Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg
- Detta ämne har 13,265 svar, 59 deltagare, och uppdaterades senast för 1 vecka, 2 dagar sedan av
Catskinner.
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
-
FörfattareInlägg
-
09/03/2018 kl. 18:12 #8537
pb_90
DeltagareKarl: Det var bara han som ledde Skellefteå till 3 SM-guld
Hans Wallson skulle vara grym i båset.
Skulle ÖHK ”landa” Wallson så är det såklart en fjäder i hatten. Årets tränare 2015 och 2016, låt hända att det var med en lagmaskin i SAIK.
Sen så skulle det vara najs att få kontinuitet på tränarsidan också med Sundblad (som antagligen är billigare också). Vi får se helt enkelt! 🙂
09/03/2018 kl. 18:01 #8536pb_90
DeltagareIntressant att MrMadhawk och Sportbladet har olika uppgifter ang. Lundgren. Sportbladet har ju dock haft fel förr och det känns som de ibland går ut med en nyhet och rentav chansar på att man fått in rätt uppgifter.
I övrigt vill jag verkligen ha kvar Ebert. Oj vad vi saknat en sådan rightare på backsidan. Men känns som det kan bli svårt att behålla honom. Många verkar vilja ha kvar Gröndahl också, där är jag mer tveksam.
En annan intressant fråga blir att se hur man gör med trion Weinstock/Olsson/Wiklander.
Man litar ju mer på Madhawk än Ros och co på aftonbladet även om jag gillar Abrahamsson där. Någon som har koll på hur bra Lundgrens förstapass m.m. är? Han står ju för en ganska osexig backtyp som mer eller mindre rak ersättare till Ekbom i en ren defensiv roll. Nog bör det i varje fall vara en liten uppgradering om det skulle stämma? Kul att ett etablerat namn kan tänka sig att komma men kommer han inte tror jag inte att spelartypen är så svår att hitta.
Ebert kändes ju som den bättre av dom när man spanade in puckhantering osv. Gröndahl var kanske snäppet vassare i egen zon men la lite konstiga passningar osv när spelet skulle ställas om. Nu verkar ju Gröndahl redan vara klar för Helsingfors medans Ebert är osignad. Blir spännande att följa!
En tanke med Björk är väl att han måste få en väldigt gedigen backpartner för att komma in i SHL-spelet. Jonathan fick lira med Hellström länge och gjorde det bra men till Björk skulle jag vilja ha någon som är bra mycket bättre då han endast är 20år och för inte så länge sen lirade i ettan. Jämför med Joel Persson som fick börja med Rahimi liksom för att successivt få ett större ansvar. Vi har väl inte riktigt någon med den digniteten, kanske skulle Lundgren passa där?
09/03/2018 kl. 17:45 #8535Karl
DeltagareKarl: Det var bara han som ledde Skellefteå till 3 SM-guld
Hans Wallson skulle vara grym i båset.
Hahaha, förklarar varför han kallade mig för idiot 😉
09/03/2018 kl. 17:41 #8534JN27
DeltagareKarl: Det var bara han som ledde Skellefteå till 3 SM-guld 😉 Hans Wallson skulle vara grym i båset.
09/03/2018 kl. 17:39 #8533Karl
DeltagareOm jag inte minns helt fel vad som sades på kaotiska årsmötet skulle spelarbudgeten nästa år inte vara speciellt mycket större än den var i år, men lite större blir den kanske.
Då får vi inte glömma att flertalet dyra kontrakt försvinner och man kommer att försöka dumpa vissa dyra kontrakt med spelare som inte ingår i framtidsplanerna.
Så även om pengarna är desamma ungefär kommer nog NJ att få mycket mer spelare för dessa pengar.
Då var ju allt kaos. Var det ens då klart med hur enormt mycket nya TV-avtalet för SHL var värt? Dessutom ryktas det ju om att SHL kommer ge varje klubb ca 5 miljoner extra. Snackade med en annan sponsor idag, han sa att ÖHK lätt kan öka spelarbudgeten med minst 12 miljoner och troligen 15 miljoner inför nästa säsong utan att riskera ekonomin.
Ps. Han var också tveksam till om Sundblad skulle fortsätta av olika skäl. Ni som kan mer om tränarfronten så talade han om någon Walson (stavning?) som är på väg hem från Schweiz. Han var lyrisk över detta. Jag kände inte igen namnet och blev idiotförklarad 😉
09/03/2018 kl. 16:56 #8531Andreas
KeymasterAnledningen är så klart för att Örebro måste bygga upp en kassa för att klara de höjda elitlicenskraven.
09/03/2018 kl. 16:55 #8530Andreas
KeymasterOm jag inte minns helt fel vad som sades på kaotiska årsmötet skulle spelarbudgeten nästa år inte vara speciellt mycket större än den var i år, men lite större blir den kanske.
Då får vi inte glömma att flertalet dyra kontrakt försvinner och man kommer att försöka dumpa vissa dyra kontrakt med spelare som inte ingår i framtidsplanerna.
Så även om pengarna är desamma ungefär kommer nog NJ att få mycket mer spelare för dessa pengar.
09/03/2018 kl. 16:53 #8529Andreas
KeymasterDet minsta man kan göra är väl att följa KPI. Det skulle innebära en höjning på 130kr för mig i år. Det har jag inga problem med.
Det har väl aldrig varit någon höjning av biljettpriserna sedan vi gick upp i SHL? Så räknar du på KPI därifrån är ju även 200:- för lågt. Lite onödigt att ha så låga biljettpriser med lapp på luckan ofta och denna säsong fria matchtröjor.
En höjning med 5% är befogat tycker jag, men ta det i två etapper för att inte skrämma bort någon och börja med 200:-.
Jo tror det höjts en gång från 6300 till 6900 där jag sitter. Höja med 2% om året är ju mer än rimligt. Det är ju bara inflation.
09/03/2018 kl. 15:51 #8528Yongma112
DeltagareIntressant att MrMadhawk och Sportbladet har olika uppgifter ang. Lundgren. Sportbladet har ju dock haft fel förr och det känns som de ibland går ut med en nyhet och rentav chansar på att man fått in rätt uppgifter.
I övrigt vill jag verkligen ha kvar Ebert. Oj vad vi saknat en sådan rightare på backsidan. Men känns som det kan bli svårt att behålla honom. Många verkar vilja ha kvar Gröndahl också, där är jag mer tveksam.
En annan intressant fråga blir att se hur man gör med trion Weinstock/Olsson/Wiklander.
09/03/2018 kl. 15:48 #8527Karl
DeltagareJag är tveksam till en höjning faktiskt. Möjligen då en liten en på säsongskorten, men lösbiljetterna är känsligare tror jag. Vi har ju som sagt inte riktigt haft samma beläggning i år som tidigare, så fokus borde vara på att fylla arenan förutsatt att det inte äventyrar ekonomin så klart.
Lite är väl 200:- på säsongskorten? Vad gäller lösbiljetter hoppas jag redan ÖHK tillämpar olika pris beroende på vilka lag vi möter, t ex 20% mer mot Färjestad än Karlskrona, någon som vet om det är så? Alla priser i samhället ökar ju mer eller mindre, så knepigt att ÖHK:s står stilla. Självklart ska arenan fyllas, men det lär den göra om laget spelar bättre än i år.
I slutspelet/playin nästa säsong (där ska vi ju hamna) bör priset för säsongare öka med minst 10% och på lösbiljetter 15%. Örebro måste absolut inte ha bland de billigaste priserna i Sverige.
Däremot borde pensionärer få rabatt, många av dem har det inte så fett, tror ÖHK bör se över hela sin prissättning.
09/03/2018 kl. 15:23 #8526Henric
KeymasterJag är tveksam till en höjning faktiskt. Möjligen då en liten en på säsongskorten, men lösbiljetterna är känsligare tror jag. Vi har ju som sagt inte riktigt haft samma beläggning i år som tidigare, så fokus borde vara på att fylla arenan förutsatt att det inte äventyrar ekonomin så klart.
09/03/2018 kl. 14:43 #8525pb_90
DeltagareDet minsta man kan göra är väl att följa KPI. Det skulle innebära en höjning på 130kr för mig i år. Det har jag inga problem med.
Det har väl aldrig varit någon höjning av biljettpriserna sedan vi gick upp i SHL? Så räknar du på KPI därifrån är ju även 200:- för lågt. Lite onödigt att ha så låga biljettpriser med lapp på luckan ofta och denna säsong fria matchtröjor.
En höjning med 5% är befogat tycker jag, men ta det i två etapper för att inte skrämma bort någon och börja med 200:-.
Nog för att det är så. Men vi har ju inte haft lapp på luckan så många gånger den här säsongen väl? Och nu på slutet har man ju verkligen tryckt ut rejält reade biljetter. Någon match kostade det väl tex 39kr eller något för någon plats?
Eller snackar ni enbart säsongsbiljetter?
09/03/2018 kl. 14:27 #8524Karl
DeltagareDet minsta man kan göra är väl att följa KPI. Det skulle innebära en höjning på 130kr för mig i år. Det har jag inga problem med.
09/03/2018 kl. 13:42 #8523pb_90
DeltagareHoppar in lite med en annan fråga.
Tror ni att Luleå behöll en bit av Hedmans kontrakt? Borde väl hur som helst vara ett otroligt prisvärt kontrakt som det känns i dagsläget? Jävlar så bra han har varit alltså.. Han verkar ju ha tyckt att det har varit grymt kul att få komma in och lira PP osv istället för att lira Bulans mer defensiva (men effektiva) spel.
09/03/2018 kl. 13:26 #8522Personal Jesus
DeltagareTror du att ekonomin kommer att vara så skadad nästa säsong? Mycket kommer nog lösas med investerare som tror på laget. Man torskade ju en del folk genom tveksam hantering senast. Nu har man förtroende igen och investerarna kan börja pumpa in pengar och med säkerhet veta att dessa pengar förvaltas väl.
Tror sponsor-engagemanget kommer vara betydligt mycket högre nästa säsong. Ska bli ett spännande årsmöte.Det var runt 15 miljoner som försvann.
Vi kommer att få en bättre budget än i år, men vi kommer inte att vara ifatt.
Det finns inte obegränsat med pengar hos sponsorerna, men jag är övertygad om att några kommer att komma tillbaka nu när PG är borta, att vi har ordning och reda i ekonomin och klubb.09/03/2018 kl. 13:00 #8521JN27
DeltagareStarkt av laget att klara målsättningen för iår, trots PG-härvan Andreas avslöjade.
Är även imponerad av Sundblad att han höll fast vid sin spelplan trots alla protester.
Visst, lite mer kommunikation mellan tränarna skulle inte skada som tex spelet 3-3.Att vi dessutom var tvungna att riva kontrakten med 3 toppspelare gjorde inte saken bättre.
Vi kommer ha skadad ekonomi ett år till men sen är vi med igen.Längtar redan till nästa säsong.
Tror du att ekonomin kommer att vara så skadad nästa säsong? Mycket kommer nog lösas med investerare som tror på laget. Man torskade ju en del folk genom tveksam hantering senast. Nu har man förtroende igen och investerarna kan börja pumpa in pengar och med säkerhet veta att dessa pengar förvaltas väl.
Tror sponsor-engagemanget kommer vara betydligt mycket högre nästa säsong. Ska bli ett spännande årsmöte.09/03/2018 kl. 12:58 #8520Personal Jesus
DeltagareStarkt av laget att klara målsättningen för iår, trots PG-härvan Andreas avslöjade.
Är även imponerad av Sundblad att han höll fast vid sin spelplan trots alla protester.
Visst, lite mer kommunikation mellan tränarna skulle inte skada som tex spelet 3-3.Att vi dessutom var tvungna att riva kontrakten med 3 toppspelare gjorde inte saken bättre.
Vi kommer ha skadad ekonomi ett år till men sen är vi med igen.Längtar redan till nästa säsong.
09/03/2018 kl. 12:48 #8519Personal Jesus
DeltagareHenric…tack för din insats☺
Inget tv abonnemang nästa säsong tack.
Annars ses vi på isen…09/03/2018 kl. 12:35 #8518Andreas
KeymasterDet som stör mig med mest Sundblad är oförmågan att se att vissa spelare har tyngre perioder och inte kunna få dessa spelare att komma tillbaka. Hans förväntningar är omänskliga. Det är människor inte robotar han arbetar med.
När han körde ner Eero i marken och inte lät honom hämta sig.
Köra Weinstock och Hudacek i 3v3 när de haft en totalt klapprutten matchen.
En del matchcoachning har också känts tveksam.
Lite väl instängd i att man bara har ett spel och ska hålla sig till det.
Hans engagemang och hur han brinner för hockey går inte att ifrågsätta. Hans vilja att vinna är orubblig.
Han driver på spelarna ordentligt, men ibland kanske för mycket också. Som sagt, det är människor. De har mjuka ”delar” man måste ta hänsyn till.
09/03/2018 kl. 11:43 #8517Henric
KeymasterJag är mest bitter för att klubben ännu inte tackat mig för att jag sa upp CMORE. Obesegrade sedan dess. Lite cred birde jag kunna få.
Vi här i forumet uppskattar det enormt mycket. Signa helst aldrig nytt avtal med Cmore
Jag lovar! Får ersätta med Viaplay om Villa går upp. 😉
09/03/2018 kl. 11:08 #8516JN27
DeltagareJag är mest bitter för att klubben ännu inte tackat mig för att jag sa upp CMORE. Obesegrade sedan dess. Lite cred birde jag kunna få.
Vi här i forumet uppskattar det enormt mycket. Signa helst aldrig nytt avtal med Cmore 🙂
09/03/2018 kl. 11:06 #8515Henric
KeymasterJag är mest bitter för att klubben ännu inte tackat mig för att jag sa upp CMORE. Obesegrade sedan dess. Lite cred birde jag kunna få.
09/03/2018 kl. 11:04 #8514JN27
DeltagareDet är inte speciellt ovanligt med mentala coacher i hockeylag. Örebro hade ju en som dock fick gå, troligtvis pga strypta lönekostnader pga att vi inte hade pengar (pengarna skulle ju gå till fiaskospelare).
Kan tänka mig att det är en bra idé att signa med en mental coach om nu tränarna får fortsatt förtroende eftersom det verkar vara en bit de haft svårt med.Jag står nog fast vid att jag vill få in en annan röst, men min åsikt har även ändrats på slutet eftersom det sett väldigt bra ut.
Kan man bygga ett slagkraftigt lag samt att spelarna kan skriva under på att de vill ha kvar Sundblad, absolut. Men då tycker jag nog att man ska signa med en mental coach också.09/03/2018 kl. 10:51 #8513pb_90
DeltagareJag har också tänkt lite på Sundblads vara eller icke vara. Om jag hade varit NJ så hade jag kollat med framför allt Wandell och Jonathan Andersson om vad dom har tyckt om Sundblad. Dom två har fått långa nya kontrakt och är tänkta att vara en tung del i stommen länge nu. Givetvis ska man kolla med fler spelare också men det känns som att dom tänkta ledande spelarnas åsikt väger tungt.
Och jag har ändå fått känslan av att spelarna gillar Sundblad? Men att Sundblad själv har vissa svagheter som man måste hantera. Den mentala biten verkade ju Hamilton kunna lösa, och den tekniska biten borde man kunna utveckla mer. Kanske gärna genom att ge mer ansvar till asstränarna?
Jag tror nog ändå att jag personligen lutar mot fortsatt förtroende… den här starka avslutningen på säsongen och den starka inledningen får mig att tro att det finns goda förutsättningar för att hitta rätt här och ta sig till slutspel men Sundblad. Marknaden på tränarsidan är väl inte superspännande förutom Wallson heller så.
09/03/2018 kl. 10:31 #8512Rebound
DeltagareVad har ni för åsikter när det gäller Sundblad – Ska han vara kvar eller inte?
Mina pros and cons för Sundblad:
Pros:
+ Personligen så gillar jag hans engagemang, hela hans personlighet andas hockey på något sätt.
+ Han har han en tydlig spelidé som han tror på
+ PondusCons:
– Oförmågan att anpassa spelidén utefter matrealet.
– Coachingen. Spelarvalen i vissa situationer kändes ibland märkliga, t ex när det gäller tre mot tre spelet i förlängningarna. i vissa lägen borde han spetsat laget. Gå ner på tre femmor etc.
– Motivationsdrivande. Här är jag ute på svag is eftersom jag inte vet hur stark han är här. Men om det hade fungerat fullt ut så borde vi inte behövt tagit in en performance coach nu på slutet. Men vem vet, det kanske bara behövdes en ny röst och nya angreppsvinklar.Summa summarum så tror jag att vi kan nå framgång med Sundblad vid spakarna om han bara får forma gruppen med rätt spelarmatreal. En sådan som Libor t ex hade garanterat inte funnits med i truppen från början om det inte var för att han redan hade ett kontrakt. Nu har vi ett betydligt bättre utgångsläge på den punkten.
-
FörfattareInlägg