Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg
- Detta ämne har 13,265 svar, 59 deltagare, och uppdaterades senast för 4 dagar, 9 timmar sedan av
Catskinner.
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
-
FörfattareInlägg
-
07/10/2020 kl. 11:18 #16549
Kovacs
DeltagareDet är ett problem som Örebro kommun och Örebroporten seriöst inte verkar ta på allvar. Det är ju inte bara för A-lag och J18/J20 samt U16 problemet ligger.
När vi inte har isytor på långa vägar så det räcker så tappar vi spontanidrotten än mer. Barn som vill åka skridskor för att det är kul tillsammans med sina föräldrar får kliva åt sidan. Konståkningen får bedriva verksamheten på bandyplan trotts att den inte är lämpad för deras verksamhet. Dom yngsta hockeylagen får bedriva träningar i curlinghallen på trängen med följden att isen förstörs för curlingverksamheten. etc. etc.Jag funderar seriöst på om det kan vara lönsamt som privat aktör att investera i några ishallar för att i sin tur sedan hyra ut dem till kommunen. Mark finns att tillgå men det är ju den finansiella risken som är utmaningen. Man skulle kunna bygga ett center med låt säga 4 ishallar, gym och en gymnastiksal och det skulle ändå inte räcka till på långa vägar. uthyrt lär det bli men problemet är att det kommer vara föräldrarna som får betala:(
Jag vet att denna frågan drivs hårt av Örebro hockey men jag tror att det måste komma från skolor och andra verksamheter för att det ska ta fart på det hela. Är rädd att det är först då våra politiker kommer ta till sig problemet.
Vår tillväxt står och faller på det här. Våra juniorlag hamnar allt som oftast tidigt långt efter de lokala motståndarna så som Nora, Guldsmedshyttan, Kumla, Hällefors etc. Detta p.g.a. att våra juniorer inte får lika mycket tid på is.
När barn är 11/12 år får dom i Örebro träna vid 21. på kvällen med följden att vissa inte orkar med skola och tvingas sluta.07/10/2020 kl. 08:21 #16548pb_90
Deltagarehttps://www.expressen.se/sport/hockey/stenharda-programmet-for-nasta-generations-stjarnor/
Ehm… känns märkligt att vi över huvud taget kan konkurrera mot detta på juniorsidan med dom förutsättningarna vi har..
”..med två olika sorters gym, fyra isytor och skills corner.”
Mja.. förutsättningarna är galet olika i Sverige.
05/10/2020 kl. 12:50 #16545Andreas
KeymasterErik Gustafsson tränar på mitt gym här i Sthlm. Kanske ska tjata in honom på ett korttidskontrakt som ersättare till brorsan?
Kanske inte riktigt samma spelartyp 😀 , men jag hade inte tackat nej där!
05/10/2020 kl. 12:38 #16544pb_90
DeltagareErik Gustafsson tränar på mitt gym här i Sthlm. Kanske ska tjata in honom på ett korttidskontrakt som ersättare till brorsan? 😉
05/10/2020 kl. 10:33 #16543pb_90
DeltagareMinst utvisningsminuter i hela SHL.
Tvåa i tekningsligan.Här brukar vi ju typ vara sämst jämt! 🙂
Finns dock en hel del att förbättra i försvaret. Vi släpper till rätt mycket skott och mål egentligen.
Corsi på strax över 50% och en PDO på 99,63%. Känns inte som att vi överpresterar heller direkt?
PP+BP på 106,06% är ju inte heller en makalöst hög siffra utan något som kan vara rätt konstant över en säsong. Förra året hade det räckt till en fjärdeplats i PP+BP ligan.
04/10/2020 kl. 17:12 #16542Andreas
KeymasterNvm.. verkar som att Näkyvä ska ansluta den 29:e oktober. Om sju eller åtta matcher således.
Kan tänka mig det är rätt stora summor de måste skatta om han kommer tidigare.
Hoppas Rissanen kan vara tillbaka snart ändå. Han har varit grymt stabil som alltid.
04/10/2020 kl. 09:17 #16526pb_90
DeltagareNvm.. verkar som att Näkyvä ska ansluta den 29:e oktober. Om sju eller åtta matcher således.
03/10/2020 kl. 23:24 #16523pb_90
DeltagareBromé riktigt jäkla pigg idag!
I försvarsspelet så finns det en hel del förbättringspotential. Vi släpper in jäkligt mkt mål alltså..
Är det någon som vet när Näkyvä ansluter? Jag hittar inte bättre info än att det var ”någon gång i Oktober”.
03/10/2020 kl. 21:18 #16521method
DeltagareMina tankar:
- Bromé visade varför han ska lira i NHL – jösses vilken energi och kvalité!
- Salo var precis sådär bra som jag hoppats på, en riktig klassback.
- Arntzen var bra, en högkvalitativ backup-målis
- VAD. HÄNDER. MED. ÖBBA. !?. 🤯
Måste vara riktigt jobbigt att möta ÖHK just nu!
03/10/2020 kl. 20:29 #16519JN27
DeltagareLite onödigt spännande i slutet, men oerhört skön vinst. Tycker försvaret vacklade lite efter att Rissanen utgick så det kan ju vara en förklaring. Arntzen tog det han skulle, kan inte riktigt lasta honom för något mål.
03/10/2020 kl. 19:21 #16518Andreas
KeymasterVi har alltså TVÅ spelare i toppen av skytteligen och en av dem är en hemodlad förstaårssenior.
02/10/2020 kl. 16:47 #16510method
DeltagareInstämmer, Eklind kan nog fylla den luckan helt OK. Bara han ser till att hålla sig ur vägen för Öberg – vill ju inte att han ska trilla ur sitt stim. 😁
Måste säga att Leksands förstakedja iomponerar men med alla de skador de har på backsidan är det svårt att stå emot. Jag tycker det känns bra att ÖHK förutom en stabil backsida har 4 kedjor som håller måttet. Att vår förstakedja och Öberg med sällskap står ut poängmässigt må vara hänt men det är ingen formation som faller utanför ramen.
Med det sagt är jag nyfiken på när Kovacs och Larsson lossnar. Robin ser ju bra ut (teknik och skridsko) men åstadkommer väl inte så mycket och Emil tycker jag inte syns alls hittills.
02/10/2020 kl. 15:25 #16509Andreas
KeymasterJag känner ändå att Eklind kan kliva in i den rollen rätt bra. Han är ju en ganska oöm spelare han med. Det ska bli spännande att se mer speltid på honom faktiskt.
02/10/2020 kl. 14:40 #16506PennyBridge78
DeltagareInte bra att Glenn blir borta så länge! 4 veckor blir ju väldigt många matcher.
02/10/2020 kl. 08:13 #16505Andreas
KeymasterJa igår var ju en mixad historia. Örebro gör ingen bra match, men lyckas vinna ändå. En styrka i sig. Det blir intressant att se hur det ser ut imorgon morgon mot ett Linköping som är ungefär lika dåliga som Leksand, men spelar med lite sämre tempo.
01/10/2020 kl. 12:20 #16501PennyBridge78
DeltagareSkönt, då är det inte bara jag! Iaf spelet är ju verkligen inte dåligt MEN man önskar ju ett spel som inte enbart bygger på chanser och tur!
-
Det här svaret redigerades för 5 år, 11 månader sedan av
PennyBridge78.
01/10/2020 kl. 05:54 #16499Andreas
KeymasterJag håller med dig. Jag har för mig jag kollade lite extra på ingångarna kort efter det, men jag minns inte vad jag kom fram till.
Fler kontrollerade ingångar hade varit önskvärt. Dumpandet ger en huvudvärk ibland.
-
Detta svar redigerades för 5 år, 11 månader sedan av
Andreas. Anledning: stava
30/09/2020 kl. 22:02 #16498PennyBridge78
DeltagareOk Andreas, ja så kan det ju vara. men då måste jag komma med en okunning fråga, VAD är då spelsystemet? Enbart Dumpa puck och försöka bryta uppspel? Ja alltså det funkar ju oftast men ändå att kunna mixa upp det med att ibland, eller? Kommer ihåg det avsnittet av hockeylabbet, och kan ju hålla med om att det syns när man kollar på matcherna.
Behöver ju inte göra så varje anfall men att liiiite oftare komma in i zon med pucken och driv mot mål (utan att det är en kontring). Vi har ju en del som skulle kunna trycka på lite mer genom mittzon för att ha en bättre möjlighet att komma in på ett enklare sätt.
Nu låter jag kanske som om jag tycker det är nattsvart men så är det så klart inte.
Nu håller vi tummarna för seger i morron! De får ha hur få ingångar som helst ifall de vinner!!
30/09/2020 kl. 20:47 #16497Andreas
KeymasterVill också minnas att man tog upp detta i Hockeylabbet eller i något studiosnack och Niklas Eriksson kommenterade det efteråt med att just den aspekten av alla statistik ser illa ut för Örebro, men det är ett resultat av det spel man har. Det kändes nästan som att man inte riktigt valde att lägga vikt vid det för spelsystemet bygger inte speciellt mycket på det.
30/09/2020 kl. 19:16 #16492PennyBridge78
DeltagareAha det hade jag ju glömt bort! Tack för den method! Ja nu längtar jag om möjligt ännu mer till Ebert är tillbaka! Ja hans skridskoåkning var ju så otrolig härligt att se!
30/09/2020 kl. 18:38 #16491method
DeltagareApropå Pennybridge78 konstaterande nedan: en intressant sak att notera är (och nu tar jag det här ur minnet) att Nick Ebert var bäst eller näst bäst i ligan på att bära in pucken i anfallszon med kontroll. Vore med andra ord skönt om han kom tillbaka så småningom…
30/09/2020 kl. 11:37 #16489PennyBridge78
DeltagareJag måste säga att jag tycker försvarspelet ser riktigt bra ut! Kul med Warg också att han ser ut att ha hittat rätt i träning men även mer självförtroende! Bara du fortsätter Warg!
Även Enroth ser hittills väldigt fin ut, knappt någon retur!Det som däremot oroar mig lite (och som varit fallet i många år nu) är att vi knappt har några kontrollerade ingångar till anfallszon. Ofta tycker jag det går för långsamt i mittzon och man får inte någon med MYCKET fart som tar in pucken, eller så blir den personen för ensam.
Hur som, så blir det ofta dump-puckar (där vi kan vinna puckar) eller så blir det att vi lyckas bryta ett anfall och då kan ta oss samlade in i zon, men väldigt sällan att vi kan börja ett anfall från bakom egen kasse och sedan kontrollerat ta oss in i anfallszon. Kanske svär i kyrkan med detta påstående men vore kul ifall någon ser detta på annat sätt.Visst vi har vunnit två av två och det är SUPER, så jag klagar verkligen inte, men det med kontrollerade ingångar gör mig liiite bekymrad. Tänk om vi kunde göra detta liite bättre så mycket mer chanser och bättre spel vi skulle få.
Mot Leksand tror jag det blir tufft (frågar du mina nära och kära så säger jag detta inför varje match =) men ja de ser tunga ut framåt och producerar massor med chanser.
Håller med Sportpodden att nyckeln kommer vara att lyckas stänga ner deras första kedja och inte sitta utvisade så mycket, men ja det kommer nog bli en riktig värdemätare.28/09/2020 kl. 20:55 #16488pb_90
DeltagareNya matchtröjan beställd! Slängde med en till farsgubben också och lite öppnare, muggar osv. Mycket bra presenttips till alla man känner ju! 😉
28/09/2020 kl. 13:55 #16487Kovacs
DeltagareDet känns så jäkla bra att en bespottad spelare som Stefan Warg tagit åt sig av kritiken på rätt sätt och fått en helt annan fart i grejerna.
Självklart så påverkar hans 2 poäng efter 2 synen på hans prestation men jag tycker mig se en helt annan fart i hans spel. Han vågar mer med pucken i offensiv zon men spelar hittills enklare runt egen kasse vilket jag efterlyst länge.Vår backsida just nu känns bra, även utan Ebert och Näkyvä.
Som pb säger nedan så känns Rendulic just nu som ett riktigt fynd. Med rätt självförtroende kan det mycket väl vara ett nytt Derek Ryan fynd om än en annan spelartyp såklart.
Skönt också att Enroth spelade upp sig rejält efter en svår premiär. Han fick lite oförtjänt skit tycker jag efter första matchen då det var riktigt tuffa mål att släppa in. Läge för Arntzen att debutera på Torsdag ändå kanske?
27/09/2020 kl. 20:55 #16486pb_90
DeltagareKänns väldigt solitt hela lagbygget. Rendulic känns mycket bättre än vad man trodde och verkar smälta in grymt i gruppen. Ballt att han kan finska så pass bra också.
Sedan är jag riktigt förtjust i Leino alltså.. riktigt jäkla stabil bakåt och precis det vi har saknat i PP under ett par säsonger. Bra tekare också! Forwardsidan känns över lag riktigt spännande.. Gillar verkligen alla kedjor.
Sedan känns backsidan sjukt bra redan nu.. Salo är riktigt läcker att titta på. Warg verkar pånyttfödd, Pilö tar för sig ordentligt och Rissanen känns som att han fortsätter på fjolårssäsongen.
Enroth bra mot SAIK!
-
FörfattareInlägg