Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
- Detta ämne har 13,231 svar, 59 deltagare, och uppdaterades senast för 2 timmar, 7 minuter sedan av
Andreas.
-
FörfattareInlägg
-
08/10/2016 kl. 07:43 #1483
Andreas
KeymasterSåhär i efterhand undrar jag nästan om Örebro spelade med lite lägre tempo än Malmö med flit.
När Rögle och Malmö möttes var det fullt blås i alla riktningar och det fanns ingen kontroll riktigt, men Malmö hanterade det högre tempot lite bättre och vann till slut, och det tror jag de hade gjort mot Örebro också om det hade varit vansinneshockey.
Däremot blev de extremt överkonstruktiva i powerplay. Full fart in i zon och sen kan ni vara lite konstruktiva. Malmö stressade bra dock. De gjorde det inte lätt för Örebro.
Smart spelat och 1 poäng borta mot Malmö är inget att skämmas över.
08/10/2016 kl. 03:28 #1481Orebro Center
DeltagareUngefär som när Leif GW säger ”operandus modus” ;0)
Wiki:
”I engelskan är ordets bokstavliga betydelse ett mekaniskt begrepp, rörelsemängd, och syftar oftast på en ”tröghetsprincip” i de sammanhang en rörelse fortsätter i samma riktning när den väl kommit igång. I överförd bemärkelse handlar det om att få upp farten och behålla farten”
Så jag tycker det är ett bra begrepp faktiskt. När väl Malmö fick in pressen behöll dem den.
Är väldigt nöjd med Örebros spel idag generellt och de visar återigen att det är väldigt svårt att göra mål på Örebro i EQ spelet som sagt tidigare. Bästa matchen spelmässigt sedan Färjestad och man visar upp lite taktiska skills och en gameplan och t.o.m lite engagemang i båset. Inte van vid det under Kenta. Iofs kan man fundera på vad som hindrade Bill & Bull att ha engagemang i båset även när Kenta stod där?
Lite förvånad över att Örebro kunde behålla sitt spel i stort sett över tre perioder. Satt i båda pauserna och trodde Peter A skulle skicka in sitt lag med nya taktiska direktiv och att de skulle komma in mycket aggressivare. Men det uteblev eller då var det Örebro som inte tillät det. Alltid svårt att veta om det är kulan eller geväret som kom först. Det som saknades var lite mer hetta runt kassen. Lite mer ”Växjö” där och man hade vunnit den här matchen. Samtidigt starkt av Malmö som trots att man måste försvara sig i 75% av matchen ändå vinner. Om det säger mer om Örebro än Malmö låter jag vara osagt.
Lite orolig över den hårda matchningen av Wandell och har tjatat länge nu om en ledande center till. Minns Leksands förra sejour hur oerhört hårt de gick på första och andra linan att de till slut fick skador på var och varannan spelare där. Törs heller inte ens tänka på om Wandell blir skadad.
-
Det här svaret redigerades för 9 år, 7 månader sedan av
Orebro Center.
07/10/2016 kl. 23:44 #1480Karl
DeltagareBittert med förlust, men spelet har verkligen lyft.
Ska bli riktigt kul att gå till arenan imorgon!
Håller med, förra gången mot Brynäs var första gången jag kände att det blir stryk. Nu kommer man att gå till BA och känna att vi skall spöa skiten ur halvdanskarna.
orebro center//
”. Efter det behöll Malmö momentum.” Jag avskyr ordet momentum som ”äcklet” Bork tog in i sporten och som snart börjar bli vedertaget. Kan inte förbjuda dig att använda det, men……
”VILL NI VISA att ni är med er tid så gäller det att använda rätt ord. I ett par år ha vi lärt oss att alltid vara fokuserade och sätta rätt sak i fokus. Sedan en tid tillbaka gäller det att vara observanta på när momentum infaller. DE SENASTE DAGARNA har jag räknat till sju olika artiklar i våra vanligaste tidningar när ordet använts. Och häromkvällen menade ishockeykommentatorn Leif Boork att momentum hade infallit för Skellefteås del i matchen mot Luleå. Men det hjälpte inte. VID KAFFERASTEN på jobbet när snacket går på halvfart om de nya rutinerna som ingen riktigt begripit varför de införts, då är det läge att slå till: ”Detta är ett momentum, nu måste vi säga ifrån,” kan du dra till med. Alla kommer att tystna och invänta fortsättningen.
Du har skaffat dig ett kanonläge att säga det du tänkt säga så länge. Tack vare ordet ”momentum”, som ingen riktigt förstått vad det betyder men som alla inser är något viktigt och visar på både kunskap och insikt hos den som uttalar det. DET FINA MED ORDET momentum är att det kan tolkas lite hur som helst. Rätt ögonblick är kanske det enklaste sättet att översätta. Men precis som andra modeord kan det användas i flera olika betydelser. Nu är rätt tillfälle, kan också fungera. MEN FÖRSÖK INTE hitta momentum i Nationalencyklopedin eller Svenska Akademiens Ordlista, för där finns detta latinska ord inte med.”Menade inte att vara elak mot dig, men lika svårt som jag har för Bork så är det hans felaktiga användande av momentum som tyvärr börjar bli vedertaget.
07/10/2016 kl. 21:36 #1479Andreas
KeymasterBittert med förlust, men spelet har verkligen lyft.
Ska bli riktigt kul att gå till arenan imorgon!
07/10/2016 kl. 21:28 #1477Orebro Center
DeltagareHur faan kan man ta Weinis som straffskytt? Han har alltid lagt rakt på benskydden
07/10/2016 kl. 20:30 #1475Orebro Center
DeltagareNu öser vi på riktigt bra, men pucken måste in snart. Är rädd för att det blir en match där laget med medvind vinner.
Precis – Örebro spelar hur bra som helst och jobbar verkligen. Men man måste få betalt!
Tycker också att detta visar att vi måste få in en center till. Wandell får sjukt mycket istid och jag är rädd för att det kan slå tillbaka på sikt.
07/10/2016 kl. 20:29 #1474Andreas
KeymasterHoppas Örebro fortsätter på samma sätt i tredje perioden. Det kommer ett mål om de bara trycker på och vågar in på mål lite mer.
07/10/2016 kl. 20:15 #1473JN27
DeltagareMen herregud vilka bedrövliga powerplay.. Aja vårt 5 mot 5 ser bra ut så dom lär ju göra nån balja snart.
07/10/2016 kl. 20:06 #1472Yongma112
DeltagareNu öser vi på riktigt bra, men pucken måste in snart. Är rädd för att det blir en match där laget med medvind vinner.
07/10/2016 kl. 19:59 #1471Yongma112
DeltagareDet var Wiklander som missade öppet mål, inte Haga.
07/10/2016 kl. 19:46 #1470Andreas
KeymasterGodkänd första. Sista 2 min var lite skakiga.
Nu gäller det att inte fastna i egen zon. Jäklar vad Malmö stressar smart.
07/10/2016 kl. 19:42 #1469Orebro Center
DeltagareGanska bra period av Örebro och Haga hade satt den om han lyft pucken. Bra disciplin och det märks att Örebro försöker spela lite mer taktiskt. Spelet 5-5 har egentligen fungerat hela tiden. Åtminstone defensivt.
En detalj: Stör mig på att Bobbo åker ned för att plocka upp puck vid egen sarg. Istället för att direkt sätta fart står han där och bara väntar på på närmast pressande Malmöspelare, som naturligtvis snor pucken från honom och Malmö får press=energi=icing från Örebro. Små detaljer som kan betyda så mycket för spelet. Efter det behöll Malmö momentum.
07/10/2016 kl. 17:06 #1468Andreas
Keymaster
Sanny Lindström har en känsla av att Malmö överpresterat.
Hoppas iaf Örebro spelar äckligt diciplinerat ikväll
Sorry för bilden. Var tvungen att testa ;0)
Malmö ligger på 110% PDO. Det är helt sjukt högt. De har mycket ”tur” just nu.
07/10/2016 kl. 14:59 #1465JN27
DeltagareSanny Lindström har en känsla av att Malmö överpresterat. Hoppas Örebro spelar äckligt diciplinerat ikväll
Är det någon som man ska med en fruktansvärt stor nypa salt så är det Sanny. Men du har nog rätt i att om det spelas diciplinerat, alla är på jobbet och viljan att vinna så tror jag att vi har en god chans. De hävdar ju själva att de inte spelat perfekt så vi får hoppas att vi kan ta reda på de lägena när de spelar bort sig.
07/10/2016 kl. 14:57 #1464Orebro Center
Deltagare
Sanny Lindström har en känsla av att Malmö överpresterat.
Hoppas iaf Örebro spelar äckligt diciplinerat ikväll
Sorry för bilden. Var tvungen att testa ;0)
06/10/2016 kl. 14:35 #1463Personal Jesus
DeltagareVi litar nog mer på dig än Expressen i den här frågan.
Ta det som en iakttagelse. Jag har absolut ingen info från klubben om jocke.
06/10/2016 kl. 14:31 #1462Personal Jesus
DeltagareTragiskt att det skall gå så långt.
06/10/2016 kl. 13:15 #1461pb_90
DeltagareFyfan.. har ni läst expressen artikel om Rasmus Fyrpihl eller? Helt sinnesjukt uselt av vita Hästens lagläkare… missar att senor gått av så att dom börjar ruttna…
http://www.expressen.se/sport/hockey/shl/senorna-ruttnade–anmaler-nu-laglakaren/06/10/2016 kl. 07:03 #1458JN27
DeltagareNi som skriver att Joakim Andersson är borta hela året, menar ni då 2016 eller hela säsongen?
Förövrigt tror jag han var skadad redan när ÖHK värvade honom? Är tämligen övertygad om att han annars hade hamnat i Frölunda som är den enda elitklubb han representerat i svensk elithockey och från unga år.
Vissa säger att en försäkring träder i kraft efter tre månader från läkarintyg som betalar mellanskillnaden med vad han får från F-kassan och den skyhöga lönen från ÖHK. Någon som vet? Vet någon om han fick en massa pengar när han signade?
Börjar vara för mycket märkliga värvningar sedan Fahlander försvann.
Jag menar året 2016 och i och med att vi bara spelar cirka tre månader in på året är det hög risk att han även missar resten om inget mirakulöst händer.
Vet inte hur försäkringen fungerar, men det verkar rimligt. Sign-on-bonus tar jag för givet. Det har varit ganska standard vid stora värvningar.
De visste om skadan, men trodde den var mycket mildare.
Någon skrev här inne att hans skada satt i knäet. Stod dock i Aftonbladet att det var höft och rygg
Mycket märkligt att/om man ger en skadad spelare sign-on-bonus innan han spelat ett antal matcher och visat sig vara helt frisk. En sådan värvning verkar i så fall vara både desperat och naivt. Inte minst med tanke på att man släppte en publikfavorit och kämpe som Antilla till synes lättvindigt. Håller helt med Lejdan om att ÖHK förlorar flera matcher framför målen både offensivt och defensivt.
Känns som det ligger mycket i det lejdan säger också.. Förra året plockade man in Petruzalek för att han var en meriterad, ledande spelare på pappret men blev en flopp utan dess like. Man youtube-värvar in Hodgman som man såhär i efterhand bara kan skratta åt. Jag ser ju tendenser från förra året i detta men att man kanske håller tillbaka lite på värvningarna för att verka mer professionella men jag tror klubben känner lika mycket desperation som vi supportrar. Jag ser hellre att man plockar in en välscoutad meriterad spelare som man gärna haft koll på under en längre tid och som fortfarande finns tillgänglig, inget jäkla Hodgmanförvärv som förstör säsongen istället.. Kampen framför mål tror jag berodde mer på Kentas strategi än på laget i sig.
05/10/2016 kl. 22:33 #1457Karl
DeltagareNi som skriver att Joakim Andersson är borta hela året, menar ni då 2016 eller hela säsongen?
Förövrigt tror jag han var skadad redan när ÖHK värvade honom? Är tämligen övertygad om att han annars hade hamnat i Frölunda som är den enda elitklubb han representerat i svensk elithockey och från unga år.
Vissa säger att en försäkring träder i kraft efter tre månader från läkarintyg som betalar mellanskillnaden med vad han får från F-kassan och den skyhöga lönen från ÖHK. Någon som vet? Vet någon om han fick en massa pengar när han signade?
Börjar vara för mycket märkliga värvningar sedan Fahlander försvann.
Jag menar året 2016 och i och med att vi bara spelar cirka tre månader in på året är det hög risk att han även missar resten om inget mirakulöst händer.
Vet inte hur försäkringen fungerar, men det verkar rimligt. Sign-on-bonus tar jag för givet. Det har varit ganska standard vid stora värvningar.
De visste om skadan, men trodde den var mycket mildare.
Någon skrev här inne att hans skada satt i knäet. Stod dock i Aftonbladet att det var höft och rygg
Mycket märkligt att/om man ger en skadad spelare sign-on-bonus innan han spelat ett antal matcher och visat sig vara helt frisk. En sådan värvning verkar i så fall vara både desperat och naivt. Inte minst med tanke på att man släppte en publikfavorit och kämpe som Antilla till synes lättvindigt. Håller helt med Lejdan om att ÖHK förlorar flera matcher framför målen både offensivt och defensivt.
05/10/2016 kl. 21:18 #1456Orebro Center
DeltagareLejdan ser samma tendenser som förra säsongen
05/10/2016 kl. 21:00 #1454Karl
DeltagareTydligt är bra.
Frågan är om Tornberg och Ivarsson kan få det att fungera med ett delat ledarskap. Det känns som ett konstigt upplägg. Jag skulle tro att det blir så att en av dem få gå in som huvudtränare inom snar framtid och att man tar in en ny assisterande tränare som tar över den andres roll.
Jag tror inte alls på detta med delat ledaransvar. Är också tveksam till Tornberg, backspelet har ju bara blivit sämre och sämre sedan han klev in. Ivarsson säger magkänslan nej till. Tycker även att det har blivit för mycket Västerås i Örebro. Kortsiktigt skulle jag vilja ha in Säcken på kontrakt denna säsong, han har en räv bakom varje öra och gjorde det mycket bra med Djurgården. Sist men inte minst behövs det två stabila backar.
Ps. Kenta verkar ha haft en förkärlek för små lirare, jag saknar tyngd och kommer aldrig att glömma hur han behandlade Antilla förra säsongen.
05/10/2016 kl. 20:16 #1453Andreas
KeymasterVi litar nog mer på dig än Expressen i den här frågan.
05/10/2016 kl. 20:14 #1452Personal Jesus
DeltagareAbsolut. Men just nu tror jag att det är knät.
Men vi lär nog få information så småningom.05/10/2016 kl. 20:07 #1451Andreas
KeymasterDet var jag som skrev att det kan vara knät som krånglar på Jocke.
Han haltade rejält när jag såg honom.
Så vitt jag vet så haltar man inte vid ryggont.
Men det är bara jag som spekulerar (med erfarenhet av både rygg och knäskador).Kanske inte ryggen, men har man ont i höften kan man gå rätt konstigt.
-
Det här svaret redigerades för 9 år, 7 månader sedan av
-
FörfattareInlägg