Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
- Detta ämne har 13,233 svar, 59 deltagare, och uppdaterades senast för 16 timmar, 27 minuter sedan av
JontheR.
-
FörfattareInlägg
-
17/12/2020 kl. 10:17 #16911
Andreas
KeymasterKan bara hålla med där. Värt att lägga till är att Marmenlind ryktas till SHL t.o.m.
Ett antal J20-spelare är också utlånade till ett antal olika div1-klubbar och gör bra ifrån sig 🙂
17/12/2020 kl. 10:14 #16910pb_90
DeltagareAlltså, jag måste passa på att hylla våra junioransvariga de senaste åren.
Har roat mig nu på fikarasten att kika på lite gamla spelare i våra juniorled och det är ju rätt sjukt hur det har kommit till att bli? ÖHK har verkligen börjat utveckla spelare på löpande band!
Glenn Gustafsson – stabil ordinarie spelare.
Lucas Pilö – Väldig fin utveckling, han gör verkligen inte bort sig på SHL-nivå.
Linus Öberg – Gryyyyym utveckling i år.. magiskt att se. Stabil SHL-forward i många år framöver.Och det är ju bara de som är i SHL.
Viktor Lodin – Trots lite knarkskandaler och hej och hå så 14p på 20-matcher i Timrå. Det är fan riktigt bra.
Jacob Bjerselius – Lirar ändå på HA-nivå.
Daniel Marmenlind – Dominerar i HA.
Arvid Aronsson – Fyra raka säsonger i HA.
Isak Mantler – Värvades till Björklöven inför säsongen.
Jonatan Frykholm – Har grymma siffror i HockeyEttan. Skulle inte förvåna mig om han lirar på HA-nivå inom kort.Sen finns det ju några lirare som inte har varit speciellt länge i ÖHK men som gått bra.
Det känns kul att det faktiskt rör på sig ordentligt i juniorleden och att det år efter år slussas upp någon ny som tar en ordinarie plats. Känslan är väl att Ekström borde kunna bli rätt bra också väl? Lite synd att han är sistaårsjunior.. Kanske kan signa och eventuellt lånas ut till HA nästa säsong? Känns som att han har lite mer passningsskills och bättre blick för spelet än många av våra tidigare nämnda juniorer. Barklund är ju bara 18, så han kanske vi får se mer av nästa säsong.
16/12/2020 kl. 15:06 #16906Andreas
KeymasterAhmen hur kunde jag glömma det … haha! En koloss mindre att stångas med 🙂
16/12/2020 kl. 14:41 #16905JN27
DeltagareRisken är ju att ingen kedja lyckas få ordentlig snurr nu, men jag tror en ren juniorkedja är för sårbart det med. Även om Öberg och Ekström är långt ifrån helt gröna blir det en ganska oerfaren kedja som riskerar bli fastkörda i egen zon när kolosser som Friberg, Lasu och Lundqvist kommer farande.
Lundqvist är ju den största kolossen och han är ju lyckligtvis avstängd 🙂
16/12/2020 kl. 14:17 #16904Andreas
KeymasterRisken är ju att ingen kedja lyckas få ordentlig snurr nu, men jag tror en ren juniorkedja är för sårbart det med. Även om Öberg och Ekström är långt ifrån helt gröna blir det en ganska oerfaren kedja som riskerar bli fastkörda i egen zon när kolosser som Friberg, Lasu och Lundqvist kommer farande.
16/12/2020 kl. 11:41 #16903Kovacs
DeltagareJag tycker det känns lite fel att ställa upp laget enligt hur man väljer att göra inför imorgon.
Jag förstår såklart att man vill minimera tiden då juniorerna blir ”själva” på banan men jag hade hellre byggt 2 starkare formationer som kan hota mer och ha 1 juniorformation som kan avlasta då och då.Rendulic- Abols – Brome
Rask- Rensfeldt – Kovacs
Bagenda- Eklind – Glenn
Barklund- Öberg- EkströmHär tror jag vi ändå hade fått ut som mest av varje enskild spelare.
15/12/2020 kl. 14:26 #16902pb_90
DeltagareVi får hoppas på det helt enkelt. Enroth har ju högre kapacitet än vad han har bevisat hittills. Man presterar inte dom siffrorna han har presterat hittills om man inte är en jäkligt bra målvakt. Bara att hålla tummarna för att det lossnar snart!
14/12/2020 kl. 20:07 #16901Henric
KeymasterJag ör inte så orolig. Enroth borde studsa tillbaka.
Jag tror också det. Alla målvakter har svackor. Så enkelt är det. Arne kommer att komma in i en och jag hoppas Enroth klättrar ur sin medan han är här.
14/12/2020 kl. 18:35 #16900Andreas
KeymasterJag ör inte så orolig. Enroth borde studsa tillbaka.
14/12/2020 kl. 17:56 #16899carl
DeltagareSamtidigt nämndes i en intervju med NA att det här var första året länge som enroth faktiskt fick en sommarträning med laget, oftast så har det spelats slutspel eller landslag under våren.
Nej, jag köper faktiskt inte att han skulle vara otränad, möjligtvis någon skada eller så saknar han motivationen? Hur som helst tycks det se ut som att tajmingen saknas i allt han gör. Ofta upplevs han felplacerad, det är sällan man ser det där flytet i spelet där allting verkligen stämmer. Det är en mycket skicklig målvakt och han studsar väl tillbaka, men det känns väsensskilt från förra säsongen med tryggheten själv i målet som bara var där.
Jag tror vi alla hade höga förhoppningar och fortfarande har det. Är säkerligen där som problemet finns, alla minns Enroth när han räddade kvar klubben och så har man Furch i minnet. Om arntzen går in och tar första spaden under en period är det ju så, bara att hoppas att han fortsätter att ingjuta ett lugn i hela laget och att Enroth kan acceptera det. Jag har ingen aning om hur han skulle acceptera det.
Jag tvivlar på att man kommer lägga om det så framgångsrika försvarsspelet för att passa Enroths spelstil, möjligtvis att man gör justeringar i boxplay. Frågan är ju bara vad man kan göra.
14/12/2020 kl. 17:38 #16898pb_90
DeltagareKan Enroth trott att han skulle komma in och dominera direkt och därför slarvat något med träningen i somras? Och sen nu när han i princip har tappat förstaspaden till Arntzén så börjar han få lite svårt att ställa om till att börja jobba hårdare igen? Jag skulle kunna tänka mig att detta inte alls har blivit som han hade tänkt utan han kommer att behöva jobba mycket hårdare än vad han själv har trott för att komma tillbaka.
14/12/2020 kl. 17:19 #16897Henric
KeymasterDet är lätt att skylla på försvarsspelet, men tittar man på målen som Enroth släpper in är det inte många som är helt otagbara. Många av målen har ju varit mål som man sett att Furch skulle tagit alla dagar i veckan, ofta har Enroth dålig returkontroll eller så har han flaxat runt på andra sidan rinken vilket föranleder att Enroth nästan alltid ser helt chanslös ut på målen. Jag tycker det ser snarare ut som han har taskigt spelsinne och bara hamnar ur position hela tiden. Arntzen i sig är ju bättre på de punkterna, han håller fler puckar och flaxar inte lika mycket utan är mer lik Furch i spelstilen. Framförallt hur Arntzen lyckas hantera returerna tror jag är en bidragande orsak till att BP fungerar bättre med honom.
Jag tycker mig se lite svag corestyrka som gör att han halkar ur position med svårigheter att ta sig tillbaka i position igen. Amatörmässig observation dock. Han är ju en MV som normalt sett har ett fint spelsinne och bra blick. Men han ser nu ut att vara lite ur balans.
14/12/2020 kl. 16:04 #16896JN27
DeltagareJag köper bådas resonemang. Man kan ju inte ha hur mycket tålamod som helst heller såklart. Varför Enroth gått ner sig är ju också en jäkla bra fråga och man får ju som sagt hoppas att det bara är en svacka. Man skulle vilja vara en fluga på väggen när Hästen och målvakterna samtalar.
14/12/2020 kl. 16:03 #16895pb_90
DeltagareJag håller med dig Carl. Enroth ska vara en målvakt som tar en del extra med tanke på att man betalar honom en hel del extra. Arntzén inger ett helt annat lugn vilket smittar av sig i försvarsspelet.
14/12/2020 kl. 15:52 #16893carl
DeltagareDet är lätt att skylla på försvarsspelet, men tittar man på målen som Enroth släpper in är det inte många som är helt otagbara. Många av målen har ju varit mål som man sett att Furch skulle tagit alla dagar i veckan, ofta har Enroth dålig returkontroll eller så har han flaxat runt på andra sidan rinken vilket föranleder att Enroth nästan alltid ser helt chanslös ut på målen. Jag tycker det ser snarare ut som han har taskigt spelsinne och bara hamnar ur position hela tiden. Arntzen i sig är ju bättre på de punkterna, han håller fler puckar och flaxar inte lika mycket utan är mer lik Furch i spelstilen. Framförallt hur Arntzen lyckas hantera returerna tror jag är en bidragande orsak till att BP fungerar bättre med honom.
14/12/2020 kl. 15:29 #16892JN27
DeltagareJag är med dig och det ska väl tilläggas att jag är långt ifrån nöjd med det Enroth visat upp. Men jag tror det hela har att göra med att han inte kommit till sin rätt riktigt. Så jäkla mycket har ju inte hockeyn förändrats att storleken helt plötsligt blev till en nackdel. Jag tror bara inte han har kommit till sin rätt i sitt spel och förhoppningsvis kommer det komma framöver. Dessutom är det, som jag var inne på tidigare, sjukt många gånger som spelare kommit in och stått mer eller mindra framför och kunnat prickskjuta in puckar.
Men jag köper ditt resonemang även om jag tycker det blir väldigt ensidigt och pekar egentligen bara på siffror. Man glömmer bort hur majoriteten av målen gått till. Exempelvis kan man ju lägga till att Örebro är ett av de lag som släpper till minst antal skott emot sig överlag. Därav blir ju procenten också betydligt lägre eftersom de skott som väl kommer till, eventuellt kommer till i farligare lägen.
Helt klart är det dock att Arntzen varit bättre, det tänker jag inte blunda för. Och Örebros chans, om Arntzens spel håller i sig, är ju att slanta upp och ge honom mer matcher. Det dubbla i lön, det tror jag däremot inte. Han är fortfarande ung och relativt oerfaren.
-
Det här svaret redigerades för 5 år, 5 månader sedan av
JN27.
14/12/2020 kl. 15:11 #16890pb_90
DeltagareNja jag påstår inte att han har varit totalt värdelös. Men jag har kanske varit lite onödigt irriterad på hela situationen med Enroth egentligen och det lyser genom antar jag.. Och ger honom antagligen onödigt mycket skit för det.
Anledningen till min frustration ligger inte bara på Enroth, utan på hela situationen.
Skulle inte förvåna mig om han är dyraste målvakten i ligan.
Kontrakt till 22/23.
12:a i GAA-ligan.
16:e(!) plats i SVS%-ligan.
9:e plats i vinstligan. För jämförelse har Arntzén också sju vinster precis som Enroth med sex matcher mindre spelat.
Och ser generellt sett rätt lättläst ut? Sätt den högt bara så går den in över axlarna på honom?Allt detta sammantaget gör mig liiiite orolig för framtiden. Om Enroth är uttalad förstekeeper till 22/23 men inte presterar som en, hur ska Örebro göra framöver då? Det kan ju sluta med att ÖHK sitter på både dyraste målvakten i Enroth och den dyraste back-up:en eftersom man måste köpa in en ”ny” förstakeeper? Arntzén kanske kan få dubbla lönen någon annanstans? Helt plötsligt så har vi lagt säkert dubbelt så mycket pengar som andra lag redan på målvakterna i en tid där fler och fler lag verkar gå mot att spara in på målvaktssidan och lägga pengarna på andra lagdelar.
-
pb_90.
14/12/2020 kl. 14:42 #16889JN27
DeltagareVi kommer att få dras med Enroth tills kontraktet i princip är slut.. Han har tjänat sina pengar i NHL/KHL och kommer inte att vilja flytta utomlands igen, så vi kan inte räkna med att ett lag utomlands köper ut honom. Och inget lag i SHL kommer att vilja ta hans kontrakt heller. Synd att dom kände sig tvungna att lägga en så pass stor summa på målvaktssidan just i år när vi har sett grymt starka ut i övrigt. Det bästa vi kan hoppas på är att han studsar tillbaka! Men har lär inte direkt lägga på sig 15cm i längd..
Det är lite intressant att kika på topp 10 på målvaktsligan. Det är inte direkt så att man känner att något av dom lagen har lagt speciellt mycket pengar på målvaktssidan. Skillnaden mellan det absoluta toppskiktet och helt okej målvakter som är aktuella för SHL kanske har krympt?
Arntzén lär krypa ikapp Enroth i antal matcher med speltid. 14-8 i Enroths favör hittills. Men för framtiden så måste dom ju lira Enroth en hel del också för att han ska komma igång. För kommer han inte upp i normal standard så sitter man på ett riktigt uselt kontrakt där framöver..
Enroth har ju inte varit totalt värdelös vilket ditt inlägg, litegrann framhåller, om man läser mellan raderna. Är det inte så så ber jag om ursäkt för missförstånd. Men slående många matcher så har spelare kommit in i slottet och har mer eller mindre kunnat prickskjuta, vilket såklart inte blir svårt när det är Enroth som står där, eftersom han inte är särskilt lång. Där har ju Arntzen storleken med sig och kan säkert rädda några puckar bara genom sin storlek.
Så jag tycker en stor del ligger hos backarna också.Om man tittar på de matcher som Enroth vunnit så har han allt som oftast haft riktigt fina siffror, därav blir det ju lite oklart vart man har honom. Men jag tror att Enroth är ganska beroende av att laget spelar bra och håller motståndare på utsidan. Något man kanske inte är lika beroende av när man spelat med Arntzen och dessförinnan Furch.
14/12/2020 kl. 14:18 #16888pb_90
DeltagareVi kommer att få dras med Enroth tills kontraktet i princip är slut.. Han har tjänat sina pengar i NHL/KHL och kommer inte att vilja flytta utomlands igen, så vi kan inte räkna med att ett lag utomlands köper ut honom. Och inget lag i SHL kommer att vilja ta hans kontrakt heller. Synd att dom kände sig tvungna att lägga en så pass stor summa på målvaktssidan just i år när vi har sett grymt starka ut i övrigt. Det bästa vi kan hoppas på är att han studsar tillbaka! Men har lär inte direkt lägga på sig 15cm i längd..
Det är lite intressant att kika på topp 10 på målvaktsligan. Det är inte direkt så att man känner att något av dom lagen har lagt speciellt mycket pengar på målvaktssidan. Skillnaden mellan det absoluta toppskiktet och helt okej målvakter som är aktuella för SHL kanske har krympt?
Arntzén lär krypa ikapp Enroth i antal matcher med speltid. 14-8 i Enroths favör hittills. Men för framtiden så måste dom ju lira Enroth en hel del också för att han ska komma igång. För kommer han inte upp i normal standard så sitter man på ett riktigt uselt kontrakt där framöver..
14/12/2020 kl. 14:03 #16887JN27
DeltagareArntzen har varit fantastisk, han ska spela tills Enroth visar att han vill vara förstemålvakt. Om inte bör man inför nästa säsong överväga alternativen att skicka iväg honom.
Det alternativet kan vi nog glömma. Finns inga klubbar som kommer ha särskilt god ekonomi nästa säsong och i synnerhet inte Örebro. Enroth sitter ju säkerligen på lagets dyraste kontakt och det skulle i så fall minimera möjligheterna till en bra ersättare samt eventuella förvärv framåt.
14/12/2020 kl. 13:50 #16886carl
DeltagareArntzen har varit fantastisk, han ska spela tills Enroth visar att han vill vara förstemålvakt. Om inte bör man inför nästa säsong överväga alternativen att skicka iväg honom.
14/12/2020 kl. 10:20 #16885JN27
DeltagareVi måste passa på att prata om Arne. När jag tittat på de två matcherna han stått mot HV och Färjestad så upplever jag honom som slående lik Furch i spelstilen. Dessutom är han stor och täcker upp ytorna och ligger ofta rätt i skottlinjen varje gång. Klart att han kan hamna i en formsvacka framöver för just nu är han ett monster, eller en ”robot” som Michael Lindqvist uttryckte det.
Hur fasen ska man göra inför nästa säsong? Enda alternativet är ju att erbjuda honom nytt kontrakt med löfte att han får stå hälften av matcherna. Frågan man ställer sig där är hur Enroth ställer sig till det.
14/12/2020 kl. 10:09 #16884pb_90
DeltagareJa det här känns riktigt bra faktiskt. Trodde inte på tre segrar denna vecka. Spelet ser överlag väldigt bra ut.
Tuff vecka som kommer, men inte omöjlig. Frölunda blir svår förstås, men Brynäs borta är ingen omöjlig uppgift även med ett försvagat lag.
Ja verkligen! Jag måste verkligen hylla vår backsida lite extra.. alltså vad är det för backsida vi har egentligen?!
Näkyvä – Har över 60% i CF på sina nio matcher och hoppar in och tar över 20min/match direkt.. han är ett monster.
Rissanen – Börjar med Näkyvä vid sin sida få in samma pondus som i början ifjol. Alltså.. han gör inte ett fel och är verkligen iskall rund egen kasse och hittar bra förstapass nästan hela tiden. Står rätt i princip jämt..
Salo – Så sjukt kul att titta på. Hittar fram med bra förstapass mest hela tiden.. Att han är 22år känns helt sjukt!
Andersson – Jag måste säga att jag tycker att han har varit förjävla bra hittills den här säsongen. Tycker att han ser mycket bättre ut än hans debutsäsong då han var en rejäl överaskning. Poängen trillar in stabilt också! +10 i +/- också.. han har verkligen blivit en mycket mer komplett back!
Backström – Vilken utveckling.. Så jäkla stabil? Han har blivit så otroligt mogen i sitt spel.
Warg – Sjukt hur han har kunnat växla upp i 30års-åldern. Det trodde jag verkligen inte men han känns grymt stabil och hans puckhantering känns som att den har tagit tre kliv framåt?!
Pilö – Ser mycket mer mogen ut än vad man skulle kunna begära?
14/12/2020 kl. 06:38 #16883Andreas
KeymasterJa det här känns riktigt bra faktiskt. Trodde inte på tre segrar denna vecka. Spelet ser överlag väldigt bra ut.
Tuff vecka som kommer, men inte omöjlig. Frölunda blir svår förstås, men Brynäs borta är ingen omöjlig uppgift även med ett försvagat lag.
12/12/2020 kl. 18:18 #16875pb_90
DeltagareDet känns väldigt tryggt att det inte är Rendulic, Leino och Bromé som drar lasset match efter match. Kanske går att fortsätta vinstmaskineriet även efter Bromé försvinner.
-
-
FörfattareInlägg