Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 9,501 till 9,525 (av 13,266 totalt)
  • Författare
    carl
    Deltagare

Håller med om Ekbom, jag ser inte heller storheten i honom som många andra verkar se. Han gör så gott han kan men det är oftast inte bra nog.

Men viss, jag kan förstå att klubben inte ville sparka 7 backar på samma gång.

pb_90
    Deltagare

Man kan också tolka det kort och gott som att jag kräver mer av Ekbom. Han och Motin red nog lite för mycket på Ryans smartness i defensiven säsongen 14/15.

Jag är riktigt nöjd med värvningarna av Jonte och framför allt Arnesson som jag tror kommer vara en av våra viktigaste spelare i år.

pb_90
    Deltagare

I mina ögon får Ekbom på tok för mycket cred för sitt defensiva arbete. Det är odiskutabelt att han ger sitt yttersta i varje situation, men han löser försvarsproblem på ett ofta ganska krångligt sätt som han inte riktigt behärskar. Lyssnade på Viasats podd för ett litet tag sen när Erik Granqvist snackade om försvarsspel och hur dom jobbade med Sanny Lindström när han kom till FBK. Diskussionens utgångspunkt var att många försvarsspelare krånglar till det för målvakten genom att kanske försöka blocka skott istället för att ge målvakten fritt synfält och istället koncentrera sig på att ta bort klubbor m.m. ist. Det tycker jag verkligen att Ekbom borde jobba med och jag tror att hans arbetsmoral gör honom en liten björntjänst eftersom man avfärdar dessa utvecklingsmöjligheter med motiveringen ”han alltid ger 100%”. I mina ögon har Ekboms utveckling gått åt helt fel håll dom senaste två åren och förra året var han en smärre katastrof rent försvarsmässigt. Kanske kan motiveras av att han ”ville för mycket” om man nu gillar det uttrycket.

Förstår ni vad jag menar? En spelare som alltid ser ut att ge 100% (Ekbom och Hellström) är lätta att tycka om, men det gör dom inte automatiskt bättre i försvarsspelet.

Jag vill hävda att Ekbom ställde till med bra mycket mer trubbel än PA förra säsongen, inte nödvändigtvis genom sitt passningsspel men genom sitt lite ogenomtänkta försvarsagerande. Mer känsla än taktik.

Karl
    Deltagare

För att få lite transparens Karl. Vilken var den bästa backen förra året enligt dig då? I mina ögon finns det inte mycket positivt att hämta från någon. Men Peter Andersson var hyfsat stabil. Jag själv var lite färgad pga hans första säsong i ÖHK där jag inte alls uppskattade honom. Men andra så var han helt okej om man jämför med övriga. Det ska bli intressant att se hur Växjö jobbar med honom och ifall dom kan få en utveckling där.

Finns inte mycket positivt att hämta i mina ögon heller, minst orolig var jag när Grossman alternativt Ekbom var på isen, dessa tätt följda av Hellström och Backström. Men lugn kunde man ju inte vara i en enda match. Absolut största plågan var de matcher Brage stod i mål. På riktigt hände det att jag blundade när motståndarna sköt.

pb_90
    Deltagare

Rollen som ”hjälp han är på isen”-back togs ju över av Zamorsky och Bobbo under förra säsongen. Året innan kan jag nog nästan också skriva under på att det var PA.

Men enl mig så finns det störst chans att årets ”hjälp han är på isen”-back är Backström. Om han nu inte får en riktigt gedigen kollega som styr upp.

pb_90
    Deltagare

För att få lite transparens Karl. Vilken var den bästa backen förra året enligt dig då? I mina ögon finns det inte mycket positivt att hämta från någon. Men Peter Andersson var hyfsat stabil. Jag själv var lite färgad pga hans första säsong i ÖHK där jag inte alls uppskattade honom. Men andra så var han helt okej om man jämför med övriga. Det ska bli intressant att se hur Växjö jobbar med honom och ifall dom kan få en utveckling där.

Andreas
    Keymaster

Jag kan förstå det helt. Han såg avig ut och verkar inte riktigt spela som övriga backar.

Karl
    Deltagare

Örebro Center//

”På vilket sätt ljuger statistiken anser du? Han hade bästa stats av alla backar. Det var svårt att göra mål för motståndaren när han var på isen. Jag begrep inte att de sparkade ut honom.

När statsen säger att Brage var sämsta målvakt så tror du på statistiken. När samma stats säger att Andersson var bäste back så är det fel på statsen. Kan du utveckla det?”

Går såklart inte att utveckla. Statistiken kan inte ljuga i detta fall. Blev bara överraskad av Peter Anderssons statistik, vi var många som var oroliga när han var inne på isen. Dock inte i närheten av den oro man kände när Bobbo var inne.

Andreas
    Keymaster

Iofs anser jag att det fanns sämre backar än Vitasek i truppen utan det här handlar om ekonomi. Ingen skall inbilla mig att han var sämre än Backström och Aronsson

Vitasek var inte alls så dålig som alla ”experter” har målat upp han som. Att kalla honom trög och långsam nu i efterhand när han fått sparken visar bara att de inte sett honom spela. Om pengarna funnits lediga för Bartley tror jag nog klubben gärna behållit honom, även om han verkade lite dyr för det spel han erbjöd.

Andreas
    Keymaster

Andersson var bästa back under andra halvan, statistiskt sett. Nu var det dock ingen vidare konkurrens förra året så jag vet inte vad man ska säga om det.

Ett tydligt bevis på att statistik ljuger kanske ? Såg P.A som en feg spelare i ÖHK på så sätt att han alltid såg gladast ut när han åkte till båset. Visst, han växte lite förra säsongen, men inte tillräckligt. Det fattas djävlaranamma, något både Hellström och Backström har. De sistnämnda tar en smäll eller puck på hakan, Peter undviker ju t.om tydligt att hamna före en motståndare vid sargen.

Men det fanns en betydligt sämre ordinarie back i ÖHK förra året, fy tusan vad klapprutten Bobbo var. Själv försvarade jag honom säsongen innan p.g.a låg ålder, påläggskalv o.sv. Men det gick käpprätt åt h-vete med hans utveckling. Hur han kan få ett nytt shl-kontrakt i Karlskrona måste vara svågerpolitik. Tror Karlskrona eller Mora kommer sist i SHL.

Njae, kanske mer att han stack ut på ett sätt som framstod som lite ”fegt”, men samtidigt fungerade det. Han var inne på väldigt lite mål bakåt. Det blev kanske så speciellt efter Grossman kom in och vi fick in ännu mer fysik i laget att hans ganska ofysiska spel stack ut.

Jag försvarade också Bobbo länge och visst hade han stunder av bra saker. Han kunde ibland slå riktigt fina uppspel, men sedan kom han på halvdistans i nästa byte och det blev onödigt rörigt. Hans lägstanivå kom aldrig upp.

JN27
    Deltagare

Jag misstänker att både Vitasek (som vi vet) och Andersson fick sparken pga att de inte står för det spel som Sundblad vill spela.
    Det är ju såklart fullt möjligt att Vitasek skulle kunna göra en stabil säsong försvarsmässigt men sålänge han inte kan leverera det som Sundblad vill så är det ju idiotiskt att ha honom kvar och ticka onödiga pengar. Kan ta gift på att PA rök av exakt samma anledning.
    Bobbo skickade dom ju för att han som
    PB säger var rent oduglig åt bägge håll. Kunde inte försvara eller slå en förstapass.
    Han kommer få det tufft i Karlskrona.

Orebro Center
    Deltagare

Andersson var bästa back under andra halvan, statistiskt sett. Nu var det dock ingen vidare konkurrens förra året så jag vet inte vad man ska säga om det.

Ett tydligt bevis på att statistik ljuger kanske ? Såg P.A som en feg spelare i ÖHK på så sätt att han alltid såg gladast ut när han åkte till båset. Visst, han växte lite förra säsongen, men inte tillräckligt. Det fattas djävlaranamma, något både Hellström och Backström har. De sistnämnda tar en smäll eller puck på hakan, Peter undviker ju t.om tydligt att hamna före en motståndare vid sargen.

Men det fanns en betydligt sämre ordinarie back i ÖHK förra året, fy tusan vad klapprutten Bobbo var. Själv försvarade jag honom säsongen innan p.g.a låg ålder, påläggskalv o.sv. Men det gick käpprätt åt h-vete med hans utveckling. Hur han kan få ett nytt shl-kontrakt i Karlskrona måste vara svågerpolitik. Tror Karlskrona eller Mora kommer sist i SHL.

På vilket sätt ljuger statistiken anser du? Han hade bästa stats av alla backar. Det var svårt att göra mål för motståndaren när han var på isen. Jag begrep inte att de sparkade ut honom.

När statsen säger att Brage var sämsta målvakt så tror du på statistiken. När samma stats säger att Andersson var bäste back så är det fel på statsen. Kan du utveckla det?

Orebro Center
    Deltagare

Iofs anser jag att det fanns sämre backar än Vitasek i truppen utan det här handlar om ekonomi. Ingen skall inbilla mig att han var sämre än Backström och Aronsson

Karl
    Deltagare

Andreas
    Keymaster

pb_90
    Deltagare

Andersson är i Växjö nu.

Ojdå, då lär vi kunna räkna bort Växjö från guldstriden, märklig värvning av dem 😉

Jag blev också ganska förvånad där. Men Evertsson brukar ha jäkligt bra fingertoppskänsla. Sen tycker jag att Andersson fick mer skit än vad han förtjänade under fjolåret. Jag skulle nog vilja påstå att han gjorde ett bättre jobb i egen zon än tex Ekbom.

Karl
    Deltagare

Andersson är i Växjö nu.

Ojdå, då lär vi kunna räkna bort Växjö från guldstriden, märklig värvning av dem 😉

Andreas
    Keymaster

Andersson är i Växjö nu.

Karl
    Deltagare

Jag fattar inte varför alla verkar vara emot Hellström och Backström? Personligen väljer jag dem före t.ex Bobbo och Peter Andersson alla dagar i veckan. Ser med tillförsikt fram mot kommande säsong efter att ha varit tveksam innan lagbygget blev klart.

Vi ser väl som tur är olika på spelare !! Själv gillar jag Hellström och Backström för de spelar med hjärta och ger allt. Detta saknade jag hos Bobbo och Peter Andersson, det är med dessa två jag jämför. Mitt förra inlägg blev mer optimistiskt på pränt än vad tanken var 😉 Jag tror vi slipper negativt kval och kan nosa på play-in. Efter årsmötet såg jag enbart negativt kval framför mig. Karlskrona blir ju per automatik försvagat med Bobbo, Mora hade behövt ha tränaren kvar, Rögle borde få det tungt. Vår direkt svaga länk är Brage.

Ps. Till vilken klubb har Peter Andersson gått?

pb_90
    Deltagare

Jag tycker Hellström är dålig med puck och har 0% offensiv uppsida. Hur defensiv en back än anses vara så vill jag ändå att man ska kunna hota liiite offensivt. När Hellström får en puck på offensiv blå så skjuter han så fort han kan mitt i magen på målvakten. Sen är jag överlag måttligt imponerad av folk som tacklas.

Uppsidan med Hellström är ju att han går i bräschen för lagkamrater osv. Sen håller jag med om att han sett bättre ut på försäsongen än tidigare men tror inte vi kommer se samma sak när tempot höjs i serien.

Jag vill inte vara hård mot Backström för jag tycker att han fått lite för stor roll mot vad det är rimligt att förvänta sig. Han borde ha kört på ett gäng säsonger i HA för att få upp speltiden och utvecklas. Jag är generellt sett allergisk mot att ge egna produkter en roll i laget bara på grunden av att dom är just egna produkter. För vi kan ju definitivt säga att han inte skulle värvas till ÖHK om han hade varit i en annan klubb. Jag hoppas att han kan ta stora steg i spelet totalt sett men jag skulle bli rätt förvånad då.. Och jag förstår inte hur han ska ha möjligheterna till att ta det steget om han blir extraback igen..

Sen är jag inget jättefan av Ekbom heller tyvärr.. inte mycket som stämt i försvarsspelet senaste säsongerna och jag tycker inte att han har tagit det offensiva klivet som jag trodde att han kunde göra.

Generellt sätt så tycker jag att vi har haft en jäkligt konstig syn på vilka backar vi har värvat genom åren. Det har antingen varit superdefensivt eller superoffensivt. Den som har varit närmst till att vara tvåvägsback var väl Tomas Skogs. Och vad jag menar med tvåvägsback är inte nödvändigtvis att backen måste vara bäst i båda ändar, men mer bara att det ska vara stabilt bakåt men ändå lite hot framåt. Som jag sa tidigare så kan man ju i princip lämna Hellström omarkerad i anfallszon då han ändå inte kommer att göra något annat än att skjuta målvakten i magen innan någon har hunnit gå in och täcka osv. Sjukt stor skillnad när man kan aktivera backarna i anfallsspelet för att få runt pucken mer. Jag tror att Arnesson har potential att bli en bra tvåvägsback.

Andreas
    Keymaster

Som tredje backpar har jag inte så mycket emot dem. Backström är ju en egen produkt, men han gör lite mycket misstag fortfarande. Han kommer nog växa in i det och det värmer som sagt lite att han är en lokal påg 🙂

Hellström är för endimensionell för min smak. Han tillhör en backtyp som hockeyn nästan växt ifrån. Nu tycker jag dock han sett mycket bättre ut på försäsongen än tidigare, men jag är fortfarande lite skeptisk till honom. Jag hoppas han motbevisar mig dock.

Jag har gärna fel om jag undervärderat spelare.

Karl
    Deltagare

Jag fattar inte varför alla verkar vara emot Hellström och Backström? Personligen väljer jag dem före t.ex Bobbo och Peter Andersson alla dagar i veckan. Ser med tillförsikt fram mot kommande säsong efter att ha varit tveksam innan lagbygget blev klart.

pb_90
    Deltagare

Haha jag förstår det! Såg att Vic var klar på eftermiddagsfikat på jobbet, hade skitsvårt att dra igång och jobba igen…

Andreas
    Keymaster

Nja, men tänkte om dom snackat med Lessio typ och fått honom att snacka med Bartley typ. Ändå en bra ingång liksom? Sen vet jag inte hur mycket Lessio vill ”hylla” ÖHK heller iofs..

Så långt tänkte inte jag X-). Lite för mycket uppe i varv…

pb_90
    Deltagare

Nja, men tänkte om dom snackat med Lessio typ och fått honom att snacka med Bartley typ. Ändå en bra ingång liksom? Sen vet jag inte hur mycket Lessio vill ”hylla” ÖHK heller iofs..

Visar 25 inlägg - 9,501 till 9,525 (av 13,266 totalt)