Örebro Hockey årets vinnare av Guldbiljetten
Guldbiljetten har delats ut sedan 2013 av Attendance2, ett företag som säljer affärssystem till bl.a. idrottsklubbar, och i år gick priset till Örebro Hockey. Priset har tidigare gått till IFK Kristianstad (handboll), Hammarby Fotboll och Villa Lidköping (bandy). Motivering till varför Örebro tilldelades priset lyder:
”Örebro Hockey har genom en långsiktig satsning på publiken inte bara säkrat intäkter och upplevelsen utan också blivit ett etablerat SHL-lag med en ekonomi i balans. I SHL är man i topp vad gäller beläggningsgrad, det vill säga publiksnittet i förhållande till maxkapaciteten i arenan. Örebro låg på imponerande 99 procent under säsongen 2015/2016 och ligger på över 95 procent under innevarande säsong, trots lite sämre sportslig framgång. Många klubbar tittar på Örebro Hockey och anammar deras idéer och strategi vad gäller publikutveckling”.
Örebro Hockey har lagt upp en kortare intervju med Emilie Wiklander som är ansvarig för evenemangen hos Örebro Hockey på sin hemsida.
Med tanke på att det finns en del starka åsikter kring alla temamatcher och dylikt som Örebro Hockey anordnar kan jag tänka mig det här sticker lite i ögonen på vissa, men jag kan tycka att priset ändå är väl förtjänt. Bortsett alla teman har de gjort mycket bra för publiken och jobbar väldigt aktivt för att underhålla och verkligen locka publik till arenan. Det kommer inte att falla i smaken, men man kan nog inte ifrågasätta att de varit aktiva i sitt publikarbete.