Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg
- Detta ämne har 13,265 svar, 59 deltagare, och uppdaterades senast för 1 vecka sedan av
Catskinner.
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
-
FörfattareInlägg
-
27/01/2018 kl. 12:36 #7700
pb_90
DeltagareAnledningen till att jag är ängslig är paradoxalt för att ÖHK verkligen har något bra på gång. Dvs jag är nojig över att man ska sabba något som är på rätt väg.
Alla typer av statistik visar att vi gått framåt från förra året men skottprocenten har gått ner.. Set irriterar mig att vi är mer eller mindre inblandade i bottenstriden.
Sen är Karlskrona och Mora i en enormt dålig fas nu vilket känns bra.
27/01/2018 kl. 12:00 #7699Andreas
KeymasterFärjestad var ju bleka som fasen mot Luleå. Lite hopp har jag.
27/01/2018 kl. 11:53 #7698JN27
DeltagareAndreas
”Man kanske ska kolla lite på Mattias Karlin? Tycker det var ett helt galet beslut av Mora.”
Håller helt med dig, jag känner folk i Västervik och de förstår inte alls hur Mora kunde sparka honom. Västervik tog han ju från Div II till nära nog topplag i AS. Dessutom var han mycket populär i spelartruppen.
Men helst skulle jag vilja ha in tränaren som tog Mora till SHL, har glömt hans namn.
Iofs är det ingen större idé att spekulera ännu, känns inte alls säkert att vi spelar i SHL nästa säsong.
Jeremy Colliton. Han är ju med all säkerhet drömvärvningen för många lag. Dock valde han ju aktivt att flytta tillbaka till Nordamerika. Oklart om han är aktuell för ett jobb i SHL.
Jag skäms oerhört över att jag förlorar min optimism efter förluster, men det som stör mig är att förlusterna ofta kommer från ingenstans. Vi var på rätt väg sen bara sket sig allt. Nu vet man ju inte hur länge det här håller i sig.
Ikväll vinner vi inte, det är jag redan helt säker på. Bara att hoppas att Mora och Karlskrona förlorar, kan leva med att vi har Rögle i hasorna.
27/01/2018 kl. 11:48 #7697Karl
DeltagareAndreas
”Man kanske ska kolla lite på Mattias Karlin? Tycker det var ett helt galet beslut av Mora.”
Håller helt med dig, jag känner folk i Västervik och de förstår inte alls hur Mora kunde sparka honom. Västervik tog han ju från Div II till nära nog topplag i AS. Dessutom var han mycket populär i spelartruppen.
Men helst skulle jag vilja ha in tränaren som tog Mora till SHL, har glömt hans namn.
Iofs är det ingen större idé att spekulera ännu, känns inte alls säkert att vi spelar i SHL nästa säsong.
27/01/2018 kl. 11:43 #7696Andreas
KeymasterNJ ska ju också rätta sig efter den Örebro-modell han själv tagit fram och fått godkänd av styrelsen. Den tränare som kommer in ska passa in i den. Jag gissar att Sundblad gör det på sätt och vis med sitt höga presspel. Wallsson tror jag också kan göra det. Fagervall vet jag inte riktigt och jag tror han blir väldigt svår att få ner söderut. Jag har för mig han har något som binder honom uppe i norr vid sidan av hockeyn.
27/01/2018 kl. 11:34 #7695JN27
DeltagarePrecis Andreas. Jag är helt inne på det du säger. Dock är jag för att man inte förlänger kontraktet med Sundblad och försöker se sig om efter en ny tränare efter säsongen. Kan ju vara så att Sundblad själv vill tillbaka till Tyskland där han har sin familj.
Hans Wallson eller Joakim Fagerwall är två namn jag spontant är intresserad av. Framförallt för att de vet vad som krävs i SHL, varav båda gjort det bra i sina respektive norrlandsklubbar.
Sen hoppas jag att NJ verkligen kan övertyga bra spelare om den eventuella satsningen. Han har ju gjort det fantastiskt bra med de spelare som säkrat kontrakt näst kommande år såhär långt.
27/01/2018 kl. 11:26 #7694Andreas
KeymasterJN och PB, varför är ni så ängsliga?
De två lagen i botten måste vinna tre matcher mer än oss och det kommer inte att hända.Jag är inte särskilt ängslig än över vår överlevnad i SHL. Det jag är mer orolig över är vilken typ av lag vi är påväg att bli. Min största farhåga är att vi ska bli ett lag av modellen Rögle som kommer att harva i botten säsong efter säsong.
Det tror jag inte kommer hända. Även om Rögle kan åtnjuta sponsorstöd från både Ängelholm och Helsingborg tror jag Örebro har bättre förutsättningar än de har att verkligen etablera sig. Det finns många företag och privatpersoner här som vill att laget ska lyckas, men just nu är det svårt att engagera alla dessa eftersom klubben inte skötts rätt. När/om denna säsongs bokslut ser ut som planerat eller bättre rent av är jag hyfsat säker på att det kommer att bli början på en vändning. Örebro behöver bevisa för folk som satsat och inte fått tillbaka något att de är värda att satsa på igen.
Sedan vet jag inte om Sundblad är rätt tränare i längden. Hans ”bara kör”-tänk fungerar kanske med denna trupp som verkligen måste överprestera för att nå slutspel, men i längden behövs kanske en mer modern tränare. En säsong till är kanske bra, men om vi inte ser framsteg då kanske det är dags att gå vidare. Sundblad ställer höga krav på spelarnas fysik och inställning, men jag upplever att det saknas en del i detaljarbetet och under match.
Man kanske ska kolla lite på Mattias Karlin? Tycker det var ett helt galet beslut av Mora.
Sedan, vi ligger där det ungefär är väntat och lagen under är sämre, men kanske inte mycket. Tillräckligt för att det ska kännas hyfsat stabilt med ingenmansland.
27/01/2018 kl. 11:16 #7693JN27
DeltagareJN och PB, varför är ni så ängsliga?
De två lagen i botten måste vinna tre matcher mer än oss och det kommer inte att hända.Jag är inte särskilt ängslig än över vår överlevnad i SHL. Det jag är mer orolig över är vilken typ av lag vi är påväg att bli. Min största farhåga är att vi ska bli ett lag av modellen Rögle som kommer att harva i botten säsong efter säsong.
27/01/2018 kl. 11:13 #7692Personal Jesus
DeltagareJN och PB, varför är ni så ängsliga?
De två lagen i botten måste vinna tre matcher mer än oss och det kommer inte att hända.27/01/2018 kl. 10:03 #7691pb_90
DeltagareEn liten uppdatering på statistiken.
Örebro har placering:
11 i +/- skott.
10 i skott framåt/match
10 (5:e sämst) i skott i baken
9 skott 5mot5
9 i corsi (49,6%)
12 i antal mål
12 i skottprocent (dåliga skyttar?)
delad 7/8 i antal mål i baken
6 i räddningsprocent (bra försvarsspel och målvakt?)
Sämst PP på 13,21%
7 BP med 80,80%
12 med (BP+PP)Har en PDO på 98,9. Ganska dåligt men inget ovanligt. Detta tack vare en dålig skottprocent.
Känns ju ganska enkelt att analysera vad problemet är.. dåliga skyttar och svagt PP. I övrigt ser det ju ganska bra ut? Ett bra PP skulle öka på +/- skotten och skottprocenten. Sen med lite bättre spets så skulle skottprocenten också höjas såklart.
26/01/2018 kl. 16:12 #7690pb_90
DeltagareHur gör ni för att bota ångesten inför ett eventuellt kval? Tar ni till flaskan eller?
26/01/2018 kl. 11:06 #7689JN27
DeltagareNE har en säsong till. Han fick det eftersom han har en vinkling mot spelarutveckling också, medan de andra två har mer traditionella tränarroller.
Ja alltså han kan ju gärna få fortsätta med det isåfall, inte mig emot. Jag ska inte säga att jag tycker de gjort ett särskilt dåligt arbete med gruppen i sin helhet. De har fått ihop försvarsspelet och gjort att spelarna orkar hård press. Problemet är bara att det slutar där. Inga nya tankesätt ser man röken av. ”Åka skridskor och sätta press på motståndarna” låter så jäkla enkelt att säga, men när det aldrig blir bättre så känns det som att en ny röst måste in.
26/01/2018 kl. 11:03 #7688Andreas
KeymasterNE har en säsong till. Han fick det eftersom han har en vinkling mot spelarutveckling också, medan de andra två har mer traditionella tränarroller.
26/01/2018 kl. 10:58 #7687pb_90
DeltagareJo men allt detta beror ju på dålig coachning. Sundblad och Petri har utgående kontrakt, vet inte hur det ser ut med NE. Men jag är tveksam på att det blir förlängning på dessa. Borde inte det isåfall varit klart relativt snart isåfall?
Om man får chansen att knyta åt sig tex Wallson så borde man väl iaf försöka? Tycker också att det saknas en riktig matchcoach i staben..
26/01/2018 kl. 10:16 #7686JN27
DeltagareJo men allt detta beror ju på dålig coachning. Sundblad och Petri har utgående kontrakt, vet inte hur det ser ut med NE. Men jag är tveksam på att det blir förlängning på dessa. Borde inte det isåfall varit klart relativt snart isåfall?
26/01/2018 kl. 09:40 #7685pb_90
DeltagareMin fråga är ju också om det finns något annat lag i serien som dumpar puck så mycket som Örebro gör? Jag vet inte hur många solklara skottlägen det fanns igår, men där man istället väljer att dumpa ned pucken.
När Malmö kontrade så fyllde man helatiden på innan man dumpade ned pucken för att vara säker på att den når en adress.
Skillnaden är att när vi försöker oss på detta så åker vi nästan alltid Offside.Ser inte Sundblad att man måste ändra på detta eftersom motståndarna nästan alltid är först på pucken i de här situationerna?
Har tänkt i samma banor som du. Minns tex att det var en situation med Olsson igår där han kom emot offensiv blå och faktiskt hade ett rätt bra läge med lite utrymme och Wiklander på andra sidan. Men han drar istället en rätt kass dump som han själv åker på men en Malmö-back som tjuvat lite kan plocka upp först. Vi måste ha blivit sönderscoutade efter dom första matcherna eller? Vi hinner ju aldrig sätta press på motståndarbackarna, dom måste ha börjat fånga upp puckarna tidigare nu än vad dom gjorde i början. Då fick vi ju ofta till presspelet riktigt bra och kunde jobba åt oss pucken genom att stressa dom. Nu känns det mest som att backarna har jättemycket tid på sig att spela sig ur den press som är på g..
Det som jag också tänkt på är att många motståndare kommer i en ”andra våg” med en släpande forward och ofta får till en pass bakåt till denna i anfallszon. Där missar vi sjukt ofta markeringar.. Känns också som ett slags tjuvspel där man istället koncentrerar sig på att vara redo att överbelasta när backen kliver ut istället för att markera den släpande forwarden. Antar att det också är en anledning till att vi ibland ser forwards så långt ned i egen zon också, att de känner att dom måste följa med ner och markera den släpande gubben. Och då blir backen ren istället. Visst är det väl bättre att tillåta skott därifrån, men känns också som att det ofta blir lite hönsgård med tappade markeringar som följd?
26/01/2018 kl. 09:17 #7684JN27
DeltagareMin fråga är ju också om det finns något annat lag i serien som dumpar puck så mycket som Örebro gör? Jag vet inte hur många solklara skottlägen det fanns igår, men där man istället väljer att dumpa ned pucken.
När Malmö kontrade så fyllde man helatiden på innan man dumpade ned pucken för att vara säker på att den når en adress.
Skillnaden är att när vi försöker oss på detta så åker vi nästan alltid Offside.Ser inte Sundblad att man måste ändra på detta eftersom motståndarna nästan alltid är först på pucken i de här situationerna?
26/01/2018 kl. 09:14 #7683Henric
KeymasterMärkligt. Jag var inte alls så upprörd igår. Fick väl ngn urladdning mot LHC antar jag. Ska jag vara helt ärlig så reagerade jag direkt när Mantler kom in istället för Brage med att ”ok, det var den matchen”. Inte för att Mantler är dålig. Tvärtom. Han kommer att bli riktigt stabil med lite mer erfarenhet och när han börjar kunna läsa spelet i ett högre tempo. Jag insåg ju direkt att det inte var realistiskt att tro att han skulle spika igen.
Det i kombination med våra svårigheter att göra mål. Vi kommer liksom aldrig in på mål. Vi jobbar ändå i huvudsak väldigt bra, det är inte arbetsinsatsen som är dålig. Det är finessen och spetsen fortfarande. Jag menar kolla Hardt. Han jobbade både hårt och gav sig själv utrymme framför vårt mål med ganska små medel. Synd bara att just han som filmade blev belönad igår. 🙂
Nåja. Jag tror att det kommer bli målfoto kring kvalstrecket för oss. Vi måste få tillbaka en Eero i högform eller hoppas på att Brage drar ihop en hel rad monstermatcher. För framåt gör vi inte riktigt det jobb som behövs.
26/01/2018 kl. 07:22 #7682pb_90
DeltagareSämsta uppladdningen någonsin? Spelare skadade, avstängda, sjuka och några spelare i laget blir sjuka under match… Sjukt stabilt och livar gott inför lördagens match
25/01/2018 kl. 22:45 #7681JN27
DeltagareFörstår inte hur vi ska kunna locka spelare att spela för oss nästa säsong. Man lär ju bli mörkrädd när man ser hur ojämna vi är. Okej att vi kan ursäkta oss lite med tanke på sjukdomen, men det var ju inte idag det började. Har ju sett ut såhär hela säsongen.
Djurgården hade ju iofs samma syndrom förra året. Robban känns dock som en betydligt bättre tränare än Sundblad.Börjar tveka på coacherna faktiskt. Niklas Eriksson har ju hand om forwards och där har det ju inte slagit väl ut. Liimatainen har haft hand om backarna och det är väl bara han som har lyckats. Förutom idag då.
25/01/2018 kl. 21:26 #7679Henric
KeymasterEloge ändå till Mantler aom kastas in i hetluften sådär. Tufft mentalt.
25/01/2018 kl. 21:12 #7677JN27
DeltagareFyfan vilket totalhaveri. Finner inga ord.
25/01/2018 kl. 20:44 #7676Henric
KeymasterMora i praktiken nio poäng bakom med målskillnaden som dom ska ta in på 15-matcher.
KHK i praktiken tio poäng med målskillnaden som dom ska ta in på 14-matcher.
Det ska ju fan inte kunna gå.. men ändå så mår man så sjukt uselt över detta. Snälla ÖHK, förvåna oss och ta tre poäng mot Malmö samtidigt som dom andra torskar!
9 pinnar är inte ett smack på 15 matcher. Särskilt när vi har sp svårt att göra mål. Jag är långtifrån lugn över att vi kommer klara oss från kval.
25/01/2018 kl. 20:35 #7675Henric
KeymasterTvå spelare klivit av med magsjuka. Brage en, den andre spydde i eller på väg från båset.
25/01/2018 kl. 16:56 #7674Andreas
KeymasterRiskerar missa första perioden på grund av föreningsstämma. Jag hoppas vi kan hyvla av den snabbt, men det är väl risk för att det inte blir så.
Malmö är svår att bedöma. De är bra borta, men deras senaste matcher har väl inte varit så lysande. Ett antal skador också som drar ner helhetsintrycket.
-
FörfattareInlägg