Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 3,951 till 3,975 (av 13,266 totalt)
  • Författare
    JN27
    Deltagare

Ebert hade som sagt en enorm lön. Den öppnar upp möjligheter för NJ att värva in ersättare i alla fall pengamässigt. Sedan ska man hitta spelaren också…

Det måste ju vara offensiva backar som man går hårt in på isåfall. Vilka offensiva backar finns tillgänliga på marknaden är frågan?

Andreas
    Keymaster

Ebert hade som sagt en enorm lön. Den öppnar upp möjligheter för NJ att värva in ersättare i alla fall pengamässigt. Sedan ska man hitta spelaren också…

pb_90
    Deltagare

Känns faktiskt skakigare än på flera säsonger rent mentalt att ta sig fram till nästa säsong… Backsidan kändes ju med Ebert och Näkyvä i truppen riktigt jäkla bra. Näkyvä är fortfarande grymt najs att ha kvar men spelskickligheten sjunker ju rätt rejält när Ebert ryker. =/

Palushaj, Ebert och Abols bort fast kontrakt.

Arnesson bort fast man ville behålla(?).

Hedman, Sallinen, Spinkarna, Virta och Wandell bort som man i någon mån måste ersätta också såklart där kanske Hedman och Sallinen hade fått kunnat vara kvar i mina ögon.

Två nya målvakter där man har noll koll på den mer erfarne och den yngre är extremt oprövad på hög nivå.

Det finns stora risker i lagbygget i år… Det är långt ifrån NJ:s fel allting, det är ju som gjort för att det ska gå käpprätt när man byter ut så stora delar av laget fast man inte vill.

Är fortfarande upprörd över att vi tappade Abols alltså… kedjan med han, Harper och Boucher i slutet var faktiskt riktigt vass och Abols var ju den man längtade mest efter att få se vad han skulle klara av att leverera med en bra säsong i ryggen. Hoppas verkligen att någon av Lindholm och Bagenda kan få värsta dyngskjutsen direkt och leverera och att Boucher kan ta kliv att bli stabilare med puck.

JN27
    Deltagare

Skitlaget Ottawa verkar sno åt sig Ebert. Erik Karlsson på en budget kanske för dem?

Vi har ju en väldigt allvarlig situation om så är fallet. Det är bara att böna och be att vi kanske har någon som helst flyt med en ersättare alternativt att det skiter sig i sista stund. Hemskt men sant.

Andreas
    Keymaster

Skitlaget Ottawa verkar sno åt sig Ebert. Erik Karlsson på en budget kanske för dem?

Andreas
    Keymaster

Om vi får in en kvalificerad center är jag nöjd, två vore nästan för bra i detta läge.

JN27
    Deltagare

Tror vi att det blir mer än en center?

Laget överlag tror jag kommer se ut enligt följande, möjligen att man byter plats på kedjorna med Weinstock och Glenn. Men typ isch?

Salminen – Ny – Bromé
    Rask – Rensfeldt – Harper
    Weinstock – Bagenda – Lodin
    Glenn – Mastomäki – Boucher
    Lindholm

Furch (Arntzen)

Andreas
    Keymaster

SS klar. Saknas fortfarande centrar, men nog börjar laget ta lite form i alla fall.

pb_90
    Deltagare

Sen känns det som vi tidigare har varit inne på jäkligt skakigt med Arntzén. Han lär absolut kunna bli bra över tid och med Enroth i målet så hade det känts helt okej. Men vad händer om Furch får en riktig skitstart eller inte alls trivs i Sverige? Man får väl anta att dom har monsterscoutat Furch iofs eftersom dom var sugna på honom redan till avslutningen av förra säsongen. Men det är riiiiiktigt kaxigt att satsa på honom redan..

Lär vara billigt i varje fall.

JN27
    Deltagare

Fler än jag som är lite halvt tveksamma till Salminen ändå? I någon mån känns han ju som en ”ersättare” till Palushaj och där hade man kanske förväntat sig något ännu flashigare. Känns väl inte heller som att det är en jättebillig spetsvärvning heller?

Positivt:
    Producerat bra i Liiga jämt, klart bäst i det sämsta laget i fjol.
    Riktigt bra leverans på KHL-nivå.
    Bättre corsi än laget 49,4 jämfört med lagets 44,0.

Negativt:
    Inte alls samma poängleverans efter att han bytte klubb i fjol.
    Det är ändå Liiga vi snackar om, vissa spelare har grymt svårt att omsätta poängleverans i Liiga till dito i SHL. Det är absolut ingen självklarhet att det ena ger det andra.
    Tappat i produktion utanför Liiga senaste säsongerna? Jag vill också minnas att han var superhypad när han kom till Växjö men inte direkt levde upp till det. Kan dock inte minnas att någon såg honom som en flopp i varje fall.

Jag hoppas verkligen att detta kan vara något av ett fynd med kanske en 33-37 poäng. Men luktar det inte lite 25-poängare ändå?

Sen som vanligt så beror ju allt på vad som kommer ytterligare. NJ var kanske tvungen att tänka om med tanke på Abols sena uttåg.

Jag är inte ett dugg tveksam. Iallafall inte mer tveksam än till någon annan värvning. Det är liksom aldrig garanti på vad man får. Lite som jag skrev på twitter.

Men kollar man rent krasst vad han har producerat genom åren totalt sett så är det verkligen en bra spelare vi får in.
    Sen återstår det att se om Jörgen kan omvandla det till något positivt.

pb_90
    Deltagare

Fler än jag som är lite halvt tveksamma till Salminen ändå? I någon mån känns han ju som en ”ersättare” till Palushaj och där hade man kanske förväntat sig något ännu flashigare. Känns väl inte heller som att det är en jättebillig spetsvärvning heller?

Positivt:
    Producerat bra i Liiga jämt, klart bäst i det sämsta laget i fjol.
    Riktigt bra leverans på KHL-nivå.
    Bättre corsi än laget 49,4 jämfört med lagets 44,0.
    Hade en corsi på 56,8 i HIFK. 53,2 för laget där.

Negativt:
    Inte alls samma poängleverans efter att han bytte klubb i fjol.
    Det är ändå Liiga vi snackar om, vissa spelare har grymt svårt att omsätta poängleverans i Liiga till dito i SHL. Det är absolut ingen självklarhet att det ena ger det andra.
    Tappat i produktion utanför Liiga senaste säsongerna? Jag vill också minnas att han var superhypad när han kom till Växjö men inte direkt levde upp till det. Kan dock inte minnas att någon såg honom som en flopp i varje fall.

Jag hoppas verkligen att detta kan vara något av ett fynd med kanske en 33-37 poäng. Men luktar det inte lite 25-poängare ändå?

Sen som vanligt så beror ju allt på vad han kostar och vad som kommer in ytterligare. NJ var kanske tvungen att tänka om med tanke på Abols sena uttåg.

• Det här svaret redigerades för 7 år, 3 månader sedan av pb_90.
    Andreas
    Keymaster

Så Staffan Dahlgren lämnar. Det tror jag inte är enbart ledsna ansikten kring det, men klubben verkar ju rätt ut det mesta av de ekonomiska bekymmer som fanns så nog ska han ha lite beröm för det allt.

Lars Engström föreslås ersätta honom också. En rätt driven person som jag förstår det?

Andreas
    Keymaster

Ingen av dem har spelat i SHL tidigare, men båda borde klara av det, typ 🙂

JN27
    Deltagare

Målvaktssidan är därmed satt. Spontant känns det svajigt men med en stabil förstemålvakt och en hungrig andremålvakt så kan det bli riktigt bra.

Andreas
    Keymaster

Nu kan jag flytta ner Rensfeldt till andracenter i alla fall…

Det här sög ju. Man visste det kunde hända, men hoppades att det ändå inte skulle bli så.

Fattas bara att Ebert också drar.

Tror chansen är stor att Ebert stannar minst en säsong till. Inför förra erbjöd Vegas honom ca 14 miljoner SEK för tre år, dåligt betalt för NHL och att bo i Las Vegas. ÖHK kunde ”enbart” kontra med 3 miljoner per år. Sponsorer sköt då till 1 miljon. Ebert får alltså 8 miljoner för två säsonger och artistskatten är 25%. Har inte hört att Vegas höjt sitt bud inför denna säsong, ej heller att någon annan NHL-klubb visat intresse. Jag tror och hoppas Ebert är med hos oss någon gång i Oktober, tidigare lär vara omöjligt p g a skatteskäl.

Kan man använda sig av artistkontrakt över flera säsonger? Inte varit med om det innan.

JN27
    Deltagare

Bara för att NJ inte presenterar spelare varje vecka så tycker folket i SF-forumet att han inte utför sitt jobb. Det är så man tolkar det som skrivs. Dessutom dömer man honom för att Abols har lämnat?

Är det ingen som fattar att det är en succé av klubben att utveckla en ung spelare till en NHL-prospect. Det är skrämmande hur folk beter sig och uttrycker sig.

• Det här svaret redigerades för 7 år, 3 månader sedan av JN27.
    Karl
    Deltagare

Nu kan jag flytta ner Rensfeldt till andracenter i alla fall…

Det här sög ju. Man visste det kunde hända, men hoppades att det ändå inte skulle bli så.

Fattas bara att Ebert också drar.

Tror chansen är stor att Ebert stannar minst en säsong till. Inför förra erbjöd Vegas honom ca 14 miljoner SEK för tre år, dåligt betalt för NHL och att bo i Las Vegas. ÖHK kunde ”enbart” kontra med 3 miljoner per år. Sponsorer sköt då till 1 miljon. Ebert får alltså 8 miljoner för två säsonger och artistskatten är 25%. Har inte hört att Vegas höjt sitt bud inför denna säsong, ej heller att någon annan NHL-klubb visat intresse. Jag tror och hoppas Ebert är med hos oss någon gång i Oktober, tidigare lär vara omöjligt p g a skatteskäl.

Andreas
    Keymaster

Förstår inte hur man kan läsa så enormt mycket mellan raderna så fort NJ uttalar sig. De måste se spöken och alla möjliga övernaturliga saker i vardagen såsom de också hör saker som han aldrig säger.

Jag förstår att vara kritisk till att det saknas spelare i truppen och utbudet minskar hela tiden, men lite rimlighet i det hela.

Har du varit inne på Svenskafans? Haha!

Mja, ibland är det underhållande faktiskt. I många andra fall är det bara tragiskt.

JN27
    Deltagare

Förstår inte hur man kan läsa så enormt mycket mellan raderna så fort NJ uttalar sig. De måste se spöken och alla möjliga övernaturliga saker i vardagen såsom de också hör saker som han aldrig säger.

Jag förstår att vara kritisk till att det saknas spelare i truppen och utbudet minskar hela tiden, men lite rimlighet i det hela.

Har du varit inne på Svenskafans? Haha!

Andreas
    Keymaster

pb_90
    Deltagare

Absolut. Men dom måste ju få tid att växa in i det också. Förhoppningsvis så går det jäkligt fort och dom kan kliva in igen, och då ser centersidan kanske bättre ut. Men för att det inte ska bli en försämring så ska ju någon av dom upp på Abols nivå, dvs en fjolårssäsong med 26p med extra utveckling.

JN27
    Deltagare

Nej jag gillade ju värvningen av Rensfeldt framför allt eftersom detta kunde hända. Men försämringen ligger ju i att vi går från en grym centersida till en medioker dito.

Dvs från ny toppcenter, Abols, Rensfeldt, Mastomäki. Hade känts riktigt riktigt bra. En nu förstacenter med kapacitet en bit över 30 och Abols med hygglig sannolikhet på utveckling över 30p, Rensfeldt med kapacitet över 25p och Mastomäki som var ordentligt på gång förra året.

Till ny toppcenter, Rensfeldt, Mastomäki, Bagenda. Där Bagenda känns spännande men självklart mer chansartad.

Max Lindholm kan också gå in som center bör ju tilläggas. Kan ju finnas ett sparkapital där.

pb_90
    Deltagare

Nej jag gillade ju värvningen av Rensfeldt framför allt eftersom detta kunde hända. Men försämringen ligger ju i att vi går från en grym centersida till en medioker dito.

Dvs från ny toppcenter, Abols, Rensfeldt, Mastomäki. Hade känts riktigt riktigt bra. En nu förstacenter med kapacitet en bit över 30 och Abols med hygglig sannolikhet på utveckling över 30p, Rensfeldt med kapacitet över 25p och Mastomäki som var ordentligt på gång förra året.

Till ny toppcenter, Rensfeldt, Mastomäki, Bagenda. Där Bagenda känns spännande men självklart mer chansartad.

JN27
    Deltagare

Nu får fan NJ leverera. Det här visste man potentiellt sätt kunde hända. Jag hoppas att man jobbat in en ersättare som ansluter relativt snart.

Det är nog inte helt orimligt att gissa att hans ersättare redan har kommit? Att Rensfeldt släpps bara dagen innan känns inte som en slump.. Helt sjuk omsättning på truppen i år…

Produktionsmässigt så har de presterat exakt lika bra så frågan är ju om det isåfall skulle vara så negativt? Rensfeldt i en betydligt sämre trupp dessutom.
    Han gjorde 25 p förra säsongen och Abols 26.

pb_90
    Deltagare

Nu får fan NJ leverera. Det här visste man potentiellt sätt kunde hända. Jag hoppas att man jobbat in en ersättare som ansluter relativt snart.

Det är nog inte helt orimligt att gissa att hans ersättare redan har kommit? Att Rensfeldt släpps bara dagen innan känns inte som en slump.. Helt sjuk omsättning på truppen i år…

Visar 25 inlägg - 3,951 till 3,975 (av 13,266 totalt)