Läktartugg

Läktartugg

Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 1,926 till 1,950 (av 13,272 totalt)
  • Författare
    Andreas
    Keymaster

Abols måste även han vara ett namn som man har kommit överens med om en fortsättning nästa säsong. Han är en toppspelare i SHL idag och han kommer inte bli sämre.

pb_90
    Deltagare

Abols handledare igår.. lööööjligt bra skott.

pb_90
    Deltagare

Alltså Växjö… hur kan dom värva järnet säsong efter säsong och även nu under Corona-säsongen när de dessutom är lååååångt ifrån att behöva kvala? Jag förstår inte hur de får alla pengar….

Andreas
    Keymaster

Kul att de unga killarna får chansen och visar framfötterna. Barklund, Öberg och Ekström tycker jag alla var utropstecken i matchen.

Sedan behöver de vända upp och ner på allt vad som heter special teams. Börja om från början och försök med något helt nytt.

Andreas
    Keymaster

Dr Jekyll och Mr Hyde verkligen.

Nog för man såg lite tendenser på dumma utvisningar mot Växjö, men nog trodde man väl att de skulle resa sig från det, inte göra det värre.

Bornas andra 5+20 och Örebro har flest 5:or i ligan. Det är inte bra.

Antalet 2:or är ju annars väldigt få tack och lov, men det spelar inte så stor roll när man har ett boxplay runt 60%.

method
    Deltagare

Bedrövligt. SKE är sådär äckligt tunga i forechecken som de kan vara i sina bästa dagar. 60-procentiga i PP…

pb_90
    Deltagare

Special teams är verkligen helt bedrövligt i match efter match… 5v5 ser alltid skapligt ut. Det förstör verkligen

pb_90
    Deltagare

Leino med 21min istid idag.. sick!

Andreas
    Keymaster

Visst har man saknat hockeyn, men känns lite konstigt med match igen.

Man vet inte riktigt var man har laget heller samtidigt som Växjö verkar hittat formen.

method
    Deltagare

Två till år med Niklas – tycker jag känns helt rätt!

Andreas
    Keymaster

Öberg, Eklind eller Rask tänker jag är kandidaterna att flytta upp, men Rask känns absolut som den bästa av dem.

pb_90
    Deltagare

I och med Bromés uttåg så bör väl, i dagsläget, kedjan med Kovacs – Abols – Larsson vara den nya förstakedjan. Frågan är ju då hur man ska formera kedjan med Borna och Leino. Kanske stoppa in Rask där?

Så lär det väl bli? Den kedjan har ju varit vår bästa i flera matcher också.

Rask känns bra att flytta upp. Han och Leino såg ju ut att ha hyggligt samspel i början av säsongen? Rask håvade ju in poäng då i varje fall. Spännande att se också om han kan få lite utväxling med vassare kamrater. Om Mastomäki kommer in snart så kan ju Öberg eller Eklind lyftas upp något hack också.

JN27
    Deltagare

I och med Bromés uttåg så bör väl, i dagsläget, kedjan med Kovacs – Abols – Larsson vara den nya förstakedjan. Frågan är ju då hur man ska formera kedjan med Borna och Leino. Kanske stoppa in Rask där?

Andreas
    Keymaster

Kan bara hålla med där. Värt att lägga till är att Marmenlind ryktas till SHL t.o.m.

Ett antal J20-spelare är också utlånade till ett antal olika div1-klubbar och gör bra ifrån sig 🙂

pb_90
    Deltagare

Alltså, jag måste passa på att hylla våra junioransvariga de senaste åren.

Har roat mig nu på fikarasten att kika på lite gamla spelare i våra juniorled och det är ju rätt sjukt hur det har kommit till att bli? ÖHK har verkligen börjat utveckla spelare på löpande band!

Glenn Gustafsson – stabil ordinarie spelare.
    Lucas Pilö – Väldig fin utveckling, han gör verkligen inte bort sig på SHL-nivå.
    Linus Öberg – Gryyyyym utveckling i år.. magiskt att se. Stabil SHL-forward i många år framöver.

Och det är ju bara de som är i SHL.

Viktor Lodin – Trots lite knarkskandaler och hej och hå så 14p på 20-matcher i Timrå. Det är fan riktigt bra.
    Jacob Bjerselius – Lirar ändå på HA-nivå.
    Daniel Marmenlind – Dominerar i HA.
    Arvid Aronsson – Fyra raka säsonger i HA.
    Isak Mantler – Värvades till Björklöven inför säsongen.
    Jonatan Frykholm – Har grymma siffror i HockeyEttan. Skulle inte förvåna mig om han lirar på HA-nivå inom kort.

Sen finns det ju några lirare som inte har varit speciellt länge i ÖHK men som gått bra.

Det känns kul att det faktiskt rör på sig ordentligt i juniorleden och att det år efter år slussas upp någon ny som tar en ordinarie plats. Känslan är väl att Ekström borde kunna bli rätt bra också väl? Lite synd att han är sistaårsjunior.. Kanske kan signa och eventuellt lånas ut till HA nästa säsong? Känns som att han har lite mer passningsskills och bättre blick för spelet än många av våra tidigare nämnda juniorer. Barklund är ju bara 18, så han kanske vi får se mer av nästa säsong.

Andreas
    Keymaster

Ahmen hur kunde jag glömma det … haha! En koloss mindre att stångas med 🙂

JN27
    Deltagare

Risken är ju att ingen kedja lyckas få ordentlig snurr nu, men jag tror en ren juniorkedja är för sårbart det med. Även om Öberg och Ekström är långt ifrån helt gröna blir det en ganska oerfaren kedja som riskerar bli fastkörda i egen zon när kolosser som Friberg, Lasu och Lundqvist kommer farande.

Lundqvist är ju den största kolossen och han är ju lyckligtvis avstängd 🙂

Andreas
    Keymaster

Risken är ju att ingen kedja lyckas få ordentlig snurr nu, men jag tror en ren juniorkedja är för sårbart det med. Även om Öberg och Ekström är långt ifrån helt gröna blir det en ganska oerfaren kedja som riskerar bli fastkörda i egen zon när kolosser som Friberg, Lasu och Lundqvist kommer farande.

Kovacs
    Deltagare

Jag tycker det känns lite fel att ställa upp laget enligt hur man väljer att göra inför imorgon.
    Jag förstår såklart att man vill minimera tiden då juniorerna blir ”själva” på banan men jag hade hellre byggt 2 starkare formationer som kan hota mer och ha 1 juniorformation som kan avlasta då och då.

Rendulic- Abols – Brome
    Rask- Rensfeldt – Kovacs
    Bagenda- Eklind – Glenn
    Barklund- Öberg- Ekström

Här tror jag vi ändå hade fått ut som mest av varje enskild spelare.

pb_90
    Deltagare

Vi får hoppas på det helt enkelt. Enroth har ju högre kapacitet än vad han har bevisat hittills. Man presterar inte dom siffrorna han har presterat hittills om man inte är en jäkligt bra målvakt. Bara att hålla tummarna för att det lossnar snart!

Henric
    Keymaster

Jag ör inte så orolig. Enroth borde studsa tillbaka.

Jag tror också det. Alla målvakter har svackor. Så enkelt är det. Arne kommer att komma in i en och jag hoppas Enroth klättrar ur sin medan han är här.

Andreas
    Keymaster

Jag ör inte så orolig. Enroth borde studsa tillbaka.

carl
    Deltagare

Samtidigt nämndes i en intervju med NA att det här var första året länge som enroth faktiskt fick en sommarträning med laget, oftast så har det spelats slutspel eller landslag under våren.

Nej, jag köper faktiskt inte att han skulle vara otränad, möjligtvis någon skada eller så saknar han motivationen? Hur som helst tycks det se ut som att tajmingen saknas i allt han gör. Ofta upplevs han felplacerad, det är sällan man ser det där flytet i spelet där allting verkligen stämmer. Det är en mycket skicklig målvakt och han studsar väl tillbaka, men det känns väsensskilt från förra säsongen med tryggheten själv i målet som bara var där.

Jag tror vi alla hade höga förhoppningar och fortfarande har det. Är säkerligen där som problemet finns, alla minns Enroth när han räddade kvar klubben och så har man Furch i minnet. Om arntzen går in och tar första spaden under en period är det ju så, bara att hoppas att han fortsätter att ingjuta ett lugn i hela laget och att Enroth kan acceptera det. Jag har ingen aning om hur han skulle acceptera det.

Jag tvivlar på att man kommer lägga om det så framgångsrika försvarsspelet för att passa Enroths spelstil, möjligtvis att man gör justeringar i boxplay. Frågan är ju bara vad man kan göra.

pb_90
    Deltagare

Kan Enroth trott att han skulle komma in och dominera direkt och därför slarvat något med träningen i somras? Och sen nu när han i princip har tappat förstaspaden till Arntzén så börjar han få lite svårt att ställa om till att börja jobba hårdare igen? Jag skulle kunna tänka mig att detta inte alls har blivit som han hade tänkt utan han kommer att behöva jobba mycket hårdare än vad han själv har trott för att komma tillbaka.

Henric
    Keymaster

Det är lätt att skylla på försvarsspelet, men tittar man på målen som Enroth släpper in är det inte många som är helt otagbara. Många av målen har ju varit mål som man sett att Furch skulle tagit alla dagar i veckan, ofta har Enroth dålig returkontroll eller så har han flaxat runt på andra sidan rinken vilket föranleder att Enroth nästan alltid ser helt chanslös ut på målen. Jag tycker det ser snarare ut som han har taskigt spelsinne och bara hamnar ur position hela tiden. Arntzen i sig är ju bättre på de punkterna, han håller fler puckar och flaxar inte lika mycket utan är mer lik Furch i spelstilen. Framförallt hur Arntzen lyckas hantera returerna tror jag är en bidragande orsak till att BP fungerar bättre med honom.

Jag tycker mig se lite svag corestyrka som gör att han halkar ur position med svårigheter att ta sig tillbaka i position igen. Amatörmässig observation dock. Han är ju en MV som normalt sett har ett fint spelsinne och bra blick. Men han ser nu ut att vara lite ur balans.

Visar 25 inlägg - 1,926 till 1,950 (av 13,272 totalt)