Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 1,601 till 1,625 (av 13,233 totalt)
  • Författare
    Andreas
    Keymaster

Är det inte också rätt sjukt att inte ett enda rykte om nya spelare har kommit ut? Jag tror knappast att NJ och Bengtzén har legat på latsidan?

I storstadsmedia är det tyst. Kovacs har ju hintat lite här inne och jag har hört lite surr, men Nj har verkligen lyckats hålla rubrikerna borta från kvällstidningarna 🙂

Det tar väl några dagar nu innan de suttit ner med alla spelare och sedan tackar av alla som inte blir kvar.

Efter det kan man ju börja gräva lite mer intensivt i det som ska in 🙂

pb_90
    Deltagare

Är det inte också rätt sjukt att inte ett enda rykte om nya spelare har kommit ut? Jag tror knappast att NJ och Bengtzén har legat på latsidan?

Status
    Deltagare

Ja igår körde man verkligen på reservtanken. En mycket väl genomförd säsong får man ju säga. Långt över förväntan. Inte minst i slutspelet med viktiga spelare borta.

Hoppas på en riktigt bra silly nu och jag vill inte se Bromé i någon annan SHL-klubb, så där är det bara att punga upp.

pb_90
    Deltagare

Jag tror Glenn hade varit awesome i slutspelet… så jäkla synd att han inte fick vara med och nu kommer lämna..

Andreas
    Keymaster

Topp fyra i Sverige är en otrolig prestation för detta lag.

Jag kan helt ärligt bara komma på ett fåtal spelare som jag tycker bara varit OK, medan de flesta faktiskt levererat på bättre eller mycket bättre nivå än förväntat.

I slutspelet sen så drog man i en överväxel som inte vågade hoppas att den fanns med tanke på hur ojämna de varit.

En fantastisk säsong som tyvärr tagit slut nu.

method
    Deltagare

Ja, all heder till laget. Tycker nog Växjö var det bättre laget sett över serien så inte orättvist på ngt sätt. De lyckades neutralisera vår förstakedja bra, precis som vi gjorde mot Leksand.

Skulle inte hoppas för mycket på Bromé. Hoppas innerligt att han får och tar chansen där borta på något sätt, det är han värd. Men visst vore det en drömvärvning…

pb_90
    Deltagare

Aja… skönt att dom i varje fall gav det något av en chans i sista igår.. Dom såg skärrade ut i de två första perioderna. Var det nerver + trötthet eller?

Nu ska det bli rejält spännande att se sillyn dra igång.. Hoppas verkligen att Bromé kan komma tillbaka! Skulle vara grymt skönt att få in honom i laget igen.

Andreas
    Keymaster

Självklart får du ta åt dig 🙂

Kovacs
    Deltagare

Detta genidrag föreslog jag som du kan läsa länge ner redan innan första hemmamatchen;)
    Med det sagt så får man ut Max or dom flesta just nu

Andreas
    Keymaster

Att lyfta upp Jonte som forward var ju ändå något av ett genidrag. Det är ju inte långsiktigt hållbart, men han gör ju inte bort sig och kan avlasta där det verkligen behövs.

Backström fick ju också lira forward för ett antal år sedan, men tror nog Jonte är klart att föredra där.

pb_90
    Deltagare

Magisk match igår.. jag förstår inte hur killarna klarar av att vara så sjukt disciplinerade i spelidé m.m. Otroligt imponerande och kul!

Eklind.. han måste väl kunna hoppa in på Rensfeldts plats som tredjecenter redan nästa säsong? Väldigt imponerad av honom under slutspelet.. ser ut att ha erfarenheten av att ha spelat länge i SHL redan. Jag tror att han har +20 poäng i sig till nästa säsong.

Sen är det ju rätt skönt att Ebert nu har siktat in sig lite! 😉

Tagga torsdag!

method
    Deltagare

Instämmer. En match från SM-final. Känns helt osannolikt. Det måste vara förjäkla härligt att gå ut i en sån match som underdog med inget att förlora!

Kovacs
    Deltagare

Återigen visar det här laget en enorm moral.
    Det ska inte gå med vår forwardsbesättning just nu men med ett stensäkert system och med SHLs bästa backsida och kanske även målvakt (?!?!) så är ingenting omöjligt.

Nu är ALL press på dom på Torsdag. Dom vann serien vi kom 6a. Vi har redan gjort mer än vad som kan krävas.

Börjar Ebert visa sig från sin bästa sida igen? Ja. Inte bara för målen. Lugnet han besitter och fysiken är enorm.

Vårt boxplay sådär lysande igen. Powerplay bättre. Det ser onekligen ut som att vi har chansen iaf.

Fan vad kul det är att hålla på Örebro hockey just nu.

Andreas
    Keymaster

För jäkla skön seger, men det var verkligen nära på slutet. Onödigt nära.

Andreas
    Keymaster

Ja att ge juniorer plats bara för syns skull det kommer bara att slå bakut för klubb och spelare, men med Barklund och Ekström som visar framfötterna är det bara låta dem fortsätta köra.
    Jag tror att med en rejält sommarträning med A-laget kommer båda två att ta ytterligare kliv till nästa säsong.

På längre sikt finns det ju också spelare längre ner som ser väldigt spännande ut. Ta en kille som Leo Carlsson. 16 år, 185cm, 78kg och spelar J20-hockey och gör 0,5PPG redan.

Sedan finns det ju en rad spelare med landslagsmeriter i de olika lagen, men det i sig är ju ingen garanti för att man är redo för SHL-hockey.

Kovacs
    Deltagare

Andreas. Jag är med dig till 100% om det för året när truppbygge görs finns tillräckligt bra juniorer att ta plats i SHL. Jag om nån älskar när vi får fram en Glenn, Öberg, Ekström och Barklund. Lika fullt avskyr jag när man som klubb tvingas skriva a-lags kontrakt med spelare som inte är i närheten av SHL bara för att det ska se bra ut.
    Vi har ju tidigare år försökt med diverse juniorer som idag är div. 1 spelare eller liknande.
    Nästa år ex. ser jag det som att vi behöver 14-15 forwards Ekström och Barklund inräknat.

JN27
    Deltagare

Om jag tolkar artikeln med Micke Johansson så har det gått bättre resultatmässigt än väntat? Om jag inte tolkade det allt för fel när jag ströläste. Om så är fallet och vi låt säga gör ett svagt minus/0-resultat så skulle det finnas alla möjligheter att värva slagkraftigt på forwards nästa säsong.

Andreas
    Keymaster

Örebro har haft en tunn trupp och man har inte ersatt Bromé. Det faktum att de spelare semifinal och pressar serievinnaren, men en hel kedja på skadelistan, är en bravad kort och gott.

Backsidan är jag inte oroligt över. Det är bland forwards det behöver komma till flera spelare. Det håller jag med om. Sedan tycker jag fortsatt att man fortfarande måste ge juniorer plats, inte bara som utfyllnad ifall någon annan skadar sig utan de ska få en ärlig chans att ta en plats under sommaren och försäsongen.

Kovacs
    Deltagare

Som jag också skrev. Denna säsong är exceptionell och givet situationen helt korrekt agerat av ledning etc.
    Dock så blir det också en läropeng för dom som tror att det räcker med 12-13 seniorforwards under en vanlig säsong. Det går inte. 3-4 skador har man ju nästan kontinuerligt under en säsong och ska man vara ärlig så har ju vi haft en nästan sjuklig tur under grundserien med skador.
    Nu när dom plockar på så blir det direkt för tufft.

Hoppas vi ikväll inte tvingar Abols till så mycket speltid. Han tappar sin spets då som behövs. Borde vi inte kunna matcha 4 centrar ikväll? Bättre att låta en kant dubbla isf.
    Abols
    Eklind
    Mastomäki
    Rensfeldt.
    Spela inte Abols i bp. Han måste få vara produktiv nu när vi saknar Leino.

method
    Deltagare

Jag håller med, en sund och klok analys. Men hade någon innan säsongen frågat ”vill du plocka in extra spelare för att säkra en eventuell semifinal eller ska vi säjfa och lägga budgeten lite lägre med hänsyn till det osäkra läget och de obefintliga publikintäkterna?” skulle jag sagt ”säjfa”.

Kovacs
    Deltagare

Inför varje säsongs lagbygge brukar jag prata om numerär i truppen för att gå långt. Lika ofta får jag mothugg. Givet att detta är en speciell säsong så förstår jag till fullo att man har en så tunn trupp som man har. Dock så kan man ganska snabbt se jämfört med många andra lag att det inte håller, som vissa här brukar hävda, med 12-13 seniorforwards.

En trupp måste byggas med 2 målvakter som kan spela.

8 backar.

14-15 seniorforwards. Vid skador kan man fylla på med juniorer.

Vissa säsonger kommer det fram en junior som sticker ut. Då kan ju givetvis denna räknas in i truppen.

Just nu har vi 9 seniorforwards hela. Då har vi ändå bara 3 skador.
    Barklund och Ekström imponerar enormt. Men vi är för tunna där. Måste man spela med en back som forward i en SM-semifinal så har man problem vid så få skador.

pb_90
    Deltagare

Dom har gjort det sjukt bra i slutspelet överlag. Att pressa Växjö så som dom har gjort med alla skador m.m. är otroligt bra. Om det är någon säsong man ska gå kort på folk så är det inte i år när matcherna spelas så tätt som dom gör..

Jag tror också på sorti redan imr, det syntes senast att krutet inte fanns där.

Sjukt nöjd ändå, men tänk om vi hade haft med Leino, Glenn och Bagenda.. det hade verkligen kunnat bli final då.

Henric
    Keymaster

Ja, vi kändes tunna, och det är vi ju också.

Abols hade minuter som en back, det säger en del. Det blir tufft att kvittera serien, och jag tror vi gör sorti nu.

Men riktigt bra kämpat av grabbarna, kul med en semifinalserie som såhär långt varit tät.

Jag är nöjd bara vi kämpar hela vägen i mål, precis som i senaste matchen.

Många trötta kroppar nu, även om man inte vill erkänna det, och det blir tuffare ju längre serien går.

Status
    Deltagare

Ja Örebro gör det jävligt bra med alla skador i åtanke.

method
    Deltagare

Ja, det är min känsla också. Bra match men räcker inte hela vägen fram. Nu skulle vi behövt Leino och Glenn. Knapert med tid att träna in några andra konstellationer också, Jonte som forward t ex.

Men på plussidan: Jonte spelar bättre nu än nånsin den här säsongen, Eklind likaså.

Visar 25 inlägg - 1,601 till 1,625 (av 13,233 totalt)