse med överlämningar i vår zon medan jag tycker Örebros offensiv beror mer på individuella insatser och är mer spretig. Jag vet inte om ni lade märke hur Örebrospelare i flera anfall mer eller mindre krockade på centrala delen av offensiva blå? Det kunde vara en uppsamling av 3-4 spelare på samma yta där. Alla stillastående. Det är ju något fundamentalt fel om sådana situationer uppstår flera ggr

Jag ger laget nedan länk som läxa inför matchen mot HV :0)

Länk: The Beginner’s Guide on How to Play Defense In Ice Hockey – Part I

• Det här svaret redigerades för 9 år, 5 månader sedan av Orebro Center.
    • Det här svaret redigerades för 9 år, 5 månader sedan av Orebro Center.
    pb_90
    Deltagare

Det som var jobbigast med segern igår var att man verkligen kände hur ont Kalle Moraeus fick i själen :/

• Det här svaret redigerades för 9 år, 5 månader sedan av pb_90.
Visar 25 inlägg - 12,026 till 12,050 (av 13,233 totalt)