Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 12,151 till 12,175 (av 13,233 totalt)
  • Författare
    Status
    Deltagare

Är egentligen inte heller för att ta in Grossmann, men jag har nog kommit till en punkt där jag hellre ser att man tar in honom än ingen alls. Kanske kan få igång några andra. Han har ju trots allt varit och nosat i världens bästa liga. Att gå in och bli bästa backen i ÖHK just nu är ju en ganska angenämn uppgift.

Men Högström är att föredra alla dagar i veckan.

pb_90
    Deltagare

Och OC det är klart att försvarsspelet ska utövas av alla fem. Men känns som att backsifan är otroligt underdimensionerad :/ dåliga passningar och värdelösa rensningar i gapet på motståndare har blivit vardagsmat tyvärr :/

pb_90
    Deltagare

Hoppas inte Grossman.. visst.. Kan väl knappast bli sämre än Motin men ryktet gör ju gällande att han inte ens platsade i AHL typ..

Status
    Deltagare

Kanada -> Calgary -> Grossmann tänker jag. Hmm..

Andreas
    Keymaster

Kan tillägga till nyheten om Jockes operation att även om PG är i Kanada just nu är det tveksamt om vi kommer få hit en ersättare denna säsong. Det kan fortfarande hända, men det går sådär vad jag förstått.

Däremot kan det vara så att han fått napp på någon till nästa säsong. Sägs det väldigt löst. Inte en ersättare alltså utan bara en ny spelare.

Andreas
    Keymaster

Jag hoppas innerligen att Backström får fortsatt förtroende. Ung och går framåt.

Jag instämmer i att vi har två stycken kedjor som är lite mer utpräglade 1 och 2 just nu, men med både Haga och Mustonen i en tredjekedja tycker jag nog det finns skäl för de andra att känna lite flås i nacken. Om Haga och Mustonen lyckas få det sista att falla på plats blir det helt plötsligt väldigt angenämt.

Det vill säga om förstakedjan fortsätter att spela bättre och bättre.

Orebro Center
    Deltagare

Helt rätt OC!

Ja men tittar man på deras backsida så är det i varje fall ett par namn där som är rätt intressanta. Kolan, Arell och Gunnarsson skulle alla stärka Örebros försvar.. Vi har inte någon back som kan ta 25min och göra det bra hela tiden. Det är väl Ekbom som lirar typ det varje match. Sen får dom andra rulla lite på den övriga istiden. Tänk att som Linköping hade förra året, ha Rahimi och Junland inne 25min/match och veta att man får högklassigt jobb i varje minut. Vi hade liksom inne Heinrich i typ 22min här om dagen… Det håller ju verkligen inte Vilket är så jävla synd när anfallsspelet ändå klickar hyfsat.

Kanske också är på tiden att bestämma vilka backpar som ska lira ihop så att dom kan få spela ihop sig? Den lyckade säsongen så bytte vi väl inte backpar så sporadiskt som vi gör nu? Bestäm vilka vi ska satsa på och försök lösa en ny klubb åt någon alternativt skicka till Hästen..

Ja det kanske är så att backsidan är för svag. Även om man måste anse att försvarsspelet i egen zon måste utövas av alla 5

pb_90
    Deltagare

Helt rätt OC!

Ja men tittar man på deras backsida så är det i varje fall ett par namn där som är rätt intressanta. Kolan, Arell och Gunnarsson skulle alla stärka Örebros försvar.. Vi har inte någon back som kan ta 25min och göra det bra hela tiden. Det är väl Ekbom som lirar typ det varje match. Sen får dom andra rulla lite på den övriga istiden. Tänk att som Linköping hade förra året, ha Rahimi och Junland inne 25min/match och veta att man får högklassigt jobb i varje minut. Vi hade liksom inne Heinrich i typ 22min här om dagen… Det håller ju verkligen inte 🙁 Vilket är så jävla synd när anfallsspelet ändå klickar hyfsat.

Kanske också är på tiden att bestämma vilka backpar som ska lira ihop så att dom kan få spela ihop sig? Den lyckade säsongen så bytte vi väl inte backpar så sporadiskt som vi gör nu? Bestäm vilka vi ska satsa på och försök lösa en ny klubb åt någon alternativt skicka till Hästen..

Orebro Center
    Deltagare

Ja tredje och fjärde känns endast som lagutfyllnad just nu. Mustonen måste väl ha ett par matcher i kroppen för att komma igång. Men den kedjan känns lite felkomponerad. Och tråkigt för Mustonen att kedjehierarkin är satt i dom två övre kedjorna nu.

Den man värvade var dessutom kategoriserad som offensiv.
    Thornberg säger en sak i dagen NA (webb) som stämmer väldigt väl. Jag citerar:

”Vi vill inte att (Julius) Hudacek ska få förstasidan efter varje match för att vi ska kunna vinna en hockeymatch”

Det är ju så det ser ut och det är därför man f.n inte kan ställa Brage i mål eftersom hans självförtroende förmodligen är på Jönsson-nivå just nu och chansen att ta poäng minskar dramatiskt med honom i mål, vilket nog säger mer om försvarsspelet än honom.

Jag minns en match Örebro vann med 0-1 borta mot DIF säsong 2 i SHL. Segern ansågs mer eller mindre som ett rån från Örebros sida då DIF säkert tillbringade 80% av tiden i Örebros zon. Men Örebro spelade ett fantastiskt försvarsspel i 60 minuter i den matchen. Inte genom att inte släppa in dem i zon, vilket är det optimala, utan att konstant boxa ut dem mot sargerna och trycka fast dem där. Konsekvent hela tiden. Och det som rann igenom tog Hudda. Sensmoralen är att jag kan ”acceptera” att vi på bortaplan trycks ned i egen zon. Men väl där är det ofta kaos och alla sätter sig i Julles knä, eller åker runt och petar med klubban efter sargerna utan att nagla fast, hårresande markeringsmissar i slottet osv osv.

Jag tror absolut att Thornberg och Ivarsson ser detta och vet hur man skall spela. Dom är inte dumma i huvudet. Även om man anser att vårt spelarmaterialet är för svagt, varför klarar då lag som Karlskrona t ex att spela så disciplinerat?

pb_90
    Deltagare

Bra att den enda backvärvningen man gjorde efter en försvarsmässigt kass säsong nu är bänkad.. verkligen starkt jobbat! Ska bli kul och se om vi någonsin kommer att få in en toppback på SHL-nivå..

pb_90
    Deltagare

Ja tredje och fjärde känns endast som lagutfyllnad just nu. Mustonen måste väl ha ett par matcher i kroppen för att komma igång. Men den kedjan känns lite felkomponerad. Och tråkigt för Mustonen att kedjehierarkin är satt i dom två övre kedjorna nu.

Orebro Center
    Deltagare

Surt. Lite som Linköping hemma fast en bättre match överlag av laget.

Kul med poäng borta mot Brynäs ändå. Det är faktiskt godkänt.

Både och. Före matchen hade jag tagit en poäng mot både Luleå och Brynäs.

Fast leder man med 2-0 så börjar ju större förhoppningar att infinna sig. Men Örebro har en förmåga att sätta sig i knät på målvakten när de skall bevaka ledningar.

Satt och tänkte att det till vis del påminner om första säsongen Örebro hade i SHL där man faktiskt i många matcher spelade jämn men ändå i slutändan alltid drog kortaste stickan.

Nåja, laget som sådant har fungerat bättre sedan Kenta lämnade och man har fått fram två helt ok femmor nu kan jag tycka. Kunde de få lite mer fart på en lina till skulle det kunna bli ännu bättre och kanske leda till att man vinner de här jämna matcherna. Känns som akilles ligger i 3:e och 4:e.

pb_90
    Deltagare

Ja en helt okej match men inte så mycket mer. Otroligt slarviga pass emellanåt från backar rätt i gapet på motståndare och grova markeringsmissar i egen zon.. Nej försvarsspelet är under all kritik.

Jäkligt viktigt att förstafemman får hänga en kasse, och bra att det var just Wandell. Dom verkar komma igång mer och mer och dom får lite press ibland. I övrigt blir det inte mycket snurr i offensiv zon. Libor och Squires tas bort lite för lätt och ska mer komma i fart i omställningar för att skapa något.

Andreas
    Keymaster

Surt. Lite som Linköping hemma fast en bättre match överlag av laget.

Kul med poäng borta mot Brynäs ändå. Det är faktiskt godkänt.

JN27
    Deltagare

Asså så jäkla typiskt när de gör en bra match. Men varför inga time-outer.. I början tog de timeout när det såg ut såhär men nu verkar Kenta-spöket ha svävat in.

Orebro Center
    Deltagare

Varför har de så himla svårt att ta timeout när det är uppenbart för hela arenan att det hänger ett mål i luften?

pb_90
    Deltagare

Men jag antar att man kommer att rulla på juniorer som får vara extraforward?

Dom håller ju på och letar någon i varje fall.. Men det gör väl alla andra lag också så känns rätt hopplöst

Andreas
    Keymaster

Jag tror lånet av Jellvert handlade mest om att ge honom speltid. Inte så mycket för att ge rum till någon annan, men visst kan det vara en kombination av de två.

Status
    Deltagare

Ja PG är i Kanada och skriver kontrakt med ett nytt tungt namn😉 Nä jag vet faktiskt inte vad man vågar hoppas på

pb_90
    Deltagare

Är det någon på G in nu tror ni förresten när dom lånar ut Jellvert? Eller ska dom ha en reserv ifrån juniorlaget med varje match?

pb_90
    Deltagare

Högström har ju inte spelat mer än två säsonger i Djurgården och varit runt i en jäkla massa klubbar innan det. Så tror inte det är helt omöjligt för någon som erbjuder lite mer pengar att locka honom. Storstadsklubbarna har väl en liten fördel där eftersom det anses (av vissa) vara mer attraktivt att bo där. Men tveksamt om ÖHK kommer att ha råd att värva ändå.. Såg tex att skellefteå har en skada på Burström. Och där kan man ju inte tävla med pengarna iaf

Orebro Center
    Deltagare
    Status
    Deltagare

Känns som att Djurgården kommer vara självklara valet om han kommer tillbaka dock. Om dem nu visat lite intresse för Grossmann men tvekat så tackar man säkert inte nej till Högström. Vill minnas att han i en intervju sagt att det är i Stockholm han vill bo. Men sånt kan ju å andra sidan ändras snabbt. Vore fint att få ett svenskt namn som man vet kan prestera i SHL.

Pennybridge HK
    Deltagare

Högström klarar sig undan skattereglerna om han ansluter till ett svenskt lag efter nyår, men det är kanske tveksamt om han vill vänta en månad med matchspel. Dessutom kan det säkert finnas andra lag i öst som kan tänkas vara intresserade. Men som sagt, han skulle verkligen vara en bra julklapp till vårt lag.

Anmärkningsvärt att han fick gå med tanke på att han ändå hade så pass mycket speltid, de måste ha någon riktigt bra ersättare på G.

• Det här svaret redigerades för 9 år, 5 månader sedan av Pennybridge HK.
    pb_90
    Deltagare

Ah okej! Jo jag såg att backlinjen var ung. Så svårt att hänga med när det är så många namn uppskrivna i J18 och J20. Det är ju smart om man tänker ännu längre fram också, ifall han skulle återvända från Collegehockeyn till Sverige och vara ett attraktivt namn. Nu lär han vara lite sur på Frölunda och nöjd med Örebro som ger honom speltid.

En annan sak! Marcus Högström ser ut att få sparken från sin KHL-klubb. Lär väl inte återvända pga skattetekniska skäl.. men skulle vara ett spännande namn för Örebro! Puckskicklig back med hyfsade defensiva kvaliteer också! Skulle kunna bli vår förstaback nästa säsong också..

Visar 25 inlägg - 12,151 till 12,175 (av 13,233 totalt)