Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg
- Detta ämne har 13,265 svar, 59 deltagare, och uppdaterades senast för 1 vecka, 4 dagar sedan av
Catskinner.
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
-
FörfattareInlägg
-
22/04/2018 kl. 17:38 #9209
Andreas
KeymasterMäkta imponerande slutspel av Växjö. De kör verkligen över allt och alla. Inget snack om saken.
22/04/2018 kl. 17:16 #9208Personal Jesus
DeltagareGrattis Växjö!
22/04/2018 kl. 16:02 #9207Personal Jesus
DeltagareElias Magic Pettersson!!!!!!
22/04/2018 kl. 15:36 #9206Andreas
KeymasterJa det är ju fortfarande tre miljoner kronor som ska ut. Att det sedan fanns utrymme att låna från andra projekt som inte blir nämnvärt påverkade gör ju inte det hela så mycket bättre egentligen. Det är ju bra att projekten i sig inte påverkas, men tre miljoner måste man ändå ta någonstans ifrån nästa år.
22/04/2018 kl. 15:32 #9205pb_90
DeltagareElias är helt sjuk. Känns som highlight-mål varje gång han nätar! 17p på 12-matcher. Tvåan i poängligan är Möller med 13p på 15-matcher..
22/04/2018 kl. 15:10 #9204Personal Jesus
DeltagareTack Pb. Känns lite bättre.
Bara att hoppas att pengarna finns när det är dags att bygga.Elias Pettersson, jösses vilken spelare.
Han har en teknik som inte är av denna värld.22/04/2018 kl. 15:05 #9203JN27
DeltagareDock blir man ju inte förvånad över en sånhär grej. Det är ju givetvis av ett kommunalt intresse att Timrå spelar i SHL, likt ÖHK har blivit kommunalt dopade genom åren. Dock tycker jag att svenska kommuner kanske ska hålla hårdare i pengar som ursprungligen var budgeterade för ett annat syfte, nu måste ju dessa pengar in på annan väg. Men håller med övriga, det låter ju lite bättre om det faktiskt är projekt som inte hinner påbörjas.
22/04/2018 kl. 14:25 #9202Andreas
KeymasterTack. Hittade bara omskrivningar utan hänvisningar till ST. Känns fortfarande sådär, men lite bättre.
22/04/2018 kl. 14:13 #9201pb_90
DeltagareDet är några personer som citerar Sundsvalls Tidning i denna twittertråd. Men artikeln ligger under plusprenumeration.
”Och nu har politikerna i kultur- och tekniknämnden beslutat att flytta tre miljoner kronor från ett sär- och förskoleprojekt till att bygga om arenan.” #välfärdenskärna https://t.co/WzFGOtksSQ
— Isobel Hadley-Kamptz (@isobelsverkstad) April 21, 2018
”Resterande 500 000 kronor flyttas från bygget av en ny förskola i Söråker. Den kostar 50 milj kronor och alla pengarna kommer inte att användas i år, eftersom byggstarten är lite förskjuten.”
”merparten av pengarna flyttas nu från ett särskoleprojekt i kommunen. Till det projektet fanns tre miljoner kronor. Men eftersom det endast kommer att hinnas med en förstudie i år kunde 2,5 miljoner av pengarna flyttas till ombyggnaden av arenan.”
Det är ju fortfarande kontroversiellt men inte så svartvitt som det först skrevs liksom.
22/04/2018 kl. 13:25 #9200Andreas
KeymasterVar läser du att projekten redan var uppskjutna?
22/04/2018 kl. 13:23 #9199pb_90
DeltagareDom styr om de redan budgeterade pengarna till detta från dessa två projekt. Men projekten verkar vara uppskutna sen tidigare ocj kommer att budgeteras för nästa år när dom ska genomföras tolkar jag det som.
Jag tycker att det låter lite värre än vad det kanske är. Lite sensationsrubrik osv.
22/04/2018 kl. 11:08 #9198Andreas
KeymasterNu verkar det (som vanligt) inte vara så svart eller vitt som man trott.
De projekt som Timrå styr om pengar från verkar vara projekt som har blivit uppskjutna. Dvs de kommer att belasta nästa års budget istället vilket i kommunernas nollsummespel öppnar upp för ”nya” investeringar i år. Sen verkar ombyggnaden innefatta säkerhetsgrejer, typ räcken mm. Tacksam artikel att skriva.
Njae, de skjuter upp projekten eftersom de måste fixa till dessa saker. De flyttar runt pengar och projekten blir av, men hockeyn får gå före barn med behov.
22/04/2018 kl. 11:04 #9197pb_90
DeltagareNu verkar det (som vanligt) inte vara så svart eller vitt som man trott.
De projekt som Timrå styr om pengar från verkar vara projekt som har blivit uppskjutna. Dvs de kommer att belasta nästa års budget istället vilket i kommunernas nollsummespel öppnar upp för ”nya” investeringar i år. Sen verkar ombyggnaden innefatta säkerhetsgrejer, typ räcken mm. Tacksam artikel att skriva.
21/04/2018 kl. 21:35 #9195Personal Jesus
DeltagareÄr fortfarande förbannad.
Hur tänker Timrå?
Och varför reagerar inte SHL på att deras vansinniga krav inte håller.-
Det här svaret redigerades för 8 år, 5 månader sedan av
Personal Jesus.
21/04/2018 kl. 17:27 #9194pb_90
DeltagareVidrigt. Bara vidrigt. SHL:s-krav är bedrövliga..
21/04/2018 kl. 16:57 #9193Personal Jesus
DeltagareFy fan, så ruttet.
Är fel på så många sätt.Bort med kommunala/landstings pengar från elitidrotten.
21/04/2018 kl. 16:43 #9192Andreas
KeymasterTimrå kommun flyttar 3 miljoner från ett förskole- och särskoleprojekt till att uppdatera sin arena istället. Jag kräks.
21/04/2018 kl. 05:39 #9191Andreas
KeymasterVi har inget kapital och en elitlicens som måste säkras. Därför har inte budgeten ökat nämnvärt. För rätt spelare finns nog pengar, men tror inte det kommer bli några dyra chansningar.
Avsatte vi inte pengar till det egna kapitalet redan förra året? Jag vet att det krävs mer pengar i år men är rätt säker på att vi redan lagt undan pengar för årsbudgeten
Förra året hamnade väl om att komma ikapp till noll, slimma organisationen och få ordning på allt. Det är nu vi kan börja bygga lite kapital typ.
21/04/2018 kl. 02:17 #9190JN27
DeltagareVi har inget kapital och en elitlicens som måste säkras. Därför har inte budgeten ökat nämnvärt. För rätt spelare finns nog pengar, men tror inte det kommer bli några dyra chansningar.
Avsatte vi inte pengar till det egna kapitalet redan förra året? Jag vet att det krävs mer pengar i år men är rätt säker på att vi redan lagt undan pengar för årsbudgeten
20/04/2018 kl. 17:38 #9189Andreas
KeymasterVi har inget kapital och en elitlicens som måste säkras. Därför har inte budgeten ökat nämnvärt. För rätt spelare finns nog pengar, men tror inte det kommer bli några dyra chansningar.
20/04/2018 kl. 16:46 #9188Yongma112
DeltagareNågra summor enl. Mr Madhawk på vad några lirare tjänar:
Linus Johansson – 170k/mån kostar 2,3mkr/år
Marcus Ljungh – 190k/mån kostar 3,2mkr/år
Joel Kellman – 200k/mån minst kostar 3,4mkr/årDet där är vad klubbar som Färjestad, HV och Brynäs betalar. Och många skulle inte ens klassa dessa som förstakedjematerial. Fatta då vad vi behöver betala för att de ska välja oss framför tidigare nämnda lag…
Om hans siffror stämmer kan jag tycka LJ verkar dyr och de två andra ungefär som förväntat. Svenska centrar i den åldern är inte billiga.
Hade verkligen velat haft öppna löner i ligan. Då hade man kunnat bedöma sportchefer (och även spelare) på ett helt annat sätt
20/04/2018 kl. 15:48 #9186pb_90
DeltagareJN27, jo men NJ har ju sagt att budgeten är ungefär densamma. Med det utgångsläget och sen ett påslag på någon miljon(?) så borde väl antagandet hamna på någon så när rimlig nivå?
Om man skulle lägga på typ 2mkr så skulle det med arbetsgivaravgifter m.m. räcka till en månadslön på 130k för en spelare om man räknar på ett år. Skulle dom kunna addera 5mkr i budgeten så räcker det till ca 300k/mån för en spelare. Då börjar det hända grejer. Men vilket påslag är rimligt? Ingen aning så klart.
Några summor enl. Mr Madhawk på vad några lirare tjänar:
Linus Johansson – 170k/mån kostar 2,3mkr/år
Marcus Ljungh – 190k/mån kostar 3,2mkr/år
Joel Kellman – 200k/mån minst kostar 3,4mkr/årSen löneväxlar självklart många spelare till pensionen. Då sjunker avgifter m.m. en hel del. Och spelare som kommer på artistkontrakt osv har säkert helt egna regler för sociala avgifter m.m.
-
pb_90.
20/04/2018 kl. 12:56 #9185JN27
DeltagareJo men förutsättningen för att det ska vara exakt samma budget på spelarlöner är ju att vi ska ha samma pissiga utgångsläge som förra året. I år kanske man väljer att vara lite passiv för att inte riskera pengar som kan läggas på väldigt viktiga pusselbitar i organisationen men man har ju fortfarande råd att tänja lite på budgeten för att faktiskt skapa ett lite sexigare lag än förra året.
PG’s monsterkontrakt utan förankring är ju utraderade nu, förutom Hellström och han lär nog inte lyfta en sån superlön som man kan tro med tanke på att han var PG’s lilla kelgris.
Vi är inne i April och det är ca 5 månader kvar till säsongsstart. Jag tror vi kan ligga lite lågt med kraven på förstärkningar i det här skedet. Jag är helt säker på att det kommer komma in en drös här inom en snar framtid, men det är fortfarande långt kvar så jag tycker det är synd att hetsa upp sig.
NJ är noggrann känns det som och det tror jag vi vinner på i längden
20/04/2018 kl. 09:44 #9183pb_90
DeltagareNej Näkyvä är väl den enda värvningen som troligtvis kostar mycket hittills.
Sen känns det väl lite som att Wandell och Sallinen kan ha rätt hög lön. Men att det i övrigt är lågbudget eller? Skulle vara sjukt intressant att få reda på Jonathans, Arnessons och Manninens lön då jag har sjukt svårt att föreställa mig vad den kan ligga på. Arnessons val av ÖHK har alltid förbryllat mig lite.. Djurgården måste väl ha huggit en del där ändå? Eller så passade han inte för deras nya stil.
Sen få man inte glömma att Ebert bara spelade sju matcher. Hade ÖHK 400k kvar i budgeten så räckte det. Men under en säsong kommer du inte långt på samma summa.
Om vi utgår ifrån att spelarbudgeten är ungefär samma som NJ säger så ska väl den nya truppen spegla ursprungstruppen i prisnivå och inte den truppen vi avslutade med.
Och då är det Brage, Viksten, Jocke, Libor, Ekbom, Wiklander, Todd, Franzén och Ahl ut.
Hedman, Näkyvä, Steen, Björk, Johansson, Lodin och Pilö in.
Enorm spekulation givetvis, men Hedman kanske kostar som Wiklander om man fick lite rabatt osv när man tog över kontraktet från Luleå. Och Steen är väl något dyrare än Brage väl? Men skit i det. Om juniorerna då också kvittar varann så är det:
Viksten, Jocke, Libor, Ekbom och Todd
För
Näkyvä och Björk hittills. Sammanlagt kanske dessa löner motsvaras av typ Ekboms och Todds? Och då i budgeten kvarstår:
Vikstens, Jockes och Libors lön. Bör räcka till någon/några spetsspelare men kanske inte direkt tre. Och då tycker jag att det är på forwardssidan krutet ska läggas då backsidan redan ser bra ut. 😉
Galet lång utläggning om något jag har noll insyn i…. men kul att spekulera. Sen känns lönehöftningarna inte jättetilltagna, men detta utgår ju enbart från att vi har samma budget. Skulle det tillkomma några miljoner så är det givetvis en rejäl skillnad. Men är den typ en mille så blir det inte en jättelön på 52-omgångar med alla avgifter osv.
-
pb_90.
20/04/2018 kl. 08:37 #9182JN27
DeltagareJo jag kanske snöar in mig på budget lite väl ofta. Men sanningen är att jag faktiskt är ganska nöjd med backsidan men känner att NJ släpar efter lite med forwardssidan. Näkyvä var en typ av värvning vi i princip aldrig har sett eftersom ÖHK inte direkt gjort sig kända för att lyckas värva toppspelare från andra SHL-klubbar, skulle vara trevligt att se något liknande på forwardssidan. Och med honom och Jonathan så har vi två potentiella förstabackar redan. Jag ser helt enkelt gärna att man koncentrerar en rätt stor del av krutet som är kvar på några klassforwards i dignitet med typ Greg Scott eller Broc Little. Dom antagligen kommer att kosta skjortan men dom ör etablerade SHL-spelare och känns som solklara poänggörare. Värvar vi in någon AHL-spelare eller finsk spelare så är det väl alltid lite mer osäkert hur dom ska funka i Sverige?
Kortfattat, dyrt framåt och det funkar med en okej värvning bakåt enl mig på en nivå lägre än Ebert! En budget är ju trots allt en begränsad mängd pengar.
Som sagt jag håller med dig. Sen är det ju såklart så att publiken kräver en del spetsvärvningar för att det ska vara intressant att följa laget. I publiken finns sponsorer och företag. Håller vi vårt publiksnitt så kommer en toppspelare garanterat vara betald bara av det. Är det intressant att följa Örebro Hockey på plats kanske företag väljer att ha AW/Kick-Off på plats vilket också genererar schyssta intäkter.
Utan att ha någon som helst insyn så är det ju jäkligt svårt att säga hur stor budget som finns. Att NJ sagt att den är liknande den vi hade förra året tar jag med en REJÄL nypa salt.
Alla vet att det finns intäkter som kommer prioriteras helt på spelare och med det nya SHL/TV-avtalet så kommer det pengar in som kommer innebära stora förändringar för klubben, även om likviditeten inte varit den bästa.Rent krasst har vi väl inte lagt ut särskilt mycket förutom på värvningen av Näkyvä? Och skulle det vara så mycket så att vi inte kan värva en toppback och en bra förstalina så skulle jag vara jäkligt orolig över vad man betalat för honom.
Tror exemeplvis att han var väldigt mycket billigare än Jocke A. -
-
FörfattareInlägg