Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 7,926 till 7,950 (av 13,266 totalt)
  • Författare
    pb_90
    Deltagare

Kolla de andra lagens interna poängliga och du ser att han definitivt skulle kunna hoppa in i ett gäng lags poänghierarki för en andrakedjeroll till och med i dagsläget. Betänk också att han skulle få betydligt bättre kedjekamrater då.

Weinstock producerade bra med Libor och Squires som kedjekamrater (30 poäng) och har i år 22-poäng när han lirat med iskalla kamrater hela tiden. Jag tycker det är ganska rimligt att anta en högre poängskörd med vassare kamrater än dessa trots att han blir lite äldre.

En fråga… är det enbart av godo att ha varit i samma klubb länge? Jag har tex inte fått någon känsla för att Weinstock skulle vara någon lysande lagkamrat osv. (enbart baserat på hur han ser ut på isen osv ska sägas).

JN27
    Deltagare

Fast i vilket annat lag i SHL hade Weinstock gått in i en kedja högre än 3e? Om man bortser från bottennonkurrenterna?
    Han spelar ju där idag för att det inte finns andra som varit bättre och då matchas det bästa vi har.
    Tror vi kommer se en ganska stor rokad på forwardssidan. Jocke ryker direkt och där har du redan två riktigt bra SHL-forwards rent lönemässigt. Det avtal som tecknades med honom va ju brutalt.

Ny målvakt, gärna en målvakt som i stort sett skulle kunna ta förstaspaden. Helst ser jag att man varierar på målvaktssidan typ var 4/5e match. Då måste båda målvakterna hålla i SHL. Det Eero visat på slutet skulle vara nog för att byta ut honom oxå.

pb_90
    Deltagare

Om man förlänger med både Weinstock och Viksten så lämnar man inte speciellt mycket utrymme för förbättringar på forwardssidan tyvärr. Visst Libor och Jocke bort. Men varken Viksten och Weinstock ska väl spela tredje/fjärdelina eller? Och då går det ju inte att trolla så himla mycket med forwardssidan… Jag ser nog hellre att man kanske bygger en ny kedja lite kring Weinstock och kanske använder det som ett argument vid förhandlingen för att få honom att stanna. Viksten släpper man och sen försöker man värva en center och ytter som är riktigt toppklass som verkligen kan styra ett PP och kompletterar backsidan med det som har saknats där i år. Och sen hoppas jag också på en hyggligt stabil SHL-målvakt som back-up till Eero.

Andreas
    Keymaster

Viksten har ju en fin lägenhet som han köpte för inte så länge sedan och flickvän från trakten. Lite rotad är ju även han. Han verkar trivas i stan också.

Det blir mycket intressant att följa Niklas Johanssons bygge framåt våren.

JN27
    Deltagare

Ett argument för att förlänga vore väl om det är till ett bra pris. Vi vet ju vad de verkligen kan göra, men samtidigt kan man ju fråga sig hur gärna Viksten vill vara kvar?

Viksten fick ju nyligen ut en ny bil från Carlsson och Weinstock vet jag vill vara kvar i Örebro. Han och familj är rätt rotade här.

Rätt säker på att båda vill stanna. Det handlar nog helt om vad den sportsliga ledningen vill. Weinis har nog fördel av att han har en historia i klubben och verkligen brinner för den. Inte lika säker på Viksten. Han kostar massor och det känns ju inte som att någon skulle acceptera en lönereducering pga bristande utdelning. Då känns det som att man själv vill hitta en arbetsgivare som är beredd att slanta upp.

Andreas
    Keymaster

Ett argument för att förlänga vore väl om det är till ett bra pris. Vi vet ju vad de verkligen kan göra, men samtidigt kan man ju fråga sig hur gärna Viksten vill vara kvar?

Viksten fick ju nyligen ut en ny bil från Carlsson och Weinstock vet jag vill vara kvar i Örebro. Han och familj är rätt rotade här.

pb_90
    Deltagare

Hoppas att man förlänger med Weinstock och Viksten,för vi vet ju vad dom kan även om dom nu är inne i en svacka.
    Och håller med dig Andreas om dina tankar om Spink mycket bra skrivet.

I dagsläget är man ju inte supersåld på någon av dom om jag ska vara ärlig.. Visst, Weinstock har en enorm fördel för oss då han är lite av en legendar med sina åtta säsonger i ÖHK. Det är ju ganska enkelt att argumentera för att han brinner för klubben osv. Han har dock tappat en del nu när det är som viktigast att steppa upp, men mycket av det kan återknytas till riktigt svaga lagkamrater.. Nu när laget är ordentligt breddat borde han kunna få någon spännande kollega som kan höja honom rejält. Viksten däremot har varit svag hela säsongen.. Visst, han var skadad under större delen av förra säsongen och har haft en anpassningsperiod och har väl inte heller lirat med dom hetaste lagkamraterna. Men han har ju sett speciellt bra ut heller tyvärr… Och ja, vi vet att det finns en viss kvalitet där som borde kunna gå och plocka fram, men frågan är om det inte går att hitta en mer komplett spelare för samma peng? Dvs någon som har ett mycket bättre passningsspel, lite sämre skott kanske och en bättre defensiv?

Elbowing
    Deltagare

Hoppas att man förlänger med Weinstock och Viksten,för vi vet ju vad dom kan även om dom nu är inne i en svacka.
    Och håller med dig Andreas om dina tankar om Spink mycket bra skrivet.

Andreas
    Keymaster

Jo sant.. men Viksten i en fjärdelina känns jäkligt märkligt :/ Å andra sidan känns Viksten på bänken ännu mer märkligt så.

Det är ju inte där han hör hemma egentligen, men han har bra fart på rören och motståndarna vet de måste hålla koll på honom så bättre han spelar än inte 🙂

pb_90
    Deltagare

Jo sant.. men Viksten i en fjärdelina känns jäkligt märkligt :/ Å andra sidan känns Viksten på bänken ännu mer märkligt så.

Andreas
    Keymaster

JW var indirekt ansvarig för två av Brynäs mål. Han kan gott sitta bredvid. Viksten där istället 🙂

pb_90
    Deltagare

Ah, det är samma som de la upp på hemsidan.

Oavsett tycker jag NJ ger ett rent ut sagt skitbra intryck i videon.

Ja NJ gav ett väldigt lugnt och säkert intryck. Och så jäkla viktigt att förklara utåt så att fans får en förståelse för vad som händer.

Jag delar din Spink-analys också Andreas! Håller med till 100%. Båda Spinkarna skulle nog utvecklas mer av att vara ifrån varann. Och det känns också som att deras offensiv skulle må bra av att spridas ut. Jag börjar dock bli lite ”orolig” över Viksten, jag har svårt att se vart han ska in i truppen någonstans? Många som går före honom i dagsläget enl mig..

Manninen-Wandell-Williams
    Weinstock-Spink-Sallinen
    Spink-Andersson-Hedman
    Olsson-Mastomäki-JW
    Extra: Glenn och Viksten.

Andreas
    Keymaster

Ah, det är samma som de la upp på hemsidan.

Oavsett tycker jag NJ ger ett rent ut sagt skitbra intryck i videon.

Orebro Center
    Deltagare

Genongång med Niklas Johansson

Länk: Niklas

Andreas
    Keymaster

Ny back från Finland.

http://www.na.se/ishockey/shl/orebro-varvar-i-sista-sekund-finsk-back-ansluter-riktigt-bra-skott

En Finsk spelare (EU-spelare) borde väl vara spelklar rätt snabbt? Arbetstillstånd behöver han väl inte söka? Det är väl då bara reggning till klubben man behöver göra?

Du rör dig helt fritt i Norden för arbete. Det är SIF som är begränsningen här.

Man rör sig väl fritt i hela EU för arbete, och inte bara Norden?
    Men det var det jag menade, att om det räcker med att ”bara” SIF skall regga honom borde det väl gå ganska snabbt

Jo, ber om ursäkt var otydlig där. Tänkte bara säga att oberoende av EU kan man röra sig väldigt fritt i Norden om man är medborgare i endera land 🙂

Han är garanterat spelklar till nästa match och borde kunna vara på plats och träna med laget på måndag.

Orebro Center
    Deltagare

Ny back från Finland.

http://www.na.se/ishockey/shl/orebro-varvar-i-sista-sekund-finsk-back-ansluter-riktigt-bra-skott

En Finsk spelare (EU-spelare) borde väl vara spelklar rätt snabbt? Arbetstillstånd behöver han väl inte söka? Det är väl då bara reggning till klubben man behöver göra?

Man rör sig väl fritt i hela EU för arbete, och inte bara Norden?
    Men det var det jag menade, att om det räcker med att ”bara” SIF skall regga honom borde det väl gå ganska snabbt

Andreas
    Keymaster

Ny back från Finland.

Andreas
    Keymaster

Han är också dyr eftersom vi slåss med KHL-intresse 🙂

Vart står det att det är KHL-intresse? Eller är det ett antagande bara?

”– Vi ville verkligen behålla Ari även nästa säsong. Vi förhandlade med honom men kunde tyvärr inte höja budet tillräckligt mycket.”

Finska klubben skriver ju så. Jag tycker iaf att det låter som att dom var nära på att kunna matcha budet men ändå inte. Och en svensk klubb lär väl kunna erbjuda liite mer pengar än Vasa Sport utan att det för den sakens skulle räknas som jättemycket pengar?

Aja, det märks! B-)

Sport har inga pengar tyvärr. Kan inte tänka mig de hade mycket alls att erbjuda och Grönholm har presterat bra i ett ganska dåligt lag. KHL är knappast uteslutet för honom nästa säsong, men givetvis hade det varit kul om han blir kvar.

Orebro Center
    Deltagare

Ny back från Finland.

pb_90
    Deltagare

Vart står det att det är KHL-intresse? Eller är det ett antagande bara?

”– Vi ville verkligen behålla Ari även nästa säsong. Vi förhandlade med honom men kunde tyvärr inte höja budet tillräckligt mycket.”

Finska klubben skriver ju så. Jag tycker iaf att det låter som att dom var nära på att kunna matcha budet men ändå inte. Och en svensk klubb lär väl kunna erbjuda liite mer pengar än Vasa Sport utan att det för den sakens skulle räknas som jättemycket pengar?

Aja, det märks! B-)

Andreas
    Keymaster

Andreas
    Keymaster

Gröndahl är dyr tror jag. Nu kostar inte Todd så mycket eftersom han subventioneras av Luleå, men jag vet inte om vi har råd med Gröndahl med så många kontrakt på utgående.

Jag är inte helt övertygad om att han är jättedyr.

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/178549

Jag tvekar på att Vasa Sport har tillräckligt med pengar för att konkurrera med SHL och hade han fått ett KHL-bud till nästa säsong så borde det ha varit självklart att dom inte kunde matcha budet, vilket inte riktigt antyds i texten.

Sen hänger jag inte riktigt med på din logik om att vi inte har råd med honom eftersom vi har så många utgående? Om vi har många utgående kontrakt så finns det ju utrymme i budgeten? Sen är det en annan fråga om han är en av dom som ska få ett stort löneanspråk.

Om vi har många utgående har vi också många nya kontrakt att skriva. Vi kan inte dumpa allt på en spelare.

pb_90
    Deltagare

Gröndahl är dyr tror jag. Nu kostar inte Todd så mycket eftersom han subventioneras av Luleå, men jag vet inte om vi har råd med Gröndahl med så många kontrakt på utgående.

Jag är inte helt övertygad om att han är jättedyr.

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/178549

Jag tvekar på att Vasa Sport har tillräckligt med pengar för att konkurrera med SHL och hade han fått ett KHL-bud till nästa säsong så borde det ha varit självklart att dom inte kunde matcha budet, vilket inte riktigt antyds i texten.

Sen hänger jag inte riktigt med på din logik om att vi inte har råd med honom eftersom vi har så många utgående? Om vi har många utgående kontrakt så finns det ju utrymme i budgeten? Sen är det en annan fråga om han är en av dom som ska få ett stort löneanspråk.

Andreas
    Keymaster

pb_90
    Deltagare

Kul att både Ebert och Gröndahl är rightare? Kan någon av dom vara tänkt som en eventuell ersättare till Todd efter säsongen? Gröndahl ryktas väl dock vara klar för en ny klubb redan och det lär väl inte vara ÖHK eftersom dom sagt att det endast var säsongen ut?

Visar 25 inlägg - 7,926 till 7,950 (av 13,266 totalt)