Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg
- Detta ämne har 13,265 svar, 59 deltagare, och uppdaterades senast för 4 dagar, 17 timmar sedan av
Catskinner.
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
-
FörfattareInlägg
-
12/06/2017 kl. 09:11 #4955
pb_90
DeltagareFast det hade ju nästan känts sämre om Sanny inte hade skrivit så också? Man får ju mer tro på framtiden när han skriver så när den personen som har stått för det mesta tramseriet nu är utsparkad. Det är ju nu det är dags att bygga om en seriös organisation. Synd bara att man inte kunde nypa en grymt erfaren sportchef istället för NJ som bara harvat i VIK…
11/06/2017 kl. 22:22 #4954Orebro Center
DeltagareDet här känns allt mindre bra för varje vecka som går. Jag börjar bli genuint orolig och försöker att inte fastna i känslan av att det kommer att bli en säsongslång kamp för överlevnad.
Den känslan har tyvärr infunnit sig hos mig för länge sen. Jag vet inte om jag orkar med en likadan säsong som ifjol igen. Dessutom en sådan enormt viktigt säsong för ekonomin.
Känns inte särskilt bra heller att läsa Sanny Lindströms blogg om Örebro
”En sportchef jag pratade med i våras var tydlig när han sa:
– Det finns ett drömjobb jag har i Sverige och det är Örebro. Så bra möjligheter men så otroligt oproffsigt och amatörmässigt skött. Man skulle snabbt kunna nå bra resultat.”11/06/2017 kl. 17:53 #4953Henric
KeymasterDet här känns allt mindre bra för varje vecka som går. Jag börjar bli genuint orolig och försöker att inte fastna i känslan av att det kommer att bli en säsongslång kamp för överlevnad.
11/06/2017 kl. 14:56 #4952pb_90
DeltagareMycket möjligt att han är billig. Men jag tror att Mustonen i sitt eget huvud ser sig som en första eller andralinalirare. Och nog ska han definitivt ha en offensiv roll med de egenskaperna han har (och inte har). Men kanske inte på en SHL-nivå =/…
11/06/2017 kl. 14:32 #4951Andreas
KeymasterHan är kanske ingen spelare för förstalinan, men han borde inte kostat som en sådan heller. Jag tror han var prisvärd för det man fick.
11/06/2017 kl. 13:42 #4950pb_90
DeltagareMen Mustonen är väl ändå något överskattad? Han är grym på skridskorna och har ett riktigt bra skott. Men han har inte några speldrivande egenskaper, inget bra passningsspel, dålig på att hitta fria ytor osv. Detta är saker som är bra mycket svårare att träna upp en typ skridskoåkning och skott just.. Självklart finns det möjligheter för honom att växla upp om han får spela med riktigt bra spelare då han kan komplettera en spelare som hittar lägen åt honom. Men i sig självt så är han inte tillräckligt bra ändå :/
Det var många gånger den här säsongen där man faktiskt svor lite åt honom för att han rent spelmässigt förstörde mer än vad han tillförde och satte lagkamrater i dåliga sitsar. Att han sedan blixtrar till ibland och gör helt galet snygga mål tycker jag inte väger upp för det… Men han verkar vara en jäkligt skön kille i varje fall vad nu det är värt.
Som jag ser det så är det definitivt inte sådana spelare som ÖHK är i behov av. Spelare som är bra på skridskorna och har ett bra skott men som (tyvärr) har varit oerhört limiterade i övrigt har vi haft överflöd av i tex Viksten, MJ, Anttila och delvis Squires. Jag vill se fler lirare som typ Libor, spelare som skapar åt andra och jag hoppas att Manninen kan vara en sådan spelare. Wandell, Jocke och Sallinen vet jag inte riktigt i vilken kategori jag ska lägga dom.. något mer allsidiga kanske. Men definitivt inga playmakers.
11/06/2017 kl. 13:19 #4949Andreas
KeymasterJag fattar inte heller varför Mustonen inte är kvar, men jag har något som gnager i bakhuvudet om att han blivit lovad en större roll och det dragits tillbaka. Lite på samma sätt som Squires lämnade.
Han har lite fel i detaljerna dock. Hudacek är det lön som saknas, inte sign-off.
11/06/2017 kl. 12:43 #4948pb_90
DeltagareKul och rätt bra artikel av Sanny.
http://bloggar.expressen.se/sannylindstrom/2017/06/11/far-inga-bra-signaler/
Allt negativt han säger vet vi om… Men han säger att någon sportchef i SHL ska ha sagt att drömjobbet är i ÖHK. Det är fortfarande oproffsigt och för mycket amatörer i klubb/ledning.
Sen tycker jag att han överdriver Mustonens potential en smula. Skulle han vara så bra som Sanny säger så skulle andra klubbar ha nypt honom direkt, det är väl det tydligaste beviset på en spelares potential. Klubbarna har stenkoll på alla spelare i SHL såklart.
10/06/2017 kl. 15:02 #4944Andreas
KeymasterTräffade lite folk som hänger på Kinnarps Lounge under säsongen och man blir ledsen när man hör saker som får en att tappa det lilla hopp man byggt upp sedan den förra dåliga nyheten kom.
Om klubben nu gör en förlust med ”bara” 15 miljoner så blir jag nästan glad att det blir så. Den 29:e känns fruktansvärt långt bort och man får magknip av allt prat och vilka summor det är som ska ha kastats bort. 🙁
08/06/2017 kl. 16:58 #4943pb_90
DeltagareBrynäs gör ett resultat på +10(!)mkr för förra säsongen. Om vi då gör ett minusresultat på ca 8mkr betyder det alltså att Brynäs har 15(!)mkr bättre resultat än oss samtidigt som dom i princip har samma publiksnitt som oss. Och jag vet att dom tog sig till SM-final. Detta visar dock hur jäkla positivt det är att göra en rimlig budget! Förstå vilken positiv reklam osv om man visar upp sådana resultat mot om man som ÖHK presterar piss i både budget och spel.
Väntar med ångest på att se budgeteringen…
08/06/2017 kl. 11:40 #4942Andreas
KeymasterMora, Karlskrona, Djurgården, Örebro och Luleå är väl de som känns som bottengängen just nu. Rögle känns som snäppet bättre.
08/06/2017 kl. 09:09 #4941pb_90
DeltagareVi bör väl nu också erkänna oss omsprungna av Rögle på pappret också. Med Lerg och Brithén har dom två riktigt bra byggstenar. Deras backsida känns rätt stabil där Fairchild och Shira ändå är rätt stabila, den ene offensivt och den andra defensivt. Dom har dessutom en vakant plats för en målvakt så det skulle kunna lösa sig även där för dom.
Just nu ser jag tyvärr oss efter dom på förhand.. Mora och Karlskrona är de som måste ”rädda” oss nästa säsong på förhand om inte truppen spetsas till rätt rejält. En spetsig forward till och två backar skulle göra en enorm skillnad på förhand. Och hur kommer Viksten och Jocke vara till hösten?
08/06/2017 kl. 08:44 #4940Andreas
KeymasterVi kanske ska ta det lite lugnt innan det är skrivet i sten, för att va sisådär optimistisk och positiv. Det enda vi kan se nu är de direkta utgifterna men vi har ju ingen aning om hur intäkterna såg ut för förra året.
När det är dags för årsmöte kan man ju inte dölja detta längre.
Sen att det inte ser särskilt bra ut, det behöver man ju inte vara hjärnforskare för att förstå.Det finns all anledning att vara positiv inför framtiden. Micke ger ett riktigt bra och seriöst intryck. Det är just nu och denna säsong som det är lite svårt att glädjas åt situationen, men givetvis ska vi inte ta ut något i förskott. Lite rädd är man dock.
08/06/2017 kl. 08:41 #4939pb_90
DeltagareJust nu känns det ju optimistiskt att tro att klubben skulle ha gått typ 8mkr back. Vilket i sig självt är en katastrof! Ryktet gör ju gällande att det kan vara bra mycket mer än så… Men jag antar att vi får reda på det vid årsmötet.. Katastrof är det hur som helst och minnet gör sig gällande om en tid där klubben harvade i lägre divisioner efter konkurs.
08/06/2017 kl. 07:43 #4938JN27
DeltagareVi kanske ska ta det lite lugnt innan det är skrivet i sten, för att va sisådär optimistisk och positiv. Det enda vi kan se nu är de direkta utgifterna men vi har ju ingen aning om hur intäkterna såg ut för förra året.
När det är dags för årsmöte kan man ju inte dölja detta längre.
Sen att det inte ser särskilt bra ut, det behöver man ju inte vara hjärnforskare för att förstå.08/06/2017 kl. 07:39 #4937pb_90
DeltagareDet är ju verkligen ett hån mot publiken som har kommit och stöttat varenda jävla match. Med den beläggningen som ÖHK har haft… Sen hamna på minus?! Jävla IDIOTER! Så sjukt jävla kasst.
Känns som att man har värvat bara för att värva också.. Innan Lessio kom in i laget hade dom skaffat sig ett bra försprång, direkt när han kom in så gick det sämre. Jag ville egentligen inte se någon värvning då säsongen redan var körd ändå. Hur mycket kostade det? En eller två miljoner?
Och när man vaskar Squires för att sen bli skyldig honom 900k?!! Och Hudacek 1,6mkr som ryktena säger?! Är man helt jävla efterblivna eller? Vad är det för jävla kontrakt man har gett till en spelare från HA?!
08/06/2017 kl. 07:34 #4936pb_90
DeltagareHelt jävla sinnessjukt… Dom måste antingen vara ganska dumma eller helt enkelt blivit grundlurade av PG på något jäkla sätt?
07/06/2017 kl. 21:52 #4933Andreas
KeymasterKan styrelsen beviljas ansvarsfrihet efter allt detta? Jag hade inte röstat för det i dagsläget.
Vill bara tillägga att givetvis måste utredningen också visa att de agerat fel, men kan de varit helt i mörkret om detta? Det låter ju otroligt, men man har ju hört om hans enmansherravälde.
Urk, kan inte sluta tänka på detta. Hur kan Gejhammar och övriga inte varit medvetna om vad som hänt?
Spelarbudgeten minskas med ÅTTA miljoner. Om de gått plus/minus noll hade de kunnat öka budgeten något. Det säger en del om hur många kronor som fattas i kassan…
07/06/2017 kl. 14:52 #4932Andreas
KeymasterFahlander twittrar:
”Jag är grymt orolig för Örebro Hockey sportsligt, ekonomiskt och marknadsmässigt. Kan bli en väldigt tung säsong detta”
Men det sägs ju vara hans skyddsling som orsakade det hela. Det har han inte direkt kommenterat, men jag kan väl förstå om han känner sig sviken eller vill vänta till klubben säger något offentligt om det hela.
07/06/2017 kl. 14:19 #4931Orebro Center
DeltagareFahlander twittrar:
”Jag är grymt orolig för Örebro Hockey sportsligt, ekonomiskt och marknadsmässigt. Kan bli en väldigt tung säsong detta”
07/06/2017 kl. 08:24 #4930Andreas
KeymasterSweatt tappade man tydligen på grund av att budgeten spruckit och det måste vara fler spelare än så man fått tacka nej till för jag väntade mig fler namn än Arnesson från Nordamerika.
05/06/2017 kl. 21:34 #4929pb_90
DeltagareJo det är sant iofs. Men det kapitalet som ska vara 10mkr så gäller det väl inte direkt pengar på banken heller. Någonting måste i varje fall göras.. ÖHK kommer ju att backa ett gäng miljoner nu… Men problemet kommer väl alltid finnas så länge man kan åka ur
05/06/2017 kl. 17:01 #4928Andreas
KeymasterBra med kapitalkrav kan jag tycka. Det är så jävla skevt att klubbarna arslar bort miljoner efter miljoner och låter skattebetalare stå för notan (även om jag skulle kunna tänka mig att göra det för ÖHK). Det är en jävligt osund bransch med ett leveranskrav som är helt sjukt.. misslyckas man torskar man ju hela organisationen.
Dom måste verkligen ta ett omtag på ligornas utformning.. Annars blir det en stängd liga till slut för att klubbarna ska kunna överleva ekonomiskt.
I mångt och mycket tycker jag det är sunt att kräva att klubbarna ska ha en stabil ekonomi, men var ska man dra gränsen för vad som är rimligt att sitta på?
Nu verkar de sätta ett riktmärke om cirka 10% av omsättningen. Jag vet faktiskt inte vad som är rimligt, men 4 miljoner på banken är rätt mycket för en liten förening som slåss i botten av Hockeyallsvenskan. På samma vis är 10 miljoner väldigt mycket i botten av SHL.
Om man inte får räkna goodwill så klart. Då är alla på säker mark…
05/06/2017 kl. 15:41 #4927pb_90
DeltagareBra med kapitalkrav kan jag tycka. Det är så jävla skevt att klubbarna arslar bort miljoner efter miljoner och låter skattebetalare stå för notan (även om jag skulle kunna tänka mig att göra det för ÖHK). Det är en jävligt osund bransch med ett leveranskrav som är helt sjukt.. misslyckas man torskar man ju hela organisationen.
Dom måste verkligen ta ett omtag på ligornas utformning.. Annars blir det en stängd liga till slut för att klubbarna ska kunna överleva ekonomiskt.
05/06/2017 kl. 14:14 #4926 -
FörfattareInlägg