Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 6,326 till 6,350 (av 13,268 totalt)
  • Författare
    JN27
    Deltagare

Jag har varit inne på samma sak med en ytter ist för center. Beroende på trycket på marknaden så kan jag tycka att det viktigaste i dagsläget kanske faktiskt är att få igång PP? Och det måste nödvändigtvis inte vara en center som löser den knuten. Och som du säger Andreas så är det troligtvis mycket lättare att skola in en forward än en center. Och att plocka in en center som aldrig lirat på stor rink känns också rätt riskabelt väl?

Men det är också riskabelt (till viss mån) att låta Abols centra en lina som ska leda. Visst, Sallinen kan vara fortsatt backup på centersidan. Men det känns lite tråkigt. Jag skulle kunna tänka mig att dom bygger om lite likt hur dom har gjort när dom har gått ned på folk? Alternativt så bygger man om en del för att både få spets och defensiv i tre kedjor? Dvs att Abols kanske får centra någon som tar ett stort defensivt ansvar, tex Sallinen. Och Spink får centra Hedman och sin bror eller Boucher typ?

Det enda jag är emot är att Sallinen centrar. Inte för att han gör det dåligt utan för att det är en knut i systemet som egentligen inte ska finnas där.
    Det är lite som du säger att när vi gått ner på folk så har laget börjat leverera framåt på en helt annan nivå. Där har ju bland annat Sallinen då fått spela forward med Wandell som center. Jag är helt och hållet för att vi ska plocka in en spelare till. Men jag är kluven till på vilken offensiv position. Där lär NJ ha lite huvudbry.

pb_90
    Deltagare

Jag har varit inne på samma sak med en ytter ist för center. Beroende på trycket på marknaden så kan jag tycka att det viktigaste i dagsläget kanske faktiskt är att få igång PP? Och det måste nödvändigtvis inte vara en center som löser den knuten. Och som du säger Andreas så är det troligtvis mycket lättare att skola in en forward än en center. Och att plocka in en center som aldrig lirat på stor rink känns också rätt riskabelt väl?

Men det är också riskabelt (till viss mån) att låta Abols centra en lina som ska leda. Visst, Sallinen kan vara fortsatt backup på centersidan. Men det känns lite tråkigt. Jag skulle kunna tänka mig att dom bygger om lite likt hur dom har gjort när dom har gått ned på folk? Alternativt så bygger man om en del för att både få spets och defensiv i tre kedjor? Dvs att Abols kanske får centra någon som tar ett stort defensivt ansvar, tex Sallinen. Och Spink får centra Hedman och sin bror eller Boucher typ?

Andreas
    Keymaster

Finns många fördelar med att ta in ytterforward också. Den har troligen lättare att komma in i systemet och kommer inte påverka lagdynamiken lika mycket, samtidigt som det finns fler sådana att välja på där ute.

Abols och Mastomäki skulle mycket väl kunna vara centrarna vi har säsongen ut. De kan systemet och gör det bra defensivt. Det är den offensiva produktionen som saknas lite och där känns det enklare att ta in en forward.

JN27
    Deltagare

Tack för feedbacken 🙂

Tycker det är kul att laget inte överpresterar direkt, men också att det finns utrymme för förbättringar i boxplay och powerplay som skulle kunna ge laget en skjuts uppåt.

Det behövs djup/spets bland forwards, men kanske inte nödvändigtvis en center faktiskt.

Jag känner mest att en center behövs för att låta Sallinen gå tillbaka till sin rätta roll. Däremot kommer vi ju få in två centrar i Masto och Abols och Tylor har ju gjort det bra… fan vad svårt det är. Man vill ju ha in en spetslirare till eftersom flera spelares höga nivå inte kommer hålla säsongen igenom och då behövs det någon mer som kan sticka fram.

Andreas
    Keymaster

Tack för feedbacken 🙂

Tycker det är kul att laget inte överpresterar direkt, men också att det finns utrymme för förbättringar i boxplay och powerplay som skulle kunna ge laget en skjuts uppåt.

Det behövs djup/spets bland forwards, men kanske inte nödvändigtvis en center faktiskt.

Peter B
    Deltagare

Har kollat lite på matchen i efterhand igen. Det man kan konstatera är att direkt i 3:e perioden så går vi ner på 3 kedjor.
    Sallinen blir ytterforward tillsammans med Palushaj med Wandell som center.
    Taylor Spink centrar Weinstock och Hedman.
    Glenn, Boucher och Harper som 3:e kedja.
    Tyson Spink och i viss mån Kalle Olsson avlastar i 3:e ibland.
    Bra coachat tycker jag med tanke på att det är långt till nästa match.

pb_90
    Deltagare

Najs sammanställning på statistiken Andreas! Så jäkla kul att SHL har börjat logga corsi mm. Det ser onekligen bra ut än så länge. Grundspelet sitter och målvakterna ser bra ut båda två. Dom får nöta special teams och NJ får hitta något som kan agera katalysator i PP.

JN27
    Deltagare

Jättebra skrivet Andreas. Jag har verkligen fått upp ögonen för statistiken nu sen man kunde få ut så detaljerad info på enkel väg. Tycker det är kul att Örebro bevisar att man ska ha sin plats i toppen mot för exempelvis förra året då man överpresterade sig till en högre position.

JN27
    Deltagare

Vill även inflika att jag tycker att en sån som Boucher tog riktigt fina kliv igår. Spelare som annars är rätt osynliga kommer fram när andra kanske backar lite. Vill poängtera att jag inte tyckte att någon spelade dåligt igår direkt men det är just sådant som behövs för att ett lag ska vinna. Mycket lycka i kroppen nu.

Andreas
    Keymaster

Med både Rodrigo Abols OCH Christopher Mastomäki på väg in igen känner man inte något desperat sug efter nya spelare just nu.

Abols lär väl vara tillbaka först och då hamnar han automatiskt som center istället för Sallinen, men frågan är vilka han centrar då? Antar Sallinen och någon mer? Skulle kännas konstigt att skicka ner Harper längre ner i hierarkin, men samtidigt har han inte presterat speciellt mycket, tyvärr.

Status
    Deltagare

Måste vara en ganska bra sits att förhandla med nyförvärv iom starten. Utåt sett ser vi inte så desperata ut efter förstärkning när poäng fortsätter trilla in.

pb_90
    Deltagare

Tack vare SHL:s nya corsi-statistik så kan man nu köra en komplett gamescoreanalys! B-)

Just nu är Palushaj seriens näst starkaste forward efter Jakob Lilja. Wandell, Weinstock och Hedman kvalar in som förstalinelirare och Tylor Spink och Sallinen som andrakedjelirare. Sedan blir det snabbt tunt och Harper är den enda som kvalar in som tredjelinalirare. Resten är fjärdelinalirare. Så vi har problem med bredden i dagsläget, men det lär väl bli bättre med en ny spetslirare och Mastomäki + Abols tillbaka.

På backsidan är Ebert etta och Näkyvä trea och räknas således som förstabackar båda två. Björk kvalar in som andra back och Arnesson, Backström och Andersson är backar för ett andra backpar. Rissanen är den enda som ligger på en nivå för ett tredje backpar. Här har vi alltså riktigt bra spets OCH bredd. Känns skitbra!

Yongma112
    Deltagare

Tråkigt för oss med en vecka till nästa match, men känns ganska lämpligt för laget faktiskt.

– Vi har gått ner på folk i tredje perioden. Wandell, Palushaj och Sallinen spelade 21 min mot LHC och ca 20 idag. Ska inte vara några större problem men ändå.

– Abols och Masto kommer närmre spel (men fortfarande en bit kvar för båda, 2-4 veckor?)

– Hinner NJ få in sista pusselbiten? Man blir nyfiken på hur han resonerar nu när laget startat så bra, om han kanske inte hugger lika hårt som det var tänkt.

Annars anmärkningsvärt från dagens match att Tylor spelade nästan 10 min mer än brorsan. Visserligen drygt 4 min är i boxplay, stort förtroende där (antar Sundblad vill ha en tekare för nån Spink känns inte direkt som den typiske boxplayspelaren.) Känningar på Tyson? Eller så kanske det helt enkelt är han som får flytta på sig när man luftar Lodin.

Harper hade ju en ganska dålig säsong i KHL om man ska gå på stats, så det kan ju vara så att han passar bättre på liten is där spelet böljar mer fram och tillbaka med spelvändningar osv. Han har vart ganska osynlig hittills men jag vill inte dra fram floppvarningen än. Tror fortfarande han kan göra 25p i en andrakedja, men vår nuvarande med Hedman-Sallinen-Harper känns inte supervälkomponerad som jag vart inne på. Det är tre spelare som kämpar och sliter, men jag vet inte.. i det långa loppet tror jag vi behöver lite förändringar här, plus en lite tyngre fjärdekedja.

pb_90
    Deltagare

Ja Boucher jobbar på jäkligt bra och känns som att han tar steg framåt. Men han känns lite osynkad med sina kedjekamrater? Dvs det blir lite missförstånd med droppade puckar osv. Men får han hitta kemi med några lirare kan det säkert fungera. Harper kan nog tyvärr bli årets floppvärvning, känns aldrig som ett riktigt hot egentligen. Hoppas det kan släppa lite där.

Yongma112
    Deltagare

Jag minns Joel Perssons mål ifjol i Växjö. Kvitterat i skitmål nu, så jädra skönt!

Sen håller jag med Andreas i matchrapporten – detta var Bouchers bästa match sen SHL starta i varje fall. Med lite självförtroende kan han nog vara riktigt farlig i 1 mot 1 lägen. Vill som sagt se honom i vårt boxplay.

JN27
    Deltagare

Det är tidigt men man börjar ändå se tendenser. Det här laget går inte att räkna bort. Riktigt kul att se hur de jobbar för varandra i 60 min. Det är ju det som avgör i längden. Det som saknas är ju den tilltänkta centern sen bör man vara riktigt nöjd med årets lag i och med att det egentligen bara saknas någon som kan leverera fram chanser för Palushaj.

pb_90
    Deltagare

Palushajs straff är ju äcklig. 😀

Älskar det! Det är så jävla kaxigt!

Henric
    Keymaster

Palushajs straff är ju äcklig. 😀

pb_90
    Deltagare

Jävlar så skönt!! Snacka om att vi har bra straffläggare! Palushaj, Weinstock och Björk kommer vinna många straffläggningar åt oss! 😉

Henric
    Keymaster

Men snälla Spink…

Henric
    Keymaster

Mmm… Grymt skönt att plocka en pinne iaf. Men jag är inte helt nöjd.

pb_90
    Deltagare

Fy fan så klantigt, och fy fan så skönt!

pb_90
    Deltagare

Känns inte Boucher jäkligt osynkad? Lär väl komma in i det mer och mer antar jag men ändå. Eller så ska han upp något i hierarkin kanske?

• Det här svaret redigerades för 7 år, 11 månader sedan av pb_90.
    Andreas
    Keymaster

Går fort i hockey… Örebro tar så jävla mycket utvisningar.

Fjuttiga utvisningar ofta också.. lite petiga

Hooking tycker jag ska vara petigt i all ärlighet, men det suger att få det emot sig. Spelförstörande som jag verkligen inte gillar.

Yongma112
    Deltagare

Bara förstakedjan som lyckas ha nån som helst puckkontroll. Då blir vi nermalna ganska enkelt.

Visar 25 inlägg - 6,326 till 6,350 (av 13,268 totalt)