Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 7,676 till 7,700 (av 13,266 totalt)
  • Författare
    Andreas
    Keymaster

Slut, J18 vidare 🙂

Henric
    Keymaster

Seger 4-3! J18 vidare!

Henric
    Keymaster

Fan, 4-3 nu, ÖHK har bränt en straff och HV71 börjar med powerplay i tredje.

Två ganska slarviga mål bakåt för Örebro. HV har vittring nu.

Henric
    Keymaster

Någon mer som hejar på J18 i Behrn idag? Nedsläpp 1230. På väg nu.

Inte på plats, men har koll på matchen 🙂

Lite för spännande nu…

Andreas
    Keymaster

Fan, 4-3 nu, ÖHK har bränt en straff och HV71 börjar med powerplay i tredje.

Henric
    Keymaster

4-3 efter 2. Spännande värre nu.

Andreas
    Keymaster

Inte på plats, men har koll på matchen 🙂

Henric
    Keymaster

3-1 Örebro efter första.

Henric
    Keymaster

Henric
    Keymaster

[…] men jag anser att nu är tiden att få in en toppcenter som en bra säsong gör 40p. Det är förstås ingen lätt värvning att genomföra för ett lag som Örebro, men det skulle ge oss en riktigt stabil uppsättning med Wandell som 2C och Masto som 4C.

Här är den stora utmaningen vi har. Vi måste hitta en ny Derek Ryan för att kunna få hit en sådan. Alternativt fång upp någon junior och fostra honom fram till att bli en ledande poängspelare i SHL. Inget av det är lätt, minst sagt.

pb_90
    Deltagare

Det verkar som det sägs att NJ inte har pratat med någon i truppen… Visst har han haft jääääkligt mycket att göra. Men är det inte lite märkligt? Borde väl sprida lite osäkerhet i truppen tänker jag? Och de som man vill behålla kanske signar med andra vara för att dom vill känna sig trygga?

Viksten säger att han kommer att flytta till Örebro i vilket fall som helst senare i livet. Borde kunna bli en liten rabatt där kanske? Men ska han få ta en topp sex roll även nästa år? Grym skridskoåkare och varit uppe och nosat på 40-pinnar nästan, men två jobbiga säsonger i bagaget nu. Borde väl dock kunna studsa tillbaka eller? Sen om man ska betala för att se om det lyckas är en annan fråga..

Andreas
    Keymaster

Björk gjorde 1-0 och hade assist till 3-1, och oturligt inne på baklängesmålet. En dålig crosspass bakom ryggen på honom och han tappade skäret när han försökte ta emot den.

Täckte skott i boxplay när Södertälje var sjukt nära göra 2-2.

Bra storlek, bra skott, bra pass. När motståndet var Södertälje.

Yongma112
    Deltagare

Ja en bra silly nu, så känns det som att vi kan gå in i nästa säsong med ett grymt spännande lag.

Så, klart att Gröndahl lämnar. Personligen har jag svårt att se några andra backar med utgående kontrakt stanna. Hoppas såklart på Ebert, och sen hoppas jag också på att man vågar ge Pilö chansen.

Forwardssidan lär det hända en del kring. Vi är redan ganska centertunga, men jag anser att nu är tiden att få in en toppcenter som en bra säsong gör 40p. Det är förstås ingen lätt värvning att genomföra för ett lag som Örebro, men det skulle ge oss en riktigt stabil uppsättning med Wandell som 2C och Masto som 4C.

Av trotjänarna vill jag ha kvar Weinis + Kalle ett år till. JW har nog gjort sitt nu, det är bara tacka för allt. Vad gäller Viksten så känns det naturligt för båda parter att inte förlänga. Han har helt klart mer att ge än vad han visat senaste två säsongerna, men jag tror inte ett sådant lyft kommer här.

• Det här svaret redigerades för 8 år, 6 månader sedan av Yongma112.
    pb_90
    Deltagare

Sorterar man gamescore på alla backar som har spelat i SHL i år så rankas Nick Ebert som topp 14 per 60min speltid och topp 24 per GP. Skulle vara kul att se honom under en längre tid! 🙂

pb_90
    Deltagare

Nu när säsongen är slut är det dags för lite mer statistik! 😉

Örebro hamnar på 8:e plats i corsi på 50,3%. En låg PDO på 98,1 som tyder på en viss underprestering men inte överdrivet. Man släpper i snitt till 0,5st skott mer bakåt på mål än framåt vilket också då är 8:e bäst.

Skottprocenten hamnar man 12:a på 8,52% och i räddningsprocent hamnar man på 11:e plats.

Fasen jag tycker verkligen att det finns en hel del grejer att bygga vidare på här. Spelet som man har fått till känns bra, nu gäller det bara att prestera på silly-season och få fram spelare som kan höja skottprocenten kanske främst genom powerplay samtidigt som man löser en back-up man tror på så Eero kan få vila lite också! 🙂

pb_90
    Deltagare

Jag tycker att dom lirar rätt bra? Det måste ha varit så extremt mycket mentalt som har spökat under säsongen.. Sen är Ebert och Gröndahl stabila, går inte att säga annat. Och Ebert är ett riktigt hot framåt. Jonathan har hittat tillbaka ordentligt, behåller nästan alltid pucken inom laget så fort han ställer om, grymt att dom bundit upp honom redan!

Andreas
    Keymaster

Wiklander har inte hört ett ord från Örebro angående hans situation. NA har intervjuat honom.

Jag är sjukt kluven inför detta… Man måste kunna hantera spelare som har betytt så mycket som honom med lite extra respekt ändå eller? Samtidigt så känns det inte som att det finns något bra sätt att göra det på om han vill fortsätta men klubben inte är intresserade..

Sjukt svårt.

Jag är lite orolig om man släpper Wiklander, Weinstock, Olsson, Ekbom och Viksten som ändå har varit här länge alla på en gång. Vem ska dra framåt? Wandell och Anderssons nya kontrakt var grymt viktiga men är dom redo för att ta hela detta ansvar nu direkt? Antar att NJ och tränarna självklart har stenkoll på detta men ändå.

Jag skulle jättegärna se att man försöker förlänga ytterligare någon säsong med Sallinen redan nu. Helvete vad jag gillar honom alltså.. den attityden är så otroligt befriande att se! Jävligt häftigt att han kunde kliva in och få bära ett C. Och han har verkligen gjort det med en ära! Grym!

Det är nog många de inte pratat med. NJ kommer ta alla spelare nu i veckan.

Andreas
    Keymaster

Fast det är ju sant att denna säsong har rensat ut allt gammal skit. Micke har satt oss tillbaka till noll och rent av lite över det. Problemet är ju att han blivit tvungen att jaga ikapp tre gånger så mycket som man normalt sett kan tänkas gå i vinst efter en normal säsong. Det gör man inte lätt.

Det ska klubben dessutom göra under en riktig bottensäsong. Jag tycker inte det låter som någon sträckt på sanningen, men jag vet ju inte vad som sades exakt.

Avskrivningarna i sig är ju ganska stora i och med den höga värdering som sattes. Klubben kommer nog tjäna pengar i år, men resultatet kan nog fortfarande få en del publicitet i värsta fall i och med att det kan bli negativt på sista raden, vilket om man inte förstår bokföring kan se illa ut.

Nu är ju Örebro Hockey dessutom en koncern vilket gör bokföringen mer avancerad.

Skellefteå gjorde ju en större förlust än Örebro förra säsongen, men nästan allt det var avskrivningar, vilket inte innebär att några ”riktiga” pengar lämnar klubben.

Karl
    Deltagare

Nja, var det verkligen budgeterat med minus, hur som helst tror jag inte någon just då förstod att det var sådana enorma summor på väg in till varje SHL-klubb inför 18-19:

”Örebro Hockey överlevde stålbadet.
    Nu kan klubben snart bada i pengar.
    Enligt uppgifter kommer det nya tv-avtalet att göra att lagets ”ligabidrag” ökar från knappt 30 miljoner till uppemot 48 miljoner kronor per säsong.
    – Det betyder enormt mycket för föreningen, säger vd:n Mikael Johansson.

Tolv miljoner back förra säsongen gjorde att Örebro Hockey, under ledning av nye vd:n Mikael Johansson tvingades dra i nödbromsen i somras.

Billigare trupp i vinter, mindre svängrum, en målsättning att hänga sig kvar.

Men nu, efter torsdagskvällens seger mot Mora som säkrade SHL-kontraktet, får klubben helt andra förutsättningar att spela med.

Enligt uppgifter som bland annat Aftonbladet skrivit om innebär det nya tv-avtalet mellan SHL och Cmore innebär att ”ligabidraget” – pengarna som varje SHL-klubb får från centralt håll – kommer att öka från knappt 30 miljoner till någonstans mellan 42 och 48 miljoner kronor per säsong. Över tio miljoner extra rakt in på kontot, alltså, som bör kunna ge helt andra möjligheter att bygga lag.

Något Mikael Johansson inte kan kommentera.

– Vi får inte prata om avtalen, får inte kommentera summorna och vi vet inte exakt hur mycket pengar det blir än heller. Det jag kan säga är att det blir mer pengar, och att gapet mot allsvenskan ökar, säger han.”

Jag kommer ihåg en slide med typ minus -3,1M i slutet, men det är ju efter avskrivningar och annat som de ska göra efter sin pappersvärdering av varumärket när de bolagiserade verksamheten. Det betyder ju inte att pengarna i kassan minskar eller att klubben verkligen förlorat rena pengar.

Jag vet inte om nyemmissionen var inräknad i det heller. Micke hade ju knappt hunnit sätta sig vid skrivbordet när han fick detta debakel i knät.

Oavsett, jag tror de kommer att öka spelarbudgeten, men jag tror att det är fortfarande en del jobb kvar innan klubben har det bra rent ekonomiskt.

Det är ju själva fan. Själv sitter jag i styrelsen för en hyggligt stor sponsor till ÖHK. Som vanligt är det bättre att lyssna på ”folket” än det som vi får höra av klubben/klubbarna. I det fallet är ÖSK en ren katastrof. Visst fattar alla större sponsorer att se igenom saker och ting. Men även vi har revisorer som ifrågasätter vår sponsring. I vårt avtal och säkert många andras står det inskrivet hur mycket mer vi ger vid slutspel. De pengarna gav vi sponsorer ändå bort för att värva de sista fyra. Coatchen stod ÖHK för. MEN, vi var garanterade att efter denna säsong var all gammal skit från Pontus Gustavsson borta. Vi kommer att sponsra oavsett, gillar dock inte att bli lurad, det fick vi nog av ÖSK som var konstigt nog värre än Pontus Gustavsson vilket iofs är en bedrift.

Ps. När jag talar om högre biljettpriser gäller det mig privat och min familj, även varje fans till ÖHK måste bidra för att nå så högt som möjligt.

Andreas
    Keymaster

Nja, var det verkligen budgeterat med minus, hur som helst tror jag inte någon just då förstod att det var sådana enorma summor på väg in till varje SHL-klubb inför 18-19:

Enligt uppgifter kommer det nya tv-avtalet att göra att lagets ”ligabidrag” ökar från knappt 30 miljoner till uppemot 48 miljoner kronor per säsong.

Tolv miljoner back förra säsongen gjorde att Örebro Hockey, under ledning av nye vd:n Mikael Johansson tvingades dra i nödbromsen i somras.

Men nu, efter torsdagskvällens seger mot Mora som säkrade SHL-kontraktet, får klubben helt andra förutsättningar att spela med.

Enligt uppgifter som bland annat Aftonbladet skrivit om innebär det nya tv-avtalet mellan SHL och Cmore innebär att ”ligabidraget” – pengarna som varje SHL-klubb får från centralt håll – kommer att öka från knappt 30 miljoner till någonstans mellan 42 och 48 miljoner kronor per säsong. Över tio miljoner extra rakt in på kontot, alltså, som bör kunna ge helt andra möjligheter att bygga lag.

– Vi får inte prata om avtalen, får inte kommentera summorna och vi vet inte exakt hur mycket pengar det blir än heller. Det jag kan säga är att det blir mer pengar, och att gapet mot allsvenskan ökar, säger han.”

Jag kommer ihåg en slide med typ minus -3,1M i slutet, men det är ju efter avskrivningar och annat som de ska göra efter sin pappersvärdering av varumärket när de bolagiserade verksamheten. Det betyder ju inte att pengarna i kassan minskar eller att klubben verkligen förlorat rena pengar.

Jag vet inte om nyemmissionen var inräknad i det heller. Micke hade ju knappt hunnit sätta sig vid skrivbordet när han fick detta debakel i knät.

Oavsett, jag tror de kommer att öka spelarbudgeten, men jag tror att det är fortfarande en del jobb kvar innan klubben har det bra rent ekonomiskt.

pb_90
    Deltagare

Wiklander har inte hört ett ord från Örebro angående hans situation. NA har intervjuat honom.

Jag är sjukt kluven inför detta… Man måste kunna hantera spelare som har betytt så mycket som honom med lite extra respekt ändå eller? Samtidigt så känns det inte som att det finns något bra sätt att göra det på om han vill fortsätta men klubben inte är intresserade..

Sjukt svårt.

Jag är lite orolig om man släpper Wiklander, Weinstock, Olsson, Ekbom och Viksten som ändå har varit här länge alla på en gång. Vem ska dra framåt? Wandell och Anderssons nya kontrakt var grymt viktiga men är dom redo för att ta hela detta ansvar nu direkt? Antar att NJ och tränarna självklart har stenkoll på detta men ändå.

Jag skulle jättegärna se att man försöker förlänga ytterligare någon säsong med Sallinen redan nu. Helvete vad jag gillar honom alltså.. den attityden är så otroligt befriande att se! Jävligt häftigt att han kunde kliva in och få bära ett C. Och han har verkligen gjort det med en ära! Grym!

Karl
    Deltagare

Om jag inte minns helt fel vad som sades på kaotiska årsmötet skulle spelarbudgeten nästa år inte vara speciellt mycket större än den var i år, men lite större blir den kanske.

Då får vi inte glömma att flertalet dyra kontrakt försvinner och man kommer att försöka dumpa vissa dyra kontrakt med spelare som inte ingår i framtidsplanerna.

Så även om pengarna är desamma ungefär kommer nog NJ att få mycket mer spelare för dessa pengar.

Då var ju allt kaos. Var det ens då klart med hur enormt mycket nya TV-avtalet för SHL var värt? Dessutom ryktas det ju om att SHL kommer ge varje klubb ca 5 miljoner extra. Snackade med en annan sponsor idag, han sa att ÖHK lätt kan öka spelarbudgeten med minst 12 miljoner och troligen 15 miljoner inför nästa säsong utan att riskera ekonomin.

Ps. Han var också tveksam till om Sundblad skulle fortsätta av olika skäl. Ni som kan mer om tränarfronten så talade han om någon Walson (stavning?) som är på väg hem från Schweiz. Han var lyrisk över detta. Jag kände inte igen namnet och blev idiotförklarad 😉

Problemet är väl att man också måste spara mycket, nog kommer det att spenderas mer på spelare, men om de kan spendera uppemot 15M nästa år så måste de fått in mycket pengar under detta år för om jag minns rätt var det väl fortfarande budgeterat för minus i år?

• Det här svaret redigerades för 8 år, 6 månader sedan av Karl.
    • Det här svaret redigerades för 8 år, 6 månader sedan av Karl.
    Andreas
    Keymaster

Om jag inte minns helt fel vad som sades på kaotiska årsmötet skulle spelarbudgeten nästa år inte vara speciellt mycket större än den var i år, men lite större blir den kanske.

Då får vi inte glömma att flertalet dyra kontrakt försvinner och man kommer att försöka dumpa vissa dyra kontrakt med spelare som inte ingår i framtidsplanerna.

Så även om pengarna är desamma ungefär kommer nog NJ att få mycket mer spelare för dessa pengar.

Då var ju allt kaos. Var det ens då klart med hur enormt mycket nya TV-avtalet för SHL var värt? Dessutom ryktas det ju om att SHL kommer ge varje klubb ca 5 miljoner extra. Snackade med en annan sponsor idag, han sa att ÖHK lätt kan öka spelarbudgeten med minst 12 miljoner och troligen 15 miljoner inför nästa säsong utan att riskera ekonomin.

Ps. Han var också tveksam till om Sundblad skulle fortsätta av olika skäl. Ni som kan mer om tränarfronten så talade han om någon Walson (stavning?) som är på väg hem från Schweiz. Han var lyrisk över detta. Jag kände inte igen namnet och blev idiotförklarad 😉

Problemet är väl att man också måste spara mycket, nog kommer det att spenderas mer på spelare, men om de kan spendera uppemot 15M nästa år så måste de fått in mycket pengar under detta år för om jag minns rätt var det väl fortfarande budgeterat för minus i år?

Karl
    Deltagare

Intervju med vår VD:

Betyder besparingarna ni gjort i vinter att ni är på rätt köl igen?

– Nja, vi behöver fortfarande arbeta med att skaffa oss en ekonomisk trygghet framåt, och det ställs högre krav successivt. I vårt bokslut per den 30 april i år måste vi ha fyra miljoner i eget kapital för att klara licensnämndens krav, och sedan höjs det år för år till tio miljoner 2022 (via krav på fem miljoner 2019, sex miljoner 2020, åtta miljoner 2021, reds anm). Något jag tycker är bra, för man ska kunna klara av ett dåligt år. Det handlar om att skaffa sig en buffert.

De pengarna menar jag av alla fans kan betala via en liten biljetthöjning. Det övriga miljonregn som nu SHL-klubbarna får skall vi likväl som våra motståndare använda till spelartrupp. Räcker alltså med futtiga 200:-/år. Är det någon som protesterar?

JN27
    Deltagare

Karl: Det var bara han som ledde Skellefteå till 3 SM-guld 😉 Hans Wallson skulle vara grym i båset.

Skulle ÖHK ”landa” Wallson så är det såklart en fjäder i hatten. Årets tränare 2015 och 2016, låt hända att det var med en lagmaskin i SAIK.

Sen så skulle det vara najs att få kontinuitet på tränarsidan också med Sundblad (som antagligen är billigare också). Vi får se helt enkelt! 🙂

Tror inte Sundblad är särskilt billig faktiskt. Den känslan har jag inte iallafall.

Visar 25 inlägg - 7,676 till 7,700 (av 13,266 totalt)