Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 2,326 till 2,350 (av 13,266 totalt)
  • Författare
    Kovacs
    Deltagare

Ebert var ju otroligt populär här i stan är känslan.
    Frågan är dock om det går att få ihop pengarna som lär krävas.
    3Mkr lär väl vara ca. summan som behöver plockas in. Minst.

Kanske om några företagare i Örebro kan tänka sig att slänga in lite större summor.

Viktigt iaf att 14-3 agerar. Sänder signaler.

Ut med Irving och in med Ebert. Då går vi för guld!

JN27
    Deltagare

Jag gillar att Örebro Hockeys officiella instagram har delat swishkampanjen på sin Insta Story.
    Det betyder ju faktiskt något.

Elbowing
    Deltagare

Swish för att få hem Ebert 🙂

Andreas
    Keymaster

Man såg inte riktigt värvningen av Eklind komma. Det gör det svårare att hitta mönster i lagbygget.
    Tror vi att vi kommer starta med 14 eller 15 forwards? Min magkänsla säger 15. Inget belägg för det, men med tanke på att vi plockade in Eklind så har vi ett antal relativt billiga spelare som kommer kunna gå rätt långt ner i hierarkin.
    Troligt ser det ut något sådant lönemässigt på forwardssidan;

Billiga Typ (40-65.000):
    Eklind
    Lindholm
    Öberg
    Glenn

Medel typ (66-130.000):
    Rensfeldt
    Mastomäki
    Rask
    Bagenda
    Leino

Hög lön Typ (131-250.000)
    Kovacs
    Larsson
    Salminen

Öberg går på juniorkontrakt. Han tjänar inga 40k 🙂

Jag tror inte Bagenda tjänar så mycket mer än Lindholm.

Rensfeldt är jag också rätt säker på att att han spelar för en ganska låg lön. Det var en nästan riskfri värvning av Örebro.

Kovacs
    Deltagare

Man såg inte riktigt värvningen av Eklind komma. Det gör det svårare att hitta mönster i lagbygget.
    Tror vi att vi kommer starta med 14 eller 15 forwards? Min magkänsla säger 15. Inget belägg för det, men med tanke på att vi plockade in Eklind så har vi ett antal relativt billiga spelare som kommer kunna gå rätt långt ner i hierarkin.
    Troligt ser det ut något sådant lönemässigt på forwardssidan;

Billiga Typ (40-65.000):
    Eklind
    Lindholm
    Öberg
    Glenn

Medel typ (66-130.000):
    Rensfeldt
    Mastomäki
    Rask
    Bagenda
    Leino

Hög lön Typ (131-250.000)
    Kovacs
    Larsson
    Salminen

Förra årets motsvarighet, typ:

Billiga Typ (40-65.000)
    Glenn
    Lodin
    Boucher
    Weinstock
    Lindholm
    Öberg

Medel (typ 66-130)
    Rensfeldt
    Mastomäki
    Rask
    Bagenda

Hög (typ 131-250.000)
    Salminen
    Stoa
    Harper
    Brome

Med dessa något (extremt) gissade siffror så tror jag på följande:
    Salminen kommer lämna. Gör han det så kan man fylla på med 3 där. 1 förstafemma typ. Under ”hög” vill man fylla på med med toppklass. Riktigt toppklass.
    Sen fyller man ut med en av juniorerna som får A-lags kontrakt.

Andreas
    Keymaster

Känns som att vi med senaste signingen kan säga tack och hej till Boucher va?

Nu ska SPETS in. Så är det. Blir bra det här:)

Jag tror som du. Den enda som är någorlunda kvar i mixen är nog Stoa.

Kovacs
    Deltagare

Känns som att vi med senaste signingen kan säga tack och hej till Boucher va?

Nu ska SPETS in. Så är det. Blir bra det här:)

Catskinner
    Deltagare

Jag tror (hoppas) på något sådant

Salminen – ny 1st center – Kovacs

Bagenda – Leino – Larsson

Öberg – Rensfeldt – Rask

Lindholm – Masto – Glenn

PennyBridge78
    Deltagare

Inte fel alls, kan hålla med om att det ser spännande ut. Kanske hamnar då Öberg lite fel? Gissar att du låter Masto och Glenn fortsätta tillsammans och då är det väl mest logiskt att Öberg hamnar tillsammans med dem?
    Emil hamna i en förstakedja men då saknas som du säger en förstacenter och en ytter.. Kan bli tufft att få in två till en första kedja, plus Näkyvä… Men ja går det blir jag inte besviken och vi kommer ha lite alternativ! Fortfarande lite besviken att man inte gav Weinstock en ny chans med tanken på hans kapacitet och pris!

Andreas
    Keymaster

Jag tror på en AIK-kedja och en finsk kedja:

Lindholm – Bagenda – Kovacs

Rask – Leino – Salminen

Sedan vet jag inte riktigt. Det känns som det saknas en uttalad förstacenter som skulle kunna gå bredvid Larsson och kanske en till ny bredvid honom?

PennyBridge78
    Deltagare

Ledig – Robert Leino – Emil Larsson
    Rasmus Rissanen – Robin Salo

Joonas Rask – Ludvig Rensfeldt – Sakari Salminen
    Jonathan Andersson – Lukas Pilö

Robin Kovacs – Daniel Muzito Bagenda – Linus Öberg
    Gustav Backström – Aaron Irving

Max Lindholm – Christopher Mastomäki – Glenn Gustafsson
    Stefan Warg
    Extra:

Målvakter: Jhonas Enroth
    Jonas Arntzen

Egentligen kanske jag vill byta plats på Samlinen och Kovacs då jag tror att Rensfeldt har bättre defensiv när/om Kovacs slarvar med pucken i egen zon. Sen hoppas jag på Näkyvä och en riktigt bra ersättning för Bromé! Tror Max med lite extra fokus på fys kan bli helt ok och Bagenda börjar med att sätta lite fler chanser så blir det bra. Nån av juniorerna lär säkert få en Öberg chans också… Då är det fullt… Typ. Sen sa de väl även att de gärna har en plats öppen sent då de trodde kunna fynda då.
    Men ja många poäng som ska ersättas (ca 110 med Bromé, Stoa och Harper) tror inte man bryter med Salminen då det i så fall betyder att top 4 i poängligan försvinner… Blir nog bara dyrt att lösa ett sådant kontakt.

Andreas
    Keymaster

Även om Bromé är tappad får man ju inte glömma att Kovacs anslöt sent förra säsongen. Han skulle inte kommit hit förrän denna säsong egentligen. Ambitionen borde ju fortsatt vara att hitta en spelare till luckan efter Bromé, men frågan är om inte Kovacs var tänkt som det innan?

Kovacs
    Deltagare

Om vi leker med tanken att Irving och Salminen får lämna. Hur bygger vi truppen då tror vi? Harper kommer ju inte. Det kan vi räkna med. Får Salminen lämna ska väl minst 2 forwards och 1 center in. Då har vi 13 forwards i truppen. Så kanske 3+1 då? Lämnar Irving kanske ytterligare 1 back ska in? Eller startar vi med 1 junior som 8e?

Signalerna från klubben är tydliga. Brome ska ersättas. Centersidan ska stärkas från ifjol. Många frågetecken som ändå ska rätas ut. Låter ju även som att vi kan få vänta en del på något förvärv då dom vill vänta ut andra ligor.

Eriksson pratade i liven om att Larsson ska ha mycket minuter och gå högt upp i hierarkin. Är han ett namn för en första line? Andra känner jag.

Tror vi på att vi får in en hel 1a line eller ser dom Kovacs som ett av namnen där?

Känslan är positiv. Vi kommer kunna få ihop ett bra lag. Det är jag säker på.

JN27
    Deltagare

Frågan är om det är hugget som stucket vad gäller lönen, Berglund kontra Kellman. Är det samma lön så skulle man ju kanske satsa mer på Kellman, då han är yngre och har en utvecklingspotential. Samtidigt är ju Berglund rutinerad och rutin är ju bra i ett ganska ungt lag.

• Det här svaret redigerades för 6 år, 4 månader sedan av JN27.
    Andreas
    Keymaster

Som jag förstår det var det ju inga problem i Djurgården. Däremot kan man ju fråga sig varför Djurgården inte vill förlänga med honom i så fall. Kan ju ha med prislappen att göra givetvis.
    Frågan är om man vill få bort Irving för att på riktigt göra en ansats att få in Ebert. Ett sådant scenario är ju givetvis bara en dröm. Men satan vilket lag vi skulle ha då.

Kollade lite på hans siffror och han verkar presterat på en ganska jämn nivå hela tiden faktiskt. Hans produktion är en ganska rak kurva och hans relCorsi är +10 och nere och vänder vid +-0 vid ett tillfälle och vänder sedan tillbaka till +10. I ett lag som Djurgården känns det väldigt starkt faktiskt.

JN27
    Deltagare

Jag har väldigt säkra uppgifter på att Näkyvä är klar. Kan mao garantera det. Han kommer dock i September typ.

Salminen och Irving är ute på marknaden. Man kollar om man kan bli av med dom.

Berglund har blivit kontaktad av Örebro. Vill vara i Sverige. Kan ersätta Stoa.

Hör också att Näkyvä ska vara klar. Frågan är när han kan ansluta bara. Han ska vara ikapp med träningen och vistas utomlands tillräckligt länge.

Salminen och Irving ska också stämma.

Berglund har jag så väldigt delade känslor kring. Mental ohälsa är inget man skojar med och det kan påverka ett lag otroligt mycket om han skulle bli sämre igen. Klubben måste verkligen vara helt säker på vad man gör där. Samtidigt är han en grym hockeyspelare när han mår bra.

Som jag förstår det var det ju inga problem i Djurgården. Däremot kan man ju fråga sig varför Djurgården inte vill förlänga med honom i så fall. Kan ju ha med prislappen att göra givetvis.
    Frågan är om man vill få bort Irving för att på riktigt göra en ansats att få in Ebert. Ett sådant scenario är ju givetvis bara en dröm. Men satan vilket lag vi skulle ha då.

Andreas
    Keymaster

Jag har väldigt säkra uppgifter på att Näkyvä är klar. Kan mao garantera det. Han kommer dock i September typ.

Hör också att Näkyvä ska vara klar. Frågan är när han kan ansluta bara. Han ska vara ikapp med träningen och vistas utomlands tillräckligt länge.

Salminen och Irving ska också stämma.

Berglund har jag så väldigt delade känslor kring. Mental ohälsa är inget man skojar med och det kan påverka ett lag otroligt mycket om han skulle bli sämre igen. Klubben måste verkligen vara helt säker på vad man gör där. Samtidigt är han en grym hockeyspelare när han mår bra.

Kovacs
    Deltagare

Andreas
    Keymaster

Fast att de letar ny klubb till Salminen känns ju inte alls orimligt. Det är säkerligen fler klubbar som gör liknande saker för spelare som de vill byta ut.

JN27
    Deltagare

Undrar verkligen vem det är som läcker till bladet. Det skulle ju vara absurdt om det är någon inom föreningen.. Någon stor sponsor kanske?

pb_90
    Deltagare

Näkyvä – Rissanen
    Andersson – Salo
    Backström – Pilö
    Irving – Warg

Jag är klart nöjd med den backuppsättningen 🙂

EDIT:

Ooops, glömde bort Warg. Det är klart han också ska vara med X-D

Riktigt jäkla fin backsida faktiskt! Håller tummarna!

Andreas
    Keymaster

Näkyvä – Rissanen
    Andersson – Salo
    Backström – Pilö
    Irving – Warg

Jag är klart nöjd med den backuppsättningen 🙂

EDIT:

Ooops, glömde bort Warg. Det är klart han också ska vara med X-D

Andreas
    Keymaster

Olofsson vill säkert ha en lite större roll för att kunna utvecklas i rätt riktning. Lite synd, för han är klart intressant.

Kovacs
    Deltagare

Skönt med en tydlig dementi från NJ vad gäller tugget om Enroth.

Har uppgifter om att NJ kontaktat Olofsson som i sin tur tackat nej då han vill utomlands.

Hör även att det lutar åt att Salo blir kvar. viktigt isf.

Andreas
    Keymaster

Finns mycket att gilla med Leino, men jag tror inte på att han är tänkt som en förstacenter. Min stora förhoppning är att han ska kunna lyfta det urusla powerplay som klubben hade förra säsongen.

Visar 25 inlägg - 2,326 till 2,350 (av 13,266 totalt)