Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 7,201 till 7,225 (av 13,266 totalt)
  • Författare
    pb_90
    Deltagare

Jo jag kanske snöar in mig på budget lite väl ofta. Men sanningen är att jag faktiskt är ganska nöjd med backsidan men känner att NJ släpar efter lite med forwardssidan. Näkyvä var en typ av värvning vi i princip aldrig har sett eftersom ÖHK inte direkt gjort sig kända för att lyckas värva toppspelare från andra SHL-klubbar, skulle vara trevligt att se något liknande på forwardssidan. Och med honom och Jonathan så har vi två potentiella förstabackar redan. Jag ser helt enkelt gärna att man koncentrerar en rätt stor del av krutet som är kvar på några klassforwards i dignitet med typ Greg Scott eller Broc Little. Dom antagligen kommer att kosta skjortan men dom ör etablerade SHL-spelare och känns som solklara poänggörare. Värvar vi in någon AHL-spelare eller finsk spelare så är det väl alltid lite mer osäkert hur dom ska funka i Sverige?

Kortfattat, dyrt framåt och det funkar med en okej värvning bakåt enl mig på en nivå lägre än Ebert! En budget är ju trots allt en begränsad mängd pengar.

Andreas
    Keymaster

Det känns som att det borde finnas en del utrymme kvar att spendera för. Ebert är kanske inte prioriterad där, men visst vore han guld att få in. Det kanske kliver fram någon sponsor och säger att vi ska ha kvar honom och viftar med plånboken 🙂

Näkyvä lär inte vara gratis, men man har också lovat honom en stor roll, vilket verkar spelat stor roll.

Björk kostar nog inte mycket.

Steen borde inte vara överdrivet dyr.

Backström kostar kanske mer än Björk, men fortfarande inte helt bevisad på SHL-nivå.

Vi har tappat Viksten, Jocke, Wiklander, Todd och Ekbom med anmärkningsvärda löner. Övriga som försvunnit kan man nog räkna bort juniorerna som kommit in.

Det borde finnas pengar att plocka in ett par starka namn till en förstakedja och har vi tur kanske även Ebert.

Yongma112
    Deltagare

Läste ditt inlägg i SF PB och jag är överens med dig i det mesta allt som oftast men jag kan tycka att du är lite väl inriktad på att det ska vara billigt helatiden. Jag kan personligen tycka att man har råd att tänja på spelarbudgeten om det kan vara värt något i slutändan. Tror dessutom inte att klubben ”lägger allt man äger och har” om man värvar Ebert. Jag tror man med råge kan ta in honom samt en bra första-line utan att det riskas alldeles för mycket pengar.

Frigjordes massor bara av att släppa Jocke A. HV har ju tagit en stor risk där, men det är väl bara, å deras vägnar, att hoppas att han håller sig hel och levererar annars är det en dyrköpt flopp.

Jo, tittar man på truppen just nu kan det inte finnas särskilt många dyra kontrakt. Så det borde finnas ganska bra med utrymme.

Men pengar är en sak. Vad många på SF verkar strunta i är att Örebro ska vara en tillräckligt attraktiv klubb att komma till om man nu klassas som en toppspelare i SHL.

Därför har jag personligen svårt att se NJ lyckas få hit en förstakedja, som på pappret är en shl-mässig förstaline så att säga. Jag kan tänka mig att vi får in en välmeriterad center, en hyfsat vass målskytt och så någon likt Sallinen/Manninen. Detta + Weinstock + en solid back så skulle jag vara rätt nöjd. Det kanske t.om. är någon forward för mycket?

JN27
    Deltagare

Läste ditt inlägg i SF PB och jag är överens med dig i det mesta allt som oftast men jag kan tycka att du är lite väl inriktad på att det ska vara billigt helatiden. Jag kan personligen tycka att man har råd att tänja på spelarbudgeten om det kan vara värt något i slutändan. Tror dessutom inte att klubben ”lägger allt man äger och har” om man värvar Ebert. Jag tror man med råge kan ta in honom samt en bra första-line utan att det riskas alldeles för mycket pengar.

Frigjordes massor bara av att släppa Jocke A. HV har ju tagit en stor risk där, men det är väl bara, å deras vägnar, att hoppas att han håller sig hel och levererar annars är det en dyrköpt flopp.

Yongma112
    Deltagare

Fast vettefan om man inte tagit Gormley före Ebert? Känner nog att den sistnämnde har höjts upp lite väl mycket. Någon skrev att han haft en topplön i KHL den här säsongen vilket jag har svårt att tro då hans CV inte var speciellt märkvärdigt innan han kom dit. Eberts marknadsvärde har säkert höjts efter denna säsong, men tycker inte det känns rätt att bomba halva budgeten på honom.. då håller jag med PB om att det är mycket viktigare att lägga det på forwardssidan.

Men en helt okej back till skulle jag vilja ha in. Andersson, Arnesson, Näkyvä, Bartley, Björk och Ny skulle vara en bra top6.

pb_90
    Deltagare

Mjo kanske är sant. Men jag tänker om man istället för Ebert får in typ klassen under men som ändå är bra/spännande? En typ Brandon Gormley i Mora?

Andersson-Gormley
    Bartley-Näkyvä
    Arnesson-Björk
    Extra: Backström, Hellström, Pilö

Sen om man blir av med Hellströms kontrakt. Ja då kan man givetvis lägga mer pengar på backsidan. Det är trist att man inte har koll på hur mycket spelarna tjänar för då skulle man ju kunna lista ut skillnaden mellan typ Gormley och Ebert för att se hur mycket extra man skulle kunna lägga på typ en förstacenter eller så! B-)

AJA! Backsidan ser ju hittills mer spännande ut än vad den gjorde förra året vid den här tiden så! 🙂

Orebro Center
    Deltagare

Ett år till med Weinstock nu tack. Tycker vår botten 6 ser aningen tunn ut för tillfället.

Agree! Men frågan är väl om Weinstock är sugen på att lira tredje/fjärdekedja? :/ Han skulle ju faktiskt kunna ha ställt lite krav där?

En annan sak som jag har tänkt på lite angående vår backsida och att snacket enbart handlar om Ebert.

Under sista matchen mot Mora så hade vi följande uppställning på backsidan:

Andersson-Gröndahl
    Bartley-Ebert
    Arnesson-Todd
    Extra: Ekbom

Och i dagsläget så känns det som att uppställningen nedan är lite liknande om man tänker ersättare.

Andersson-(Backström/Hellström)
    Bartley-Näkyvä
    Arnesson-Björk
    Extra: Backström/Hellström/Pilö

Är det verkligen läge att lägga jättemycket pengar på Ebert när man har den uppställningen? Letar man efter raka ersättare så känns det som att man inte behöver sikta så högt som Ebert för att komplettera Jonathan? Och sen har vi Andersson, Näkyvä och Björk som PP-backar?

Tycker inte det finns några som matchar/ersätter Gröndahl och Ebert i den nedre uppställningen. Jag tycker den nedre är klassen sämre. Pilö gör första året på allvar och varken Backström eller Hellström håller SHL-måttet enligt mig. Utfyllnadsbackar båda två att sätta in tillfälligt vid skada, och då skulle jag hellre matcha in Pilö i dom lägena.

Som jag tycker måste det in åtminstone en riktigt bra back till. Annars sitter NJ och jagar i december igen medan vi försöker klara kontraktet som vanligt. Och det börjar jag bli jäkligt trött på

pb_90
    Deltagare

Ett år till med Weinstock nu tack. Tycker vår botten 6 ser aningen tunn ut för tillfället.

Agree! Men frågan är väl om Weinstock är sugen på att lira tredje/fjärdekedja? :/ Han skulle ju faktiskt kunna ha ställt lite krav där?

En annan sak som jag har tänkt på lite angående vår backsida och att snacket enbart handlar om Ebert.

Under sista matchen mot Mora så hade vi följande uppställning på backsidan:

Andersson-Gröndahl
    Bartley-Ebert
    Arnesson-Todd
    Extra: Ekbom

Och i dagsläget så känns det som att uppställningen nedan är lite liknande om man tänker ersättare.

Andersson-(Backström/Hellström)
    Bartley-Näkyvä
    Arnesson-Björk
    Extra: Backström/Hellström/Pilö

Är det verkligen läge att lägga jättemycket pengar på Ebert när man har den uppställningen? Letar man efter raka ersättare så känns det som att man inte behöver sikta så högt som Ebert för att komplettera Jonathan? Och sen har vi Andersson, Näkyvä och Björk som PP-backar?

Yongma112
    Deltagare

Henric
    Keymaster

Och bytet efter typ låg han döende på isen, men återuppstod.

Lika chockerande varje gång det händer. Påsk året runt.

Andreas
    Keymaster

Och bytet efter typ låg han döende på isen, men återuppstod.

Henric
    Keymaster

Vad gjorde han? Jag har ju CMORE-förbud…

Andreas
    Keymaster

Det är sådana kommentarer som bara kommer fram under slutspelet. Då är det helt plötsligt OK att bete sig som en idiot för man har ”vinnarskalle”.

pb_90
    Deltagare

Känns inte Shinnimin som en riktig Sundblad-lirare? Tjurig, ettrig men kanske lite över gränsen ibland?

Med lite menar du mycket? Han borde bli avstängd 😛

Jo det var inte speciellt snyggt… xD Lite konstigt att han blir hyllad från alla håll och kanter tilltaget till trots?

Andreas
    Keymaster

Känns inte Shinnimin som en riktig Sundblad-lirare? Tjurig, ettrig men kanske lite över gränsen ibland?

Med lite menar du mycket? Han borde bli avstängd 😛

pb_90
    Deltagare

pb_90
    Deltagare

NHL är ju överlag allergiska mot Europeiska tränare. Kanske kan ändras något med Colliton som har gjort succe i svensk hockey!

Men det är lite oförståeligt att dom kan ha Rasmussen, Shinnimin, Rosén, Kiiskinen, Miele, Pesonen och Lundberg som alla borde tjäna RIKTIGT bra. Sen lär inte Calof, Josefsson och Reddox direkt tjäna svinlite heller..

JN27
    Deltagare

Calof-Rasmussen-Shinnimin

Pettersson-Rosén-Kiiskinen

Miele-Fröberg-Pesonen

Lundberg-Josefsson-Reddox

Alltså…. jag är ledsen men jag fattar inte hur ett lag i SHL kan ha denna forwardssida? Visst, Växjö kanske har sparat in liiite på backsidan men det här ÄR ju faktiskt helt sinnessjukt? Sen har man Fasth också.. säkert ”skitbillig” trots att han lirat där förut..

Det är ganska många flygtimmar bakom den där kvaletuttan om man säger så. Dessutom har dom den viktigaste spelaren av alla, nämligen Sam Hallam. Skulle betala ALLT för att få in honom i Örebro. Tror inte det finns en mer sympatisk och kunnig hockeytränare. Att han inte har ett jobb i NHL är för mig oförståeligt. Vet dock inte om han fått frågan och om han fått den så är han såklart sin egen domare som bedömer om han är redo för det eller vill det.

pb_90
    Deltagare

Calof-Rasmussen-Shinnimin

Pettersson-Rosén-Kiiskinen

Miele-Fröberg-Pesonen

Lundberg-Josefsson-Reddox

Alltså…. jag är ledsen men jag fattar inte hur ett lag i SHL kan ha denna forwardssida? Visst, Växjö kanske har sparat in liiite på backsidan men det här ÄR ju faktiskt helt sinnessjukt? Sen har man Fasth också.. säkert ”skitbillig” trots att han lirat där förut..

pb_90
    Deltagare

Någon till inboxspelare kanske? Utöver Hedman vet jag inte om jag vill säga att vi har någon direkt utpräglad sådan spelare.

Inte utpräglad kanske, men Sallinen har en hel del sånt i sig ändå. Men jag tycker absolut att man kan plocka in någon ytterligare. Det banar ju väg för övriga spelare!

Tror ni förresten att Hedman kan ta en forwardroll i topp 6? Så som han avslutade säsongen så bör väl absolut chansen finnas? Låt säga att Sundblad skulle matcha honom med en tuff men bra center plus typ Sallinen. Jag skulle inte vilja möta den kedjan i varje fall..

Henric
    Keymaster

Någon till inboxspelare kanske? Utöver Hedman vet jag inte om jag vill säga att vi har någon direkt utpräglad sådan spelare.

pb_90
    Deltagare

Wärn skulle nog kunna passa bra in med Sundblad? Men känns som att det kommer att komma någon hetare lirare väl?

Längtar verkligen tills det börjar komma lite rykten på forwardssidan! Känns som att vi kan få in åtminstone ett riktigt roligt namn till hösten! 🙂

Andreas
    Keymaster

Någon som sett mycket av Max Wärn? Sportbladet hade ju uppgifter på att HV försökte göra sig av med honom. Ingen stor poänggörare men verkar ändå ha lite mål i sig och är väl också rätt jobbig att möta?

Kanske skulle trivas med våra finländare.

Problemet är väl att han skulle typ ta Jockes roll och inte mycket mer. Har inte riktigt den spetskompetens som NJ söker.

Yongma112
    Deltagare

Någon som sett mycket av Max Wärn? Sportbladet hade ju uppgifter på att HV försökte göra sig av med honom. Ingen stor poänggörare men verkar ändå ha lite mål i sig och är väl också rätt jobbig att möta?

Kanske skulle trivas med våra finländare.

pb_90
    Deltagare

NJ var väl den första att plocka över Broc till Sverige? Men med alla hans år i Linköping så måste vi väl trumfa något överjävligt med pengar för att ens ha en chans :/…

Visar 25 inlägg - 7,201 till 7,225 (av 13,266 totalt)