Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 1,401 till 1,425 (av 13,233 totalt)
  • Författare
    JN27
    Deltagare

En reflektion från gårdagen är att jag tycker det är riktigt kul att se att Leino fortsatt tagit vid där han abrupt avslutade säsongen. Dvs att kontinuerligt göra poäng. Ska bli otroligt spännade att se vart hans säsong tar vägen.

PennyBridge78
    Deltagare

Men fasen då Ebert! Hade en dålig känsla innan att han kanske glömt av att träna och haft mer fokus på ”kärleken” mat och öl… Jaja hoppas bara att de kör HÅRT med honom nu och ser till att han inte spelar en match innan han är i någorlunda form… Vill inte att han skadar sig igen. Eller tar upp en plats för nån som är mer motiverad.

Andreas
    Keymaster

Kul match, och skönt att dra längsta strået också.

Ungtupparna gjorde det jättebra. Finländarna gjorde det bra. Kovacs målar direkt.

Enda jag kände var lite svajigt var väl Warg och Hardegård. Vi får väl ge dem lite tid att spela ihop sig dock.

pb_90
    Deltagare

Jämt skägg på Puusinen och Salomäki för mig. Ska bli kul att se dom båda! Riktigt taggad på matchen ikväll.

NJ skulle ha hängt på Padel Zenter i Årsta igår. Jag råkade hamna mitt i en OS-förberedande träff kryllandes av NHL-spelare.. Filip Forsberg, Zibanejad, Landeskog, Janmark, Backlund, Brodin m.m. Och som grädde på moset så fick man dela omklädningsrum med en av Tre Kronors nya rådgivare Henrik Zetterberg. Han var inte helt otippat glad över Timrås avancemang. Vågade dock aldrig fråga om han var sugen på att lira lite veteranhockey i Örebros A-lag.. 🙁

PennyBridge78
    Deltagare

Helt klart; Juuso Puustinen! Sen vore det ju superkul ifall både Milton Oscarson och Simon Forsmark kan klara av steget, men ja det vore ju en grym bonus!

JN27
    Deltagare

Matchdag! Äntligen och som man längtat trots att det inte var så längesen som serien slutade. Vem är ni mest nyfiken på i årets upplaga av Örebro?

Andreas
    Keymaster

Lite sent svar, mycket jobb just nu, men det som skrivs nedan sammanfattar nog ganska bra hur långt ifrån kommunen och klubben står varandra.

Ni har väl kommit ihåg att tippa poängligan? 😉

Catskinner
    Deltagare

Tack PJ jag skall kolla, bor inte i stan så är kanske inte helt uppdaterad. Men om NA har skrivit om detta så kanske detta är belyst

Personal Jesus
    Deltagare

Andreas, du skulle inte ha möjlighet att intervjua VD om status på arena frågan? Personligen så vore detta väldigt intressant och veta vad som händer. Vad är problemen? Kanske om man kan kommunicera lite bredare så kan man komma närmare en lösning. Kan finnas folk med mark som är intresserade av att sälja t ex.

Finns gott om information på klubbens hemsida samt hos NA.

Vad gäller berglunda har priserna blivit sjukt dyra. Min arbetsgivare vill bygga ut men de kan inte pga priset, det går helt enkelt inte att få ekonomi i det. Dessutom börjar det bli slut på byggbar mark.

Catskinner
    Deltagare

Andreas, du skulle inte ha möjlighet att intervjua VD om status på arena frågan? Personligen så vore detta väldigt intressant och veta vad som händer. Vad är problemen? Kanske om man kan kommunicera lite bredare så kan man komma närmare en lösning. Kan finnas folk med mark som är intresserade av att sälja t ex.

• Det här svaret redigerades för 4 år, 9 månader sedan av Catskinner.
    Catskinner
    Deltagare

Måste kommunen vara ägare till arenan? Kan klubben bygga själva på privat mark? Jag tror i alla fall FBK äger arenan. Bekanta till mig köpte och byggde verkstad där E20/E18 möts (truckstop) Kanske går att köpa mer mark där. Det kostade väl ca 300 msek (plus tomt) att bygga Vida Arena. Ca 6 msek i ränta, plus 15 msek i drift (också från Vida Arena). Känns som det borde gå att räkna hem en egen arena. Ingen kostnad till kommunen plus ökade sidointäkter

Personal Jesus
    Deltagare

På det så har vi det helt hysteriskt dåliga namnavtalet till arenan. Behrn betalar 1M om året och får en loge i det. Den miljonen går dessutom inte tillbaka till de som spelar i arenan längre.

Man hoppas ju verkligen att klubbarna själva får chansen att sälja namnen till de respektive arenorna när det avtalet går ut om några år.

Avtalet kan bara skratta åt nu, så kasst som det är.

Vad gäller biytor i hallen så såg det bra ut innan fahlander la sig i.
    Huset bakom västra läktare skulle ha en stor bar med servering på andra våningen. Men fahlander ville bygga kontor för det skulle HAN tjäna pengar på, då klubben fortfarande hade mångmiljonskulder till honom blev det som han ville. Ritningarna på baren var riktigt häftiga.
    Klubben tog fram andra förslag på norra kortsidan med ny entré, garderob, barer i två våningar, kiosker mm.
    Men här kom fahlanders kompis och ville annat, som han kunde tjäna pengar på.

En annan sak som stör mig är att kommunen sagt att de måste sälja fastigheter (mark) kring arenan för att bekosta arenabygget, samtidigt säger de att klubben måste betala arenabygget genom hyran.
    Dessutom har kommunen(ÖP) valt rullande kostnader, så det drog iväg oerhört något oerhört.

Andreas
    Keymaster

På det så har vi det helt hysteriskt dåliga namnavtalet till arenan. Behrn betalar 1M om året och får en loge i det. Den miljonen går dessutom inte tillbaka till de som spelar i arenan längre.

Man hoppas ju verkligen att klubbarna själva får chansen att sälja namnen till de respektive arenorna när det avtalet går ut om några år.

Personal Jesus
    Deltagare

”Tydligen finns läsryckta planer på att bygga ”Världens Härligaste Bostadsområde™” och den detaljplanen skulle komma redan 2019… Det finns alltså tid för oss att ställa allt tillrätta!”

Anledningen till att inget har byggts där är att det är ett av Örebros mest förorenade områden.
    Allt är pausat tills de vet vad som skall göras med marken.
    En bekant jobbade där i drygt 50 år och har berättat hur de hanterade giftiga ämnen.

method
    Deltagare

Nu känner jag hur kreativiteten bubblar i mig! 😃

Först tänkte jag Gustavsvik, typ, men det kändes lite trångt. Sen såg jag tecken på att Googles flygfoton inte är pursfärska så det kanske redan är bebyggt mellan Ladugrådsängen och golfbanan. Sen såg jag Boglundsängen – perfekt! Bra läge vid motorvägen, tillräckligt nära till centrum och gott om utrymme. Sen såg jag att det är naturskyddsområde… 😣 Vena skulle kunna vara ett alternativ (”Vena Arena” – smaka på den!). Rosta och Västra mark likaså men lite off.

Sen kom jag på det – gamla pappersbruket! Tydligen finns läsryckta planer på att bygga ”Världens Härligaste Bostadsområde™” och den detaljplanen skulle komma redan 2019… Det finns alltså tid för oss att ställa allt tillrätta!

Så här står det på hemsidan:
    Kontakt
    Helena Johansson, projektledare

Ingen orsak! 😁

Andreas
    Keymaster

Det finns två väldigt olika syner på Behrn Arena. Kommunen tycker det är en jättefin arena som de lagt ner mycket pengar på, och de har inte helt fel där.

Klubben tycker att det saknas biytor av alla möjliga slag. De kan helt enkelt inte hävda sig mot större, etablerade klubbar om detta fortsätter. Många klubbar drar in stora pengar på mat och liknande, Örebro gör inga pengar alls där typ.

Behrn Arena är fräsch inuti, men utanför själva ishallen är det inte mycket av någonting. Örebro Hockey hämmas av Behrn Arena och att detta är en prioriterad fråga för VD Micke förstår jag. De måste ha en bättre arena för att kunna växa och tjäna de riktiga pengarna. Bättre innebär inte fler sittplatser heller, utan det innebär mycket bättre möjligheter till att utveckla ytorna runtomkring hockeyn.

Det är bättre med ofta slutsålt 5500 och bra tryck och stämning, än 8000 platser och sämre stämning och slutsålt någon gång då och då.

Catskinner
    Deltagare

Man skulle hoppas att kommunen och klubben kunde komma överens om en långsiktig lösning. Som ger kommunen ett ok payback på investeringen i Behrn men samtidigt ger möjlighet att investera för framtiden. Hur långt är kontraktet med kommunen?

Personal Jesus
    Deltagare

Klubben vill ha egen, bättre arena.
    Problemen är att kommunen släpper inte mark, beviljar byggtillstånd samt vägrar bygga nytt
    Ett annat problem är att klubben skulle sitta fast i svindyr hyra för gamla hallen. Kommunen har plöjt ner oerhörda summor i hallen som klubben måste betala.

Catskinner
    Deltagare

Någon som vet om något händer beträffande ny arena? Finns det planer från klubbens sida? Finns det mark i Örebro som är ändamålsenlig? Går det att räkna hem ? Jag tror det behövs för att vi ska ta nästa steg

Andreas
    Keymaster

För er som vill dämpa hockeysuget en aning. En Örebrospelare med på listan.

Japp och en del mental gymnastik för att få med honom också. Kan tycka det borde funnits enklare namn att ta upp. Han sågade ju Leino förra året också.

Kane88
    Deltagare

https://www.vf.se/2021/07/27/vf-hockey-sasongspremiar-har-ar-shls-basta-och-samsta-nyforvarv/

För er som vill dämpa hockeysuget en aning. En Örebrospelare med på listan.

method
    Deltagare

Ja, man kan tycka att vi som människosläkte borde kommit längre vid det här laget.

Det har dock alltid varit så att de som setts som briljanta av en eller annan anledning hållits mot andra måttstockar än vanliga människor. Jag gissar det var ganska många som visste hur Harvey Weinstein, Jean-Claude Arnault och Martin Timell höll på. Finns nog bara ett sätt att komma åt det i det långa loppet: peka ut dem som håller dem om ryggen – som Marc Bergevin, antar jag.

Andreas
    Keymaster

Måste bara skriva av mig lite.

Montreal Canadiens väljer alltså en kille som nyligen blivit bötfälld för att ha tagit en bild på en minderårig tjej som han hade sex med och skickar vidare till sina kompisar.

SK Lejan gjorde ingenting när det hände.

Han har inte bett om ursäkt ordentligt till henne.

Han går sedan ut och ber om att inte bli draftad i ett riktigt svagt uttalande där han inte alls ger sken av någon form av förståelse för att det han gjort är fel. Han pratar om att han inte är mogen. Det har INGET med mognad att göra. Att respektera en annan människa är en värdering man borde fått inpräntad tidigt, men det har helt missats. Omognad är INTE en ursäkt för att kränka en annan människa.

Montreal draftar honom ändå och kommer med någon skitdålig ursäkt om att de kommer att jobba med honom och sina spelare överlag.

Detta är alltså Marc Bergevin som tidigare visat intresse för Slava Vojnov som fälldes för att ha misshandlat sin fru och för Tony DeAngelo som blev utköpt för att han var ett regelrätt rövhål även mot sina egna lagkamrater i Rangers.
    Bergevin var också del av Blackhawks organisation när det kom fram att en tränare mer eller mindre våldtagit en av spelarna under hot, vägrat hantera ärendet och sedan hånat spelaren som blev våldtagen.

Det här är bara så jävla ruttet. Det lyfter upp så mycket som är fel med hockeyn och den ”anda” och skenhelighet som finns inom sporten. Man pratar om värdegrund och värderingar, men så kommer det fortfarande fram nya, unga killar som denna som inte förstår grundläggande människovärden och det sitter en gubbjävel som värvar sådana personer och inte ser problemet.

Jag spyr fan på detta.

Andreas
    Keymaster

Tack för dom orden PB. 🙂

PennyBridge78
    Deltagare

Fin text om ett härligt supporterskap! Gillar ditt sätt att skriva och klä ord.
    Jag för min del började gå på hockey med en av mina vänner (som alltid hade många sittplatsbiljetter och när någon då inte kunde gå fick jag ibland frågan om att följa med). Har alltid gillat hockey att titta på, såklart live men även på tv. Sedan dess har vi hunnit gå upp is SHL och jag har nu egen plats brevid min vän och numera granne!
    Jag har gått från att vara farsinerad över att han (grannen) kunde alla spelares namn till att själv vara där och ha ett antal olika betalkonton för att kunna följa varje ny händelse kring vårt lag (samt så klart få bättre koll på de andra lagen).
    Jag har nu även smittat min 11åriga son med samma passion och ja dottern på 8 har väldigt bra koll på hockey och våra spelare (även om hon inte har samma iver över matcher som vi andra).
    Det är en sådan galet skön känsla när man får gå på match, sjunga och heja på sitt lag (även om jag numera måste försöka lägga band på mig då jag ibland kan vråla lite väl mycket på dommarna om vad jag just då anser vara nån felaktig utvisning eller att det inte är lika inför lagen. Längtar efter att se våra hjältar stå uppradade inför matchen och skrinna ut till ”Tron i våra hjärtan!”
    TAck igen Andreas för allt fantastiskt jobb du göra! SÅå glad för att kunna läsa dina tankar kring och efter matcher! Hoppas du orkar fortsätta… länge!

Visar 25 inlägg - 1,401 till 1,425 (av 13,233 totalt)