Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 1,126 till 1,150 (av 13,231 totalt)
  • Författare
    Status
    Deltagare

Wikman är klar. Det är tydligen bara formalia som återstår.

Undrar vart i laget man tänkt peta in han.

Andreas
    Keymaster

Wikman är klar. Det är tydligen bara formalia som återstår.

JontheR
    Deltagare

Jag såg i intervjun på Svenska fans med Ne att han pratade om truppen inför nästa år. Där nämner han att 5 nya ska in. 2 backar och 3 forwards. Den numerären måste väl kunna vara levande och ändras relativt snabbt beroende på vad som försvinner ut. Undrar tex. om Kovacs och Öberg är inräknade som i befintlig trupp då.
    Då måste väl ändå Sulak vara inräknad i befintlig trupp va? Inte kan vi väl plocka in Berglund och Tom Nilsson enbart om vi släpper Ebert, Zile och Sulak va?
    På forwards- sidan måste det väl vara enbart spets som ska in va?

Ser en trupp nu med ganska många luckor och om det är 4 (Nilsson har ju redan presenterats) som ska in så behöver det nog vara riktigt vasst. Om vi räknar bort Kovacs och Öberg ser det riktigt glest ut att bara ta in 3 va?

Ny – Backström
    Rissanen – Näkyvä
    Berglund – Nilsson
    Hardegård – Forsmark
    Pettersson

NY – Abols – NY
    NY – Leino – Carlsson
    Larsson – Lajunen – Ekström
    Eklind – Mastomäki – Oscarsson

Tror en sån som Bryggman är en spelare i fel ände om antalet som ska in är så få va?

När jag stannar till och tittar på backsidan vi gick in med säsongen som har gått hade vi egentligen bara sju backar och sedan försvann Warg till Djurgården och Rissanen blev långtidsskadad. Rimligt borde det väl vara att vi går in med åtta backar + juniorbackar som kan fylla i vid behov men som också kan spela J20.

Så tycker din uppställning ändå känns rimlig så att vi inte behöver belasta våra ledande backar för hårt under serielunken. En offensiv back, gärna Sulak som är en bra tvåvägsback som kan äga isen och vara dominant i spelet in tillsammans med Berglund.

Håller med dig om Hardegård, tror det med en förbättrad lägstanivå kan han bli en stabil SHL-back och Forsmark där har vi nog bara sett början på ett fin hockeykarriär.

pb_90
    Deltagare

Ja någon mer offensiv back måste definitivt ansluta. Annars ser det riktigt skralt ut.. Visst, i PP så kan man alltid slänga in en forward också. Men spelet bakifrån med spelvändningarna måste ju bli definitivt bättre.

Och ja kan man få behålla Mustonen till ungefär samma pris som tidigare (ryktades om 55k/mån?) så är det ju en bra & billig kompletterande spelare? Han har ju ett bra skott också, så är inte helt ofarlig offensivt. Och som du säger så var han grymt bra i BP.

Kovacs
    Deltagare

Precis. Sen vet vi ju att vi kommer behöva fler spelare. Som vanligt är väl rimligt typ 8 backar och 14 forwards från start typ. Med Leo och Milton inräknat på forwardssidan och kanske Forsmark och/eller Pettersson på backsidan.
    Mustonen skulle nog kunna få förlängt ett år till ändå va? Bör vara billig och jobbade ju fantastiskt i Bp.

Jag hoppas bara inte att man går in med en backsida med Näkyvä som ensam ren offensivt lagd back. Som jag tidigare skrev så måste ju Ebert och eller Sulak ersättas. Berglund är ju en mer tvåvägsback och Tom Nilsson defensiv.

pb_90
    Deltagare

Mustonen/Bryggman skulle väl i så fall plocka bort Oscarsson från truppen. Ekström tycker jag inte helt passar in med Lajunen och Larsson egentligen. Han är nog den som är svårast att placera i dagsläget? Larsson och Lajunen har ju iofs lite mer poängproduktion i sig. Vi får heller inte glömma att Eklind och Ekström hade finfin kemi tillsammans med Abols där under en längre period.

Sedan undrar jag hur man tänker kring Leino. Succé förra säsongen och lite minikatastrof offensivt i år. Lite 50/50 på om dom kommer försöka bryta kontraktet? Jag tycker nog ändå dom kan låta honom få lira även nästa säsong.

Det läskiga med denna sillyn är ju att samtliga värvningar i princip måste vara rena spetsvärvningar.. Någon miss här och det kan bli kostsamt både i pengar och prestation.

Kovacs
    Deltagare

Jag såg i intervjun på Svenska fans med Ne att han pratade om truppen inför nästa år. Där nämner han att 5 nya ska in. 2 backar och 3 forwards. Den numerären måste väl kunna vara levande och ändras relativt snabbt beroende på vad som försvinner ut. Undrar tex. om Kovacs och Öberg är inräknade som i befintlig trupp då.
    Då måste väl ändå Sulak vara inräknad i befintlig trupp va? Inte kan vi väl plocka in Berglund och Tom Nilsson enbart om vi släpper Ebert, Zile och Sulak va?
    På forwards- sidan måste det väl vara enbart spets som ska in va?

Ser en trupp nu med ganska många luckor och om det är 4 (Nilsson har ju redan presenterats) som ska in så behöver det nog vara riktigt vasst. Om vi räknar bort Kovacs och Öberg ser det riktigt glest ut att bara ta in 3 va?

Ny – Backström
    Rissanen – Näkyvä
    Berglund – Nilsson
    Hardegård – Forsmark
    Pettersson

NY – Abols – NY
    NY – Leino – Carlsson
    Larsson – Lajunen – Ekström
    Eklind – Mastomäki – Oscarsson

Tror en sån som Bryggman är en spelare i fel ände om antalet som ska in är så få va?

Status
    Deltagare

Det är lite jobbigt med Mustonen för han är ju en grym person, och ger verkligen allt varje match. Man sitter bara och hoppas att det ska släppa för honom. Men tyvärr händer det alldeles för lite.

Leino verkar alla gilla också men han har inte varit bra egentligen på hela säsongen. Tycker man ska försöka hitta någon annan där.

Jag skulle gärna se att man vågar prova Carlsson i topp 6. Han är ju en talang utöver det vanliga och har redan visat prov på vad han kan göra på denna nivå. Skulle vara coolt! Ekström kanske blommar ut som fan till nästa säsong. Började ju väldigt starkt denna säsong och har fått mycket speltid.

pb_90
    Deltagare

Bryggman i en fjärde/tredjekedja skulle absolut kunna funka för en låg peng. Allt beror väl på vilka övriga värvningar man kan få till? Mustonen skulle väl slåss om samma plats och gissningsvis kanske han är ännu billigare?

Just nu känns forwardssidan rätt skev. Den centersida som man inför denna säsongen trodde skulle vara topp i ligan visade sig vara rätt så svag tack vare Leinos oerhört knackiga form. Abols är ju grym defensivt men behöver draghjälp i offensiven.

Jag tycker det är svårt att få ihop forwardssidan faktiskt? Ekström och Carlsson. Var ska dom in? De är väl lite för osäkra kort för att satsa på som topp sex-spelare? Fast båda har ju en spelstil som snarare säger spets än powerforward.

Status
    Deltagare

Lars Bryggman pratades det väl lite om inför gångna säsongen? Verkar som att han är påväg bort från Malmö. Kommer från en relativt svag säsongen så man borde kunna lösa ett hyfsat kontrakt. Han har tyngden som behövs i ett slutspel.

Kovacs
    Deltagare

Okej, så om vi får in Filip Berglund också så är det tydligt en backplats kvar att fylla. Den efter Ebert. Men har vi den här uppställningen från start så måste man väl säga att den nästan är för stark?

Ny – Backström
    Rissanen – Näkyvä
    Berglund – Nilsson
    Hardegård – Forsmark
    Pettersson

Kan det vara så att Forsmark eller Pettersson är tänkt att gå på lån? Eller båda? Eller kommer vi släppa Hardegård? Vore synd isåfall. Jag tror Hardegård kan ta stora steg nästa säsong. Grunderna finns tycker jag.

JN27
    Deltagare

Både Olle Alsing som det pratats om, och även Linus Hultström har tidigare haft Nyman som coach. Om man nu ska fortsätta på det spåret.

Själv trodde jag nog inte ens att Nyman skulle bli kvar men nu verkar det ju onekligen så.

Hade det funnits riktiga problem med Nyman så skulle klubben agerat. Vet att det finns rykten gällande missnöje men vart kommer dessa ifrån ärligt talat? Gällande spelarna du nämner så är väl Hultström i så fall den jag tänker att man kan gå för men han ryktas ju till Linköping. Alsing ryktas till Leksand så mest troligt blir det ingendera. Tror någonstans att det kanske landar på Sulak i slutänden.

Status
    Deltagare

Både Olle Alsing som det pratats om, och även Linus Hultström har tidigare haft Nyman som coach. Om man nu ska fortsätta på det spåret.

Själv trodde jag nog inte ens att Nyman skulle bli kvar men nu verkar det ju onekligen så.

method
    Deltagare

Det vi saknar är ju någon som ska ta hand om forwards och powerplay. Svårt att inte gilla Weinstock i den rollen.

Lysande idé, tycker jag. Då skulle min tröja bli lite mer relevant! 😊
    Weinstock #20

JN27
    Deltagare

Alltså jag väljer nog ändå att spinna vidare på den tanken jag haft helatiden och som jag också skrev vid något tillfälle på Twitter. Under perioden då Örebro spelade extremt många bortamatcher så var Weinstock med på resorna för att finnas runt laget och ”sitta på läktaren”. Jag spekulerar bara i att det vid tidpunkten var känt att Klockare skulle lämna för Tre Kronor eftersom klubben kommunicerat att man vetat om det en tid. Möjligen att Weinstock var med för att komma nära laget. Detta är givetvis helt taget ur luften men jag ser ändå att det kan ligga något i det. Tills jag faller på att de tagit in någon annan.

Andreas
    Keymaster

Det vi saknar är ju någon som ska ta hand om forwards och powerplay. Svårt att inte gilla Weinstock i den rollen.

method
    Deltagare

Ja, ska bli spännande att se vem som kommer in istf Klockare. Läste den här och blev genst påmind om den gamla onda tiden. Jag tyckte verkligen inte det var festligt att vara supporter när han och Sundblad härjade…

pb_90
    Deltagare

Zile är ju bara 24 och om jag minns rätt hyllade Enroth honom för hans defensiva spel. Han gjorde precis livet lätt för honom. Det måste ju vara värt något.

Sulak är inte heller någon de kommer att ”släppa”. Han har kontrakt, men om de inte gör allt i sin makt för att få hit honom är det ju snudd på tjänstefel.

Okej! Allt för att göra Enroth nöjd egentligen. Jag kan som sagt se Zile längre ner i hierarkin. Där har vi väl dock Hardegård redan och juniorerna. Men frågan är om dom verkligen vågar satsa på juniorerna från start? Bättre i så fall att bygga truppen bred från början och så får de slå sig in alternativt bli utlånade.

Jäkligt taggad på sillyn nu.

Andreas
    Keymaster

Zile är ju bara 24 och om jag minns rätt hyllade Enroth honom för hans defensiva spel. Han gjorde precis livet lätt för honom. Det måste ju vara värt något.

Sulak är inte heller någon de kommer att ”släppa”. Han har kontrakt, men om de inte gör allt i sin makt för att få hit honom är det ju snudd på tjänstefel.

method
    Deltagare

Instämmer helt med pb. Dock inte övertygad av Zile så här långt, där borde vi kunna rulla på juniorer. Sulak växter verkligen in i serien, är nyfiken på vad han skulle kunna åstadkomma över en säsong. Skulle gärna sett Zamorsky även nästa år, dessutom.

pb_90
    Deltagare

Ja Sulak skulle vara kanon att få behålla om det finns en möjlighet. Gillar verkligen inställningen på honom! Men frågan är om man inte behöver få in någon mer utpräglad PP-back också? Alternativt så får man köra med fler forwards i PP-uppställningarna.

Örebro har ju fortfarande inte ”släppt” Mustonen, Zile eller Sulak. Gissningsvis måste väl detta betyda att man är någorlunda sugen på att behålla dom? Mustonen och Sulak tycker jag går att argumentera för varför de ska stanna (Mustonens roll går säkert att hitta hos andra spelare också iofs) men vad tänker ni kring Zile? Jag är lite förvånad att man diskuterar där ändå, men han kanske är så pass billig att man ser honom som en bra breddback? Jag hade väl iofs hellre sett att man gick på Zamorsky då (kanske är mycket dyrare). Forsmark skulle nog må bra av att bli utlånad till HA och få mycket speltid där. Och sen har man Pettersson som får vara extraback också/spela J20?

Zile som sjundeback kanske?

JontheR
    Deltagare

Ebert känns väl som klippt och skuren för NLA också väl? Hoppas verkligen att han hamnar där och inte i ett annat SHL-lag.

Det känns lite trist att han lämnar med tanke på hur poängstark han ändå är i grundserien. Men, nu har skador börjat dyka upp titt som tätt och man får heller inte glömma att han kom otränad till säsongsstarten vilket ändå säger något om karaktären. Han lär väl vara en av de bäst betalda i serien också säkert.

Det lär komma in någon riktig spetsback som ersättare hur som helst!

Att få behålla Sulak hade varit drömmen. Annars är väl Tim Heed, som det ryktas om, en utpräglad offensiv back som skulle kunna ersätta.

pb_90
    Deltagare

Ebert känns väl som klippt och skuren för NLA också väl? Hoppas verkligen att han hamnar där och inte i ett annat SHL-lag.

Det känns lite trist att han lämnar med tanke på hur poängstark han ändå är i grundserien. Men, nu har skador börjat dyka upp titt som tätt och man får heller inte glömma att han kom otränad till säsongsstarten vilket ändå säger något om karaktären. Han lär väl vara en av de bäst betalda i serien också säkert.

Det lär komma in någon riktig spetsback som ersättare hur som helst!

Mackan
    Deltagare

Vart går Ebert tror ni? AHL eller Färjestad ?

Status
    Deltagare

Näkyvä – T.Heed

Ebert(?) – Backström

Rissanen – Forsmark

E.Pettersson (Hardegård?)

L.Carlsson – Abols – Bromé

Manninen – Leino – A.Pettersson

Eklind – Lajunen – Larsson

Ekström – Mastomäki – Oscarson

/roastme

Visar 25 inlägg - 1,126 till 1,150 (av 13,231 totalt)