Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 1,451 till 1,475 (av 13,233 totalt)
  • Författare
    Andreas
    Keymaster

Det är för få personer som ifrågasätter vad agenten sagt och gjort i detta. Den verkar komma undan från alla starka vindar som blåser fram och tillbaka.

Sanningen ligger väl troligen någonstans lite mittemellan som alltid, men i det här fallet känner jag mig något mer benägen att ställa mig bakom klubben.

Status
    Deltagare

Jaha, vad ska man tro om det här debaclet då?
    Om ledningen pratat med en spelares agent om att bryta kontraktet, för att sedan ångra sig efter att spelaren gjort en stark avslutning känns sådär va?
    Tror visserligen mer på SB’s förklaring..

Hade vi inte en liknande situation med Salminen?

Så mycket för ”no hard feelings” 😂

method
    Deltagare

Eller hur jäkla mycket pengar kan man ha egentligen?

Svinmycket, är nog svaret på den frågan.

https://www.hockeynews.se/articles/14799/

De äger ju sin arena och drar in feta cash på allt runtikring-jox och uthyrning.

pb_90
    Deltagare

Alltså Färjestad..

Jesse Virtanen
    Mikael Wikstrand
    Jacob de la Rose
    Victor Ejdsell
    Linus Johansson
    Michael Lindqvist
    Jacob Nilsson
    Marcus Nilsson
    Joakim Nygård
    Gustav Rydahl
    Daniel Viksten

Hur många av dessa tjänar under 200k/mån? Alla har skrivit kontrakt antingen efter fina säsonger eller när de har återvänt till SHL från NHL/AHL eller KHL. Hur många plockar en monsterrabatt för att lira där egentligen? Eller hur jäkla mycket pengar kan man ha egentligen?

pb_90
    Deltagare

Han pallade nog inte ens tanken på den sommarträningen som behövs i SHL. Ligger nog fint i solen med en Karlovačko och njuter av hur många PP-mål han kommer dundra in i Tyskland.

Jag är helt säker på att du är inne på rätt spår. Han har nog helt enkelt inte inställningen/lusten att kötta på den nivån man måste för att vara framgångsrik i SHL och glassar hellre runt i Tyskland (kanske trivdes svinbra där dock). Det syntes ju på honom att han var helt magisk när han väl trampade på, men hade inte inställningen till att lägga ner det jobbet exakt hela tiden. Lite Dick Axelsson-stuket typ?

Status
    Deltagare

Han pallade nog inte ens tanken på den sommarträningen som behövs i SHL. Ligger nog fint i solen med en Karlovačko och njuter av hur många PP-mål han kommer dundra in i Tyskland.

Andreas
    Keymaster

Han längtade nog hem, och ville spela en annan hockey. Kanske inte riktigt den vinnarskalle man hade hoppats på tyvärr.

method
    Deltagare

Borna tillbaka till Mannheim – varför? ”Sämre” lag, ”särmre” liga, lägre lön? Dessutom genom att bryta ett ingånget kontrakt, är väl ingetnting man är supersugen på att ha i sitt CV…

Jag kommer för övrigt aldrig förlåta Mennheim för det idioterna Sean Simpson och Tomas Larkin gjorde…

Kovacs
    Deltagare

Bornas lön + pengarna vi får för Lodins NHL sign täcker lagom Klingbergs lön:)

Status
    Deltagare

Tänker inte dra för stora växlar av detta VM. Garpen fick garanterat inte med flera spelare som han hade tänkt. Och att flera spelare i Belarus lirar i KHL till vardags är väl inte konstigt egentligen. Säkert många svenska SHL-spelare som hade fått kontrakt i KHL om dom velat.
    Tycker det känns mer som att det är en kultur i andra länder att vara med i VM om man blir tillfrågad. Framförallt ”stjärnspelare” . Svenska spelare verkar väldigt bekväma i att tacka nej utan vidare.

Kovacs
    Deltagare

Jag har tänkt mycket på svensk hockey senaste veckorna under VM. Ibland känner jag att det finns en galen övertro på svenska spelare. Och ibland upplever jag också att man i media tittar på motståndarna med otroligt naiva ögon.

Såhär. SHL är inte världens bästa liga, inte heller andra bästa, eller för den delen 3e. Är den ens given på 4e längre?

Med det sagt så menar jag att ett lag som innehåller 11 SHL spelare, 8 Khl spelare, 3 NL spelare och 4 NHL spelare inte är givet att slå varken Danmark eller Belarus utan att prestera på top.

Tar man Belarus som exempel så har dom 20(!) spelare som till vardags spelar i khl i deras trupp. Det är också samma spelare som spelare ihop år efter år i varje turnering och är samspelta innan turneringen startar.

Sverige har idag 107 spelare registrerade i NHL. Det kan motsvara 4 lag som rimligtvis är på en högre nivå än det Garpenlöv fått att tillgå i år. Några av dessa dubblar ju i AHL där vi har 49 spelare registrerade.

I KHL har vi 33 spelare registrerade.

Tittar vi sen i NL så har vi 18 spelare registrerade.

Det vill säga att det lag som åkte ut VM i år är långt ifrån det bästa svenska laget vi kan plocka ihop. Det är troligtvis det på pappret sämsta laget Sverige ställt upp med på många år.

Garpenlöv gjorde bort sig rejält i att inte vid ett tidigare skede förstå att det var exakt ett sånt här lag han kommer få. Han borde vid turneringarna i vinter och även nu under våren tagit ut ett lag som sedan får vara det lag som ska göra det och inte lämna platser öppna ifall någon skulle komma in. Då hade vi haft ett samspelt LAG och hade således rimligt vis haft större chans dom första matcherna.

Det som oroar mig mer för tillfället än att Sverige åkt ur denna turnering är hur man ser SHL spelarna i synnerhet förlora det fysiska spelet gång på gång. Hur den fart som presenteras i SHL enkelt plockas bort på internationell nivå där mer fysik tillåts. Hur ska man komma tillrätta med detta?

Jag tror vi måste börja tillåta lite mer hakningar och slashingar igen för att få ner farten lite i spelet i SHL. Därigenom får vi bort huvudtacklingarna något mer och kanske kan få igång fysiskt spel igen. På den väg vi är på väg nu så har vi ett problem med svensk hockey.

Tankar?

JontheR
    Deltagare

Snacka om missräkning. Nu behöver vi ju helt plötsligt 3 framåtlutade forwards för dom 2 första formationerna + en stark back.
    Rendulic stod ju ändå för en stark produktion och någonstans kände jag att vi hade en stark formation klar med kemi i Borna- Abols – Kovacs. Men men. Han var ju fin Borna men det fanns ingen given succé är 2 för den delen. Om han inte trivdes hade det säkert kunnat stanna av en del.

Tror det sista är nyckeln – att en lirare som Borna trivs är a och o för att hans ska leverera på isen. Då är det nog bättre att släppa. Ska bli spännande att se vad vi har för lösningar på gång på forwardsidan.

pb_90
    Deltagare

Och SHL-hockeyn passar egentligen inte Borna jättebra kanske. Ryktades väl redan (när det gick trögt) under säsongen att han inte skulle vara kvar. Kanske att man har några alternativ redan.

Du har nog rätt. Kändes ju på hans stil som att han mer vill ha lek typ? Dvs, han vill kunna glassa runt lite mer än vad han kunde göra i SHL.. Han var ju svinbra när han tog i och verkligen trampade, men det gjorde han inte jätteofta. Och ÄNDÅ så gör han 38-pinnar..

Kovacs
    Deltagare

Snacka om missräkning. Nu behöver vi ju helt plötsligt 3 framåtlutade forwards för dom 2 första formationerna + en stark back.
    Rendulic stod ju ändå för en stark produktion och någonstans kände jag att vi hade en stark formation klar med kemi i Borna- Abols – Kovacs. Men men. Han var ju fin Borna men det fanns ingen given succé är 2 för den delen. Om han inte trivdes hade det säkert kunnat stanna av en del.

Status
    Deltagare

Och SHL-hockeyn passar egentligen inte Borna jättebra kanske. Ryktades väl redan (när det gick trögt) under säsongen att han inte skulle vara kvar. Kanske att man har några alternativ redan.

pb_90
    Deltagare

Jävligt surt. Dom lär aldrig hitta samma kvalitet på spelaren för den pengen. Antar att han drar till NLA/KHL.. Schweiz ligger ju löjligt nära Kroatien egentligen.

Status
    Deltagare

Den känns tung. Nu blir det ännu en spetsspelare man ska fylla på med. Mer jobb för NJ.

pb_90
    Deltagare

Suck… Gillade Borna.. Bra bang for the buck eller? Visst, det lär väl komma in någon bra ersättare men var hittar man 38-pinnar för typ 170k/mån?

JN27
    Deltagare

Jaha då ser det ut som att Borna lämnar också.

Andreas
    Keymaster

Vill inte vara en glädjedödare och vet inte hur tillförlitlig rakapuckar.com är men om det är någon med bra kontakter misstänker jag att utspelet i Aftonbladet om Klingberg är från hans agent för att sätta press på andra klubbar.

Sedan vad det innebär framåt blir spännande att följa. Känns ändå bra att vi är med och hugger på spelare av den kvalitén.

Leman har koll. Jag skulle tro på honom om han vågar skriva det där, men det känns ju långsökt att han skulle välja SHL eller Örebro.

JontheR
    Deltagare

Vill inte vara en glädjedödare och vet inte hur tillförlitlig rakapuckar.com är men om det är någon med bra kontakter misstänker jag att utspelet i Aftonbladet om Klingberg är från hans agent för att sätta press på andra klubbar.

Sedan vad det innebär framåt blir spännande att följa. Känns ändå bra att vi är med och hugger på spelare av den kvalitén.

Kovacs
    Deltagare

Klingberg hade gjort sig riktigt bra hos oss och skulle höja oss rejält. Inte så lik ex. Brome men kan även han göra poängen.
    Det är på ”den hyllan” man måste plocka dom sista namnen om vi ska hänga med i toppen nästa år tror jag.

Om han kommer hoppas jag att vi även får in en playmaker för ex. P.P. Det är något vi saknade tydligt i fjol. En som kan sätta upp alla skyttar vi har i lägen.

Andreas
    Keymaster

Klingberg känns som en riktigt bra lirare att få hit. Inte öm om sig och har producerat rätt bra nere i Europa.

Status
    Deltagare

Väldigt oväntat. Tror Klingberg hade passat väldigt bra in i lagbygget. Undrar bara hur det står till med skadan..

Catskinner
    Deltagare
Visar 25 inlägg - 1,451 till 1,475 (av 13,233 totalt)