Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 1,301 till 1,325 (av 13,233 totalt)
  • Författare
    method
    Deltagare

Lite oväntat men mycket välkommet! Hoppas inte ansvaret tynger ner honom, dock.

Gissar att detta pågått under en tid och att Zamorskys inträde gjorde det möjligt. Ganska snygg lösning på ett förmodligen hyfsat knepigt problem! Glad att de inte skeppade Ebert istället.

Känns inte som någon förstärkning är på G, Malmö snappar väl upp alla som inte har ett gällande kontrakt… 😒

pb_90
    Deltagare

Abols som kapten alltså! Lite oväntat ändå med tanke på att han inte haft ens ett A tidigare?

Nu med Warg borta. Det måste väl finnas skapliga pengar att plocka in någon? Puustinens lön bör väl snart i någon mån täckas av försäkringen också? Känslan är väl att något är på G eftersom man släppte Warg så fort man fick chansen.

Andreas
    Keymaster

Abols kanske inte vill? Jag upplever honom som kanske inte den som tar jättemycket plats i omklädningsrummet, men på isen är hans spel verkligen en förebild allt som oftast.

method
    Deltagare

Nej den såg man verkligen inte komma. Måste vara något mer än det spelmässiga som ligger bakom detta. Annars hade man nog haft mer tålamod med sin kapten som dessutom är från Örebro.

Ja, det kan väl inte haft nånting med det här att göra…? 😏
    https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/weadwL/hockeyproffset-ar-josephine-qvists-nya-karlek-himla-glad

Djurgården för dig dock till åtlöjen i presentationen:

”Närmast kommer Warg från Örebro, där han under det senaste året agerat som lagkapten. Som spelare är Stockholmssonen känd för sin defensiva styrka samt fysik. Med 191 centimeter och 100 kilo är nyförvärvet tänkt att ge backsidan ökad tyngd.”

😂

Så nu när kaptensfrågan kommer upp – kan någon med bättre koppling till eller insyn i laget förklara för mig varför inte Rodrigo har åtminstone ett A på bröstet?

Kovacs
    Deltagare

Om alla är hela så klarar vi oss givetvis. Men konkurrens är minst lika viktigt enligt mig för att få ut Max prestation varje kväll. Sen är Forsmark helt ok som 7a.
    Skador kommer ju komma och med 2 borta, säg ex. Rissanen (skadehistorik) och Zamorsky så ser vi extremt tunna ut och måste match 2 juniorer på 6. Det kommer slita enormt.
    Tror vi kan räkna med 1 back och minst 1 forward under uppehållet.

Status
    Deltagare

Jag är inte så säker på att vi behöver fylla på med en back. Åtminstone inte just nu. Sen är det klart att i långa loppet kommer det säkert skador och då blir nuvarande backupsättning tunn. Är det inte Robin Salo nu så kan det få vara för tillfället.

Däremot är det tydligt att det saknas något framåt.

Kovacs
    Deltagare

Som tidigare talare säger, otippat.

Nu behöver vi fylla på med MINST 1 back.
    På forwards sidan krävs 1 spets. 2 om inte Puustinen är hel snart. Domnar lite att stå i NJ och Bentzen.

Status
    Deltagare

Nej den såg man verkligen inte komma. Måste vara något mer än det spelmässiga som ligger bakom detta. Annars hade man nog haft mer tålamod med sin kapten som dessutom är från Örebro.

Andreas
    Keymaster

Nog för att han inte varit bra, men jag trodde ju inte Warg skulle få sparken. Oj.

Andreas
    Keymaster

Bättre än jag vågat hoppats på. Det är här är verkligen på rätt spår.

Andreas
    Keymaster

Ska bli väldigt spännande att se hur spelet ser ut denna match. Det måste ju bli en uppryckning snart.

Andreas
    Keymaster

Jag känner kanske inte att en tackling alltid är nödvändig, men en bra forecheck där man flåsar backarna i nacken är definitivt det och det är ju vad Örebro vill göra. Sen har vi tappat i fysik, och det vore naivt att tro att det inte spelar roll.

Salomäki skulle ju på papper vara rent av hårdare än Rask, men han känns inte som det. Snarare bara fulare.
    Mustonen vet vi han inte är fysisk och att han skulle ersätta Glenn är svårt att se, men jag tycker Lajunen är rent av mer fysisk än Rensfeldt.

Status
    Deltagare

För mig är tacklingar att sätta lite ”skräck” i motståndarna och typ få dom att känna att dom inte har så mycket tid med pucken innan det smäller. Tycker Rask var ritkigt bra på detta.

Andreas
    Keymaster

*lång text*

Tacklingar är lite svårt att gå på. Du behöver ju i regel inte tackla så mycket om du är spelförande och har pucken. Det är när man ska jaga och vinna puck som du tacklar.

Finns en intressant text om det här:

The Usefulness (or lack thereof) of Hit Totals

Lägger in det här citatet från slutklämmen:

It’s not that hits or hitting is bad; it’s quite the opposite. There are reasons why teams hit after all. It is just that the hit statistic is bad. It doesn’t really tell you anything except the team that is hit more. A team can out hit because they never had the puck, or they can out hit because they are an effective team in the forecheck. More often than not, a team’s hit differential is telling you more about the former than the later.

• Detta svar redigerades för 4 år, 6 månader sedan av Andreas. Anledning: Lagt till citat
    Andreas
    Keymaster

Jag har lagt till ytterligare spamskydd nu. Om någon stöter på problem kan ni peta på mig på Twitter eller mejla.

PennyBridge78
    Deltagare

Ja, jag tror du har en (eller jag många poänger), men speciellt med att det saknas en eller ett par pådrivare (Mostonen är inte riktigt av samma kaliber).

Undrar ifall tränarna städat av Salomäki hårt, för han liksom hela laget tar knappt en enda tackling. Jag har kappt sätt några hårda bra tacklingar på 3-4 matcher.
    Ser att t.ex Ebert, Zamorsky har 2 reggade tacklingar, Warg, Hardegård och Näkyvä har 4 resp 3

Men ja, tacklingar är bara en del, men tycker det är för mycket att peta med klubban i stället för att smälla på en bra tackling för att få stopp i spelet.

Men tycker att vi saknar en riktigt Glenn typ. För mig stod han för något detta lag saknar. Hade gärna sett honom i PP hos oss också.. tyvärr tror jag vi tappade honom då vi inte ville ge honom en större / annan roll.

pb_90
    Deltagare

Saknas det pådrivare tror ni?

Bromé drev verkligen laget med sin arbetsinsats och poängmässigt.
    Glenn köttade verkligen järnet i varje byte.
    Rask likaså.
    Rensfeldt hade väl alltid en bra arbetsinsats?
    Salo kanske drev på mycket han också? Han var väl solklart bäste back i varje fall.

För stor omsättning i år kanske.. Rask och Rensfeldt kvar istället för Salomäki och Lajunen in (om det hade varit möjligt). Och sen mellanskillnaden som man sparat i cash på att hitta en rejäl ersättare till Bromé?

pb_90
    Deltagare

Fler än jag som faktiskt har en klump i magen för hur jäkla uselt det har sett ut på slutet? Det MÅSTE vara ett systemfel.. jag kan inte tro att så många spelare har blivit så pass mycket sämre i år än förra året.

Leino, Larsson, Kovacs, Öberg.. det händer inte mycket när dom är på isen.. Kovacs får ta mycket skott utifrån, Larsson är allmänt seg och kommer inte in på kassen, Leino och Öberg har knappt haft ett varsitt rätt hittills i år.

Uppspelen från backar är sjukt dåliga och fastnar ofta tidigt om det inte till och med så är att passningarna är kassa. Vi spelar fast oss gång på gång i egen zon och hittar inte direkt några vettiga utgångar med fart.

Någonting synkar inte, och det måste verkligen justeras. Annars är vi snarare med och slåss om att inte hamna i kval än att ta oss till topp sex (som jag för övrigt tror är helt omöjligt nu).

Sen är Salomäki rätt usel väl? Känns inte som att han skapar någon yta över huvud taget med sin fysik osv.. Puustinen spelar inte ens.. Lajunen har fått in lite poäng nu på slutet vilket är bra.

Och hörrni… Elias Ekström ligger trea (!) i interna poängligan. Han är sjukt jäkla duktig och det är grymt häftigt att se hans utveckling och skicklighet med puck, men vad fasen håller övriga laget på med?

Andreas
    Keymaster

Shane Prince är tydligen ett namn som är ute på marknaden. Enroth borde ha lite koll på honom då han har lirat med honom i Minsk. Dom borde kunna kika lite med Furch också dom lirade där året efter när han gjorde en jäkla massa poäng.

Kanske kan vara något för oss? Hög risk dock känns det som då det lär kosta på en hel del..

Verkar lovande. Inte hört så mycket om honom, men på pappret skulle jag inte protestera 🙂

pb_90
    Deltagare

Shane Prince är tydligen ett namn som är ute på marknaden. Enroth borde ha lite koll på honom då han har lirat med honom i Minsk. Dom borde kunna kika lite med Furch också dom lirade där året efter när han gjorde en jäkla massa poäng.

Kanske kan vara något för oss? Hög risk dock känns det som då det lär kosta på en hel del..

Andreas
    Keymaster

NE var kritisk till matchflyttarna efter matchen och det är väl bara konstatera att man valde ekonomi över sport i det beslutet.

Det är ju en hel del pengar det är fråga om, men visst är det lite surt med tanke på potentialen som finns i laget och spelet.

Andreas
    Keymaster

Är det någon som har någon mer info om Puustinen? Börjar kännas som en Joakim Andersson värvning..

Knä som ska rehabas ett par veckor till minst.

Lite Jocke A är det över hela skiten, men skillnaden är väl att han var hel när han kom. Att knät varit skadat innan visste man dock. Inte så att man körde över läkarna denna gång i alla fall.

GladeOlle
    Deltagare

Är det någon som har någon mer info om Puustinen? Börjar kännas som en Joakim Andersson värvning..

method
    Deltagare

Jo, Finland har ju varit ett vinnardrag i år…

Andreas
    Keymaster

Tror tyvärr inte på honom heller.

Misstänker det kan komma en till finländsk spelare istället.

Visar 25 inlägg - 1,301 till 1,325 (av 13,233 totalt)