Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 9,876 till 9,900 (av 13,266 totalt)
  • Författare
    Personal Jesus
    Deltagare

Närmast skandal om det stämmer att UG får ansvarsfrihet.

Det stämmer tyvärr och nya styrelsen med Staffan Dahlgren i spetsen ger heller inget hopp.

Ps. Vem är Hallqvist som gick in och räddade UG?

En riktigt bra kille.
    Han var med i styrelsen för ett antal år sedan.

Så speciellt bra kan han ju inte vara när han räddade UG? Men han fick väl bra betalt.

Tänk lite längre.

Karl
    Deltagare

Det stämmer tyvärr och nya styrelsen med Staffan Dahlgren i spetsen ger heller inget hopp.

En riktigt bra kille.

Så speciellt bra kan han ju inte vara när han räddade UG? Men han fick väl bra betalt.

Personal Jesus
    Deltagare

En riktigt bra kille.

Karl
    Deltagare

Personal Jesus
    Deltagare

Yongma112
    Deltagare

Jag sågade tvillingvärvningarna, även om det bara är på tryout. Men det känns onödigt som sagt.

Daine Todd är jag däremot nöjd med. Fint att få in en back som redan hunnit vara i ligan ett år dessutom.

Det enda negativa med Todd är att han verkar vara rätt skadedrabbad.

• Det här svaret redigerades för 9 år, 2 månader sedan av Yongma112.
    Karl
    Deltagare

Vad tror ni om dessa?

http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2017/06/28/tvillingduo-flyttar-till-shl/

Vad tusan håller NJ på med? Det är backar som måste in istället.

pb_90
    Deltagare

Ja det är onekligen en märklig satsning… Antar dock att det är en extremt liten ekonomisk risk som kan ge hög avkastning om det slår väl ut. I och med att man tar hit båda så kan dom säkert tänka sig att gå ner en hel del i lön osv.

Men jag tycker det sänder jävligt konstiga signaler till typ Ahl, Mastomäki och Abols som nyss kommit in som unga och lovande spelare. Dom riskerar ju att bli utanför truppen om fem stycken ska ställas över varje match?

Och det känns extremt viktigt att dom löser backsidan innan de löser något annat.

Orebro Center
    Deltagare

Trodde backar hade prio

Yongma112
    Deltagare

Vad tror ni om dessa?

http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2017/06/28/tvillingduo-flyttar-till-shl/

Det där känns som ett par riktigt onödiga värvningar som bara kommer ta istid från alla yngre man värvat.

Jag trodde forwardssidan var så gott som klar.. kan det vara så att man fått tecken på att Viksten/Anderssons comeback kommer dröja?

Gurra
    Deltagare
    Orebro Center
    Deltagare
    Andreas
    Keymaster

Målet är att försöka ta sig till mötet imorgon, men jag har ett fullspäckat schema imorgon så jag får se hur det blir.

Det kommer inte finnas någon live-video då inga kameror är tillåtna, men NA kommer köra live-text.

Karl
    Deltagare

Mycket bra krönika Andreas, du har också rätt i att sponsorerna absolut vill gå till botten med PG och UG.

Går man igenom gamla styrelsen är det nog bra att Ester Andersson Zandvoort blir kvar, hon kan komma till nytta nu eftersom hon är expert på Affärsjuridik, Brottmål och obestånd och företagsrekonstruktion. Elisabeth Glanzelius Sundvall ska ju vara expert på personalfrågor, man kan ju undra varför hon låtit PG hållits, hon borde ställa sin plats till förfogande.Mats Erkén borde kunna bidra, Övriga i styrelsen vet jag inte vad de har att tillföra och nyvalet Björn Rydgren förstår jag inte alls.

Men som jag tidigare skrivit är jag mest orolig till förslaget med Staffan Dahlgren som ordförande.

Andreas
    Keymaster

Det där blir mitt sista inlägg i den här följetongen på ett tag. Årsmötet är imorgon och jag tror inte jag kommer springa på någon mer detaljerad information innan dess.

Andreas
    Keymaster

Tack för svaret. Jag har som sagt ingen erfarenhet av honom själv.

Då förstår jag kritiken. Undrar om det går att få en mer utförlig motivering imorgon på mötet? Det är ju viktigaste posten som det ska röstas om ändå.

Karl
    Deltagare

Jag gillar inte alls förslaget om Staffan Dahlgren som ny ordförande, där vet jag att även andra större sponsorer har samma åsikt. Att han dessutom suttit i ÖSK:s styrelse är ju ingen merit, tvärtom.

Förövrigt anser jag att hela styrelsen borde ställa sina platser till förfogande. Känner flera duktiga företagsledare som idag är sponsorer och kan hockey skapligt som skulle göra ett bättre jobb.

Men är de villiga att lägga tiden och energin som det kräver för att sitta med i styrelsen eller rent av vara ordförande? Det tar ju lite tid och framförallt energi att engagera sig i en så pass stor förening. Seriös fråga verkligen.
    Valberedningen verkar ju ha förtroende för de som sitter, men det är ju fritt fram att föreslå andra namn på mötet.

Största problemet är hur många sponsorer ser på Staffan Dahlgren som ny ordförande. Han är ju inte direkt känd för att vara ödmjuk. Tycker inte han har i styrelsen att göra alls.

Övriga förutom ordföranden har väl bestått av ja-sägare. Tycker det är märkligt att de inte ställer sina platser till förfogande bara.

Men på din fråga vet jag två personer som absolut skulle ställa upp som ordförande eftersom de brinner för ÖHK. Dock skulle ingen av dem sätta sig i samma styrelse som Staffan Dahlgren.

Andreas
    Keymaster

Jag gillar inte alls förslaget om Staffan Dahlgren som ny ordförande, där vet jag att även andra större sponsorer har samma åsikt. Att han dessutom suttit i ÖSK:s styrelse är ju ingen merit, tvärtom.

Förövrigt anser jag att hela styrelsen borde ställa sina platser till förfogande. Känner flera duktiga företagsledare som idag är sponsorer och kan hockey skapligt som skulle göra ett bättre jobb.

Men är de villiga att lägga tiden och energin som det kräver för att sitta med i styrelsen eller rent av vara ordförande? Det tar ju lite tid och framförallt energi att engagera sig i en så pass stor förening. Seriös fråga verkligen.
    Valberedningen verkar ju ha förtroende för de som sitter, men det är ju fritt fram att föreslå andra namn på mötet.

Orebro Center
    Deltagare

Grossman verkar ha svårt att få kontrakt och öppnar upp för en återkomst till Södertälje

Karl
    Deltagare

Andreas
    Keymaster

Får bara fler frågor ju mer jag tänker på vad som hänt.
    PG gjorde en utrensning av nej-sägerare när han kom in.
    Nu känns det som att det var för att ingen skulle ifrågasätta honom, hindra insyn i hans affärer.
    Samtidigt känns det orimligt att ingen annan inte skulle kännas till vad som händer.

När de på ekonomin ser att de inte har råd att betala räkningar måste de ha reagerat och pratat med någon. Tex Gejhammar, övriga styrelsen?
    Eller var de på ekonomin själva inblandade, var hela styrelsen inblandade?
    Med tanke på hur Gejhammar och PG hade affärer ihop får jag intrycket att han vet mer än vad han berättar.

PG och UG verkar haft total kontroll och alla siffror passerade genom dem.

Orebro Center
    Deltagare

Valberedningens förslag till ny styrelse
    Ordförande för en tid av ett år
    Staffan Dahlgren, nyval
    Tre styrelseledamöter för en tid av två år
    Ester Andersson Zandvoort, omval
    Elisabeth Glanzelius Sundvall, omval
    Björn Rydgren, nyval
    Ledamöter med kvarstående mandattid intill årsmöte 2018
    Mats Karlsson
    Ulf Marcusson
    Mats Erkén
    Valberedningen har bestått av Björn Reineborg, Niclas Alm och Niclas Andersson.

(NA)

Personal Jesus
    Deltagare

Får bara fler frågor ju mer jag tänker på vad som hänt.
    PG gjorde en utrensning av nej-sägerare när han kom in.
    Nu känns det som att det var för att ingen skulle ifrågasätta honom, hindra insyn i hans affärer.
    Samtidigt känns det orimligt att ingen annan inte skulle kännas till vad som händer.

När de på ekonomin ser att de inte har råd att betala räkningar måste de ha reagerat och pratat med någon. Tex Gejhammar, övriga styrelsen?
    Eller var de på ekonomin själva inblandade, var hela styrelsen inblandade?
    Med tanke på hur Gejhammar och PG hade affärer ihop får jag intrycket att han vet mer än vad han berättar.

Henric
    Keymaster

Ok, jag tror(?) jag börjar greppa lite av detta efter att ha läst reglementet. Det jag ser i det som sticker ut bland villkoren för att få elitlicens (och som jag antar är vad som är vårt problem) är dessa rader:

Villkor för elitlicens
    6. För att förening ska beviljas elitlicens krävs att föreningen ska ha:
    a) Stabil ekonomi
    […]

Stabil ekonomi kvalificeras sedan så här:

10. Med ekonomisk stabilitet avses att föreningen varken är på obestånd eller har ett eget kapital enligt undertecknad och reviderad årsredovisning per den 30 april som understiger 4 miljoner kronor, det senare kallat ”kapitalbrist”. […]

Med obestånd avses att föreningen inte rätteligen kan betala sina skulder allteftersom de förfaller till betalning och att denna oförmåga inte endast är tillfällig. I detta reglemente innebär det bl.a. att föreningen vid var tid ska ha tillräckligt med likvida medel för att löpande kunna betala sina förutsebara skulder under nästkommande säsong.

Det fetade stycket torde vara vårt krux om jag fattar det rätt? Vi har ju per den 30 april ett eget kapital på mer än 4 mille. Men som Andreas just sagt, vi har fortfarande skulder som förfaller till betalning som vi inte kan betala utan att det påverkar vår ”ekonomiska stabilitet”. Däremot hittar jag inget i reglementet om kontrollår eller detaljerade regler för koncerner mer än att en förening inte får ingå i en koncern för att kringå reglementet.

Andreas
    Keymaster

Efter att Örebro omformades till en koncern med helägt aktiebolag är det andra regler som gäller och hela koncernen måste ha en konsoliderad kassa på 4M.

Visar 25 inlägg - 9,876 till 9,900 (av 13,266 totalt)