Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 2,001 till 2,025 (av 13,266 totalt)
  • Författare
    method
    Deltagare

Nja det är inte den fulaste tacklingen någonsin. Men som många är inne på så kommer han ändå in liiite som tredjegubbe och liiiite från sidan. Det är helt enkelt så att Larsson har lite för lite felmarginal när han kliver in tycker jag. Ska man sätta en sån propp så måste allt vara perfekt vilket det inte var i det här fallet. Hade Larsson satt tacklingen 10cm längre ned hade inte diskussionen om huvudtackling varit i närheten av möjlig tex. Nu adderar allt ihop till att den blir väldigt brutal och då får man väl köpa det. Sedan är det självklart så att den inte hade sett lika vidrig ut om inte Sundh hade tuppat av.. och det ska väl egentligen inte vara med i bedömningen.

Ok, du har en bra poäng, det där med marginal.

Däremot så är disciplinnämnden som vanligt värdelösa på att förklara vilket börjar bli ett problem… Den initiala kontakten sker VERKLIGEN inte i huvudet. Men tacklingen är så brutal att det tar där ”till slut” ändå. Dom måste verkligen höja sig i sina förklaringar!

Ja, det känns som en pliktskyldig förklaring eftersom ”alla vet” att det var en ful tackling.

Sen hatar jag hur dreven går självklart och Tornberg var ett pucko som han betedde sig i Cmore-sändningen. Han är säkert fortfarande bitter över att han fick sparken (som man har märkt tidigare).

Bitter vet jag inte men tycker att man kan begära en mer balanserad bild. Jag är dock mer besviken på Kronwall, tycker han blandar fanboy och besserwisser på ett ganska osnyggt sätt.

• Det här svaret redigerades för 5 år, 9 månader sedan av method.
    pb_90
    Deltagare

Det finns regler för mediakuben. Ingen följer dem och det finns inga konsekvenser för att inte göra det.

Sjukt oseriöst av SHL med andra ord.. Ibland är det fan lite pajasnivå. Har man ett regelverk för det så måste man ju sätta upp ett system för att det efterlevs? Annars blir det high-chaparall och klubbar (likt vår egen nu då) kommer att utnyttja det och få fördelar.

Antingen har man regler och ser till att dom efterföljs eller så har man inte regler helt enkelt..

method
    Deltagare

Möjligen att Larsson skulle åka dit för charging för att tacklingen var onödigt hård. Men det var absolut ingen ful tackling. Problemet i den här serien är att det helt och hållet försvunnit utrymme för olyckshändelser.

DN skriver ”Tacklingen utdelas från sidan mot en spelare som har sin uppmärksamhet riktad åt ett annat håll”. Om jag väljer att raljera (vilket jag aaaaldrig skulle göra… 🙄) skulle jag konstatera att det räcker ha sin uppmärksamhet riktad mot t ex pucken så kan jag inte bli tacklad. De skriver inte blind side för att det inte är det, men är inte ditt ansvar som hockeyspelare att vara uppmärksam och beredd på att bli tacklad?

Känner fortfarande att det är konsekvensen som styr straffet. Ska det vara så här ska det bli avstängning för alla situationer som kunde slutat illa, vilket är ganska många.

pb_90
    Deltagare

En chansning med hög lön med andra ord.. Tycker att han har varit bra hittills.

När man har lugnat ned sig här efter några dagar så köper jag fem matchers avstängning. Han måste verkligen inte gå in så hårt, oavsett hur du tittar på den så är den för brutal. Sedan tror jag Larsson tänker exakt samma sak själv, det såg så ut direkt efter. Det händer att man tar dåliga beslut, och detta var ett sådant. Säger ingenting om honom som person eller spelare tycker jag.

Sedan undrar jag hur det är med mediakuben egentligen? Om det finns regler för att man måste visa repriser så antar jag att man måste bestraffas om man inte gör det eller? Annars är det ju inget regelverk.. rätt säker på att diskussionen kommer dö innan man får reda på vad som faktiskt gäller. Så är det alltid vilket är rätt hjärndött..

Möjligen att Larsson skulle åka dit för charging för att tacklingen var onödigt hård. Men det var absolut ingen ful tackling. Problemet i den här serien är att det helt och hållet försvunnit utrymme för olyckshändelser.

Tittar man sen på domen från DN så döms Larsson för checking to the head, vilket det absolut inte är. Sundh slår huvudet i Larssons hjälm och med tanke på hur hård tacklingen är så tar sannolikt smällen så pass olyckligt att Sundh knockas om inte själva avtuppningen sker när han slår i isen. Skulle vara intressant att se hur tongångarna hade varit om avtuppningen inte hade skett.

Vi har ett gigantiskt problem dessutom vad gäller bedömningen från domare och DN. Där särskiljer sig det hela uppenbarligen enormt. Nja jag köper inte detta, men däremot finner jag mig i det.

Nja det är inte den fulaste tacklingen någonsin. Men som många är inne på så kommer han ändå in liiite som tredjegubbe och liiiite från sidan. Det är helt enkelt så att Larsson har lite för lite felmarginal när han kliver in tycker jag. Ska man sätta en sån propp så måste allt vara perfekt vilket det inte var i det här fallet. Hade Larsson satt tacklingen 10cm längre ned hade inte diskussionen om huvudtackling varit i närheten av möjlig tex. Nu adderar allt ihop till att den blir väldigt brutal och då får man väl köpa det. Sedan är det självklart så att den inte hade sett lika vidrig ut om inte Sundh hade tuppat av.. och det ska väl egentligen inte vara med i bedömningen.

Däremot så är disciplinnämnden som vanligt värdelösa på att förklara vilket börjar bli ett problem… Den initiala kontakten sker VERKLIGEN inte i huvudet. Men tacklingen är så brutal att det tar där ”till slut” ändå. Dom måste verkligen höja sig i sina förklaringar!

Sen hatar jag hur dreven går självklart och Tornberg var ett pucko som han betedde sig i Cmore-sändningen. Han är säkert fortfarande bitter över att han fick sparken (som man har märkt tidigare).

Andreas
    Keymaster

Det finns regler för mediakuben. Ingen följer dem och det finns inga konsekvenser för att inte göra det.

Andreas
    Keymaster

JN27
    Deltagare

När man har lugnat ned sig här efter några dagar så köper jag fem matchers avstängning. Han måste verkligen inte gå in så hårt, oavsett hur du tittar på den så är den för brutal. Sedan tror jag Larsson tänker exakt samma sak själv, det såg så ut direkt efter. Det händer att man tar dåliga beslut, och detta var ett sådant. Säger ingenting om honom som person eller spelare tycker jag.

Sedan undrar jag hur det är med mediakuben egentligen? Om det finns regler för att man måste visa repriser så antar jag att man måste bestraffas om man inte gör det eller? Annars är det ju inget regelverk.. rätt säker på att diskussionen kommer dö innan man får reda på vad som faktiskt gäller. Så är det alltid vilket är rätt hjärndött..

Tittar man sen på domen från DN så döms Larsson för checking to the head, vilket det absolut inte är. Sundh slår huvudet i Larssons hjälm och med tanke på hur hård tacklingen är så tar sannolikt smällen så pass olyckligt att Sundh knockas om inte själva avtuppningen sker när han slår i isen. Skulle vara intressant att se hur tongångarna hade varit om avtuppningen inte hade skett.

Vi har ett gigantiskt problem dessutom vad gäller bedömningen från domare och DN. Där särskiljer sig det hela uppenbarligen enormt. Nja jag köper inte detta, men däremot finner jag mig i det.

pb_90
    Deltagare

Andreas
    Keymaster

Hmm 190kkr/mån på Larsson. Rätt saftigt med tanke på att det gått rätt knackigt efter hans supersäsong?

Nja, han hade en supersäsong och sen har han varit skadad/halvskadad i en och en halv säsong. Först nu han är helt frisk igen. Kändes som en ordentlig chansning på grund av det.

pb_90
    Deltagare

Hmm 190kkr/mån på Larsson. Rätt saftigt med tanke på att det gått rätt knackigt efter hans supersäsong?

Henric
    Keymaster

5 matcher på Emil. Löjligt.

Andreas
    Keymaster

Någon som har tid att uppdatera poängligatipset?
    Dax att vända upp och ner på tabellen igen👍

Klart!

Mindre nöjd med resultatet, men det är långt kvar.

Bulten
    Deltagare

Någon som har tid att uppdatera poängligatipset?
    Dax att vända upp och ner på tabellen igen👍

pb_90
    Deltagare

Självklart är konsekvensen det folk reagerar på mest. Hade han rest sig upp direkt istället så hade alla sagt att tacklingen var grym. Tornberg var lite pinsam igår tycker jag.. tycker inte att han är speciellt vass som expert alls.

method
    Deltagare

Ja, Kristian har verkligen bidragit från dag ett – kul!

Jag funderar på Emil Larssons tackling på Sundh. Mycket ståhej, jag undrar hur mycket av det som beror på att han skadades? Kan inte riktigt komma fram till om tacklingen är OK eller inte, han (Emil) har ingen fart att tala om och har ingen ”uppåtgående rörelse”. Jag vill verkligen att vi ska få bort huvudskadorna från spelet, men vi har ju en återkommande diskussion om vilket ansvar den mottagande spelaren har.

Gissar att Emil blir avstängd 5 matcher, hade Sundh rest sig upp hade alla applåderat ”en klockren open ice-tackling”. Vad tänker ni?

pb_90
    Deltagare

Summering av gamescore hittills. Grymt skönt att Näkyvä är tillbaka.. Sjukt starkt av honom att komma tillbaka så oerhört fort!

Andreas
    Keymaster

Enroth är godkänd med över 95%. 1-0 ser lite märkligt ut för mig, men han gör det stabilt. Framförallt mot slutet.

pb_90
    Deltagare

Känns som att domarna verkligen var på vår sida idag… Liiiite tur idag med andra ord.

Enroth stabil?

pb_90
    Deltagare

En myra inne idag redan.. Felträff typ..

Andreas
    Keymaster

Nu tror jag man har ett ordentligt tålamod med Enroth i dessa tider. Han kommer få tid att hitta sitt spel för att skicka iväg honom kan ju knappast vara det minsta aktuellt.

Man undrar ju också om kontraktet är 3 raka år eller om det är 2+1.

I och med att han kommer från KHL får man väl också anta att en sign-on varit en del av det hela och då har han ju redan fått en stor del av lönen redan utbetald.

pb_90
    Deltagare

Nej Enroth var verkligen inte bra idag. Igen. Han hjälper ju inte alls till? Örebro måste ju snitta tre-fyra mål för att vinna med Enroth. Jag tycker väl att det är helt okej att släppa in de tre första.. men han om någon har ju betalt för att lyckas nypa någon utan dom. Hans kontrakt ser verkligen uruselt ut i dagsläget.. Jag tror att vi hade tagit 3p idag med Furch tex.

Grymt ändå med en pinne. Egentligen helt sjukt i slutet! Vi är bra på riktigt ändå.

Ska man försvara Enroth på något sätt så är det väl att försvaret i första och inledningen av andra var bedrövligt. Tre av målen sker i princip i slottet. Där har Enroth oerhört svårt, eftersom de placerar skotten i axelhöjd. Däremot gör han inga ytterligheter – vilket suger.

Jag håller med dig absolut, försvarsspelet (mycket från forwards faktiskt) är dåligt på alla tre målen och jag kan köpa att han inte gör det där extra och tar någon av dom. Även om jag hela tiden kommer att påstå att han ska ta lite extra mot andra målvakter. Han är troligtvis dyrast i hela SHL… Sedan är det sista inte speciellt hårt även om det är lite skymt. Nej just nu hjälper han inte faktiskt.

JN27
    Deltagare

Nej Enroth var verkligen inte bra idag. Igen. Han hjälper ju inte alls till? Örebro måste ju snitta tre-fyra mål för att vinna med Enroth. Jag tycker väl att det är helt okej att släppa in de tre första.. men han om någon har ju betalt för att lyckas nypa någon utan dom. Hans kontrakt ser verkligen uruselt ut i dagsläget.. Jag tror att vi hade tagit 3p idag med Furch tex.

Grymt ändå med en pinne. Egentligen helt sjukt i slutet! Vi är bra på riktigt ändå.

Ska man försvara Enroth på något sätt så är det väl att försvaret i första och inledningen av andra var bedrövligt. Tre av målen sker i princip i slottet. Där har Enroth oerhört svårt, eftersom de placerar skotten i axelhöjd. Däremot gör han inga ytterligheter – vilket suger.

• Det här svaret redigerades för 5 år, 9 månader sedan av JN27.
    pb_90
    Deltagare

method
    Deltagare

Bra gjort av Connolly på sista men borde inte Enroth haft det – också? Han släpper in 4 mål på 17 skott, inget av dem otagbart. Nu får Arntzen stå resten, tycker jag.

method
    Deltagare

Bra box från Luleå, ÖHK har inte ett enda läge i sista PP. Kommer knappt in i zon… 😕

Visar 25 inlägg - 2,001 till 2,025 (av 13,266 totalt)