Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 1,476 till 1,500 (av 13,233 totalt)
  • Författare
    Catskinner
    Deltagare

Ja Kempe hade varit något men han är väl tok-djurgårdare.

Jo, jag har också läst det någonstans, men han har varit runt och spelat både för Rögle och Modo förutom Djurgården i SHL. Så helt uteslutet är det väl inte att han spelar någon annanstans om han kommer hem.

Status
    Deltagare

Ja Kempe hade varit något men han är väl tok-djurgårdare.

Kovacs
    Deltagare

OM Färjestad får in de la Rose o laget också så måste dom väl på pappret ha den bästa forwardsuppsättningen i SHL sen lockouten? Galet bra.

Man önskar ju att vi också hade lite spelare ute som var redo att ”vända hem”.

Som Catskinner skriver nedan så har jag också funderat lite på om Kempe hade varit något. Hade kunnat passa väldigt bra in i vårt spel.

Catskinner
    Deltagare

Mario Kempe är utan kontrakt. Läste att Timrå hört sig för, skulle väl passa bra hos oss?

pb_90
    Deltagare

Ja dom har haft en riktigt bra träffsäkerhet på senare tid..

Rask, Leio, Rendulic, Ebert, Salo, Harper, Stoa. Skapligt dyra namn och välscoutade! Salminen hade ju en grym start egentligen också.

Virta är väl typ den enda ”missen” som har kostat pengar? Å andra sidan så var han inte en total katastrof.

PennyBridge78
    Deltagare

Håller med om att det kan vara ok att starta med 7 backar så att Forsberg får chansen att visa upp sig, men ja det är en chansning ifall nån eller flera blir skadade, speciellt ifall vi även är lite tunna framåt. Sen har vi ju inga dussinbackar i övrigt så nån som kan utvecklas ser jag bara som postivt!

Såg att nån gärna vill ha en Rask-typ men bättre målskytt. Ja, kanske att han brände några lägen men det gjorde väl även Kovacs/Abols? iaf Rask var väl 6 bästa målskytt i Örebro och då var det ovanligt många som gjorde väldigt många mål. Men visst jag önskar också nån ännu bättre, men får vi nån som gör 9 mål och 16 assist så är jag nöjd!
    Men med det sagt, kan vi få in folk som passar en andralina så blir jag supernöjd, men magkänslan säger mig nog att det är max 1 sån spelare påväg in…hoppas jag har fel! Sen behöver det inte vara en spelare jag känner till vid namn… de flesta utlänskaspelare vi tar in har jag noll koll på, men tidigare säsonger har ju de flesta gått överförväntan sen NJ tillträdde!

pb_90
    Deltagare

Jag ser verkligen inte problemet i att inleda säsongen med en mindre trupp och utöka vid behov. Så har exempelvis lag som Växjö gjort i princip sen de etablerade sig i SHL och jag hyser ingen negativitet till deras framgångar direkt. Risken med att fylla upp en trupp till max är att det blir spretigt, alternativt att spelare hamnar utanför och inte får chansen fullt ut.

Om man börjar med en mindre trupp så lär väl alla också känna att ÖHK tror på dom? Å andra sidan ger fler lirare en konkurrens också.

JN27
    Deltagare

Jag ser verkligen inte problemet i att inleda säsongen med en mindre trupp och utöka vid behov. Så har exempelvis lag som Växjö gjort i princip sen de etablerade sig i SHL och jag hyser ingen negativitet till deras framgångar direkt. Risken med att fylla upp en trupp till max är att det blir spretigt, alternativt att spelare hamnar utanför och inte får chansen fullt ut.

JontheR
    Deltagare

Det går fort i hockey brukar man säga. Aldrig ska man få vara nöjd;)
    Jag var orolig att vi inte skulle få in mer än 1 forward till. Där verkar det ju vara lugnt om man ska tolka NJs intervju i NA. Det är också vad jag hör från mina kontakter.
    Dock så låter det ju där som att det inte är givet att en back till ska in. Det oroar mig istället då även om jag hör annat.
    Att starta med 7 backar Forsmark inräknad när vi alltid rullar på 7 vore för tunn backsida. Även om jag älskar att Forsmark får chansen. Vi kommer ju ha skador, avstängningar etc. och behöver utöver det en konkurs situation.

Vad får ni andra för känsla?

Tänker att det vore dumt att gå in i säsong med 7 backar precis som du är inne på då Nicklas ofta rullar på 7 backar under match. Så en back till in tror jag är nödvändigt.

Tolkar väl NJ i NA som att han vill tona ner förväntningarna på de spelare som är på väg in, kanske inte är det stora stjärnnamnen utan snarare spelare som tillför spets till vårt spelsystem.

Om vi utgår från din idé på uppställning att två ska in och spela med Leino.
    Då vore drömmen att få in en ny Bromé-typ, som är jobbig att möta och producerar poäng på en hög nivå. Finns det någon?

Sedan skulle jag gärna se en Rask-typ, som jobbar hårt, har bra fart på rören men som är en vassare målskytt än Rask var.

Kovacs
    Deltagare

Det går fort i hockey brukar man säga. Aldrig ska man få vara nöjd;)
    Jag var orolig att vi inte skulle få in mer än 1 forward till. Där verkar det ju vara lugnt om man ska tolka NJs intervju i NA. Det är också vad jag hör från mina kontakter.
    Dock så låter det ju där som att det inte är givet att en back till ska in. Det oroar mig istället då även om jag hör annat.
    Att starta med 7 backar Forsmark inräknad när vi alltid rullar på 7 vore för tunn backsida. Även om jag älskar att Forsmark får chansen. Vi kommer ju ha skador, avstängningar etc. och behöver utöver det en konkurs situation.

Vad får ni andra för känsla?

Guillermo
    Deltagare

NJ i NA:

”Vad kan det vara för spelare då?

– Det kan vara spelare som folk kanske inte vet så mycket om men som vi tycker passar in bra.”

Tolkar det som att man kanske inte ska förvänta sig de dyraste spelarna på marknaden.

Guillermo
    Deltagare

Ja, jag har också varit inne på att både Näkyvä och Ebert har en växel till att lägga i jämfört med hur de presterade i fjol. Tycker backsidan känns ok oavsett vad som kommer in där.

Forwardssidan är lite knepigare imo. Undra om Rendulic kan växa in i SHL mer med en säsong i ryggen, han hade sin poängstreak i början av säsongen men efter det var det inte riktigt förstakedjematerial han visade. Nån som har siffror där?

Tänk en shutdownkedja med Sallinen-Lajunen-Larsson. Kul att möta? 🙂

PennyBridge78
    Deltagare

Såhär ser jag på det om vem som ersätter vem och vilka luckor som finns:
    Jonte Andersson – Hardegård
    Pilö – Forsmark
    Salo –

Brome –
    Rask –
    Rensfeldt- Lajunen
    Bagenda – Mustonen
    Lindholm – Barklund
    Glenn- Ekström

Håller med om vem som ersätter vem. Det ska till några riktigt bra spelare för att vi inte ska ha tappat mot förra säsongen. Ersättare till Rask går nog att hitta någon bättre (trots att Rask var riktigt bra), Bromé, nja där blir riktigt svårt (dock ifall man kollar på total poäng så borde det inte heller här vara jättessvårt att hitta någon).

Men det vill till att det inte bara är ”kroppar” som kommer in, utan att de nya är riktigt bra. För om vi ser ovan, så är Bromé, Salo och Glenn inte ersatta med likvärdiga spelare.
    Sen ska vi ju komma ihåg att Ebert, Näkyvä inte spelade hela säsongen så där har vi kanske lite mer att hämta. Går vi hårdare på 6 backar i matcherna så blir tappet av Salo mindre.

Kovacs
    Deltagare

Såhär ser jag på det om vem som ersätter vem och vilka luckor som finns:
    Jonte Andersson – Hardegård
    Pilö – Forsmark
    Salo –

Brome –
    Rask –
    Rensfeldt- Lajunen
    Bagenda – Mustonen
    Lindholm – Barklund
    Glenn- Ekström

Där får man enligt mig en klar bild att om vi ska bli bättre och bredare som målsättningen är så bör det finnas en hel del pengar att lasta in på några sista spelare. Får vi bara in säg 1 back och en forward till så bör vår trupp vara klart billigare än ifjol från start samt att jag tycker att vi på pappret tar steg i fel riktning. Hur ser ni andra på det?

Kovacs
    Deltagare

Så kan det absolut vara. Men det antal du hänvisar till var innan Pilö lämnade. NE har ju varit tydlig med i media att man vill ha mer bredd än ifjol. då tror jag 13 forwards (Barklund och Ekström inkluderat) är på tok för lite. Då har vi en betydligt tunnare trupp än ifjol.

Sett till att vi släppt 7 efter säsongen + Brome och Lindholm och bara plockat in 3 + Forsmark så tror jag ändå minst 3 till ska in.

Orlok
    Deltagare

Tror han kan bidra med en hel del. Han har utvecklats en hel del sen sist han var här. Det är den typen av spelare vi måste ha in för att ha råd med dom större kontrakten också.
    NJ och Bentzen har ju varit tydliga med att vi ska bli bättre än ifjol. Ska bli spännande att se vill dom sista namnen är som ska in.

Ny- Leino- Ny
    Rendulic- Abols- Kovacs
    Larsson- Lajunen- Öberg
    Mustonen- Mastomäki- Eklind
    Ekström- Barklund- NY??

Som jag sagt tidigare. Kan vi landa in där så är jag riktigt nöjd. Om dom sista är starka namn såklart. Jag ser gärna en sista billigare forward utöver 2 spets.ge Barklund och Ekström chansen att ta steg i lugn och ro. Låna ut en av dom eller båda till ex. BIK om dom inte tar en tröja tidigt på säsongen.

Om man utgår ifrån att det SB och NJ sagt officiellt (eller i intervjuer iaf) så har jag uppfattat det enligt följande:
    Hur många spelare ska in i truppen? Svar: 5-6 st
    Kan det finnas egna juniorer bland dem? Dessa spelare kan komma var som helst ifrån, inklusive de egna leden ja.

Det skulle innebära att vi har fått in 4 av de tilltänkta 5-6 (Lajunen, Hadegård, Forsmark, Mustonen).
    Om man skulle utgå ifrån detta och ha en viss pessimistisk hållning skulle alltså det kunna se ut så här.

Rendulic – Abols – Kovacs
    Larsson – Leino – Ny
    Mustonen- Lajunen- Öberg
    Ekström- Mastomäki- Eklind
    Barklund

Näkyvä-Rissanen
    Ebert-Backström
    Ny-Warg
    Forsmark-Hadegård

Kanske är kommentarerna från SB och NJ att ta med en nypa salt för att de inte vill bjuda på något i förhandlingarna med spelare tex. Jag ser gärna fyra spelare till in. En spetsback, två spetsforwards och en hårt arbetande utvecklingsbar forward men frågan är vart vi landar.

method
    Deltagare

Hör att han fick en bra deal med Frölunda när han ”köptes ut”. Han hade ett ganska dyrt kontrakt där. Vi betalar inte mer än 40-50k för honom.

Tycker det låter som en bra deal för en etablerad SHL-spelare som vi känner sedan tidigare. Tyckte dessutom om Joel när han lirade hos oss och hoppas att han kan fajtas om en plats högre upp i hierarkin än Kovacs placerat honom nedan. Time will tell. Bra värvningar so far!

Kovacs
    Deltagare

Tror han kan bidra med en hel del. Han har utvecklats en hel del sen sist han var här. Det är den typen av spelare vi måste ha in för att ha råd med dom större kontrakten också.
    NJ och Bentzen har ju varit tydliga med att vi ska bli bättre än ifjol. Ska bli spännande att se vill dom sista namnen är som ska in.

Ny- Leino- Ny
    Rendulic- Abols- Kovacs
    Larsson- Lajunen- Öberg
    Mustonen- Mastomäki- Eklind
    Ekström- Barklund- NY??

Som jag sagt tidigare. Kan vi landa in där så är jag riktigt nöjd. Om dom sista är starka namn såklart. Jag ser gärna en sista billigare forward utöver 2 spets.ge Barklund och Ekström chansen att ta steg i lugn och ro. Låna ut en av dom eller båda till ex. BIK om dom inte tar en tröja tidigt på säsongen.

• Det här svaret redigerades för 4 år, 11 månader sedan av Kovacs.
    Andreas
    Keymaster

Hör att han fick en bra deal med Frölunda när han ”köptes ut”. Han hade ett ganska dyrt kontrakt där. Vi betalar inte mer än 40-50k för honom.

Jag vet sedan tidigare att han hade lite för bra betalt för sin roll i Frölunda.

Siffran du nämner sen är också vad jag hört. Närmare den högra än den vänstra.

Kovacs
    Deltagare

pb_90
    Deltagare

Mustonen kändes väldigt oväntat måste jag säga. Men antagligen inte speciellt dyr, kan staden sedan tidigare och NE var väl med då också i förra vändan. Alla verkar tycka att han är grym som person också, Så jag tror att man går på low risk-high-reward här. Han kommer antagligen att missa några matcher pga hans skadehistorik m.m. men då får någon junior kliva in just de matcherna då.

Andreas
    Keymaster

Jag hör att backen som ska in är ett tyngre namn. Man vill inte chansa med 2 Allsvenska backar och Forsmark. Aho är inte avskriven.

Så länge det inte går ut över forwards. Nog för att Mustonen troligen kommer få mer istid i Örebro än i Frölunda där han var knappt på isen ibland, men Bromé behöver ersättas och sedan vore det bra med någon till.

JontheR
    Deltagare

Nu borde det väl vara 3-4 spelare kvar då typ?
    1 back och 2-3 forwards. Vad jag hör så är det ”spetsen” kvar nu. Kanske någon forward till för 3/4 line sen spets. 1 ska ju vara istället för Brome. Inte heller Rask är lönemässigt ersatt.

Jag hör att backen som ska in är ett tyngre namn. Man vill inte chansa med 2 Allsvenska backar och Forsmark. Aho är inte avskriven.

Låter lovande om vi får in två spetsforwards till och ett tyngre namn på backsidan. Då är vi riktigt starka. Antar då att forward för 3/4 kanske beror lite på hur dyra spets 1 och 2 blir så att den värvningen kommer lite senare.

JontheR
    Deltagare

I hierarkin känns Mustonen som en rak ersättare till typ Bagenda. 3e/4e line va? Lär ha varit relativt billig. Men känns lite som en chansning tycker jag.

Instämmer, men man vet precis vilken kille man får också. En kille som man tror passar in i gänget alldeles utmärkt och som också bidrar med slit. Även om han kanske går sönder lite lätt ibland, så duckar han inte för jobbet.

Rask eller Bagenda ersätter han väl antar jag.

Eftersom vi har tappat både Glenn och Rask som gnuggar på byte efter byte så behöver vi även få in den här typen av spelare till 3e/4e line. Förhoppningsvis är han inte alltför dyr heller så att det finns krut att lägga på spets till 1a/2a line.

Kovacs
    Deltagare

Nu borde det väl vara 3-4 spelare kvar då typ?
    1 back och 2-3 forwards. Vad jag hör så är det ”spetsen” kvar nu. Kanske någon forward till för 3/4 line sen spets. 1 ska ju vara istället för Brome. Inte heller Rask är lönemässigt ersatt.

Visar 25 inlägg - 1,476 till 1,500 (av 13,233 totalt)