Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 1,151 till 1,175 (av 13,231 totalt)
  • Författare
    Status
    Deltagare

Text från Tim Heed’s EP.

”..Excels tremendously on the

powerplay

thanks to natural playmaking instincts and poise”

Detta är verkligen vad vi behöver.

Andreas
    Keymaster

Mitt intryck med namn som ryktas in, ex. Andre Petersson, är att man framförallt vill hitta starka yttrar.

Flyttar Kovacs finns det ju både fysisk och ekonomisk plats för en stark värvning.

JontheR
    Deltagare

Leino verkar ju även han vara väldigt omtyckt och han hamnade ju i en konstig sits när han överpresterade något så enormt första året.

Jag kan tro han blir kvar då han är en positiv ledartyp. Det är dock aningen baktungt på centersidan då med Mastomäki, Lajunen och Leino alla som defensiva centrar.

Blir att hitta bra yttrar då.

Centersidan ser väl ändå som du säger rätt stark ut åtminstone defensivt. Vi skulle behöva en offensivt lutad center till som kan avlasta Abols i det ansvaret. Finns det några rimliga svenska centrar från KHL som du tror kan bli aktuella för oss?

pb_90
    Deltagare

En sommar av försäsongsträningen för Leo så skulle man faktiskt få rejält billig spets där. Det borde ge utrymme för att ta in några bra namn.

Det är jäkligt sant. I sina bästa stunder under grundserien så var han ju ett geni med pucken.

Status
    Deltagare

En sommar av försäsongsträningen för Leo så skulle man faktiskt få rejält billig spets där. Det borde ge utrymme för att ta in några bra namn.

Kovacs
    Deltagare

PB. Håller med till viss del. Tar man vår top- 10 i grundserien avseende poäng så är ju bara eventuellt Kovacs och sen Ebert som lämnar. Öberg hör jag finns goda möjligheter att vi får behålla. Sen förstår jag att du även menar Halloran, Audette etc. men dom har ju egentligen bara varit med på slutet.

Vårt stora problem i år var ju just att vi hade för få som gjorde mycket poäng. Här måste det ju in spelare som du säger.

pb_90
    Deltagare

Det känns onekligen lite oroväckande att i princip alla spetsspelare ska tillsättas under sillyn i år.. Abols är väl den enda 30-poängsspelaren som lär bli kvar (skulle vara katastrof om han fick NHL-bud igen..).

Säkra kort nu till varje pris. Någon/några +40-pinnare måste in. Tänk om vi skulle lyckas få in både Bromé och Manninen… så jävla fint hade det varit.

Yongma112
    Deltagare

Hoppas vi är med och hugger på Jakob Lilja om han ska till Sverige. Bra speed, har arbetsmoral och kan göra mål. Skulle vara klockren i vår top6!

Andreas
    Keymaster

Tror ni Händemark kan vara ett namn för oss?

Färjestad vill tydligen ha honom till vilket pris som helst.

Andreas
    Keymaster

Leino verkar ju även han vara väldigt omtyckt och han hamnade ju i en konstig sits när han överpresterade något så enormt första året.

Jag kan tro han blir kvar då han är en positiv ledartyp. Det är dock aningen baktungt på centersidan då med Mastomäki, Lajunen och Leino alla som defensiva centrar.

Blir att hitta bra yttrar då.

Status
    Deltagare

Tror ni Händemark kan vara ett namn för oss?

Kovacs
    Deltagare

En sak jag anser är nyckeln nästa säsong är att vi bygger färdigt truppen i tid. Säsongen som gick startade alldeles för halvfärdig trupp. Zamorsky plockades in sent, Ebert missade försäsongen otränad. Vi hade 2-3 vakanser i forwardsuppsättningen från början och 1-2 backar. Man släppte Warg tidigt under säsongen utan att ta in ersättare förens Zile kom in.
    Jag är med på att vi ska ge talangerna chansen men det kostade för mycket poäng med en såpass tunn trupp.

Vad gäller nyförvärven till säsongen som gick så var det inte samma träffsäkerhet som vi vant oss vid, men också en hel del otur. Puustinen som skulle vara fixstjärna åkte på problem som inte offentliggjorts ännu men som förklarar en hel del. Att han kunnat vara på is alls är en bragd i sig.
    Salomäki blev aldrig den ersättare till Rask som man hoppades på.

Av våra utgående så tror jag följande:

Zile- kom in som en breddning. Gjorde jobbet men inte så mycket mer. Kommer ej bli kvar.

Ebert- kommer inte erbjudas nytt kontrakt. Har en offensiv uppsida men är för vek i egen zon och på tok för dyr.

Zamorsky- här tror jag man ändå funderar på 1 år till. Har tagit steg sen sist han var här. Dock så vill ju klubben försvenska som det så fint heter.

Sulak- vill man såklart gärna behålla men sitter på kontrakt i KHL som han ställa till det. Sen är ju kostnaden en stor fråga här också?

Puustinen- kommer givetvis lämna. Tyvärr fick vi aldrig se vilken spelare han egentligen är. Otroligt omtyckt runt laget.

Mustonen- här måste man ta sig en funderare. Till den lön man haft honom i år med den erfarenhet han besitter och hans uppsida i bp så kan han nog bli kvar.

Audette- kommer inte erbjudas nytt hör jag. Vill inte heller efter petningen.

Halloran- här funderar man från klubbens sida. Är relativt billig.

Kovacs- har inte utgående men ser det nästan som omöjligt att han blir kvar om ledarstaben blir densamma.

Öberg- ska ju över men här tror jag på lån tillbaka nästa säsongen.

Sen tror jag vi som alltid gör oss av med någon otippad. Här blir jag inte förvånad om Leino ryker.

Viktigt här att man inte bara ersätter dessa rakt av. Vi måste ha bättre balanserad trupp. Uppenbart i slutspelet så saknade vi enligt mig fysik. Ekström är exempelvis en jätteskicklig spelare men absolut inget för en 4e line enligt mig.

Här är några drömnamn enligt mig:

Backar:
    Gabriel Carlsson: har svårt att ta sista steget i NHL. Har spelat en del i år men är inte givet att han får förlängt där borta. Är rutinerad trots sin ålder. Hade varit perfekt att få hem på låt säga 3-4 år. Dels som en del av försvenskningen men även den lokala förankringen. Kommer vara dyr. Men pengar bör finnas över efter Warg och om man släpper Ebert.

Tim Heed: En svensk spelare. Viktigt att plocka in rightare. Bra skott och påminner en del om Ebert. Också dyr men bra ålder. Här vet jag att man visat intresse.

Eric Martinsson: superstjärna i SHL. Såklart dyr. Det som talar emot är fattningen på klubban.

Pontus Nässen: Har provat SHL tidigare. Gjort succé i Modo i år. Rightare och perfekt ersättare till Zamorsky. Kan stärka vårt PP.

Forwards:
    Mathias Brome: kommentarer onödiga.

Sakari Manninen: perfekt ersättare till Kovacs. Har allt. Tror han tagit stora steg sen han var här sist. Kan dominera i SHL.

Malte Strömwall: har varit grym i KHL. Skulle älska att se hans direktskott i Örebro.

Jag tror vi totalt tar in 6-7 namn föutsatt att alla med utgående lämnar.

Vi har ju en stark stomme och det som ska in är spetsen. Målvaktssidan är stark. Arntzen behöver ta steg igen bara. Med backström, Näkyvä och Rissanen har vi en stark stomme i försvaret. Abols, Larsson, Lajunen och Leino mfl. ger oss stabilitet även framåt.

pb_90
    Deltagare

Vi tänker lika Yongma. Man ser ju på Audette att han har skulle? Skulle han få lekkamrater som tänker hockey på samma sätt så skulle det kunna slå gnistor. Bromé och han kanske? Gissningsvis så lär man väl inte våga chansa på det.

Halloran och Carlsson hade väl lite kemi? Men ska vi spetsa till så kanske inte det är där man ska plocka.. Fast jag gillade nog ändå Hallorans inställning.

Det är ju inte överdrivet många platser att fylla. Gäller verkligen för NJ och Bentzén att prestera nu. Timrå kommer inte att vara ett bottengäng nästa säsong. Och lag med bättre plånbok än oss kommer shoppa hej vilt.

Yongma112
    Deltagare

Godkänd säsong. Tycker inte vi riktigt synkade som lag någon längre period, och allra minst under slutskedet av säsongen. När något förbättrades var det istället någonting annat som blev sämre osv. Det plus lite strul med skador. I slutspelet hade vi liksom behövt ha ett Rissanen/Näkyvä-par i högform, en leading line som tuggar på match efter match osv. Enroth räddar upp mycket, annars hade det kunnat blivit en mycket jobbigare säsong tror jag.

Nu silly season, det roligaste på hela året! Tycker även kontraktsläget i laget ger oss goda chanser att forma ett bra lag, inte så många ”störningsmoment”.

Backsidan:
    Ny – Ny
    Näkyvä – Rissanen
    Backström – Forsmark (lån?)/ Ny
    Hardegård – Pettersson

Håller med PB90 ang Forsmark, tror också det vore klokt att köra en HA-säsong och kanske lite PP-tid om det går att lösa, han snittade 10 min/match i år. Zamorsky gör det ok men tycker det är läge att gå vidare där. Sulak däremot behåller jag gärna som en riktig härförare, det är Victor Hedman-vibbar på honom. Sen vill jag även ha in en back som kan styra ett första PP, ska vara bra hockey-IQ och kylig med pucken på den gubben.

Forwardssidan:
    Bra kontraktssituation här, räknar bort Kovacs och Öberg som jag gissar kommer köra AHL.

Ny – Abols – Öberg / Ny
    Leo – Ny – Ny
    Larsson – Lajunen – Leino
    Eklind – Mastomäki – Ekström
    Oscarsson / Ny bredd

Jag ser potential i både Audette och Halloran, det är inte alltid det stämmer rakt av när man kommer in mitt i säsongen sådär. Blir inte besviken om nån av dem blir kvar, men med det sagt hoppas jag att spetsen som ska in är ett snäpp högre.
    Ganska coolt drag att sätta Leo i en top 6, jag tror det kan funka och ger samtidigt utrymme till övriga nyförvärv som ska in där som kommer behöva vara dyra. Larsson är nog inte så mycket mer än vad vi fått se tror jag, Leino däremot borde kunna studsa tillbaka. Mittensexan kan man laborera runt lite med, även Ekström kan vara ett komplement här om han hittar nivån när han spelade som bäst i år.

Drömnamn som nämnts: Bromé, Manninen och André Petersson. Det är översta hyllan-nivå på alla dessa tre så tror tyvärr chanserna är små att vi får hit nån. Vad tror ni?

pb_90
    Deltagare

Värvningarna inför säsongen var verkligen inte bra i år.. Salomäki & Puustinen (visserligen skadeproblem hela säsongen) var verkligen två grova missar. Lajunen tycker jag framför allt i slutspelet visar hur bra han kan vara. Måste vara sinnessjukt jobbig att möta.

Sedan är man väl inte skitnöjd med hur Leino och Larsson presterar i grundserien.. Leino gör väl lite poäng i slutspelet men annars tunt.

Det måste verkligen komma in spets. Vi har ett lag som är tungt och måste kötta sig fram till lägen istället för att spela sig till dom. Extra tydligt att skillsen saknas är väl i PP som är bedrövligt.. Vi har många bra avslutare men inga riktiga framspelare. Det ska alltid hålla på och letas ”målgörare” inför säsongen istället för grymma framspelare. Kovacs, Abols och Öberg känns väl tex alla mer som målgörare än framspelare? Öberg är väl renodlad målskytt tex, ganska ofta han håller i pucken alldeles för länge i fel lägen osv.

Ett tag där så kändes ju förlängningen med Ekström och Eklind som magisk också. Men sedan de fick nytt kontrakt så gick dom ner sig ganska mycket? Dom är väl två spelare som man kan gissa/hoppas tar större kliv till nästa säsong också. Eklind känns dessutom som en skaplig slutspelslirare.

Backsidan till nästa år känns fortfarande stabil. Näkyvä, Rissanen och Backström är väl en skaplig grund att stå på. Hardegård har jag inte riktigt blivit klok på.. han gör väldigt mycket konstiga saker mest hela tiden. Men han bör väl kunna ta kliv även han till nästa säsong och är väl heller inte superdyr gissar jag. Pettersson kommer ju att kunna lira J20 även nästa säsong och är perfekt som breddback. Forsmark skulle väl dock må bra av att få en säsong med mycket speltid i HA egentligen? Zamorsky tycker jag har varit bra genom hela säsongen egentligen, gissningsvis så lär han väl ryka ändå om de ska försvenska laget.

Status
    Deltagare

Niklas Eriksson skickar verkligen en passning till sportsliga ledningen i intervjuerna tycker jag. Uppenbart missnöjd med värvningarna. Och även att det behöver bli fler svenska spelare.

Andreas
    Keymaster

Svårt att ifrågasätta. Örebro hade chanser att avgöra. Gjorde inte det.

Dags att bygga om laget något. Spets som inte levererat har vi haft ett antal.

En spelare som Rissanen hade gjort klar skillnad i en sådan här serie.

pb_90
    Deltagare

Det är väl egentligen inte ett enda rykte med substans än?

Örebro ryktas ligga på Bromé om en flytt tillbaka.
    Sanny & Svensson tog upp Erik Martinsson och Tim Heed som rimliga Örebro-värvningar. Men verkligen inte som att det fanns ett rykte. Utan bara att det skulle vara relativt rimligt att de hamnade hos oss.

Annars är det verkligen knäpptyst. Flashback-rykten om Kovacs också som man ska ta med en enorm nypa salt men.. får väl se vad som händer närmsta dagarna.

Mackan
    Deltagare

vilka ryktas lämna ? har inte hört något !

Andreas
    Keymaster

Det är nog mest rykten om vilka som lämnar och inga överraskningar där inte.

Mackan
    Deltagare

hör vi några roliga rykten in? eller ut?

Andreas
    Keymaster

Bromé är väl det uppenbara namnet som man skulle vilja binda upp på lång tid i så fall.

pb_90
    Deltagare

Timrå har långtidskontrakt på G med Emil Pettersson och Anton Wedin. Skulle vara rätt najs att landa några stora fiskar på kroken här också.. Vi behöver verkligen spets till nästa säsong!

Andreas
    Keymaster

Djurgården, Örebro och Rögle vidare till J20 semifinal. Rögle har överraskat genom att slå ut HV71.

AIK och Linköping 1-1 i matcher.

Örebro slog tillbaka Luleå ganska enkelt.

Om jag fattat rätt bör Örebro möta laget som vinner mellan AIK och Linköping. Örebro slog AIK två gånger i Top 10 och mot Linköping vann man varsin match.

Riktigt spännande och medalj bör det säkerligen bli. Final och inte minst guld är även det inom räckhåll även om Djurgården nog är favoriter till det.

method
    Deltagare

Nä. Det var såhär det såg ut i mitt inre i värstafallet. Bara att inse att Jhonas måste ha en grym dag för att vi ska kunna stå emot.

Visar 25 inlägg - 1,151 till 1,175 (av 13,231 totalt)