Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg
- Detta ämne har 13,265 svar, 59 deltagare, och uppdaterades senast för 6 dagar, 3 timmar sedan av
Catskinner.
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
-
FörfattareInlägg
-
15/10/2019 kl. 17:16 #14562
pb_90
DeltagareHar ni sett denna?
https://sportbloggare.com/hockeysilly/frolunda-drar-in-mest-pengar-i-shl-via-sponsring
Vi drar enl detta inlägg in tredje mest av alla klubbar i sponsring.. Hur är det möjligt att vi ligger så kasst till budgetmässigt i så fall?
15/10/2019 kl. 14:37 #14561Andreas
KeymasterLåter jättebra! 🙂
15/10/2019 kl. 13:58 #14560pb_90
DeltagareDet är svårt att utvärdera. Det har varit hög beläggning, men det hade kanske varit det under de första säsongerna oavsett vad man gjort som du säger.
Jag tror inte vi kommer att hitta något konkret svar, men att de ser över marknadsavdelningen är hur som helst en hälsosam sak att göra.
Vilka förändringar det faktiskt blir får vi kanske vänta till årsmötet med att få reda på i detalj.Exakt. Det är ju egentligen onödigt att spekulera.
Fan så jäkla kul det är att längta till hockeymatcher igen… det var ett par år sedan nu man kände det i omgång 11..
Snart dags att komma med första uppdateringen i tävlingen också! Jag tänkte att jag kan sammanställa ett underlag till dig då Andreas och så kan du slänga upp något om det? 🙂
15/10/2019 kl. 13:28 #14559Andreas
KeymasterDet är svårt att utvärdera. Det har varit hög beläggning, men det hade kanske varit det under de första säsongerna oavsett vad man gjort som du säger.
Jag tror inte vi kommer att hitta något konkret svar, men att de ser över marknadsavdelningen är hur som helst en hälsosam sak att göra.
Vilka förändringar det faktiskt blir får vi kanske vänta till årsmötet med att få reda på i detalj.15/10/2019 kl. 13:18 #14558pb_90
DeltagareMicke gick ju igenom allt rätt ordentligt när han trädde till. Emelies avdelning gjordes också om då, men tror inte att man gjorde någonting med just hennes roll då. PG gav hennes säkerligen en ordentlig lön och och att marknadsavdelningen har levererat väldigt mycket går inte säga så mycket om.
Jag tror du blandar ihop marknad och sälj också. Det hör väl ihop på sätt och vis, men det är två olika avdelningar. Marknad spenderar pengar och sälj drar in dem (om man frågar en god vän till mig). Marknad anordnar jippon och drar folk till arenan, marknadsför klubben. Sälj drar in sponsorpengar till klubben.
Om hon är sjukskriven vet jag inte, men att det funnits ”friktion” på avdelningen har det skvallrats om. Inget jag riktigt lagt energi på. Det finns duktigt folk på marknad, om hon är rätt person att leda dem låter jag vara osagt.
Vill in kommentera hennes ledarskap utan att själv sett det. Jag misstänker dock att det kan uppstått sprickor på senare tid.Okej.
Det är ju också någonting som man också slentrianmässigt slänger ur sig. Har marknadsavdelningen verkligen levererat toppsiffror då? Min magkänsla säger ändå att man hade kommit rätt långt ändå med tanke på avancemanget till SHL, den första frejdiga säsongen med stundtals bra hockey och säsongen efter det med succen med Derek Ryan osv. Det har ju varit hockeyfeber i Örebro sedan dess. Det är väl först på senare tid det har blivit dags att bekänna färg?
Jipponen i arenan tror jag till viss del inte hade behövts i början av vår SHL-sejour.. Marknadsföringen blir ju svårt att mäta också eller? Jag tycker tex bland de bättre greppen är hur man har börjat hantera sociala medier osv. Det kostar antagligen ingenting tex.
Det blir ju 100% spekuleringar så kanske är dumt att snöa in mer.
15/10/2019 kl. 12:57 #14557Andreas
KeymasterMicke gick ju igenom allt rätt ordentligt när han trädde till. Emelies avdelning gjordes också om då, men tror inte att man gjorde någonting med just hennes roll då. PG gav hennes säkerligen en ordentlig lön och och att marknadsavdelningen har levererat väldigt mycket går inte säga så mycket om.
Jag tror du blandar ihop marknad och sälj också. Det hör väl ihop på sätt och vis, men det är två olika avdelningar. Marknad spenderar pengar och sälj drar in dem (om man frågar en god vän till mig). Marknad anordnar jippon och drar folk till arenan, marknadsför klubben. Sälj drar in sponsorpengar till klubben.
Om hon är sjukskriven vet jag inte, men att det funnits ”friktion” på avdelningen har det skvallrats om. Inget jag riktigt lagt energi på. Det finns duktigt folk på marknad, om hon är rätt person att leda dem låter jag vara osagt.
Vill in kommentera hennes ledarskap utan att själv sett det. Jag misstänker dock att det kan uppstått sprickor på senare tid.15/10/2019 kl. 09:55 #14556pb_90
DeltagareSåg ni diskussionen som kommit upp om Emelie Wiklander på SF? Ber väl om ursäkt till TJ på direkten då jag vill avhandla en kollega till honom litegrann.
”Nu kan det bli blåsigt igen i klubben. Väljer att skriva detta från en nyreggad användare då jag vill vara helt anonym.. Detta är bekröftat av två (säkra) källor.
Emelie Wiklander går nu hemma med lön efter en överenskommelse med ÖHK. ÖHK ska omarbeta hennes tjänst som marknadschef och bett henne byta arbetsuppgifter med en lönesänkning på 20k/mån. Detta efter att hon blivit uppkallad till styrelsen. Vad som ligger bakom vet jag ej, mer än att klubben skyller på att tjänsten ska just omarbetas.
Väcker några frågor: Hur jävla hög lön betalade ÖHK till henne tidigare? Hur kan man låta en person gå hemma med lön samtidigt som klubben har en för klen spelarbudget? Hur sköter ÖHK personalarbetet? Tycka vad man tycka vill om Emelie, men hon har gjort jävligt mycket för Örebro. Behandlar man spelare på samma sätt?
Något luktar lite surt i Örebro..”
Ni som har bra koll och lite insikt i klubben. Jag kan/vet bara så mycket som jag kan läsa mig till på forumen.
Min föreställning om ”marknadssidan” i Örebro har varit att det har i någon mån varit ett självspelande piano genom dom första åren i SHL. Staden har ju faktiskt varit hockeytokig sedan vi gick upp och då borde rimligtvis marknadssidan vara relativt enkel också? Visst, man var ju tvungen att ringa runt och jaga sponsorer och partners ändå men jag tror att det i någon mån var enklare då. Nu på senare tid när vi faktiskt i någon mån har etablerat oss väl i ligan så börjar det bli lite marigare och det är kanske just nu som det är viktigare än någonsin att börja jaga partners och sponsorer m.m.
Kan någon sammanfatta Emelies roll i klubben vad det gäller detta? Slentrianmässigt så brukar man ju säg att hon har en stor del i Örebros resa (vilket kanske stämmer).
Hela min tanke kring inlägget var att Pontus Gustavsson slängde pengar kring sig på allt och alla. På marknadssidan har det väl framkommit att det var en hel del som hade fått rätt feta löner? Hans dotter var väl med på något hörn också? Så sannolikheten för att Emelie kanske också fick en marknadsmässigt något för hög lön känns inte speciellt låg. Och då är det väl på ett sätt bra att Micke går in och kapar kostnader till och med där? För vi vill ju komprimera så mycket pengar till A-laget som möjligt?
Sen är det antagligen en jäkligt känslig process… men vissa synder från tiden med PG måste kanske fortfarande städas undan..
Tankar?
15/10/2019 kl. 09:50 #14555Andreas
KeymasterTror ni vi är med o hugger på Sam lofquist?
Killen är gjord av glas verkligen. Om vi värvar runt jul kanske han faktiskt spelar alla matcher som är kvar.
15/10/2019 kl. 09:31 #14554pb_90
DeltagareTror ni vi är med o hugger på Sam lofquist?
Svårt att gissa på det ens tycker jag? Är han en spelare värd att betala mycket för? Kan vi ens lägga mycket? Och kommer dom verkligen att värva en back innan Pilö har fått chansen att testa på ordentligt?
Lutar åt nej väl?
15/10/2019 kl. 09:05 #14553D.O
DeltagareTror ni vi är med o hugger på Sam lofquist?
14/10/2019 kl. 22:24 #14552pb_90
DeltagareHar kikat lite på kvällen här och jämfört säsongerna 15/16 till nu för att se vilket genomsnitt vissa parametrar har. Ska slänga upp lite bilder osv sedan tänkte jag om någon vill kika 🙂
En anomali de senaste åren är att snittcorsin för lag tio har de senaste fyra åren varit 51,8%. Dock har snitt PDO:n för densamma varit 98,2%.
Örebro presterar tillräcklig bra corsi för att hamna mellan 4:e och 10:e plats historiskt om man bara kikar genomsnitt de senaste fyra åren. PDO:n är självklart hög men med Furch i mål är kanske en hög räddningsprocent inte är helt otänkbart genom hela säsongen. Om skottprocenten sjunker till mer normala 8% så skulle vi fortfarande ha PDO-siffror i det högre PDO-spannet vilket är bra då lag på övre halvan tenderar att ligga någon procentenhet över 100%. Dvs, lag högre upp i tabellen tenderar att ha en bättre målvakt och bättre skyttar.
Special teams (PP% + BP%) säger kanske inte skitmycket. Men lagen i topp sex har de senaste fyra säsongerna legat på över 100% i special teams. Örebro har 97,2% i dagsläget vilket snarare tyder på en kvalitet för ett lag runt plats 7-12 eller något. Men det har ju också sett bättre ut på slutet.
Kan Örebro hyfsa till siffrorna i special teams något mer så kan det ju kompensera för att skottprocenten sjunker lite i 5v5.
Känslan av överprestering som en del experter har beror kanske till stor del på PDO men troligtvis i största delen på fortfarande på vårt spelarmaterial.
14/10/2019 kl. 20:54 #14551JN27
DeltagareTänk vad en seger mot Linköping borta skulle betyda. Nu har vi vunnit hemma. Kan man rida på detta även på bortaplan så tror jag laget skulle få en rejäl boozt.
14/10/2019 kl. 20:19 #14550Andreas
KeymasterCorsi förra säsongen var jättebra och i år är den ”bara” godkänd.
Poängen i år och och poängen förra säsongen är på två olika skalor 🙂
14/10/2019 kl. 19:12 #14548Catskinner
DeltagareGanska intressanta siffror, jämfört med förra säsongen
2018 10 matcher
OIG% OISVS% PDO
6,97 88,58 95,552019 10 Matcher
OIG% OISVS% PDO
11,21 93,5 104,71-
Det här svaret redigerades för 6 år, 11 månader sedan av
Catskinner.
14/10/2019 kl. 16:48 #14547pb_90
DeltagareJag har en tendens att alltid titta på situationen med positiva glasögon.. men ändå.
Jag gjorde en sammanställning tidigare för att se inom vilket spann corsi och PDO har varit för slutspelsplatser och kvalplatser tidigare säsonger. Jag kommer inte ihåg exakt vad siffrorna visade (tänkte kika på det igen).
Det jag vill minnas var att spannet på corsi var sjukt stort när det kom till tabellplacering men att det av någon anledning var mer utslagsgivande när det kom till vilka som vann SM-guld till slut. Dvs, du kan lägga dig på slutspelsplats med en lite sämre spann av corsi men du kommer inte att vinna SM-guld eller lägga beslag på dom absoluta topplaceringarna (1:a, 2:a). Har för mig att något lag som åkte ur något år till och med hade en corsi på en bra bit över 50% (har för mig att det var Timrå för länge sedan).
I pdo:n så var väl det tydligaste att bottenlagen alltid hade kasst. Dvs kasst skytte och kassa målvakter/försvarsspel. Vi var ju rätt intressanta förra året då vi hade monstercorsi men värdelös PDO. Dvs spelövertag men kunde inte göra mål och läckte som ett såll bakåt.. Målvaktsspelet var ju kasst tills Enroth kom in och vi tog nog en hel del alibiavslut (får man gissa).
En bra PDO kan ju faktiskt tyda på grymma målvakter och bra skyttar (alt att man tar avslut i bra lägen). Och vår PDO hade ju varit mer rimlig om vi vunnit dom senaste matcherna med 2-1, 2-1, 2-1, 3-2 istället för 6-1, 5-1, 4-1 och 3-2. Men vi hade fortfarande fått tre poäng i alla matcher. Och jag vill i varje fall tro att vi har över medel vad det kommer till målvakterna. Står Furch typ 45-matcher så ser jag det inte alls som osannolikt att han kan ha runt 92% 5v5? Däremot så har vi antagligen gjort mer mål än vad vi förtjänat. Som sagt, 6-1, 5-1 och 4-1 dopar ju dom siffrorna rätt rejält tio omgångar in. Varje mål i öppen kasse ger ju ett utslag också som är större tidigt på säsongen.
Något osammanhängande inlägg… Borde göra en ”djävulens advokat”-inlägg också och försöka hitta alla punkter där det ser lite sämre ut.
14/10/2019 kl. 16:20 #14546Andreas
KeymasterHelt riktigt. Det jag tänker på där är ju att vi hade en dålig period och spelade fortfarande ganska bra hockey sett till totalen i matcherna. Det är jobbigt att det är lika svårt nu som innan säsongen att säga hur bra Örebro är. Men om man kan rida vidare på det här i några omgångar till och eventuellt krydda på med någon rutinerad spelare till på någon position, helst bakåt, så tror jag att det kan bli roligt framöver.
Ja det är väl en back som ska in i så fall, vilket är lite synd för de yngre backarna.
14/10/2019 kl. 16:19 #14545JN27
DeltagareRögle är väl mer på riktigt än Örebro, men även dem har ju överpresterat såhär långt. Över/underprestera är ju bara ett annat sätt att säga att laget är i/ur form. Rögle och Örebro har hittat formen just nu och det är när man spelar dåligt som skillnaderna mellan bra och dåliga lag kommer fram.
Helt riktigt. Det jag tänker på där är ju att vi hade en dålig period och spelade fortfarande ganska bra hockey sett till totalen i matcherna. Det är jobbigt att det är lika svårt nu som innan säsongen att säga hur bra Örebro är. Men om man kan rida vidare på det här i några omgångar till och eventuellt krydda på med någon rutinerad spelare till på någon position, helst bakåt, så tror jag att det kan bli roligt framöver.
14/10/2019 kl. 16:16 #14544Andreas
KeymasterRögle är väl mer på riktigt än Örebro, men även dem har ju överpresterat såhär långt. Över/underprestera är ju bara ett annat sätt att säga att laget är i/ur form. Rögle och Örebro har hittat formen just nu och det är när man spelar dåligt som skillnaderna mellan bra och dåliga lag kommer fram.
14/10/2019 kl. 15:51 #14543JN27
DeltagareJag satt och läste det inlägget nu och det var jättebra. Något som ändå märks är att NE har ganska bra koll på statistiken med tanke på att han allt som oftas inte är helt nöjd med spelet totalt sett. Att det finns mycket att förbättra osv. Där om något så tror jag det finns en ganska fin möjlighet för Örebro att förvalta.
Så länge spelarna är medvetna om att det inte är så ”enkelt” som det har varit så kommer de fortsätta jobba.
Tittar man på Rögle så har ju de egentligen sämre siffror än vad vi har totalt sett men är ändå ”på riktigt”. Jag förstår inte riktigt den där ekvationen.14/10/2019 kl. 15:38 #14542pb_90
DeltagareLinköping och HV71 denna vecka. Inga omöjliga motståndare på något sätt. Frågan är om man lyckas hålla igång laget fortsatt. Någon gång ska man ju förlora, eller?
HV känns ju såklart som den tuffaste matchen om man tittar rent resultatmässigt. Men som du säger så gäller det att rida på vågen och fortsätta ”överprestera” som Sanny väljer att se på det. Jag kan som sagt inte avgöra om vi har överpresterat eller inte.
Andreas skrev ju nyligen lite tankar om överprestation osv. Vi har ju definitivt överpresterat vad det gäller skottprocent. I övrigt kanske inte? Jag tänkte också kika lite på det där någongång 🙂
14/10/2019 kl. 13:25 #14541JN27
DeltagareLinköping och HV71 denna vecka. Inga omöjliga motståndare på något sätt. Frågan är om man lyckas hålla igång laget fortsatt. Någon gång ska man ju förlora, eller?
HV känns ju såklart som den tuffaste matchen om man tittar rent resultatmässigt. Men som du säger så gäller det att rida på vågen och fortsätta ”överprestera” som Sanny väljer att se på det. Jag kan som sagt inte avgöra om vi har överpresterat eller inte.
14/10/2019 kl. 12:47 #14540Andreas
KeymasterLinköping och HV71 denna vecka. Inga omöjliga motståndare på något sätt. Frågan är om man lyckas hålla igång laget fortsatt. Någon gång ska man ju förlora, eller?
14/10/2019 kl. 12:47 #14539Andreas
KeymasterLinköping och HV71 denna vecka. Inga omöjliga motståndare på något sätt. Frågan är om man lyckas hålla igång laget fortsatt. Någon gång ska man ju förlora, eller?
13/10/2019 kl. 18:36 #14538JN27
DeltagareVilken jävla skön seger!
Och skönt att se att våra duktiga hejarklacksledare säga ifrån när töntarna i svart försökte börja med sitt skit igen.
En stor eloge till er, det blir mycket bättre stämning i arenan när alla koncentrerar sig på att heja fram vårat lag istället för att bete sig som idioter mot motståndarna.Vad är detta för människor? Jag tänkte direkt att det var klackledarna då dessa också har helsvart på sig.
Nej absolut inte klackledarna dom är helt suveräna och gör ett kanonjobb, dom som inte kan sköta sig är ett gäng med yngre skitungar som står nedanför klackledarna och skriker massa könsord och gör ”runkrörelser” till motståndarlaget, vilket gör att våran fina klack får ett dåligt rykte.
Ja, det var därför jag förvånades av det. En lättare agning av dessa glin kanske är att rekommendera?
13/10/2019 kl. 17:29 #14537Elbowing
DeltagareVilken jävla skön seger!
Och skönt att se att våra duktiga hejarklacksledare säga ifrån när töntarna i svart försökte börja med sitt skit igen.
En stor eloge till er, det blir mycket bättre stämning i arenan när alla koncentrerar sig på att heja fram vårat lag istället för att bete sig som idioter mot motståndarna.Vad är detta för människor? Jag tänkte direkt att det var klackledarna då dessa också har helsvart på sig.
Nej absolut inte klackledarna dom är helt suveräna och gör ett kanonjobb, dom som inte kan sköta sig är ett gäng med yngre skitungar som står nedanför klackledarna och skriker massa könsord och gör ”runkrörelser” till motståndarlaget, vilket gör att våran fina klack får ett dåligt rykte.
-
Det här svaret redigerades för 6 år, 11 månader sedan av
-
FörfattareInlägg