Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg
- Detta ämne har 13,271 svar, 59 deltagare, och uppdaterades senast för 5 dagar, 19 timmar sedan av
PennyBridge78.
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
-
FörfattareInlägg
-
15/09/2017 kl. 19:33 #5745
pb_90
DeltagareJag tycker Hellström är dålig med puck och har 0% offensiv uppsida. Hur defensiv en back än anses vara så vill jag ändå att man ska kunna hota liiite offensivt. När Hellström får en puck på offensiv blå så skjuter han så fort han kan mitt i magen på målvakten. Sen är jag överlag måttligt imponerad av folk som tacklas.
Uppsidan med Hellström är ju att han går i bräschen för lagkamrater osv. Sen håller jag med om att han sett bättre ut på försäsongen än tidigare men tror inte vi kommer se samma sak när tempot höjs i serien.
Jag vill inte vara hård mot Backström för jag tycker att han fått lite för stor roll mot vad det är rimligt att förvänta sig. Han borde ha kört på ett gäng säsonger i HA för att få upp speltiden och utvecklas. Jag är generellt sett allergisk mot att ge egna produkter en roll i laget bara på grunden av att dom är just egna produkter. För vi kan ju definitivt säga att han inte skulle värvas till ÖHK om han hade varit i en annan klubb. Jag hoppas att han kan ta stora steg i spelet totalt sett men jag skulle bli rätt förvånad då.. Och jag förstår inte hur han ska ha möjligheterna till att ta det steget om han blir extraback igen..
Sen är jag inget jättefan av Ekbom heller tyvärr.. inte mycket som stämt i försvarsspelet senaste säsongerna och jag tycker inte att han har tagit det offensiva klivet som jag trodde att han kunde göra.
Generellt sätt så tycker jag att vi har haft en jäkligt konstig syn på vilka backar vi har värvat genom åren. Det har antingen varit superdefensivt eller superoffensivt. Den som har varit närmst till att vara tvåvägsback var väl Tomas Skogs. Och vad jag menar med tvåvägsback är inte nödvändigtvis att backen måste vara bäst i båda ändar, men mer bara att det ska vara stabilt bakåt men ändå lite hot framåt. Som jag sa tidigare så kan man ju i princip lämna Hellström omarkerad i anfallszon då han ändå inte kommer att göra något annat än att skjuta målvakten i magen innan någon har hunnit gå in och täcka osv. Sjukt stor skillnad när man kan aktivera backarna i anfallsspelet för att få runt pucken mer. Jag tror att Arnesson har potential att bli en bra tvåvägsback.
15/09/2017 kl. 18:55 #5744Andreas
KeymasterSom tredje backpar har jag inte så mycket emot dem. Backström är ju en egen produkt, men han gör lite mycket misstag fortfarande. Han kommer nog växa in i det och det värmer som sagt lite att han är en lokal påg 🙂
Hellström är för endimensionell för min smak. Han tillhör en backtyp som hockeyn nästan växt ifrån. Nu tycker jag dock han sett mycket bättre ut på försäsongen än tidigare, men jag är fortfarande lite skeptisk till honom. Jag hoppas han motbevisar mig dock.
Jag har gärna fel om jag undervärderat spelare.
15/09/2017 kl. 18:50 #5743Karl
DeltagareJag fattar inte varför alla verkar vara emot Hellström och Backström? Personligen väljer jag dem före t.ex Bobbo och Peter Andersson alla dagar i veckan. Ser med tillförsikt fram mot kommande säsong efter att ha varit tveksam innan lagbygget blev klart.
15/09/2017 kl. 18:44 #5742pb_90
DeltagareHaha jag förstår det! Såg att Vic var klar på eftermiddagsfikat på jobbet, hade skitsvårt att dra igång och jobba igen…
15/09/2017 kl. 18:25 #5741Andreas
KeymasterNja, men tänkte om dom snackat med Lessio typ och fått honom att snacka med Bartley typ. Ändå en bra ingång liksom? Sen vet jag inte hur mycket Lessio vill ”hylla” ÖHK heller iofs..
Så långt tänkte inte jag X-). Lite för mycket uppe i varv…
15/09/2017 kl. 17:13 #5740pb_90
DeltagareNja, men tänkte om dom snackat med Lessio typ och fått honom att snacka med Bartley typ. Ändå en bra ingång liksom? Sen vet jag inte hur mycket Lessio vill ”hylla” ÖHK heller iofs..
15/09/2017 kl. 16:36 #5739Andreas
KeymasterBartley är scoutad av NJ. Lessio var PG. Tror det är mer slump än något annat?
15/09/2017 kl. 16:02 #5738pb_90
DeltagareFörresten, såg en sak nu!
Säsongen 15-16 lirade han med Lessio.
Bara en slump eller vad tror ni?
15/09/2017 kl. 16:01 #5737pb_90
DeltagareAlltså att slå sig in i Nashville den säsongen har gjorde 38 matcher där. Liksom för att jämföra med dom andra backarna som var där då, Weber, Josi, Ekholm, Ellis, Jones.. alltså inga dussinbackar direkt.
Men hans två senaste säsonger gör ju att ett varningens finger höjs. Jag hoppas verkligen att dom gjort en gedigen research och har koll på skador m.m. för detta kan vara ett fynd. Och han bör kunna överprestera Vitasek rätt enkelt ändå.
Frågan är väl om resterande del av budget nu tömdes? För i mina ögon försvann nu behovet av en spetsback, men bredden är kanske inte optimal fortfarande. Hellström och Backström håller inte riktigt på SHL-nivå tycker jag. Men med limiterad istid på dom två så kan det väl funka.
Hoppas hoppas hoppas att han är i bra skick.
15/09/2017 kl. 15:41 #5736Andreas
KeymasterHar ÖHK verkligen råd att sparka spelare hur som helst? Vitasek mot Bartley? Någon som har koll?
Vitasek var ett PG-kontrakt.
Bartley är ett NJ-kontrakt.
Jag tycker inte Vitasek varit dålig, men i jämförelse med Bartley står han sig rätt slätt. Enligt NJ kunde de bryta kontraktet smärtfritt. Om det innebär gratis eller inte vet jag inte, men det låter billigt.
Bartley är bättre än vad jag hade hoppats på att de skulle presentera. Jag ska väl inte hypa upp allting nu, men jävlar i helvete vad jag ser fram emot att se honom spela 🙂
15/09/2017 kl. 15:20 #5734JN27
DeltagareHar ÖHK verkligen råd att sparka spelare hur som helst? Vitasek mot Bartley? Någon som har koll?
15/09/2017 kl. 13:14 #5727pb_90
DeltagareFan nervositeten börjar komma smygandes…
Det är så många som tippat oss i botten, hoppas att vi kommer ut med full fart i början av serien!
15/09/2017 kl. 11:57 #5724Andreas
KeymasterKul att det blir ett bortafölje där uppe 🙂
15/09/2017 kl. 09:26 #5723Personal Jesus
DeltagareIdag flyger några upp till Piteå Norra.
14/09/2017 kl. 20:21 #5721Personal Jesus
DeltagareSHL uppsnack på radiosporten nu.
Rekommenderas.-
Det här svaret redigerades för 9 år sedan av
Personal Jesus.
14/09/2017 kl. 07:54 #5713pb_90
DeltagareFrågan är ju om Lena Sundqvist på Cmore’s tippning av att Örebro kommer sist och dessutom kommer få svårt att klara sig kvar, grundar sig på något annat än nån form av hat
Jäklar vad hon gick igång.
Hon var väl den enda som tippade sistaplats så. Hoppas spelarna använder detta som tändvätska! Märkligt resonemang om att jämföra med förra säsongen också när laget är till 50-60% nytt.
Aja framtiden får utvisa! Jag tror/hoppas att vi slipper kvala men inte mycket mer än så!
13/09/2017 kl. 22:33 #5712JN27
DeltagareFrågan är ju om Lena Sundqvist på Cmore’s tippning av att Örebro kommer sist och dessutom kommer få svårt att klara sig kvar, grundar sig på något annat än nån form av hat😂 Jäklar vad hon gick igång.
13/09/2017 kl. 15:35 #5710Andreas
KeymasterHan är väl inte helt fel ute. Två ispass och ett fyspass har väl varit vanligt. Sedan har de ju haft lediga dagar och andra dagar de kört lite mindre, men någonstans mellan två och tre pass är väl snittet.
13/09/2017 kl. 15:33 #5709Personal Jesus
DeltagarePå lokalradion i fredags sa NJ att de tränat tre pass om dagen.
13/09/2017 kl. 12:05 #5708JN27
DeltagareStämmer det att laget tränat tre pass om dagen fram till denna vecka?
Två ispass om dagen är vad jag känner till.
13/09/2017 kl. 11:23 #5707Personal Jesus
DeltagareStämmer det att laget tränat tre pass om dagen fram till denna vecka?
12/09/2017 kl. 22:23 #5704pb_90
DeltagareSkulle väl egentligen kunna vara så att Ahl satsar på att dra till AHL nästa säsong och inga andra rimliga SHL-lag nappade på att köra en säsong men att ÖHK ändå ville ge honom en chans? Sen har ju Franzén och Ahl lirat tillsammans tidigare i HV så det kanske spelade in.
Jag tycker egentligen alla unga spelare vi har är rätt spännande. ”Problemet” är väl bara att man nu måste ”offra” någon.
12/09/2017 kl. 20:48 #5703Andreas
KeymasterFör vi är väl nästan alla överens om att Gustafsson och kanske framför allt Franzén har sett riktigt bra ut på försäsongen? Ahl har sett helt okej ut men sitter på ett ettårskontrakt vilket känns skumt. Abols har väl bott en sväng i Sverige men lär väl inte prata svenska direkt? Kanske blir otryggt för honom som person att behöva flytta på sig, men han skulle säkert må bra av det hockeymässigt.
Som sagt, jäkligt knepig situation!
Var tvungen att dubbelkolla Ahl:s kontrakt och det är verkligen bara på ett år. Fattar inte det alls. Var nästan säker på att det var två år. Märkligt, för han om någon kommer att få slåss om speltiden.
12/09/2017 kl. 20:45 #5702Andreas
KeymasterFast Wiklander kan de inte gärna låna ut. NJ skrev ju nytt ettårskontrakt inför säsongen med honom. Kalle däremot var det PG som förlängde två år med inför förra säsongen.
12/09/2017 kl. 20:15 #5701pb_90
DeltagareJa ÖHK har ju tyvärr satt Olsson och Wiklander i en sits som ter sig nästan lite pinsam. Spelare som lånas ut i 20-årsåldern tror ju klubben fortfarande på men för spelare över 30 så blir ju en HA-utlåning mer en parkering tills kontraktet går ut. I Wiklanders fall så kan jag tänka mig att han kanske hellre stannar i Örebro och tränar än att låta sig lånas ut till en klubb i HA.
Men problemet är ju att det är många som ”ska offras”. Och alla känns ju mer eller mindre orimliga att ”offra”, Jellvert undantaget.
För vi är väl nästan alla överens om att Gustafsson och kanske framför allt Franzén har sett riktigt bra ut på försäsongen? Ahl har sett helt okej ut men sitter på ett ettårskontrakt vilket känns skumt. Abols har väl bott en sväng i Sverige men lär väl inte prata svenska direkt? Kanske blir otryggt för honom som person att behöva flytta på sig, men han skulle säkert må bra av det hockeymässigt.
Som sagt, jäkligt knepig situation!
-
Det här svaret redigerades för 9 år sedan av
-
FörfattareInlägg