Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 2,901 till 2,925 (av 13,266 totalt)
  • Författare
    pb_90
    Deltagare

Vad tror vi? Det bästa är väl att ställa Furch mot HV, Arntzen mot Luleå och sen Furch hemma mot Djurgården?

Egentligen hade man väl velat ha Furch i samtliga av dessa matcher men det känns ju som att HV är en svårare bortamatch än Luleå.

Låter väl rimligt? Dom får verkligen inte överbelasta honom.. och när det ändå är tre matcher på fem dagar så känns det som att han måste få vila lite.

Arntzén har ändå varit jäkligt bra de matcher han har fått stå! Men det skulle ändå vara en katastrof om Furch blev skadad..

JN27
    Deltagare

Vad tror vi? Det bästa är väl att ställa Furch mot HV, Arntzen mot Luleå och sen Furch hemma mot Djurgården?

Egentligen hade man väl velat ha Furch i samtliga av dessa matcher men det känns ju som att HV är en svårare bortamatch än Luleå.

JN27
    Deltagare

Jag tyckte Boucher drev på ganska bra igår sekvensvis. Däremot så var det ett tillfälle som jag reagerade på framförallt och det var när han hade ett ypperligt tillfälle att droppa pucken till medspelare, men väljer att försöka dribbla och istället tappa pucken till motståndare.

Som ni säger vill han så mycket att han åker ut på egna äventyr och glömmer det som kanske är bäst för medspelarna för stunden. Tråkigt att vara så långt ned i skiten självförtroendemässigt, med tanke på hur försäsongen såg ut.

Jag har även sett Baggen göra några liknande grejer, typ som situationen i PP där Baggen jagade puck som en galning och körde ihop med Rask och det slutade med att det blev offside. Baggen och Boucher behöver nog kylas ner lite och ha tålamod.
    Bagenda har ju överlag varit riktigt bra, han ska nog bara fortsätta gnugga så kommer det släppa.

pb_90
    Deltagare

Warg håller inte för fem öre, men ingen idé att hänga upp sig mer på det antar jag. Ändå tre poäng trots en mindre bra insats.

Lite synd att man ska behöva vänta till på tisdag till nästa match bara.

Jag är helt enig med dig. Sitter och sliter av mig det lilla hår jag har kvar varje gång han lyckas med bedriften att göra en enkel situation svår. Han väljer att alltid invänta motståndarspelaren till denne är nära innan han skickar iväg pucken. Den tid han ofta har på sig väljer han att inte använda.

Jag har tyvärr samma känsla för Boucher. Han vill så mycket men får inte ut särskilt mycket. Han försöker alltid driva pucken själv och tappar den oftast i kritiska lägen. Tror att han själv känner att han behöver prestera bättre och därav försöker han göra för mycket. Less is more brukar oftast vara ett vinnande koncept när det går trögt.

Håller med. Det känns ibland som att både Boucher och Warg tänker hockey helt annorlunda än alla andra på ett inte så bra sätt. Dvs dom känns helt osynkade med medspelarna.

rodvitaarmen
    Deltagare

Warg håller inte för fem öre, men ingen idé att hänga upp sig mer på det antar jag. Ändå tre poäng trots en mindre bra insats.

Jag är helt enig med dig. Sitter och sliter av mig det lilla hår jag har kvar varje gång han lyckas med bedriften att göra en enkel situation svår. Han väljer att alltid invänta motståndarspelaren till denne är nära innan han skickar iväg pucken. Den tid han ofta har på sig väljer han att inte använda.

Jag har tyvärr samma känsla för Boucher. Han vill så mycket men får inte ut särskilt mycket. Han försöker alltid driva pucken själv och tappar den oftast i kritiska lägen. Tror att han själv känner att han behöver prestera bättre och därav försöker han göra för mycket. Less is more brukar oftast vara ett vinnande koncept när det går trögt.

JN27
    Deltagare

Haha, råkade komma över LHC’s forum. Satan vilken agressiv stämning de har i det forumet. Alla verkar oerhört känslostyrda. Majoriteten tyckte förövrigt att LHC var det bättre laget. Jag är oerhört tveksam till om jag tycker det. Dessutom tycker de att domarna gav oss matchen genom att ge så många utvisningar till LHC. Det de glömmer är att de hade en utvisning mer mot sig än vad vi hade. https://hockeybulletin.se/viewtopic.php?f=2&t=2858

Andreas
    Keymaster

Sjukt ändå att det räcker att vi tar 29 poäng till, resten av säsongen för att landa på samma poäng som förra året. Det säger ändå något om detta Örebro.

10 matcher till och säkrat kontrakt är vad jag hör 😉

JN27
    Deltagare

Sjukt ändå att det räcker att vi tar 29 poäng till, resten av säsongen för att landa på samma poäng som förra året. Det säger ändå något om detta Örebro.

Andreas
    Keymaster

pb_90
    Deltagare

Tung match för Warg idag. Han slarvar till de mest enkla situationerna ibland.. En tremeters passning som är feltajmad, och Linköping får pucken till skänks. Han sänkte nog Näkyväs corsi rätt brutalt idag. Passar rätt bra med ett miniuppehåll nu igen så Rissanen får kurera lite tills på tisdag borta mot formstarka HV. Det blir en riktigt tuff match.

Jonte: 62,5%
    Pilö: 61,9%
    Backström: 61,54%
    Irving:60,0%
    Rissanen: 38,46%
    Warg: 38,46%
    Näkyvä: 36,0%

pb_90
    Deltagare

Spelar inte sådär jättebra idag. Känns ändå komfortabelt hela matchen igenom? Linköping ser otroligt uddlösa ut..

Furch börjar växla upp ännu mer nu! Snart kommer första nollan! 😉

Andreas
    Keymaster

Tycker inte Örebro kommer upp i normal standard riktigt. För mycket slarv mest av allt.

Andreas
    Keymaster

Redovisade dom det faktiska antalet också? Om det skiljer någon enstaka procent mellan toppen och botten kanske placeringarna inte säger skitmycket heller? Om lag ett har 100 ingångar och lag 14 har 95 så skiljer det sig ju bara (100-95)/18 =0,6 ingångar per match. Känns inte så farligt.. Så vet man inte ingångsvärdena så vet man ju faktiskt inte vad dom säger.

Nej de var lite vaga där, men han förklarade att det faktum att de har minst antal kontrollerade ingångar hör ihop med hur de spelar och att när de väl kommer in så är de en av de bästa i ligan på att skapa något.

Örebro spelar en väldigt snabb hockey och är väldigt bra på omställningar. Just denna statistik med kontrollerade in- och utgångar är ett mått som helt enkelt inte ser bra ut för dem i sin ensamhet, men det speglar inte den större bilden, typ.

JN27
    Deltagare

Lindholm med tre nya poäng ikväll. Fasen vad han går bra alltså.

Henric
    Keymaster

Hoppas stenhårt på Abols. 😬

pb_90
    Deltagare

Man gillar ju Niklas Erikssons förhållningssätt till siffror och statistik ändå.

Verkligen!

Fick en lite bättre inblick i också det där med ingångarna. Att de faktiskt är nästbäst i serien på att generera chanser på sina ingångar har ju inte kommit fram tidigare. Att de till antal är sämst … det är så klart inte lysande, men det hade ju varit intressant att se antal chanser genererade på ingångar.

Redovisade dom det faktiska antalet också? Om det skiljer någon enstaka procent mellan toppen och botten kanske placeringarna inte säger skitmycket heller? Om lag ett har 100 ingångar och lag 14 har 95 så skiljer det sig ju bara (100-95)/18 =0,6 ingångar per match. Känns inte så farligt.. Så vet man inte ingångsvärdena så vet man ju faktiskt inte vad dom säger.

Andreas
    Keymaster

Man gillar ju Niklas Erikssons förhållningssätt till siffror och statistik ändå.

Verkligen!

Fick en lite bättre inblick i också det där med ingångarna. Att de faktiskt är nästbäst i serien på att generera chanser på sina ingångar har ju inte kommit fram tidigare. Att de till antal är sämst … det är så klart inte lysande, men det hade ju varit intressant att se antal chanser genererade på ingångar.

JN27
    Deltagare

pb_90
    Deltagare

Ja en förlängning på Furch skulle vara grymt skön.

Några övriga reflektioner:

I en NA-intervju igår sa NE följande: ”Vi har 26–12 i skott från slottet och 12–2 i skott i slottet på mål. Det är kanske det bästa vi haft i år. Man pratar mycket om underliggande siffror och det var bra mot Malmö.”

Det är verkligen intressant hur dom har lagt om spelet till att det faktiskt ska vara kvalitativa avslut och inte bara alibiskott som det kändes mångt och mycket under fjolåret. Tränartrojkan verkar verkligen ha lagt ner energi på att få till denna förändring vilket känns strålande. Och att dom just analyserar ”kvalitativa avslut” och inte bara corsi, dvs i någon mån kikar dom på expected goals? Och i expected goals mot Malmö så verkar vi i någon mån ha varit överlägsna.

En annan kul grej är att Bromé leder poängligan 5v5.

Elbowing
    Deltagare

Och Furch vill vi ju inte tappa för allt i världen.
    Hoppas på förlängning så fort som möjligt.

pb_90
    Deltagare

Känns som att det kommer vara en väldigt spännande vår! Vi har ju dock inte jättemånga kontrakt som går ut egentligen? Men vi kanske tappar någon som vi inte vill tappa.

Boucher
    Harper
    Stoa
    Weinstock

Jag skulle väl egentligen inte ha något emot en förlängning på någon? Men dom vill ju försvenska truppen så antar att Boucher och Harper framförallt ligger lite risigt till?

Andreas
    Keymaster

Har för mig att jag hört att detta är det sista året som vi fortfarande lever i ”stålbadet” och nästa säsong är vi helt fria från det, kommer inte ihåg vart jag hörde det. Någon mer som känner igen det?

Du har bla hört det här, din källa till (hockey)visdom😀

7-8 miljoner till är väldigt mycket pengar. Om Örebro samtidigt avslutar säsongen i toppen av SHL då kan NJ helt plötsligt välja och vraka, nästan. Topplag med pengar att spendera? Det är en helt ny sits för Örebro.

Det ska bli mycket intressant att se hur Örebro väljer att spendera där. Värva Ebert antar jag ligger med på listan för som det ser ut nu kommer han inte slå sig in i NHL.

Personal Jesus
    Deltagare

Har för mig att jag hört att detta är det sista året som vi fortfarande lever i ”stålbadet” och nästa säsong är vi helt fria från det, kommer inte ihåg vart jag hörde det. Någon mer som känner igen det?

Du har bla hört det här, din källa till (hockey)visdom😀

JN27
    Deltagare

Vi gick väl in i det här året helt fria från gamla skulder iallafall. Det är det jag känner igen, sen vet jag inte om det var MJ som pratade om det i Rille Bergers podd eller om det var NJ som uttalade sig i någon tidning. Jag lämnar det osagt vart källan kommer ifrån helt enkelt.

Jag vet dock om att pengar finns för tillfället och att dessa troligtvis är ämnade för nästa säsong men en eventuell räddningsplanka den här säsongen skulle inte drabba klubben lika hårt som tidigare år.
    Till nästa säsong väntas vi ju höja budget med ett antal miljoner, enligt MrMadhawk iallafall.

D.O
    Deltagare

Visar 25 inlägg - 2,901 till 2,925 (av 13,266 totalt)